Jump to content

Oljeskift etter 40 driftstimer virkelig nødvendig?


Maxum21

Recommended Posts

Gudrun skrev for 7 timer siden:

Ellers forholder jeg meg til hva som står i nevnte instruksjonsbok.

Den er skrevet av de som i sin tid produserte motoren.

 

Vel, det spørs jo om de er enig med seg selv. Jeg har selv en Yanmar 4JHE motor og både norsk og engelsk håndbok.

 

Begge er enige om at impellerskifte bør foretas hver 600 time, men når det gjelder olje og diesel er litt mer uklart.

 

I den norske er det oppgitt skifte av motorolje, gearolje, filter for motorolje og filter for diesel hver 100 timer.

I den engelske oppgis skifte av motorolje og gearolje hver 150 timer. Filter for motorolje og for diesel hver 300 timer.

 

Det står ingen alternativer om feks. hver år eller noe slikt.

 

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er vel forskjell på om en motor rusler på 1200-1400 o/min og båten glir i 6-7 knop mesteparten av tiden, eller om motoren går på 3500 o/ min og presses opp i 15 knop og brukes der mesteparten av tiden?

 

Fra å brukes lett til å gå tungt tenker jeg på.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 37 minutter siden:

Det er vel forskjell på om en motor rusler på 1200-1400 o/min og båten glir i 6-7 knop mesteparten av tiden, eller om motoren går på 3500 o/ min og presses opp i 15 knop og brukes der mesteparten av tiden?

 

Fra å brukes lett til å gå tungt tenker jeg på.

 

Eller går på 3200 RPM og presses opp i drøyt 7 knop og brukes der mesteparten av tiden?

:flag_bp:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Det er vel forskjell på om en motor rusler på 1200-1400 o/min og båten glir i 6-7 knop mesteparten av tiden, eller om motoren går på 3500 o/ min og presses opp i 15 knop og brukes der mesteparten av tiden?

 

Oljen tåler det greit uansett.  Finn noe viktigere å bekymre deg over. Dette er ikke et reelt problem.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Men kan jo nevne at jeg skal bytte olje for 2 gang denne sesongen nu hehe

Når jeg tar opp 19-foteren skal jeg bytte olje for 3. gang denne sesongen. Men det blir bare 2. gang på den motoren jeg har nå, for første oljeskiftet var på den første motoren jeg kjøpte ny i år og jeg har jo byttet motor etterpå.

 

Forøvrig ganske ulike oljeskiftintervaller på 6-hestere (fritt etter hukommelsen):

 

Mercury skulle ha oljeskift etter innkjøringa på 10 timer, så det ble gjort.

Yamaha skal ha første oljeskift etter 20 timer (var hvertfall ulikt tall på de to motorene).

 

Da jeg kjøpte Yamaha bad jeg om å få kjøpe olje til første oljeskift siden det ville komme innen kort tid. Svaret var at de ikke hadde olja der så en måtte bestilles, og at det holdt fint å kjøre 50 timer. Så bestilte jeg servicekit og da jeg hentet  det så sa de at jeg fint kunne kjøre hele sesongen før jeg tok første oljeskift, evt 100 timer. Så da kunne jeg utsette det litt og tok det i sommerferien, også tar jeg et nytt oljeskift ved opptak da det er enklere å ta det når motoren henger på båt som står på henger enn når den ligger på sjøen og motor må av for enklest oljeskift (motorolje kan jeg bytte på sjøen, mens girhusolje er verre). Mulig jeg ikke kommer opp i 200 timer på den motoren før opptak, men tenkte å bytte uansett fremfor å vente bittelitt og gjøre jobben mye vanskeligere på sjøen.

 

Angående trådstarters spørsmål om det trengs å byttes olje etter 40 timer så synes jeg det hørtes veldig tidlig ut, men har man fortsatt garanti kan det jo være greit å bytte så ikke den ryker.

 

Men en nevnte jo noe om at olje går ut på dato, det synes jeg virket litt rart, og det høres ikke bra ut ettersom jeg har endel motorolje til bil stående (kjøpt inn da jeg hadde en bil som brukte ørlitegrann olje, mens nåværende bil har aldri trengt etterfylling på de drøyt 200.000 km jeg har hatt den) og har planer om å kjøpe inn noen liter motorolje til 6-hesteren (gratis frakt over et visst  beløp).

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev for 11 timer siden:

Jeg var for noen år side på et "smørekurs". Bruk og innstillinger av Bauer-Nilsen smøreapparater til semi-diesel. En av kursholderne hadde være representant for div olje fabrikanter til maritim bruk. Han snakket om at moderne oljer er "ferskvare", forstått slik at de inneholder elementer som taper seg over tid. Oljen ble ikke ubrukelig av å stå (på lager eller i en motor), men kvalitet på oljen taper seg, også selv om oljen er ubrukt. Så får hver enkelt gjøre opp med seg selv om man kan leve med en lidt dårligere olje.

Vet du om denne dårlige holdbarheten gjelder Yamalube til Yamaha påhengsmotorer også? Tenkte å kjøpe et par liter av det nå fordi det da blir fri frakt (og jeg slipper fremtidige prisøkninger).

 

Har også hatt stående noen liter med motorolje til bil i noen år. Håper ikke den er blitt dårlig.

 

Ellers så har jeg jo også smøreolje (universalolje/symaskonolje/våpenolje) som har stått i endel år før den blir brukt opp.

 

Link to post
Share on other sites

@19 fot Er oljekannene dine stemplet med en best før dato?

 

Jeg har aldri sett noen datostempling på noen av oljekannene jeg har brukt opp gjennom årene. Og det er vel en grunn til at de ikke er datostemplet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Produksjonsdato.

Litt googling gir til svar at olje ikke har 'best før' dato. Levetid er lang med udefinert lengde så lenge oljen ikke utsettes for ekstreme temperaturer eller ekstrem fuktighet under lagring. Hva ekstrem er har de ikke definert. 5-6 års lagring anses som uproblematisk. 

 

En produsent/forhandler:

 https://www.blauparts.com/blog/motor-oil-expiration-shelf-life.html?__cf_chl_tk=X5kNB1mAHMqonaDYlQ1I7Mca3yUwJRO4o5cGROkpFpM-1663488346-0-gaNycGzNCH0

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror (tror) at endel moderne oljer har såpass avanserte tilsetningsstoffer at det er tilsettingsstoffene som har begrenset holdbarhet og dermed datostempling.

Oljer i dag selges oftest uten holdbarhetsdato, så det er egentlig håpløst å beregne hvor gamle de er når man ikke vet lagringstid på lager og i butikk.

Viktigere enn lagringstid og intervall på bytte, er spesifikasjonen som kreves. Motoroljer er lagd for et vidt spekter av motorer f.eks. lavsvovlig drivstoff, tung drift, katalysator, diesel, bensin etc.  Min Steyrmotor skal ha E7 spek. noe som var vanskelig å få tak i helt til jeg oppdaget at Biltemas "Innenbordsmotorolje" holdt denne spesifikasjonen.

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet tidligere hvert år,men slutter nå med det. Holder meg fra og med i år til intervallene i engelsk håndbok, konferer Lars H. sitt innlegg. 

I fattige studieår med Skoda 105L kjørte jeg bilen over 130.000 km. uten oljeskift. Motor gikk som en klokke da dørken ble så gjennomrusten at jeg trådde foten gjennom dørken en dag jeg satt meg inn i bilen!! Tror ikke Yanmar 4lh-dte er så mye mer teknisk utviklet en den motor'n i Skoda'n,eller?

Link to post
Share on other sites

På BMW med motor M57N2 er hyppig skifteintervall nødvendig for å sikre at turboen får et langt liv. Det går på kilometer og bruksmønster mer enn tidsintervall. Når det gjelder båtmotorer, så er disse fritatt for DPF og (ERG) den glupe idéen å kjøre urenset eksos inn i innsuget. Dette fører nok til at motorolje i moderne bilmotorer har andre utfordringer enn olje for båtmotorer. Nå har motoren i Hulda rundet 1200 timer på 22 år. Nå kan den konke om den vil. Foreløpig går den som en klokke. Noen vil si som et pukkverk. 

Link to post
Share on other sites

Hvor ofte en skal/bør bytte motorolje på en 4T dieselmotor til marint bruk avhenger av mange faktorer. 

Første skift ifm innkjøring ville jeg tatt alvorlig. 

Deretter, har motorens konstruksjon endel å si. Har motoren forvarming/ kaldstart? En forkammermotor med inntil 200 bar innsprøytning forurenser nok olja mer enn en DI med 400bar 2 trinns dyser, og en PD eller CR motor med 2000bar er nok de snilleste med både motorolje og miljø.

 

Bruksmønster;

Antall kaldstarter, langkjørt eller småturer, motorvarmer i bruk, svovelinnhold, sjøvannstemperatur, dieselkjøler/ eller ikke, og til slutt det viktigste punktet: hvor mye olje og slam fikk du ut ved forrige oljeskift.. 

 

Prøver å utdype det jeg mener med to eksempler. 

La oss ta LarsH sin motor som ett eksempel, Yanmar 4ljhe , en sliter som er berømt for å bevare kompresjonsverdiene til siste åndedrag.. en viktig grunn til det er et utvendig peilepinnerør som går fra det laveste punktet på bunnpanna.. Så når en trer en sugeslange på peilepinnerøret, og suger til det er tomt, så er det tomt... Slam, drit og olje.. Alt lander i spillojetanken.. 

 

Som eksempel 2, og i den andre enden av skalaen, kan vi ta en av mine KAD44 P-C 2004. 

Den har oljevolum på 10.5 liter i min båt. Når merkeverksted kobler suges lange på peilepinnerøret så får de ut 5.5 liter olje. Den suges ut langt over bunnen, så sørgelig mye av slammet blir igjen i bunnpanna. 

(En kan klare å få ut mer olje ved bruk av innerslange)

 

Så for å summere; når han bytter olje så får han ut alt og jeg får ut halvparten. Verst er det at så mye slam blir igjen. Så dette eskalerer for hvert år. 

En fordel med min motor er at en kun trenger å fylle på 5 liter for å komme til max merket på pinnen. 

 

Om Lars kjører 5 år på sin olje så er den nok bedre enn min selv dagen etter jeg byttet... Derfor mener jeg det er mer enn en faktor som avgjør når en bør bytte olje. 

 

Gjør du alle gode valg så kan de beste sikkert klare seg med 3 års intervall. Har du VP4x serie og ikke har en utgave med separat oljesugerør som går helt til bunnen, så anbefaler jeg hvert år 😇 

 

Mitt mål med innlegget var at 3-4 mann skjønner hva jeg mener 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

index skrev for 21 timer siden:

Oljen tåler det greit uansett. 

Tja ..

Var på et oljeseminar hos Shell våren ca. 1971  der stilte vi spørsmålet om hvor lenge en kunne kjøre mellom oljeskift.

Kommer an på bruken sa han og så fikk vi to eksempler, de hadde starter en test året før med en varebil som kjørte  Stavanger - Oslo-retur to ganger i uka og hans egen personbil som kjørte til og fra jobb 10/15 min en vei og en helgetur hver annen helg på 1 time

 

Det ble tatt oljeprøver hver uke. På hans bil var oljen skiftet  3 ganger. på varebilen kjørte de på samme oljen enda bare etterfylt og filterbytt,  noe mer fikk vi ikke ut av han, annet enn at små-kjøring var drepen  for oljen (kald motor kondens).

Og da vil nok gammel olje kunne flyte tykkere.

Men han mente at Filterskift  var noe en ikke slurvet med.

 

jeg følger SABB sin anvisning olje/filterskift 150 timer strekker den til 200 årlig skifte hver jul

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

@dieselfan

Er det jeg syns er så rart med VP. På 41A så var det eget sugerør, å en får ut meste av oljen.

Så endre de dette til noe som er mye dårligere på nyere modeller. Så en kan jo lure på, om de rent faktisk har spekulert på å generere masse overhalings jobber den gang disse ble produsert.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 16 timer siden:

@19 fot Er oljekannene dine stemplet med en best før dato?

 

Jeg har aldri sett noen datostempling på noen av oljekannene jeg har brukt opp gjennom årene. Og det er vel en grunn til at de ikke er datostemplet. 

Tok meg en 6 timers søndagstur med båten og kikket samtidig på ei oljeflaske fra Yamalube. Der var det støpt inn 22 og ei pil som peker på 2 (av tallene 1-12). Regner med det betyr at flaska er støpt i februar 2022, for den er kjøpt noen få måneder etter dette. Fant ikke noe annet som antyder holdbarhet på noen måte, så antar det ikke er definert noen best-før-dato.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...