Jump to content

Spørsmål om seilduk på kabintak (utvendig)


vikers

Recommended Posts

Jeg har etter å ha fått endel innspill herfra, slått fra meg å legge natet lerk på kabintakene.

Furuholmen skal jo ha en type seilduk? på disse takene, og da skal jeg forsøke å få til dette, bare våren nærmer seg.

 

Men.....hva slags "duk" er det snakk om her? Hvor kjøpes? Hvordan behandles? Det skal jo bli helt hardt og blankt til slutt - så her er jeg helt tom for idèer. Har heller ikke klart å søke meg frem til løsning på nettet her, så jeg setter min lit til BP`s store konversationsleksikon.

 

Noen idèer?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å høre Vikers, jeg tror ikke du vil angre.

 

Jeg skal innom Swang i oslo på Lysaker i helgen. De har. Skal se om jeg kan få med beskrivelse og prøve. Om ikke annet, undersøk her , se under Tips & Triks. Her er 3-4 emner som omhandler det å legge duk. For deg så blir det nok billigere enn å legge natet dekk.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å høre Vikers, jeg tror ikke du vil angre.

 

Jeg skal innom Swang i oslo på Lysaker i helgen. De har. Skal se om jeg kan få med beskrivelse og prøve. Om ikke annet, undersøk her , se under Tips & Triks. Her er 3-4 emner som omhandler det å legge duk. For deg så blir det nok billigere enn å legge natet dekk.

 

Om du ikke har vært der på en stund eller noen gang tidligere, så husk at de nå ganske nylig har flyttet ned til Lysaker Brygge. Ligger ikke lenger på CC VEst.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å høre Vikers, jeg tror ikke du vil angre.

 

Jeg skal innom Swang i oslo på Lysaker i helgen. De har. Skal se om jeg kan få med beskrivelse og prøve. Om ikke annet, undersøk her , se under Tips & Triks. Her er 3-4 emner som omhandler det å legge duk. For deg så blir det nok billigere enn å legge natet dekk.

 

Takk Perlen, jeg har sett på den link du tipser om, men jeg finner fortsatt ikke ut hva slags duk det dreier seg om? :confused:

 

Jeg skal til Drammen selv på Lørdag, så da kan jeg jo stikke bortom Swang på Lysaker selv. Men takk som byr! :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Seilduk.

Jeg finner noe som heter Glassfiberduk på West System....er dette noe jeg kan bruke?

 

Finnes det ikke i bøtter og spann av Seilduker da??

 

Her f. eks. :

http://products.kompass.com/no/Tekstiler,%...zM2NDU=-prd.php

 

 

Beklager, men jeg er helt blank her..

 

:crazy:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Glassfiberduk er ikke det du er på jakt etter.

 

Seilduk er det samme som brukes i seila på pinnebåter. Steder for å handle dette kan være Swang, salmakerier, systuer etc

 

Fant en hjemmeside vedrørende bygging av kajakker i seilduk, som du kanskje kan ha nytte av (du kan gjerne google etter "seilduk" så får du mange tips og forslag. Legger ut litt tekst her :

 

Hvor mye tåler en seildukskano(?) - spør mange meg. Litt avhengig av byggemetoden, så tåler duken utrolig med støt og påkjenning. Kano eller kajakk bygget med ribber(lister) vil lettere kunne skjæres opp av skarpe gjenstander; sprengt fjell eller glass(kniv!), selv om en solid lin- eller hampeduk tåler ganske mye strekk.

En kano eller kajakk bygget opp av bøyde spanter og bordlagt, tåler nok mer enn en stripsbygget båt. Dette fordi spantene gir litt etter ved et trykk, samt at seilduken blir nærmest "i ett" med treverket når begge er mettet med linolje. Dernest når du maler det siste 2 strøk med en oljelakk vil du få en hard flate som tåler mye.

Oppstår en rift på tur, har du med nål og tråd; syr åpningen i sammen og setter over en armert teip.- Duken kan gjerne holde i 15-20 år før du må trekke båten om pånytt.

 

Som viser de fortreffelige egenskaper duk har. Denne teksten er hentet fra denne siden.

Link to post
Share on other sites

Den var jammen ikke verst den siden du har funnet vikers, meget bra.... Denne skal jeg ta vare på.

I påvente av våren og ny båtsesong - har jeg tatt helt av her, og har hele verden som område i min søken! :lol:

 

Håper våren kommer tidlig neste år - dette også grunnet lommeboktykkelse.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tidligere var en stor leverandør av bomullsduk Hovdan i Oslo. Jeg har fremdeles noen "snipper" liggende fra mine yngre dager. Kan hende at de også har noen meter igjen. Det du kaller seilduk er altså produsert av bomull.

 

Når profesjonistene la denne duken var prosedyren som følger:

Dekket fikk gjerne en omgang eller to med kokt linolje med soppdreper. Denne ble gitt anledning til å tørke.

Dekket ble belagt med et lag blyhvitt. Jeg vet ikke om dette finnes lenger.

Før blyhvitten størkner, trekkes bomullsduken over og stiftes fast (med koppernudder).

Det var ikke stiftemaskiner med rutfrie stifter den gangen. Man spikret koppernudder med sleipt hammerskaft under eder og banning.

Bomullsduken på plass, og man metter den med linolje. Blyhvitten er fremdeles fersk og kommer tytende opp etter hvert som duken krymper og strammer seg.

Det man nå har er en komplett homogen flate som når den er tørr er full av "pigger" fra duken og er meget sklisikker.

Ett strøk hvit linoljemaling på toppen.

Et slikt dekk holder i 15- til 20 år, omtrent det samme som et moderne teakdekk.

 

Hulda spikret i barndommen dekk hos Killingen Slip & Baatbyggeri, gamle Fritjof Johansen. Motytelsen var avdanka seil som jeg fant på loftet og nesten gratis opplag. Akk ja, det er lenge siden. Gamle-Fritjof var en av Oslofjordens siste "pirater" og hedersmann, blant dem han var kompis med.

Link to post
Share on other sites

Jeg har noe grå gammeldags seilduk liggende,bredde ca 60 cm men det er fritt etter hukommelsen så ta det med ei klype salt. Hvor mye det er har jeg ikke peiling på. Kan du bruke no sånt ?

Det vet jeg ikke thor?? :confused:

Hulda sier bomullsduk, så om det er det du har, så kan jeg vel bruke det. 60 cm. bred betyr at jeg må i alle fall ha ca. 20 meter ( hytte, over styreposisjoner og ac). Har du det, så kjøper jeg gjerne dette av deg - at den er grå gjør jo ingen ting, da den skal males hvit etterpå.

 

 

Tidligere var en stor leverandør av bomullsduk Hovdan i Oslo. Jeg har fremdeles noen "snipper" liggende fra mine yngre dager. Kan hende at de også har noen meter igjen. Det du kaller seilduk er altså produsert av bomull.

 

Når profesjonistene la denne duken var prosedyren som følger:

Dekket fikk gjerne en omgang eller to med kokt linolje med soppdreper. Denne ble gitt anledning til å tørke.

Dekket ble belagt med et lag blyhvitt. Jeg vet ikke om dette finnes lenger.

Før blyhvitten størkner, trekkes bomullsduken over og stiftes fast (med koppernudder).

Det var ikke stiftemaskiner med rutfrie stifter den gangen. Man spikret koppernudder med sleipt hammerskaft under eder og banning.

Bomullsduken på plass, og man metter den med linolje. Blyhvitten er fremdeles fersk og kommer tytende opp etter hvert som duken krymper og strammer seg.

Det man nå har er en komplett homogen flate som når den er tørr er full av "pigger" fra duken og er meget sklisikker.

Ett strøk hvit linoljemaling på toppen.

Et slikt dekk holder i 15- til 20 år, omtrent det samme som et moderne teakdekk.

 

Hulda spikret i barndommen dekk hos Killingen Slip & Baatbyggeri, gamle Fritjof Johansen. Motytelsen var avdanka seil som jeg fant på loftet og nesten gratis opplag. Akk ja, det er lenge siden. Gamle-Fritjof var en av Oslofjordens siste "pirater" og hedersmann, blant dem han var kompis med.

Her har jeg jo hele oppskriften!!! :flag:

Takk skal du ha - da bør jeg kunne finne ut om blyhvitt fortsatt selges, eller om det er andre produkter som har overtatt. Vil nok stifte med syrefast, og ikke slå kobbernubber. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Traff et ungt par i fra Perlens hjemby i sommer, de hadde lagt duk på taket av en mahogny seiler. I mangel av noe bedre hadde han malt det med smøremembran ( som du bruker før man legger fliser på badet). Det ble pottet tett, det er ikke den orginale måten å gjøre det på men det kanmuligens brukes?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hjertelig takk alle!

 

Det blir nok seilduk på meg også skal dere se...

 

:sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

...

Dekket ble belagt med et lag blyhvitt. Jeg vet ikke om dette finnes lenger.

Før blyhvitten størkner, trekkes bomullsduken over og stiftes fast (med koppernudder).

Det var ikke stiftemaskiner med rutfrie stifter den gangen. Man spikret koppernudder med sleipt hammerskaft under eder og banning.

.....

 

Hulda spikret i barndommen dekk hos Killingen Slip & Baatbyggeri, gamle Fritjof Johansen. Motytelsen var avdanka seil som jeg fant på loftet og nesten gratis opplag. Akk ja, det er lenge siden. Gamle-Fritjof var en av Oslofjordens siste "pirater" og hedersmann, blant dem han var kompis med.

Jeg undres når du hadde din barndom... :lol:

 

Blyhvitt ble forbudt ved lov 24.5.1929.....

 

Du må da være "hønngammel" ! :wink:

 

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V...SEKS_ID=1121323

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

hulda har en meget god gammeldags oppskrift!

Vår båt har seilduk på styrehustaket. Selve taket er av oljet furu. Duken er strukket stramt over og stiftet fast i underkant av utstikk (taket er 2,5 x 2 m sånn ca). Duken har også en skjøtesøm på midten. Malt med flere strøk ojlemaling (Drygolin). Det holdt i 10 år før det måtte males igjen. Er 100 % tett. Viktig å sørge for godt med maling der det er montert ting og saker (fløyte, søkelys, mv). Anbefales!

Redigert av kapptein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hulda har en meget god gammeldags oppskrift!

Vår båt har seilduk på styrehustaket. Selve taket er av oljet furu. Duken er strukket stramt over og stiftet fast i underkant av utstikk (taket er 2,5 x 2 m sånn ca). Duken har også en skjøtesøm på midten. Malt med flere strøk ojlemaling (Drygolin). Det holdt i 10 år før det måtte males igjen. Er 100 % tett. Viktig å sørge for godt med maling der det er montert ting og saker (fløyte, søkelys, mv). Anbefales!

Har helt klart bestemt meg for seilduk nå....men det var det med best mulig fremgangsmåte da.. :confused:

 

Det som er problemet er at noen sier du skal fukte/ole/male underlaget - deretter skal duk legges/trekkes og til slutt skal duk males og stiftes/ legge lister.

 

Jeg har kabintak med "takpapp" - den er slett og fin - jeg har ingen lister i kantene, og har jo ikke lyst på det heller. Jeg vil ha en glatt og fin finish på en flott båt.

 

Hva bruker jeg av materiale og hva er fremgangsmåten? Hvilke alternativer---kan lukes bort..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg undres når du hadde din barndom...

 

Blyhvitt ble forbudt ved lov 24.5.1929.....

 

Du må da være "hønngammel" !

Det er nok fel. Star Maling og Lakk hadde det på sytti-tallet. Jeg kjøpte en del spann. Har du ikke blyhvitt, så kan vel en eller annen oljemaling brukes. Poenget er at duken males fast til underlaget, og at malingen inneholder en soppdreper. Siste er nok for at duken ikke skal råtne fra undersiden. Den danner et diffusjonstett skikt. Om du legger bomullsduken tørt på underlaget, oljer med kokt linolje tilsatt soppdreper og deretter maler med en oljemaling, så fungerer dette sikkert også ok. Det holder kanskje i 10 år istedet for 15- til 20 år. Man behøver nødvendigvis ikke henge seg opp i detaljer. Det har sikkert vært benyttet en rekke fremgangsmåter. Blyhvitt-medtoden var kanskje "Rolls Royce"-metoden.

 

Det som var bra med blyhvitt, var et produktet var så tykt at det ikke rant igjennom sprekker. Stoffet kunne sparkles på. Spannene var, som navnet sier noe om, tunge som bly.

 

Jeg vet at Wiksten i Larvik benyttet en annen fremgangsmåte. Det så ut som en grå papp som ble fuktet med et eller annet som luktet innmari og helt sikkert spiste hjernemasse. Dette dannet et hardt belegg når det tørket. Det var fremdeles en ru og sklisikker overflate.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også vært inne på tanken å legge seilduk. Nå er det glassfiberdekke over hele overbygget, og det har holdt i mange år. Under ligger den originale duken, og da jeg "flådde" takluka tidligere i høst, fikk jeg se hvordan det er bygget opp.

Duken er dekket med en grå maling(!)

Under duken er det et oransje belegg. Min første tanke var blymønje, uten at jeg har så mye greie på denslags stoff.

Bilde

Bilde

Bilde

 

MVH

Svein Haugsdal

Link to post
Share on other sites

Jeg har også vært inne på tanken å legge seilduk. Nå er det glassfiberdekke over hele overbygget, og det har holdt i mange år. Under ligger den originale duken, og da jeg "flådde" takluka tidligere i høst, fikk jeg se hvordan det er bygget opp.

Duken er dekket med en grå maling(!)

Under duken er det et oransje belegg. Min første tanke var blymønje, uten at jeg har så mye greie på denslags stoff.

 

MVH

Svein Haugsdal

Satser ei krone på at det er Norden Blymønje. Fargen stemmer med det jeg malte med for få år siden. Siste boksen jeg kjøpte av faren til kameraten min før han gikk av med pensjon på slutten av 60-tallet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...