jrr1969 Startet 20.August.2022 Del på Facebook Startet 20.August.2022 Ja da var det min tur og plutselig komme til hundrevis med liter av sjøvann ombord i båten,og ble virkelig overasket , hadde likevel flaks for da jeg kom ned i båthavna og skulle se til båten denne dsgen (hadde ikke vert nedom på et par dager ,midt i juli og sommer ,for har aldri lekket så mye som en dråpe sjøvann så lenge jeg har eid båten-de siste par åra riktig nok kansje 5-10liter ferskvann fra regnvær av og til -pga noen dårlige kalesje hemper og et vindu på styrb/side i cabin (på badet/toalett så ingen puter blir våte)men aldri mercenn to tre pumpetak og ferdig lenset ,og ferskvann. nb hadde et uhell med vanntanken ombord som lekket ut 150l med ferskvann i jor sommer,slange klemne som sprakk ,på utak til varmvanntanken Og ang lekkasje kalesjen er det bare på dørken bak motorkassa ,som kan bli litt fuktig ved styrt regn. såda jeg la båten i båsen ettervsist tur , for et par uker siden , så merket jeg ikke noe til hverken sjøvann lekkasje eller vann i kjølen -såg ikke noe vann eller la merke til noe lekkasje som var merkbart - og da åpner jeg ALTID dørk luka for batteriene og slår av hovedstrøm bryteren når jeg går fra båten ,Altid . dermed fårjeg en kjapp kikk i kjølen samtidig , men merket ikke noe -og hørte ikke noe sildring-som jeg tydlig hørte nå da jeg fjernet klemmene den har lagt med for og holde ute vannet mens deler har vert på vei , (satte et psr store slangeklemmer på VP gummien og da holdt den tett ,men strammet då hardt at akslingen ville ikje tørne in gummien , men var bare for å ligge i ro ,mens deler var under veis Så jeg visste ikke noe da jeg så kom ned i båten 1 1/2 dag senesre , da var sjøvannet akkurat nådd underkant bunnpanna, og var begynt og bli vann opp på gearet ,men ennå under hvor aksling kommer ut så slapp og få vann inn i gear og motor. så unngikk såvidt og få vann i mekanisk ,og ikke noe eletrisk har blitt skadet, men 4-5 timer til og gearet og starteren hadde iallefall vert under vann Og ,jeg hadde kun manuell lensepimpe ombord og haddevikke tenkt serlig mer på det "da den lekker jo ikke " Så det er nå endret til . ny eletrisk lensepumpe med nivå flottør bryter, for manuell lense pumpe er bra den når man er ombord- men om det går lekk og jeg er hjemme /eller ikke ombord -da er manuell pumpe ikke videre effektivt, Og det var litt vann som kom via hylsa , den lakk ca 3-400liter pr 12-14 time ,og det kun fra hylse tettingen {VP gummien) Og nå da jeg tok ut akslingen i går , at oppliningen mellom motor og den lange akslingen er ikke rett lenger (hadde merket litt vibrasjon men det går gradvis så synes det var ikke så ille) men det var 7-8mm off lining melllm motor og aksel blitt nå -motor har seget ned på de fremre labbene- så må få hevet den der nå iløpet av dagen . så tenker nok her har VP gummien gått varmt , pga friksjon / synes jeg kjente svidd gummi lukt et par ganger da jeg var over fjorden med båten sist men slo det fra meg, Og fikk kjøpt meg en ny VP gummi innv hylsr tetting, ca2000,-kr fra Sverige nytt cutless lager ca2500,-kr og kjøpt ny eletrisk lense pumpe med flottør bryter ca 1100,-kr pluss shims/skiver for å rette opp motor opplininga . og ca2000,-kr i slipp og en 1000 lapp i div , pluss at jeg kjøpte alle skruene til klemflens i syrfast så der var nok enda en1000lapp , så ble nesten 10.000,-kr nå med cutless/VP gummi og aksling - og da har jeg endatil gjjort all jobb selv . Tok båten på slippen nede i båthavna/båtforreningen på torsdag 18.08 i 18.00 tida , Nå hadde alle deler kommet , jeg har ventet ca12 dager på delene i posten , siden jeg bor på ei øy Tysnes , blir det meste handla på nett,og allt som var bestillt kom ,og passet - hadde målt rett og fått oppgitt rette dimensjoner ,så alt var bare vel. så alt passa- tok og løsna aksling og fant verktøy + løste ned ror og gjorde klart torsdag kveld - fredag løsnet jeg klemflens,og propell -tok ut aksel og fikk sjekja den ikke var skjev og pusset for groe , siden den er rett i overkant av 2m lang akslingen ombord (2,25m lang og 30mm syrefast stål.) Motoren er en bukh dv 48 som står i båten -med zf bw7 gear . Og ifjor fikk hele kjølesystemet på motoren en total fornying /facelift til nesten 15.000kr - nytt -varmeveksler /ny thermostat + føler /ny overhalt ferskvann pumpe /3500 bare i lagre mm ) ny eletrisk johson sjøvann pumpe , har ferskvannkjølt blokk ,varmeveksler som har ferskvann tank ,men har sjøvann sirkulerende i rør, og sjøvann kjølt eksos og gearet så der er både og . Kjøpte og alt av kjøle slanger nytt i fjor og renset hele ferskvannsløyfa skikkelig .m Så nå kan jeg gå på fullt dvs 3600rpm (11-12 knop i timesvis ) og ligger dønn jevnt på 90 grader ,kunn på tomgang i fri den synker under til ca75-80 grader -så der er godt og varmt vamn ombord i springene ,har varmvann tanken koplet så den varmes via kjølinga Men stort sett ligger jeg på 3200-3300 og holder 10-10,5 knop ,( og da bruke den 6-7liter pr tome . Hadde litt kjølevtrøbvel da jeg overtok båten - og tidligere steg tempen kjapt forbi 98-100grader (så jeg slakket av så den kokte aldri for meg ,men junne ikke gp mer enn i 7-7,5knop da For om man holdt mer enn2600- 2700 rpm i mer en 30-40 min gikk den varm . Og jeg tok også overhalte turboen i vinter , gjorde på bordet hjembe selv ,som også ble 100% velykket Så her er en Bukh dv 48 fra 1984 som starter på første slag kald som varm -har ikke gløding el kaldstart på den likevel i vinter 10-12 minus like grei , på første slaget alltid. starter altid på første torn. og går på tommgang helt perfekt med en gang . Og jeg fikk bytta styresnekka på båten også i fjor, så styringen er nå helt presis og lett og fin og har vert en ordentlig god bruks båt ,er jo en 1984 sollux 24 snekke ,med orginal motoren også -både motor og båt var ny i vinteren 1984 -kjøper tok den i bruk påsken 1985 har alle orginal dok og bøker samt to fulle rimg permer med kvitteringer m.m til den og fikk også kjøpt en av Bukh fabrikken sine mekanikker ringoermer -fa de har gått over til digital som resten av verden , men orginal mekanikker arbeids -sjekkliste perm som var for bruk ved jobb på dv 36 og dv48 hos Abenrød motor /Bukh dk dette er sollux 24 (modellen uten altercabin ,men jeg har fått mpntert badeplattform m stige, så kjøpte den i stavanger billig men har nok kostet 50.000 snart ,men den har jo stort sett vert pålitelig . Og rekner med og vere ferdig ilopet av dagen i dsg med opretting oh thighting av skruer så skal jeg gå over alt av skrog gjennomføringer og legge enda et strøk bunnstoff(ble smurt i sommer ,tidligere mai /junl) men altids godt og se over om fet er noen hellig dager,for den ble bunnsmurt i fossende styrtregn da i mai/juni mens jeg hadde en som løftet den opp med kran , men sånt fælt vær så jeg ville bøi fort ferdig.så kan sikkert bare gjøre godt med nok et strøk,så sjøsetting igjen på søndag er da planen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.August.2022 Del på Facebook Svart 20.August.2022 Du har investert en god del av både tid og penger her ja, får håpe du slipper unna de største utgiftene framover Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.