Jump to content

Varmgang i skillerele - mulig årsak?


Sjøvind

Recommended Posts

Konstaterte at det har vært varmgang i skillereleet, isolasjon på kabelsko og kabel var svidd. Så vidt jeg har skjønt skal det bare være ladestrøm fra dynamo som går gjennom releet?

 

Kabelen hadde en uheldig bøy rett ved kabelskoen, men det skal vel ikke ha noe å si for varmeutvikling?

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom skillerelé er koplet slik at feks et fullt batteri kan tømme seg til en tom bank når det slår inn så kan du få strømmer som overstiger det dynamo kan levere. Du vil få bedre svar om du angir type skillerele og hvordan det er koplet opp ift batteribanker, størrelse på banker osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for svarene, skal sjekke hvilken type det er.

 

Oppdaget tidligere i år at det var en feilkobling slik at to batterier var koblet til starter, bare ett til forbruk (start og forbruksbank var byttet om). Dette kan kanskje ha gjort at det stadig har gått mye strøm fra de to fulladete startbatteriene til det utladete, single forbruksbatteriet på vei hjem fra tur?

Link to post
Share on other sites

Releet er av type Hella 4RA 003 437-04

984AD880-DA51-41EF-BAB9-ED7DA5F6268C.jpeg.5980522df7d776e0c9a5a9c7de8c95a6.jpeg


 

JRK skrev On 31.8.2022 at 18.48:

Feil på selve ladereleet  fjern kabelen fra dynamoen og sjekk med ett multimeter om diodene er i orden 


Hvordan ser jeg om de er i orden? Har multimeter, men er ikke så stødig på elektro. Må ha det inn med teskje.

 

 

Fantino skrev On 31.8.2022 at 19.51:

Dersom skillerelé er koplet slik at feks et fullt batteri kan tømme seg til en tom bank når det slår inn så kan du få strømmer som overstiger det dynamo kan levere. 

 

Kan jo virke som det er det som har skjedd, siden forbruk og start var byttet om?

Link to post
Share on other sites

Med et relé som skille vil en kunne få utjevningsstrømmer når bankene er tomme/fulle og koples sammen. Hvor stor strøm er litt vanskelig å anslå. Men dette releet er ratet til 60A som ikke er veldig mye i denne sammenhengen. Når du ser tegn til varmgang så ville jeg pensjonert det uansett. En enkel og rimelig løsning som antakelig er tilstrekkelig vil være et Biltema skillerele som vel er ratet til 140A. Siden Hella-releet egentlig ikke er et skillerele men et helt vanlig universalrelé får det antakelig styrestrøm fra tenningen slik det står nå. Det trener du egentlig ikke med et skillerele som bare koples mellom pluss på batteribankene samt en ledning til jord. Skillereleet vil da ‘føle’ når det lades og kople sammen, og kople fra når spenning faller under ladespenning.

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler å bytte ut både releet og kablene. Hvis det er det jeg ser på bildet over.

 

Jeg byttet til Biltema sitt skillerelé før denne sesongen, og det har fungert flott. Monterte også skikkelige kabler som tåler større strømstyrker, samt presset på rundkabelsko som er skrudd fast i skillereleet og batteriene.

 

12V system er skumle med tynne kabler og store strømstyrker.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Kablene er nok ikke fullt så tynne som de ser ut på bildet. Det er fire kabler tilsluttet. To kabler (+ og -) som kun er til å føle når dynamo lader, disse er tynne. De to som kobler batteriene er litt kraftigere, tipper 4 eller 6 mm2. Det har antagelig vært slik i 20 år, muligens hele tiden med feilkobling start og forbruk.

 

Men ja, jeg kommer nok til å bytte både relé og kabler. Da skillereleet tok kvelden på gamlebåten, satte jeg inn et elektronisk relé som kobler inn hvis det kom over en viss spenning på en av sidene. Det trenger jeg egentlig ikke på denne båten, siden landstrømladeren har to plusskabler, en til hver bank. Så BT-releet burde funke fint til mitt bruk.

 

Tenker jeg kobler det mellom forbrukssiden av hovedstrømsbryterne, siden det trekker litt strøm i st.by. Høres det fornuftig ut?

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøvind skrev 41 minutter siden:

Kablene er nok ikke fullt så tynne som de ser ut på bildet. Det er fire kabler tilsluttet. To kabler (+ og -) som kun er til å føle når dynamo lader, disse er tynne. De to som kobler batteriene er litt kraftigere, tipper 4 eller 6 mm2. Det har antagelig vært slik i 20 år, muligens hele tiden med feilkobling start og forbruk.

 

Men ja, jeg kommer nok til å bytte både relé og kabler. Da skillereleet tok kvelden på gamlebåten, satte jeg inn et elektronisk relé som kobler inn hvis det kom over en viss spenning på en av sidene. Det trenger jeg egentlig ikke på denne båten, siden landstrømladeren har to plusskabler, en til hver bank. Så BT-releet burde funke fint til mitt bruk.

 

Tenker jeg kobler det mellom forbrukssiden av hovedstrømsbryterne, siden det trekker litt strøm i st.by. Høres det fornuftig ut?

Ville vel spandert 16 mm2 om ikke annet, 4/6 er for snaut. BT må vel sense på startbatteri for å reagere, dvs koples etter anvisningen. Kopler du sensesida mot forbruk så tror jeg ikke det reagerer. Men skulle ikke være noe problem å montere det ‘bak’ hovebrytere for å eliminere strømtrekk når de er av. Foretrekker selv slik kopling, dvs at batteri er fullstendig frakoblet når hovedbryter er av.

Link to post
Share on other sites

Var det jeg mente med «forbruksside». Altså «bak» hovedstrømbryterne. Senseside på hovedbryter start og den andre på hovedbryter forbruk. Slik at releet kun er aktivt når hovedstrømbrytere er på og motor går.

 

4 evt 6 mm2 er det som står på det gamle releet. Kommer til å gå for større kvadrat på de nye ja.

Redigert av Sjøvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 9 timer siden:

 BT må vel sense på startbatteri for å reagere, dvs koples etter anvisningen. 

 

Hvordan mener du at BT releet skal vite hvilket batteri det er koplet til? Dette er enkle greier,  null problem å kople det motsatt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

 

Hvordan mener du at BT releet skal vite hvilket batteri det er koplet til? Dette er enkle greier,  null problem å kople det motsatt. 

Det aner ikke hvilket batteri det er koplet til selvsagt men senser vel bare på en side slik at om den sida snus mot batteriet som ikke er koplet til dynamo så ‘ser’ det ikke ladespenning og vil derfor ikke kople inn. Mener det er en rød prikk på terminalen som må stå på startsida eller noe slikt.

Link to post
Share on other sites

BT skillereleet har en retning.  Det senser på ett batteri. Når dette batteriet er over 13,3 V så kopler det sammen, og holder da batteriene sammen til spenningen faller til 12,8 volt på batteriet det senser på. 

 

Jeg har koplet ganske annerledes enn vanlig.

 

Jeg har et startbatteri som starter motoren, men dynamoen er koplet direkte mot forbruksbatteriet. Solcellepanelene er også koplet mot forbruksbatteriet. For det er forbruksbatteriet som tappes mest ned, og det er det jeg ønsker skal lades mest.

 

Så har jeg et skillerelé som senser på forbruksbatteriet, og som da kopler inn og lader startbatteriet når spenning på forbruksbatteriet er over 13,3V

 

Det går dermed mindre strømstyrker gjennom skillereleet enn det kunne gått. (Over lengre tid).

 

Men jeg har også kraftige ledninger for sikkerhetsskyld.  Kan gå en del strøm akkurat når jeg kjører baugpropell, og det er jo nesten alltid når motor går og dermed batterier er koplet sammen.

 

I prinsippet vil man vel kunne kople to skillerelé som går hver sin vei, og det vil oppføre seg som et rele som senser på begge sider? Begge vil jo kople ut på 12,8V og sammen på 13,3V.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 7 timer siden:

Det aner ikke hvilket batteri det er koplet til selvsagt men senser vel bare på en side slik at om den sida snus mot batteriet som ikke er koplet til dynamo så ‘ser’ det ikke ladespenning og vil derfor ikke kople inn. Mener det er en rød prikk på terminalen som må stå på startsida eller noe slikt.

 

Det senser mot det batteriet som er koplet som primær, dvs der ladingen er koplet til. Verre er det ikke. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 47 minutter siden:

 

Det senser mot det batteriet som er koplet som primær, dvs der ladingen er koplet til. Verre er det ikke. 

Ikke helt sikker på hva vi egentlig diskuterer her, men som sagt det senser på terminalen med rød prikk. Absolutt ikke komplisert men fullt mulig å bytte om dersom en ikke er klar over dette:

 

 

57BF9EBE-8FFE-42CA-AC51-0F817AFE271B.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 minutt siden:

Ikke helt sikker på hva vi egentlig diskuterer her, men som sagt det senser på terminalen med rød prikk. 

 

Ja. Akkurat som BEP sitt. som jeg har hatt koplet begge veier uten noen som helst problemer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 21 timer siden:

BEP har vel hatt både enkel og dual sense modeller, kun dual nå tror jeg. Blir jo ikke epler og epler ift BT sitt i så fall?

 

BEP sitt enkle og Biltema sitt er de to jeg sammenligner her. Ingen vits å dra inn dual sense i dette. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

 

BEP sitt enkle og Biltema sitt er de to jeg sammenligner her. Ingen vits å dra inn dual sense i dette. 

Hvis du har koplet enkel sense begge veier uten problemer så høres det merkelig ut, da det ikke skal kople sammen uten at spenningen stiger over 12.8 V på rette sida da.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 2 timer siden:

Hvis du har koplet enkel sense begge veier uten problemer så høres det merkelig ut, da det ikke skal kople sammen uten at spenningen stiger over 12.8 V på rette sida da.

 

Jeg skjønner ikke hva du prøver deg på her. Du velger deg en primærbank, og kopler etter dette. Da fungerer begge alternativer. Med stor forbruksbank bør denne være primær.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er en misforståelse mellom dere, og at dere er helt enige egentlig. 

 

Altså at man med et enkelt skilllerelé kan velge ett batteri som primærbatteri, og kun ved at det har spenning over 13,3V vil batteriene koples sammen.  

 

Og man må velge hvilket batteri (forbruk eller startbatteri) som skal være primærbatteriet for releet.

 

Det gjelder både BT og BEP sitt enkle skillerelé.

 

Jeg har per i dag forbruksbatteriet som mitt primærbatteri for BT skillereleet. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

index skrev for 9 timer siden:

 

Jeg skjønner ikke hva du prøver deg på her. Du velger deg en primærbank, og kopler etter dette. Da fungerer begge alternativer. Med stor forbruksbank bør denne være primær.

Da er vi jo enige tror jeg 😁 Men i denne tråden var det jo bare snakk om å erstatte et skillerelé. I så fall må det jo settes rette veien. Lot være å blande inn omkopling av lading fra dynamo da disse diskusjonene ofte utarter 😄 og TS ba om å ‘få det inn med teskje’. Forbruksbank som primær er nok også bedre ift at det som regel vil gå mindre strøm gjennom skillerelé. Personlig favoritt er ladeskille men det har vi diskutert rimelig mange ganger her på BP tidligere. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 1 time siden:

Personlig favoritt er ladeskille men det har vi diskutert rimelig mange ganger her på BP tidligere. 

 

Ja, om du har sense på dynamo er det en bra løsning. Jeg har hatt BEP releet i 12-13 år nå og synes det er helt uproblematisk. De første årene med forbruk som primær, men nå brukes båten bare til småturer så da har jeg gått tilbake til start som primær.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...