Jump to content

Feilmelding på tilt VP DP-SM


HiWard

Recommended Posts

Jeg har et Volvo Penta DP-SM (duopropversjon av SX) hvor jeg sporadisk får feilmelding 56 på tilt-displayet (EVC-C). Tilt opp og ned fungerer som det skal, men denne feilmeldingen kommer og går og displayet viser ikke hvilken posisjon drevet står i så lenge feilmeldingen er aktiv. Er det noen som har vært borti noe lignende?

 

Jeg tenker jo automatisk at det er tiltsensor siden den er dyrest :rolleyes: Kan denne delen serves på noe som helst vis? Den er jo latterlig dyr for hva den gjør.

Link to post
Share on other sites

Ja, det skulle jeg også gjerne ha svar på. Fikk samme feilmelding for en tid tilbake. Har et dps drev. Når jeg starter opp står det -8 i displayet og etter en stund kommer pipet og 56 med varsel om at trimmen ikke fungerer som det skal. Det går opp, men har litt problem med å få det ned av og til. Skifta bryteren på gasshendelen tidligere i sommer da den fuska. Har virka helt fint siden. Helt til nå da feilmeldinga kom helt uanmeldt.

Link to post
Share on other sites

Luckystrike skrev 25 minutter siden:

Når jeg starter opp står det -8 i displayet og etter en stund kommer pipet og 56 med varsel om at trimmen ikke fungerer som det skal. 

Det er det samme hos meg, bare jeg har -4 som laveste nivå. Noen ganger kommer feilmeldinga i det jeg vrir om tenninga, andre ganger etter å ha kjørt en stund. I de fleste tilfeller så forsvinner den etter en stund og da viser displayet -4 igjen. Ingen problemer med å tilte hverken opp eller ned.

 

Skal poste her om jeg finner ut noe mer. Båten skal på land om noen uker og da kan jeg skru løs tiltsensoren og leke litt med den..

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hi HiWard, fant du at av feilmeldingene på drevet ? Mitt låste seg helt på siste båttur og ville ikke opp igjen. Fungerte plutselig og så var det helt stopp. Litt av og på. Viste 56 på kontrollpanelet konstant. Skiftet tiltsensor og alt ok. Så nå kan våren komme…

Link to post
Share on other sites

Fint med tilbakemelding fra deg @Luckystrike. Jeg har ikke fått sett på sensoren min enda, denne hel… vinteren vil jo ingen ende ta. Testet du noe før du byttet sensor, eller bet du i det sure eplet først som sist? Byttet du den selv? Er det to eller tre ledere på din sensor?

 

Jeg heller mot å bytte min, det tar for mye tid  å dille med feilsøking når andre prosjekter står i kø.

Link to post
Share on other sites

Heisan, ja snøen laver ned. Som Anne Grete Preus sang: takk for den unyttige snøen til bry og til besvær...

Jeg tok ut sensoren og vridde på akslingen, men det viste fortsatt 56 på instrumentet. Senket og hevet aggregatet noen ganger og da gikk det greit uten sensoren på plass. Målte også motstanden ved ulike posisjoner, og det virket som den var treig/ga litt rare verdier. Men det avgjørende var den lokale VP forhandleren og de mente at siden instrumentet viste konstant 56 i tillegg til problem med tilten var de ganske sikre på at det var den. Er jo den som gir beskjed om posisjonen, så det var litt innlysende. Var visst en gjenganger. Jeg byttet selv. Klipte ledninga nede på aggregatet, festet den nye ledninga med godt elektrikerteip og dro den igjennom. Umulig ellers, ikke mulig å tre det etterpå...Litt tungt å få gummimansjetten på den gamle gjennom hullet. Men det gikk fint med litt sliting i kablene. Det var 3 ledere. Fikk med utskrift fra verkstedhåndboka. Ellers fant jeg også ut at du stiller inn med å vri akslingen til ohmmeteret viser 11 ohm. Før du setter sensoren på plass. Tror det var mellom svarte og brune ledninga. Avhengig av type selvsagt. Aggregatet i nedre posisjon. Så var det bare finstille sensoren til det viste -5/-6. Er visst også en kalibrering du kan gjøre på instrumentpanelet med aggregatet helt nede og helt oppe slik at pumpa slutter å gå i ytterposisjon. Har ikke gjort det ennå. Men tenker det er ok når jeg får den på vannet. Hadde altså et dps - a aggregat. Med motornummer el nummer på aggregatet finner en rette sensor. Kostet drøye 3 og en halv båtlapp. Men problemet er kvitt. Kan finne lenke til instruksene om det er aktuelt. Søkte litt på nettet.

Link to post
Share on other sites

Takk for detaljert beskrivelse @Luckystrike, det var veldig nyttig. Min sender har bare to ledere om jeg husker riktig, brun og svart. Litt billigere, men fortsatt svindyr. Fått tips om å styre unna de billige tredjepartsvariantene.

 

Jeg forstår deg slik at du kappet kabelen på utsiden og trakk ny ledning fra utsiden og inn til motorrommet gjennom den gummihylsa som står i akterspeilet. Dette gikk greit eller?
 

Jeg har sett en kar på YouTube som kappet ledningen i motorrommet, festet en snor i den og trakk den ut på utsiden av båten med gummihylse og alt. Deretter brukte han denne trekkesnoren til å trekke ny kabel inn i motorrommet og fikk gummihylsa på plass på et vis. Sitter visst en låsesplint på denne slm man bare kan glemme å få på plass igjen.

 

Det er denne gummihylsa i akterspeilet som jeg ser for meg vil skape problemer og i så måte virker din fremgangsmåte bedre. Kunne det vært en ide å lodde ny og gammel ledning sammen for å trekke, for å få det så tynt og smidig som mulig? Har også sett noen som valgte å kappe ledningen på utsiden og bare bruke skjøtehylse og krympestrømpe og satse på at dette blir vanntett.

 

Du har gitt meg et tredje alternativ å vurdere med din metode, takk.

Link to post
Share on other sites

Ja, original er nok det sikreste. Las om noen som kjøpte billige uoriginale og det skapte trøbbel. Den låsesplinten glemte jeg å nevne, ja. Den sitter trassig til i akterspeilet. Så der må du nok til med et speil og et langt tynt skrujern el lang nebbtang. Du kan sikkert kjenne den med fingrene. Men umulig uten speil på min båt i alle fall. Trassig når ting er speilvendt og du må tenke motsatt. Men fikk det til med litt plundring. Satt ikke veldig fast. Den går aldri på igjen.. Mulig det går like bra å dra ut og feste tau. Men jeg fikk det til i en operasjon. Tre bare ledninga gått inn i strømpa på den gamle ledningskabelen og sørg for å teipe godt med el teip. Skar av gummihylsa så godt jeg kunne på gamle kabelen. Sleit godt i ledninga, så slapp den. Spraya med CRC, kunne sikkert hatt på litt fett også, så glir det greit igjennom.
Så kommer nok ledninga uten koblingsstykke. Det gjorde det med meg (eller går den ikke gjennom hullet i), men var bare å trykke de ut og trykke inn kontaktene i koblingsstykke.  Med kun to ledninger er det kanskje litt andre verdier om de skal grunninnstilles før du setter sensoren på plass. Men du kan sikkert vri på akslingen med tenninga på for å se at den går ned mot 0 el litt på minus før du monterer. Veldig lite som skal til for å justere inn helt korrekt. Her er en beskrivelse fra ei anna side på forumet som er noe av den samme prosedyren jeg fulgte. Lykke til:

1.Connect an ohm meter to the black and brown/black wire on the
sending unit connector. Turn sending unit control nut until meter
reads 11 ± 1 ohm.

2.With lower edge of pivot housing pushed in towards gimbal
housing, insert sending unit control nut into pivot bolt head. Install
two trim sender mounting screws finger tight.

3.With pivot housing pushed in towards gimbal housing, check
adjustment of sending unit between pins “1” and “3” of sending
unit connector. Rotate sending unit to obtain a 11 ± 1 ohm reading
on the meter, then tighten mounting screws to 21 ± 3 in. lb. (1.75 ±
0.25 Nm).

Link to post
Share on other sites

Luckystrike skrev for 10 timer siden:

Skar av gummihylsa så godt jeg kunne på gamle kabelen. Sleit godt i ledninga, så slapp den. Spraya med CRC, kunne sikkert hatt på litt fett også, så glir det greit igjennom.

Denne delen forsto jeg ikke… Det er vel gummihylsa fra den nye kabelen som må skjæres bort, ikke den gamle?

 

Sensoren min er nok byttet en gang tidligere for jeg har ingen koblingsplugg i motorrommet, ledningene er koblet sammen med en skjøtehylse. Sånn sett blir det kanskje lettere å trekke gjennom for meg siden jeg kan kappe av de koblingsterminalene på enden av den nye kabelen.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp vært i båten en tur og nå er jeg litt rådvill da det viser seg at det er tre ledere i kabelen i motorrommet; hvit/brun, rød og svart. Trimsensoren har kun to; brun/svart og svart.

8FDDB90C-9CC8-4EEF-A124-42046E6C34CF.jpeg.8b67105f965125bf4b57fc4b2dfcc2b4.jpeg

Så da blir jo spørsmålet om jeg skal bytte til en sensor med to eller tre ledere. Hva er den tredje (hvit/brun) lederen?

Redigert av HiWard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måtte skjære av utvendig, gummien på strømpe som skulle tette inn mot transomen. Slik at det var mulig å trekke ledninga inn i båten, med den nye ledninga festa på. Om du skal ha 2 el 3 ledere er jeg usikker på. Ville ha sjekka med den lokale VP forhandler med utg pkt i motorkoden/nr på aggregatet.

Link to post
Share on other sites

Luckystrike skrev 8 minutter siden:

Måtte skjære av utvendig, gummien på strømpe som skulle tette inn mot transomen. Slik at det var mulig å trekke ledninga inn i båten, med den nye ledninga festa på. Om du skal ha 2 el 3 ledere er jeg usikker på. Ville ha sjekka med den lokale VP forhandler med utg pkt i motorkoden/nr på aggregatet.

Ok, da forstår jeg (omsider). Gjorde du dette med pivothuset demontert eller klarte du å lirke det til med det montert?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...