Jump to content

Spørsmål om seilduk på kabintak (utvendig)


vikers

Recommended Posts

Joda, jeg prater gjerne om båten min. Litt for mye, vil vel enkelte si.

 

Båten er bygget i 1947 (hvor, vet jeg ikke, men det skal jeg finne ut av). Den er på 30 fot. Maskinen er en 1963(?) mod. Marna M3.

Den har tilhørt handelsmannen Malvin Kvinge i Masfjorden (Hordaland), og har fortid både som lokalrutebåt og legeskyssbåt.

 

Min far kjøpte den i 1993. Da hadde den ligget mer eller mindre i opplag siden slutten av 70- tallet, og bar preg av det. Nå holder jeg på å skifte noen spant og deler av dekket. Regner med å få den på sjøen til sommeren. Da er det overbygget som står for tur.

 

Har lurt på å opprette en egen tråd her på båtplassen, med rapport fra restaureringsarbeidet.

Bilde

Bilde

Redigert av sbhaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, jeg prater gjerne om båten min. Litt for mye, vil vel enkelte si.

Velkommen til klubben ! Noen vil nok påstå at også jeg gjør det.

 

Har lurt på å opprette en egen tråd her på båtplassen, med rapport fra restaureringsarbeidet.

Du er herved kommandert til å gjøre det !

 

Ville vært morsomt for oss andre å gjøre dette. Jeg skal også lete litt i arkivet mitt etter lignende.....

 

Vikers, håper det er greit med denne avsporingen i tråden din. Spennende, vakre skjønnheter som her er avbildet kan vi aldri få nok av....

Link to post
Share on other sites

sbhaug, sitter og tenker litt. Den pushpiten kan vi vel slå fast at den er uoriginal?

 

Likeså tak over cockpit, kan du si noe om denne er original eller ikke ?

 

Hvis så er tilfelle at sistnevnte er uoriginal, kanskje undersøke om den kan være noe av skaala produkt ?

 

Se her :

 

Ligner litt ?

Avsporinger som inneholder slike skjønnheter er da bare flott!

 

Den båten var flott! :yesnod:

 

Skaala-båten ligner jo endel, men hekken på de fleste som ligner er jo rett? sbhaug sin er jo rund, så jeg tenker på om hele overbygget er uorginalt? Jeg synes båten så mye større ut enn 30 fot?, men det kan jo være fordi den er såpass høy...

 

Gleder meg til å se restaureringsarbeidet - og for all del; Legg duk du også . wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Artig at du trekker inn Tya. Jeg har selv studert bilder av den båten (bl.a. fra Båtmagasinet) og lagt merke til likheten.

Jeg har også hørt rykter om at HEI (båten min) er bygget i Hardanger, men ikke noe mer.

 

Til nå har jeg trodd at den er tilnærmet original utvendig, men når du nevner det er jeg langt fra sikker. Jeg har ikke gamle bilder å sammenligne med, men jeg skal ta kontakt med tidligere eier. Han kan muligens bidra med noe.

 

vikers: Godt poeng. Jeg har ikke sett andre Skaala- båter, så jeg vet ikke hva som er typisk for hans konstruksjoner. En rettelse: Hekken på HEI er spiss (noe som ikke kommer så godt frem av bildet).

 

Denne avsporingen har gått langt over det akseptable :lol: . Det er på tide å opprette en egen tråd.

Vi fortsetter på "M/B HEI" :smiley:

Redigert av sbhaug (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde den jobben som du skal til med for to år siden på akterdekket av Festina Lente, og gjorte mange nyttige erfaringer. Knarr-håndboken, 2. utgave, side 36 - inneholder en utførlig beskrivelse av fremgangsmåten ved skifting av dukdekk etter "gamlemetoden". Den var til uvurderlig hjelp. Den kan fås ved henvendelse til norsk Knarr-klubb. Det er viktig at du sørger for rikelig med tilgang på frisk oksygen/luft under tørkeprosessen ellers tørker det aldri (oksydativ prosess). Jeg stod langt inne i et stort fellesnaust, og fikk ikke tørk før båten kom ut i frisk luft!

Lykke til Mvh Even

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vi også lurer på å legge seilduk nå på kahytt-taket, blir jo godt påvirket her .

 

Lurer på hvordan dette gjøres ved skylight og andre ting som er på kahytt-tak. Legger duken litt oppover skylight og setter en list utenpå? Vil dette slutte seg tett til, eller er det et lurt triks her? (Det er på slike plasser det nåværende glassfibertaket har sluppet og tatt inn vann.)

 

Må også sy mastekrage. Kan den behandles på samme måte?

 

Etter å ha lest tidligere i tråden forstår jeg det som at det er bomull-seilduk som skal brukes her. Er det en ca tykkelse som skal brukes?

 

Kan det tilpasses og stiftes under legging, eller bør det sys sammen først med skjøter slik at en legger et helt stykke på? (Tenker på om tilpassing kan bli vanskelig i et helt stykke når vi begynner å strekke i det under legging)

 

Kan dette gjøres om vinteren under presenning, eller må det være en viss temperatur?

 

Puhh, mange spørsmål på en gang dette :crazy:

Link to post
Share on other sites

Jeg la seilduk på hyttetaket på tresnekka jeg hadde for mange år siden. Så vidt jeg husker kjøpte jeg duken hos Hovdan i Oslo. Vet ikke om de har duk nå lenger. Hadde på forhånd målt opp hyttetaket, og fikk Hovdan til å sy sammen duken så den ble stor nok til å dekke hele taket. Fikk samtidig gode tips med på kjøpet, for jeg hadde heller ikke vært borte i denne løsningen.

 

Ta dette med en klype salt, for det begynner å bli mange år siden jeg gjorde jobben. (snart 30 år. :eek: )

Men det svever for meg at jeg dynket duken med vann, slik at den var fuktig når den ble strekt over taket. Mener å huske at den da krympet litt når den tørket, og lå veldig stramt og fint. Etter at trekket og taket hadde tørket ordentlig, dynket jeg duken med kokt linolje. Når den hadde tørket, malte jeg over med hvit oljemaling. Dette ble veldig bra, og holdt tett så lenge jeg hadde båten. Det var nok ikke mere enn 2 år tror jeg, men det var like fint når jeg solgte ihvertfall. Kan ikke huske at det sprakk opp eller noe.

 

Hvordan det gjøres rundt luker osv, er jeg ikke sikker på. Men tror nok at det lønner seg å ha mest mulig hel duk, og så skjære ut åpningen(e) og evt bruke noen lister over. Selv om det kan by på visse utfordringer tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

 

Fant dette om seilduk på http://www.shipspreservation.com/

 

Male seilduk

 

Dekksoverbygg, kapper og styrehustak i tre er trukket med bomullsseilduk for å være vanntette. Duken holdes på plass ved hjelp av linoljemaling og stift. Flere metoder er blitt brukt for å legge seilduk på treunderlag. Felles for dem er at det brukes et «lim», f. eks. linoljemaling tyknet med kritt eller sinkhvitt, eller gammel, seig lakk tilsatt kritt. Her følger noen fremgangsmåter:

«Limet» legges tykt på overflaten. Duken strekkes hardt ut over flaten og festes. Ufortynnet eller lett tynnet maling smøres/arbeides ned i overflaten og fører til at duken limer seg fast i malingsunderlaget etter tørring. Duken gis ytterligere ett til to ufortynnete mellomstrøk og til slutt et toppstrøk i ønsket farge. En alternativ metode er å lage en blanding av 1 del talg til 3 deler harpiks: De smeltes hver for seg, og etter omhyggelig blanding smøres det på i varm tilstand. Duken legges straks i den varme blandingen, strekkes og festes med pappstift eller tacks. Dersom en ikke ønsker at duken skal feste til underlaget, eller at malingen skal trekke særlig inn i duken, kan den fuktes med vann før maling. Duken vil holde seg mere fleksibel enn ved en tørr duk, og den påstås å bli mere vanntett. Skal duken være myk, kan malingen tilsettes flytende latex (kautsjukolje) eller voks smeltet i venetiansk terpentin.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at vi også benyttet en duk som var laget av hamp, eller liknende materiale. Den var grovere og brun av farge. Slik som beskrevet over er en helt grei måte å behandle duk. Det finnes sikkert spesialiteter fra hver eneste vik oppover hele kysten.

 

Mastekrager ble gjerne surret fast til dekk og mast. På dekket var det en trekrage med spor for surring med tau. Det er sikkert hundre forskjellige måter å gjøre dette på også. Personlig ville jeg unngått spikring av duken til mast og dekk.

 

Det er droppes forøvrig en CD til en heldig vinner i posten i morgen lørdag. Det går bare på snekring.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Og den heldige vinner gleder seg stort til posten kommer :smiley:

 

Angående mastekrage så vil jeg benytte meg av den løsningen med surring til mast og dekk. Da kan vi jo åpne opp, lufte og inspisere under kragen.

 

Interessant å høre om den andre duken. Var det noe lignende tett sekkestrie?

 

Vi har forøvrig fått av glassfiberen på kahytt-taket nå og jammen fant vi spor av seilduk. Det lille vi fant var midt i en søm, så da kunne den studeres også :smiley:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...