Mamba-Tom Startet 10.September.2022 Del på Facebook Startet 10.September.2022 Hei! I dag var jeg ute en tur med seilbåten, som har en 13hk yanmar 2GM fra tidlig 80 tall. Jeg gikk for motor ca 20 min før og etter seiling. På returen ga jeg litt ekstra gass og det kom hvit røyk, noe som oftest er tegn på problemer med kjøling. Jeg reduserte da turtallet betraktelig og kjørte videre til havna. Motoren stoppet kort tid før båsen, det gikk å starte den igjen og den gikk tålelig i fri, men stoppet raskt når jeg satte den i gir (Jeg hadde heldigvis akkurat nok styrefart til å parkere). Problemene med kjøling var logiske, ventilen for sjøvann til motor viste seg å være stengt, så det var ikke rart det ble varmt. Etter jeg oppdaget dette åpnet jeg ventilen og startet motoren igjen (etter den hadde kjølt seg ned et par timer). Det virker som motoren fortsatt går fint, men det kommer fortsatt ikke vann gjennom systemet, så her regner jeg med det må utbedringer til. Er det noen på forumet som vet hva som kan ha blitt ødelagt og om jeg kan forvente betydelige reparasjoner? Jeg er for øvrig ikke veldig motorkyndig.. setter pris på innspill :) Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 10.September.2022 Del på Facebook Svart 10.September.2022 Sjekk impeller, den er mest sannsynlig vrak Sitér dette innlegget Link to post
Mamba-Tom Svart 10.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2022 Ja, takk for tips. Skal sjekke impelleren. Sitér dette innlegget Link to post
Mamba-Tom Svart 11.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2022 Smyg1 skrev On 10.9.2022 at 18.43: Sjekk impeller, den er mest sannsynlig vrak Vis hele sitatet Skifter impelleren i dag. Den var litt rufsete og det kommer nå vann gjennom systemet, men det har også begynt å lekke vann fra motoren et eller annet sted. Noen ide om hva annet som kan ha gått skeis? Sitér dette innlegget Link to post
Mamba-Tom Svart 11.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2022 Mamba-Tom skrev On 11.9.2022 at 15.36: Skifter impelleren i dag. Den var litt rufsete og det kommer nå vann gjennom systemet, men det har også begynt å lekke vann fra motoren et eller annet sted. Noen ide om hva annet som kan ha gått skeis? Vis hele sitatet Tror jeg fant ut det. Deformert eksosslange. Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 11.September.2022 Del på Facebook Svart 11.September.2022 Bra du fant det ut, var eksosslangen skadet pga varmgang? Den bør nok uansett byttes Sitér dette innlegget Link to post
Mamba-Tom Svart 14.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2022 Smyg1 skrev On 11.9.2022 at 18.35: Bra du fant det ut, var eksosslangen skadet pga varmgang? Den bør nok uansett byttes Vis hele sitatet Ja, den hadde blitt deformert akkurat ved inngangen til lyddemper. Må være pga varme. Den skal byttes ja :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.