tobba Startet 9.September.2022 Del på Facebook Startet 9.September.2022 Har nylig overtatt en Viknes 930 2017 mod. Det er Raymarine Axiom Lighthouse med tilhørende autopilot med vribryter. Alt fungerer unntatt autopilot som jager +/- 5-10 grader styrbord og babord. Har forsøkt «alt» i menyen og mener jeg har kalibrert iht bruksanvisning. Kurs er stillet inn på det hvasseste av de 3 alternativ. Noen som har noen gode råd til meg? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 9.September.2022 Del på Facebook Svart 9.September.2022 Har du sjekket om det er noe løst metall i nærheten av fluxgate kompasset? Har hørt om både kleshengere og verktøysett som har forårsaket problemer som du skisserer. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 9.September.2022 Del på Facebook Svart 9.September.2022 Sørg også for fluxgate kompasset ikke er i nærheten av ledninger som kan føre (mye) strøm. Holder autopiloten riktig kurs "i gjernnomsnitt" ? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.September.2022 Del på Facebook Svart 9.September.2022 Varierer kompasskurs på autopilot dersom du holder stø kurs manuelt? Har autopilot rorføler? Kan denne evt være slarkete, evt at autopilot må ‘lære’ båtens karakteristikk dersom den ikke har rorføler? Evt slark i roroverføring? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 10.September.2022 Del på Facebook Svart 10.September.2022 Hvilken pilot er det du har? Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Viknes 6BY Svart 10.September.2022 Del på Facebook Svart 10.September.2022 Har du rorvinkel sensor?, og regner med det er Raymarine autopilot. https://seatronic.no/raymarine-roterende-rorgiver?gclid=EAIaIQobChMI9uqH28-J-gIVhfdRCh16zwjwEAQYASABEgI0lPD_BwE Isåfall, ta en tlf til Raymarine. Har en 880 med ev 150 pilot. Måtte montere rorvinkel sensor. Går snor beint….. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.September.2022 Del på Facebook Svart 10.September.2022 Hulda har en mer enn 10 år gammel Ray autopilot. Fluxgate, de kalte kompasset 'fluxgyro' eller noe slikt og rorindikator er montert. Holder kursen helt suverent. Mye bedre enn en 'autopilot' med armer og bein. Men kompasset er godt unna forstyrrende objekter. Og det hele er koblet til sjøjord gjennom en Dynaplate. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.September.2022 Del på Facebook Svart 10.September.2022 Som mange andre er inne på: Det kan høres ut som at rorvinkelgiveren ikke fungerer, da blir det sikk-sakk :-D Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 10.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2022 Takk for gode innspill. Ved montering av slaveskjerm kartplotter ute på akterdekket, måtte jeg oppdatere versjonen på kartplotter/radar inne for å få disse til å virke sammen. Kan det være en oppdatering på autopilot som også må gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.September.2022 Del på Facebook Svart 10.September.2022 @tobba Rorvinkelgiver er allerede nevnt av flere. Selv opplevde jeg betydelig bedre kursstabilitet etter å ha ettermontert en slik på 2017 Raymarine 150 autopilot. Har du rorvinkelgiver på din installasjon? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Elise Svart 10.September.2022 Del på Facebook Svart 10.September.2022 Som Benji skriver, hvilken type pilolt har du ? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 10.September.2022 Del på Facebook Svart 10.September.2022 tobba skrev for 9 timer siden: Takk for gode innspill. Ved montering av slaveskjerm kartplotter ute på akterdekket, måtte jeg oppdatere versjonen på kartplotter/radar inne for å få disse til å virke sammen. Kan det være en oppdatering på autopilot som også må gjøres? Nei Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Swingswong Svart 11.September.2022 Del på Facebook Svart 11.September.2022 Som nevnt over her, få på rorgiver. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.September.2022 Del på Facebook Svart 11.September.2022 tobba skrev On 9.9.2022 at 21.13: Kurs er stillet inn på det hvasseste av de 3 alternativ. Prøv de andre. Har du rorvinkelgiver? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobba Svart 12.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2022 Hei. Autopilot er P70R og det er rorvinkelføler montert ja. Gikk på fabrikkinnstillinger og kalibrerte på nytt. Virker noe stødigere nå, men ikke så bra som min forrige båt med den gamle Raymarine fra 2007. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 12.September.2022 Del på Facebook Svart 12.September.2022 P70R er betjeningspanel, det som er spørsmålet er "hjernen" såkalt kurs computer... hvilken type er dette ? Er dette en pilot med EV sensor feks ? Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 12.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2022 Hei. Jeg tok bilde av rorføler og pumpa. Iflg manual er den ene rudder reference unit og pumpa Drive unit. Kan virke som pumpa er Evolution Acu 100 eller Acu 200. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.September.2022 Del på Facebook Svart 12.September.2022 har du sett denne Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fantino Svart 12.September.2022 Del på Facebook Svart 12.September.2022 Kjenner ikke prosedyren på nyere Raymarine, men kan det tenkes at den er adaptiv - dvs kanskje blir bedre når den lærer karakteristikken? (Etter å ha blitt rekalibrert). En siste tanke er om det kan være litt luft i systemet? Det vil nok i så fall kunne gi ‘slark’ og dermed vingling. Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 12.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2022 Hei Roger Jo: ja har sett på den snutten og fulgt oppsettet, men ble ikke bedre av det. Fantino: det er verdt forsøket og prøve å lufte fra høyeste styreposisjon. Takk for alle innspill fra kloke hoder😊 Sitér dette innlegget Link to post
Princess V48 Svart 13.September.2022 Del på Facebook Svart 13.September.2022 Hvis dette er en autopilot med gyrokompass må du kjøre en stund for at det skal kalibreres som flere har nevnt. Monterte ny autopilot på forrige båt, etter kalibrering i havn må man kjøre ca 1 time. Den varsler når det er utført. Ville ikke gjort noe annet før det. Sitér dette innlegget Link to post
tcic1 Svart 23.September.2022 Del på Facebook Svart 23.September.2022 tobba skrev On 9.9.2022 at 21.13: Har nylig overtatt en Viknes 930 2017 mod. Det er Raymarine Axiom Lighthouse med tilhørende autopilot med vribryter. Alt fungerer unntatt autopilot som jager +/- 5-10 grader styrbord og babord. Har forsøkt «alt» i menyen og mener jeg har kalibrert iht bruksanvisning. Kurs er stillet inn på det hvasseste av de 3 alternativ. Noen som har noen gode råd til meg? Hei , kjent problem . Du må kjøre inn den nyeste software på piloten. Har du ikke plotter fra Raymarine så må du låne en med kabler å kjøre inn softwaren . Det tar maks 10 min . Sitér dette innlegget Link to post
tcic1 Svart 23.September.2022 Del på Facebook Svart 23.September.2022 https://www.raymarine.eu/service-and-support/software-updates/autopilot/evolution-acu-all-variants.html?_ga=2.138920435.1584888633.1663946424-1510385097.1663946424 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.