Jump to content

Yanmar 2GM, feilsøking og utbedring etter opphetet motor


Mamba-Tom

Recommended Posts

Hei!

 

I dag var jeg ute en tur med seilbåten, som har en 13hk yanmar 2GM fra tidlig 80 tall. Jeg gikk for motor ca 20 min før og etter seiling. På returen ga jeg litt ekstra gass og det kom hvit røyk, noe som oftest er tegn på problemer med kjøling. Jeg reduserte da turtallet betraktelig og kjørte videre til havna. Motoren stoppet kort tid før båsen, det gikk å starte den igjen og den gikk tålelig i fri, men stoppet raskt når jeg satte den i gir (Jeg hadde heldigvis akkurat nok styrefart til å parkere). Problemene med kjøling var logiske, ventilen for sjøvann til motor viste seg å være stengt, så det var ikke rart det ble varmt. Etter jeg oppdaget dette åpnet jeg ventilen og startet motoren igjen (etter den hadde kjølt seg ned et par timer). Det virker som motoren fortsatt går fint, men det kommer fortsatt ikke vann gjennom systemet, så her regner jeg med det må utbedringer til. Er det noen på forumet som vet hva som kan ha blitt ødelagt og om jeg kan forvente betydelige reparasjoner? Jeg er for øvrig ikke veldig motorkyndig.. setter pris på innspill :) 

Link to post
Smyg1 skrev for 20 timer siden:

Sjekk impeller, den er mest sannsynlig vrak

Skifter impelleren i dag. Den var litt rufsete og det kommer nå vann gjennom systemet, men det  har også begynt å lekke vann fra motoren et eller annet sted. Noen ide om hva annet som kan ha gått skeis? 

Link to post
Mamba-Tom skrev 1 time siden:

Skifter impelleren i dag. Den var litt rufsete og det kommer nå vann gjennom systemet, men det  har også begynt å lekke vann fra motoren et eller annet sted. Noen ide om hva annet som kan ha gått skeis? 

Tror jeg fant ut det. Deformert eksosslange.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...