Jump to content

Oljeskift etter 40 driftstimer virkelig nødvendig?


Maxum21

Recommended Posts

Okkaby skrev for 5 timer siden:

Når en får 20L Mobil Delvac 15W-40 for 990 på butikken, så tenker jeg gamle Yanmar tåler både et å to oljeskift i året?

 

PS: Denne prisen så jeg igår på BG Bilrekvisita i Stavanger. 

 

 

Ja den er nok Norges laveste vil jeg tro.

Men samme literpris på Turbodiesel 15W-40 i 10-liters dunk på Biltema da. Oppfyller mange kurante spesifikasjoner.

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Maxum21 skrev On 17.9.2022 at 11.19:

Delvis enig i at oljeskift på motor bør gjøres en gang i året. Men skal det virkelig være nødvendig etter 40-50 driftstimer?

Har en ett fuktig og vått maskinrom, hadde eg også vært enig. Men med ett tørt og fint maskinrom kan eg ikkje sjå mulighetene for at kondens heller kan være en årsakt til oljeskift.

Kjører en 2020 model lastebil, 50 tonn kvar dag, brøyting vinteren, der har vi service intervall på to ganger i året. Dvs 2000 timer eller 70.000km. Pr service intervall. 
Med dagens priser koster filter og olje fort 4000kr til en VP D4

 

Dette er like mye et spørsmål om konservering og evt. verdi på det du skal ivareta.

 

Om dette gjelder en ny(ere) D4 som skal parkeres i 6-8 måneder etter sesong så bytter du olje før du parkerer motoren og gjennomkjører den med ny olje før stopp. Kosten av dette er en dråpe i havet sammenliknet med verdien av motor. Olje av anerkjent fabrikat som f.eks. Castrol eller Mobil koster ikke en tusenlapp for den lille mengden du trenger.

 

Så sover du bedre om natta.

Link to post
Maxum21 skrev On 17.9.2022 at 11.19:

Delvis enig i at oljeskift på motor bør gjøres en gang i året. Men skal det virkelig være nødvendig etter 40-50 driftstimer?

Har en ett fuktig og vått maskinrom, hadde eg også vært enig. Men med ett tørt og fint maskinrom kan eg ikkje sjå mulighetene for at kondens heller kan være en årsakt til oljeskift.

Kjører en 2020 model lastebil, 50 tonn kvar dag, brøyting vinteren, der har vi service intervall på to ganger i året. Dvs 2000 timer eller 70.000km. Pr service intervall. 
Med dagens priser koster filter og olje fort 4000kr til en VP D4

Synes det er feil plass å spare penger. Problemet er egentlig at du kjører for lite:giggle:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...