Jump to content

Saowanee får motoroverhaling. Motor Common rail FNM HPE 225


NilsPils

Recommended Posts

Bayliner28 skrev for 1 time siden:

Spør på cuoresportivo.no da er jeg 100% sikker på at du får et svar. Det er mye kompetanse se på alfamotorer der

 

Takk for tipset. Har allerede lagt inn spørsmålet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev On 18.9.2022 at 20.52:

Når det gjleder muligheten for å flytte varmeveksleren for å gi tilgang til anodene under eksosmanifolden har jeg gitt opp det prosjektet.

Det var synd, hadde allerede begynt å glede meg til å bygge om :wink:

 

NilsPils skrev On 18.9.2022 at 20.52:

Og så er det et praktisk problem jeg ikke har funnet ut av: Hvordan tappe ferskvannsystemet.

Har gått igjennom min HPEP250 Nils og det er ikke bedre der...  merkelig. Har en ca 15mm frostplugg på riktig høyde foran plateveksleren, som jeg vurderer å gjenge opp og montere en tappekran på. På den motoren har jeg en "extension adapter" og 90cm lange slanger slik at jeg kan flytte oljefilteret til et sted jeg kan nå det, for motorrommet mitt er meget trangt på styrbord  side.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 8 timer siden:

flytte oljefilteret til et sted jeg kan nå det, for motorrommet mitt er meget trangt på styrbord  side.

Hos meg sitter oljefilteret på babord side . . . Ved siden av varmeveksleren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Hos meg sitter oljefilteret på babord side . . . Ved siden av varmeveksleren.

Beklager Nils, her stokket det seg. Jeg har liggende oljefilterbrakett foran plateveksleren, med slangekit slik at filteret er flyttet slik at der er lett tilgjengelig.

Er den lille frostpluggen tilgjengelig hos deg når du har original filterplassering? 

Link to post
Share on other sites

Da impellerpumpa hadde lekkasje har det dryppet saltvann som har forårsaket en del korrosjon. Verst gikk det ut over termostathuset som sitter rett under pumpa. Malingen hadde flasset av og termostathuset var dekket av hvitt pulver. Det så veldig ut som en sliten offeranode. Dette er en del som er beregnet på bilmotor og neppe av spesielt sjøvannsbestandig aluminium.

 

Nå ser det mye bedre ute etter grundig børsting med roterende stålbørste og maling med Biltemas aluminiumsgrunning og utbedringslakk. Tips til dem med lignenede motor: Biltemas spraylakk Nr. 36-7304 treffer originalfargen 100%.

 

 

IMG_0307.JPG.4877aa6211fa811394e78d9eddf7cbce.JPG

 

 

 

IMG_0391.JPG.f1e9b52a52af3a736143355a54e4ad55.JPG

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Veldig motiverende å følge tråden din og takk for tipset om lakk kode på Biltema. Står på handlelista. 

 

Hva tenker du om å å sette en slangenippel i sladrehullet på impellerpumpa, tre på 20cm klar slange, sette en blindplugg i enden, og slippe korrosjon "rundt om"?

(Om en legger slangen litt ut på siden vil det være lettere å følge med på eventuell lekkasje?)

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 19 timer siden:

Veldig motiverende å følge tråden din og takk for tipset om lakk kode på Biltema. Står på handlelista. 

 

Hva tenker du om å å sette en slangenippel i sladrehullet på impellerpumpa, tre på 20cm klar slange, sette en blindplugg i enden, og slippe korrosjon "rundt om"?

(Om en legger slangen litt ut på siden vil det være lettere å følge med på eventuell lekkasje?)

 

Den skjønte jeg ikke. Det er vel ikke noe sladrehull, men en åpning rundt akselen mellom simmerringene, der evt. lekkasjevann spruter ut . . ? ellers er jeg ikke fremmed for tanken om å få samlet opp vannet og ledet det bort.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Topplokket ble overhalt og hentet hos Widar Jahrmann, som hadde gått over ventiler og ventilseter, skiftet ventilspindeltetningene, avrettet lokket og justert ventilklaringene. Han sa at ventiler og ventilseter var i relativt bra stand, men var noe rufsete på eksosventilene. Muligens kan det ha gitt litt dårlig kompresjon (?).
 
Injektorene ble hentet på Minges Auto på Trøgstad. Testen med gamle dysespisser ga for lite innsprøyting på tomgang. Injektorene fikk nye standard Bosch dysespisser, ble testet og funnet i orden. Jeg ser det som svært sannsynlig at startproblemene var forårsaket av delvis tette dyser.
 
Det hele, injektorer, topplokk og ekstraverktøy kom på ca. 15 båtlapper, altså mindre enn mange betaler årlig for vedlikeholdet når de setter det bort. Men det var jo en del jobb. Utrolig mye krimskrams rundt en båtmotor . .
 
Junior og jeg avsluttet gjenmonteringen i båten i går. Man er jo ganske så spent når man vrir på startnøkkelen igjen. Men
den startet perfekt og alt så bra ut ette er at den ble kjørt varm, bortsett fra litt vannlekkasje fra en silikonmansjett på eksosrøret. Det vil bli fikset i løpet av vinterlagringen. Foreløig blir det fikset med litt vulketape.
 
Ellers er det en del korrosjon i bakenden på motoren etter lekkasjen fra impellerpumpa. Det blit også en jobb med rengjøring og maling å ta under vinterlagringen
 
Tiltrekningsmomentet på topplokkboltene  stod på en lapp som fulgte med toppakningen:
20Nm, 45Nm + 90 +90 +90grader. Det var ganske tungt, selv med en stor latmannsarm. Vi brukte digital momentmåler fra Biltema. Anbefales!
 
Heldigvis har vi relativt god plass rundt motoren inne i båten under luka i kabinen. Med en liten varmevifte blir det lunt og trivlig. Vi tok oss god tid og brukte tre dager på jobben.
 
Jeg har gitt opp hummersesongen for i år. Håper å komme sterkt tilbake neste år. Planen er nå å ta båten kommende helg fra Hankøsundet til vinterlagring i boblehavn i Oslo. Men det blir Da er det mye annet som skal gjøres. Fint å ha båten i skjermet farvann og næremere hjemmet, men det blir my bompenger i Oslo etter hvert . . . . .

IMG_0432.JPG

IMG_0433.JPG

IMG_0435.JPG

IMG_0436.JPG

IMG_0443.JPG

IMG_0446.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Og den andre pumpa, den som fikk elektrosjokk, savner rapport.

 

Det var en litt forhastet melding. Den terminen viste seg bare å være en forundersøkelse. Det er slik de oppfyller kravet til ventetidsgaranti. Men hovedterminen er på tirsdag som kommer . .  Da blir det oppstart igjen. Har vært med på det to ganger før. Tror jeg var mer spent da jeg restartet båtmotoren . .

 

Takker ellers for omtanken.

 

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 4 timer siden:
Junior og jeg avsluttet gjenmonteringen i båten i går. Man er jo ganske så spent når man vrir på startnøkkelen igjen. Men
den startet perfekt og alt så bra ut etter er at den ble kjørt varm,

Gratulerer med en flott jobb og en veldig lærerik tråd :thumbsup:

 

NilsPils skrev for 4 timer siden:

Jeg ser det som svært sannsynlig at startproblemene var forårsaket av delvis tette dyser.

Delvis igjenngrodde dyser i tillegg til kanskje noe tap av kompresjon pga flatbankede eksosseter er vel ganske sannsynlig..

Synes du kom rimelig ut av det. Deler en dette på 23 år...

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

 

Det må vel holde å dele på 13...

 

13 er nok mer korrekt. Motoren ble satt i båten i 2007, prøvekjøert i Thailand i 2008 og tatt i bruk i Norge i 2009.

Elers regner jeg nå motoren som så god som ny, nesten . .

 

Det er en del rust og oksydert aluminium på det ene motorfestet og på gearet. Der sitter det også to varmevekslere, en for gearet og en for returdiesel. Dem ta jeg med hjem til vinteren for rengjøring og testing mens jeg rengjør og maler gear og motordeler. Tar nok også en kontroll av motoropprettingen. Det blir litt tid hjemme fremover, da Thailand må utsettes til jeg har full kontroll på den andre motoren. Da er det praktisk å ha båten nærmere hjemmet . . .

 

Panelet på timetelleren viser timer bare av og til. Nå fikk jeg et nytt glimt av timetallet: 1060.0

Jeg har koblet til en ekstra timeteler bak instrumentpanelet. Nå kan jeg kalibrere den.

 

Vi går mot Oslo lørdag fomiddag.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Faxen skrev for 17 timer siden:

Musikk i mine ører.:thumbsup:

 

Chilli Solbris skrev for 14 timer siden:

Herlig lyd!!!!😊😊😊

Så lenge det varer . . .

 

Ankom båten i dag. Ingen start. Diesel OK, batteri OK. Startmotor drar rundt for fullt, men ikke tegn til tennig.

 - Lyset på instrumentpanelet viser ikke indikasjon på gløding. Vi sjekket at alle glødepluggene var OK da vi hadde dem ute. Målte 1 ohm på hver.

 - Sjekket at pæra i varsellampa er i orden

 - Målte 12V inn på en glødeplugg når vi vred ett hakk på tenningsnøkkelen

 - Sjekket at matepumpa går

 - Satte en varmluftvifte i motorromet (leste at startpromlemer kan være vanlig i kaldt vær hvis glødepluggene svikter).

 

Prøvde å starte flere ganger, og plutselig etter rundt tre-fire timer startet den. Gikk litt rufsete med en gang, men kom seg fort og gikk etter hvert fint. Lot den gå seg varm, kastet loss og satte kursen mot Oslo. Vi er nå under veis i 6-7 knop. Vi krysser nå Krogstadfjorden og passerer Søndre sletter. Håper å nå fram til Oslo i kveld uten å behøve å stanse under veis.

 

I Oslo blir det boblehavnn og presenning. Da blir det tid til å forske videre. Først og fremst vil jeg vite hvorfor glødelampa ikke lyser. Glødingen og signalet går via en svart boks med rele. Boksen koster under 600 kroner pluss frakt. Det skal ikke stå på det . . Den bør kunne være her om en drøy uke.

 

Ellers er selvfølgelig alle tips og ideer til videre feilsøking svært velkomne . . .

 

Prøved selvfølgelig flere startforsøk

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hadde ikke du tilgang på diagnose?

Det er vel ikke alle typer feil den er like god på men det er vel verdt et forsøk.

 

Kan det være at dieselsystemet kan ta inn luft og at dieselen siger tilbake mot tank?  Liker for egen del å ha en klar slangebit på retursiden, særlig etter omfattende demontering, slik at jeg vet 100% sikkert at jeg ikke har luft. 

 

En seriøs svakhet med Common Rail høytrykkspumper er at de ikke tåler å gå tørr. Om du må kinne lenge før start og det skyldes luft i pumpa så er det bare et tidsspørsmål før den havarerer. 

Link to post
Share on other sites

Ankom Oslo uten problemer i går kveld. Vi hadde en fin nattseillas fra Drøbak og innover.

 

Etter å ha lagt til i båsen stanset vi motoren, ventet et par minutter og tok et startforsøk. Den startet, men tok kanskje (?) noen flere omdreininger på startmotoren enn vanlig før den kom.

 

I dag skal vi forske litt mer på glødepluggteorien før vi drar hjem.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 19 timer siden:

- Lyset på instrumentpanelet viser ikke indikasjon på gløding. 

 - Målte 12V inn på en glødeplugg når vi vred ett hakk på tenningsnøkkelen

 

Ellers er selvfølgelig alle tips og ideer til videre feilsøking svært velkomne . . .

Anbefaler el.skjema, voltmeter og ampertang. 

Mål at du har 12V til alle glødeplugger, ikke bare en. Mål også dc ampere som går gjennom ledning til glødeplugg. 

Sjekk alle tempsensorer.

Finn feilen på hvorfor ikke glødelampa lyser. 

Sjekk at det ikke er luft i systemet, som nevnt oven.

Sjekk timing. Sjekk kompresjon.

 

Link to post
Share on other sites

Queen Elizabeth skrev 9 minutter siden:

Anbefaler el.skjema, voltmeter og ampertang. 

Mål at du har 12V til alle glødeplugger, ikke bare en. Mål også dc ampere som går gjennom ledning til glødeplugg. 

Sjekk alle tempsensorer.

Finn feilen på hvorfor ikke glødelampa lyser. 

Sjekk at det ikke er luft i systemet, som nevnt oven.

Sjekk timing. Sjekk kompresjon.

 

Takker for innspill

 

Mye av det du foreslår er ikke så enkelt å få til, så begynner med det enkleste først.

 - Desverre har vi ikke noe koblingsskjema.

 - Timingen er sjekket og dobbeltsjekket under monteringen.

 - Sjekke kompresjon er ikke enkelt på en dieselmotor, spesielt ikke med en stor intercooler som dekker over.hele toppen. Ventiler og ventilseter er nyoverhalt. Så det kommer evt. senere.

 - Tror ikke på luft i systemet, men vil sjekke med gjennomsiktig slange på dieselreturen. Da kan jeg også måle hvor mye som kommer i retur.

 - Hvordan sjekke temp.sensorer?

 

Som sagt starter vi med glødepluggteorien. Det er ikke så lett å komme til alle glødepluggkontaktene, men vi starte der. Den svarte boksen som skal gi strøm til glødepluggene er relativ enkelt tilgjengelig for demontering.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...