Jump to content

Oljeskift etter 40 driftstimer virkelig nødvendig?


Maxum21

Recommended Posts

Delvis enig i at oljeskift på motor bør gjøres en gang i året. Men skal det virkelig være nødvendig etter 40-50 driftstimer?

Har en ett fuktig og vått maskinrom, hadde eg også vært enig. Men med ett tørt og fint maskinrom kan eg ikkje sjå mulighetene for at kondens heller kan være en årsakt til oljeskift.

Kjører en 2020 model lastebil, 50 tonn kvar dag, brøyting vinteren, der har vi service intervall på to ganger i året. Dvs 2000 timer eller 70.000km. Pr service intervall. 
Med dagens priser koster filter og olje fort 4000kr til en VP D4

Link to post
Share on other sites

VP D6 som går ca 70 timer i året. Praktiserer olje og filterskift annenhvert år både på motor og gir (fast aksling). Dvs ca 140 timer mellom hvert skift. Grovfilter diesel og anoder i kjølerne skiftes årlig. 
 

Og nå får jeg sikkert rikelig pepper her, for basert på tidligere tråder om samme tema virker det som om årlig oljeskift på høsten er viktigere enn religion for mange. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Skifteintervallet på Hulda er 120 timer. Går det mer enn 2 år bytter jeg uansett. Jeg har aldri vært borti, innen rimelighetens grenser, at tid har skadet. Derimot, når BMW bil, spesifiserer 30000 km skifteintervall følger jeg ikke anbefalingen. Der bytter jeg på mellom 10- og 15000 km. Hvilket vil tilsvare rundt 150 motortimer. 

Link to post
Share on other sites

Jeg skifter hvert år eller hvert annet, avhengig av hvor mye jeg har brukt båten. Ville ikke skiftet etter 50 timer hvis oljen ser OK ut på peilepinnen. Nå kjører jeg ikke motoren særlig hardt heller . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 15 minutter siden:

 Derimot, når BMW bil, spesifiserer 30000 km skifteintervall følger jeg ikke anbefalingen. Der bytter jeg på mellom 10- og 15000 km. Hvilket vil tilsvare rundt 150 motortimer. 

Har også biler som kan gå inntil 30000 km mellom oljeskiftene men det er bare i teorien.
Oljeskiftlampa kommer gjerne på rundt etter 15-20k så jeg følger det.
 

 

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en mistanke om, at denne diskusjonen kunne blitt mye mer moro på Volvo gruppa på Facebook hehe

Vet om noen der, som hadde tiltet totalt når en kommer med sådan ide hehe

Er det garanti på motor, så bør en nok følge det som står i boka. Men uten garanti, så er jeg nok enig med TS her ja.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg var for noen år side på et "smørekurs". Bruk og innstillinger av Bauer-Nilsen smøreapparater til semi-diesel. En av kursholderne hadde være representant for div olje fabrikanter til maritim bruk. Han snakket om at moderne oljer er "ferskvare", forstått slik at de inneholder elementer som taper seg over tid. Oljen ble ikke ubrukelig av å stå (på lager eller i en motor), men kvalitet på oljen taper seg, også selv om oljen er ubrukt. Så får hver enkelt gjøre opp med seg selv om man kan leve med en lidt dårligere olje.

Link to post
Share on other sites

Hvis trådstarter hadde tatt seg bryet med å skrive "oljeskift" i søkefeltet ville vedkommende oppdaget temaet hadde resultert i over 2600 innlegg.

 

Sånn helt grovt har vi de som omtrent måtte tungt medisineres da de ikke fikk ut den aller siste skvetten i bunnpannen til de som skifter når det er rustet hull på oljefilteret.. :giggle:

 

I en del av disse trådene pleide jeg å legge ved en link til  mekaniker Stein Tømmeraas i "Båtkroken", man sluttet med det da det var omtrent ingen som tok seg bryet med å lese den.

Synd da han hadde en del gode poeng.

Muligens var det den siste linjen hans som traff et ømt punkt hos noen:  :lol:

 

"Har båteierne gitt bort, lånt bort eller kastet instruksjonsboken? Dette fordi de aller fleste spørsmål som stilles på slike internettsider  kan de aller fleste besvare ved å ta en titt i instruksjonsboken." sitat slutt.. 

 

Ellers forholder jeg meg til hva som står i nevnte instruksjonsbok.

Den er skrevet av de som i sin tid produserte motoren.

 

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev 12 minutter siden:

Han snakket om at moderne oljer er "ferskvare", forstått slik at de inneholder elementer som taper seg over tid. Oljen ble ikke ubrukelig av å stå (på lager eller i en motor), men kvalitet på oljen taper seg, også selv om oljen er ubrukt. Så får hver enkelt gjøre opp med seg selv om man kan leve med en lidt dårligere olje.


Noe må selgerne finne på for å få solgt mer av produktene sine. Jeg har hørt langt mer kreative påstander enn dette tidligere. 
 

Jeg har gjort meg opp min mening når det gjelder bytte av motorolje etter 50 timer. Så får andre ha sin. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 55 minutter siden:

Ellers forholder jeg meg til hva som står i nevnte instruksjonsbok.

Den er skrevet av de som i sin tid produserte motoren.

 

I min instruksjonsbok står det oljeskift minst årlig. Det tillater jeg meg glatt å gi bengen i når jeg nesten ikke har brukt båten ett år.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Kjører man lengre enn produsentens anvisninger vil motoren eksplodere i mange biter :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid praktisert oljeskift med filter hver høst etter opptak. Nødvendig? Tja, noen snakker om diverse syrer som kan påvirke når oljen står over tid på motoren osv, jeg aner ikke. Oljen jeg skifter ut, spesielt på min siste båt som nå er en bensindrevet påhenger, er som regel lysebrun, ser jo like god som ny ut egentlig. Men jeg syntes liksom ikke det betyr noe fra eller til, økonomisk altså, relativt sett når det kommer til det totale båtregnskapet. Så derfor gjør jeg det bare.

 

MEN - et annet hensyn er jo miljøet, bærekraft og sånt noe. Kanskje på tide med en revurdering?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her får du sikkert en masse sprikende svar om at oja blir sur og motoren går garantert 

 

På vår helårsbåt bytter jeg på 200 timer, ca 1.5 år.

Sender du inn en oljeprøve til analyse vedder jeg en troika på at oljen er helt fin.

Det at olja blir sur er en " sannhet" som er flere tiår gammel fra den tiden det var masse svovel i dieselen. I dagens diesel er det knapt svovel og mye mindre syreutfelling.

Hadde alle fritidsbåter byttet olje basert på analyse, så vil jeg tro at salget på olje til fritidsbåter hadde gått ned med 50-80%

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 7 timer siden:

Har en mistanke om, at denne diskusjonen kunne blitt mye mer moro på Volvo gruppa på Facebook hehe

Ja, vil man spise popkorn er det bare å slenge ut en påstand om at oljen kan byttes hvert 3. år, at Biltema oljen er anbefalt et eller annet sted og at det ikke spiller noen rolle hvilke frostvæske man bruker...

 

:giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 5 minutter siden:

Ja, vil man spise popkorn er det bare å slenge ut en påstand om at oljen kan byttes hvert 3. år, at Biltema oljen er anbefalt et eller annet sted og at det ikke spiller noen rolle hvilke frostvæske man bruker...

 

:giggle:

 

Bytter Biltema-oljen hvert 2. år, og motoren kommer til å vare like lenge som alle andre :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

I garantiperioden hadde jeg ikke hoppet over skifte, men jo eldre det blir, jo enklere er det å tenke at det går fint å kjøre tre- fire måneder over intervallet og så la den stå fram til neste vår.
 

Men blir det gammelt nok så slurves det ikke. Har en liten bil som er to tiår eldre enn meg. Den får ny olje hvert år (filter har den ikke). 

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev 9 minutter siden:

Har en liten bil som er to tiår eldre enn meg. Den får ny olje hvert år (filter har den ikke). 

 

Da bør den vel strengt tatt ha et par oljeskift i året. Med mindre du kjører svært lite da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 53 minutter siden:

Ja, vil man spise popkorn er det bare å slenge ut en påstand om at oljen kan byttes hvert 3. år, at Biltema oljen er anbefalt et eller annet sted og at det ikke spiller noen rolle hvilke frostvæske man bruker...

 

:giggle:

Ja er det noe som kan sette fyr i religions gutta på VP forumet, så er det å nevne Biltema olje/frostvæske og billige aftermaked filtre hehe

 

Men kan jo nevne at jeg skal bytte olje for 2 gang denne sesongen nu hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...