Jump to content

Wiggler krepseteiner, erfaringer?

tebi

Recommended Posts

tebi skrev for 14 timer siden:

De ser jo praktiske ut, men fungerer de?

Ingen grunn til at de ikke skulle fungere, dvs ingen grunn til at krepsen ikke skulle gå inn i disse teinene. Men du må nok legge til noe vekt på de, slik at de blir liggende i riktig stilling med tanke på at det også i disse må monteres rømningshull, som ikke vil ha noen funksjon om hullet vender ned mot sjøbunnen.

Gå inn på fiskeridirektoratet.no sine sider, så ser du hvordan rømningshull skal monteres i krepseteiner for fritidsfiske.

Disse teinene er jo så billige at det lar seg teste om de fungerer med hensyn til vekt, strømforhold osv. på de stedene du tenker å bruke de, uten å spandere en formue.

Krepsen driter i hvordan teina ser ut, så lenge det er mat inni der, og en mulighet til å gå inn.

Lykke til! og gi gjerne en tilbakemelding om det blir til at du prøver de.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Timmeeh skrev 4 minutter siden:

Sikkert beregnet til ferskvannskreps. 

Ja til ferskvannskreps vil de nok fungere bedre.

Men har lite tror på disse på 100+ meter. Er det i tillegg litt strøm, vil de nok rulle rundt, uten det er noe tungt festet i bunn.

Å det spørs hvor lenge de holder med stein eller annet tungt i bunn.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jeg personlig mener at skal man fiske, så skal man gjøre det ordentlig. Ikke bare dryle ut en jallateine med lite vekt, og gjerne en blank spylerveskedunk på toppen. Det er en grunn til at det er så mye spøkelsesteiner i havet.

skal du drive krepsefiske er det ofte på dypt vann, og det bør settes teiner i lenke. Ikke bare for å få mer kreps, men også for å lettere kunne sokne det opp hvis uhellet er ute. Og aldri i verden om disse kommer til å ligge i ro på bunn med en blåse som napper i den. 

så hvis målet er å få seg billige teiner, så anbefaler jeg deg å kjøpe brukt istedet. Det aller billigste er å kjøpe krepsen og ikke fiske i det hele tatt. 

men det kan jo hende du skal i en innsjø og fiske ferskvannskreps for alt jeg vet. 

Timmeeh skrev 31 minutter siden:

Og aldri i verden om disse kommer til å ligge i ro på bunn med en blåse som napper i den. 

TS vil vel selvfølgelig ha en tilstrekkelig vekt (stein e. l.)  montert på tauet som går fra tauet til teina, 2 - 3 meter før teina, slik man har det på alle krepseteiner, eller havteiner for den saks skyld, for at blåsa ikke skal nappe i teina, men i den nevnte vekta. Vekta på teina spiller i så henseende ingen som helst rolle.

Voldsomt så negative alle er, uten å vite en døyt om hvordan forholdene er der hvor TS tenker å fangste.

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Det der så ut som noe jævla jalla greier. Kan aldri tenke meg de er noe goe nei.

Rene ord for penga her, men ja, jeg er faktisk enig. 

Timmeeh skrev for 2 timer siden:

Jeg personlig mener at skal man fiske, så skal man gjøre det ordentlig. Ikke bare dryle ut en jallateine med lite vekt, og gjerne en blank spylerveskedunk på toppen. Det er en grunn til at det er så mye spøkelsesteiner i havet.

Også helt enig i dette!

Jeg har brukt mange timer på å ta opp teiner, garn og all verdens søppel på bunn ved sokning og dykking. Det er utrolig hvor mye søppel som ligger der! Og en gjenganger blant all dritt på havbunnen er billige, lette teiner, med for kort tau, og for små blåser. Det jeg finner aller mest av er klappteiner fra Biltema. Både de små svarte, og de ovale orange. 

Jeg konfronterte en som fikk tilbake seks teiner av meg med akkurat dette (og han hadde mistet enda flere!), og ga beskjed om at han måtte bruke lengre tau når han satt teina i en skråning, at han måtte ha større blåser som ikke blir dratt under av strømmen, og at hver teine må vektes ned med minst 8kg. Svaret jeg fikk var at de hadde så liten båt, så det ble for mye styr med tunge teiner. De fortsetter som før :crazy: Gjett om jeg angret på at ringte det telefonnummeret på den blåsa! Finner vel tilbake de samme teinene igjen etter neste sesong 😖

Jannmar skrev for 7 timer siden:

TS vil vel selvfølgelig ha en tilstrekkelig vekt (stein e. l.)  montert på tauet som går fra tauet til teina, 2 - 3 meter før teina, slik man har det på alle krepseteiner, eller havteiner for den saks skyld, for at blåsa ikke skal nappe i teina, men i den nevnte vekta. Vekta på teina spiller i så henseende ingen som helst rolle.

Voldsomt så negative alle er, uten å vite en døyt om hvordan forholdene er der hvor TS tenker å fangste.

Det er ingen selvfølge at folk bruker lodd. Ikke for å dra alle under en kam her, men det virker for meg som de fleste som kjøper disse billige og lette teinene ikke har allverdens med kunnskap, eller båt og utstyr. Det dras gjerne for hånd, ei og ei teine. Da blir det mange blåser, og de er dyre så man tyr ofte til spylerveskekanner og annet søppel som jeg ikke ser når jeg kommer slepende med en stor lekter på leia. 

Nei, vekta i seg selv spiller veldig liten rolle hvis du arresterer teinelenka med lodd i hver ende. Krepseteiner er også relativt lette, 3-4kg bare. Men de er firkantet og ligger således i ro på bunn. Et «rør» av ei teine vil jo bevege seg lettere. Uten å ha sett videofilm over en teine på bunn vil jeg tro det er en fordel at de ligger i ro. 

det stilles alt for lite krav til fritidsfiskere idag, er min mening. Og selv om man kan hive ut slike billige og lette teiner lovlig, vil jeg ikke anbefale det. Skal du fiske mer enn to-tre ganger i året lønner det seg å kjøpe ordentlige greier, de tåler å bli brukt. 

Komodo er ein råtass når det kjem til å få mista teiner opp av havet!

Eg er einig med han i det han skriv om biltemateiner, korte tau, og små blåser.

Til trådstartar.

Det er mange som brukar leppefiskteiner til krepseteiner. Eg har ikkje erfaring sjølv, men då me selde 50 leppefiskteiner i forfjor kjøpte krepsefiskarar teinene med ein gang.

Kanskje du kan få tak i brukte leppefiskteiner?

Havteiner har jeg gode erfaringer med. De gir mest kreps per teine. Litt mer arbeidsom og dyrere i innkjøp men det får man igjen på fangsten. De kan med fordel settes to og to, med noe avstand mellom. Da er det lettere å sokne om blåsa skulle bli nedkjørt el lignende. Liker ikke å sette ut bare en.. 

det er jo også kommet en mindre type «havkrepseteiner», okmarine selger. De ser veldig kjekke ut mtp størrelsen. 

Naboen drev med krepseteiner før. Han hadde lenker på 10 og 10. Men det krevde skikkelig teinehaler når dette skulle opp fra 100 meter eller mer.

Var ikke lodd i teinene, men mener det var lodd i alle fall den ene enden av lenka. De mistet ikke teiner. Men her ble teinene stort sett satt på flat bunn (sand/ gjørme).

Var 4-kantede teiner i aluminiumsramme av rund-rør som de sveiset selv, og med kalver i nylon. Omtrent samme størrelse som de.billige teinene, men adskillig mer solide. Krepsen ville ikke gå inn kalver i andre materialer. Jeg har vel 10 eller 20 av dem liggende her ennå. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...