Jump to content

Skrogform vs broaching

Ø.L

Recommended Posts

Har du bilde av skroget? 

En kamerat av meg har en Osvik , som til tider var litt ustyrlig med sjøen på låringen , han fikk bygd på noen finner som visstnok reduserte problemet merkbart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har samme situasjon med min stålbåt. Har tre stk trimplan bak og medsjøen tar godt tak og presser baugen ned. Mye ratting! Problemet vil sikkert bli mindre om du kapper, men du mister kanskje litt fart også?0804C5A5-86AC-4EE4-8504-C19447E83425.jpeg.69a83366455b8035dca684187dd6b5eb.jpeg

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Kansje ikke helt samenlignbart, men prinsippet blir det samme. Når jeg var i Marinen på MTB hadde vi justerbare trimflaps på hele hekken. når det var tung sjø bakfra var det enorm giring pga ekstremt smalt skrog og spiss baug. siste meterne på hekken var flat med en liten styrekjøl, så det var relativt mye bæring i hekken. Vi justerte flapsene helt opp i slike situasjoner og det hjalp en god del på giringa.  Jeg ville tatt kostnaden på å montert sikkelige justerbare flaps på slike båttyper som er halvplanere eller fortregningsskrog. faste flaps hjelper kun i gitte situasjoner

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...