Jump to content

AP9 i lystbåt? (autopilot)


Frøken Fryd

Recommended Posts

AP9 er AutoPilot merke 9 fra Simrad i Egersund.

 

Denne er beregnet på større fiskebåter opp til store skip.

 

Jeg er redd for at den blir for treg til bruk i en liten lystbåt. Det spørst jo hvor stor lystbåten er, og hvor raskt båten reagerer på ror utslag.

 

Hvis du prøver ville det være artig å høre om resultatet.

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

AP9 har en god del justerbare parametre hvor en muligens kan tilpasse den til enhver båt.

Men så er det ganske stor forskjell på å styre med en lang kjøl og ror/azimuth i forhold til en helplanende båt med drev. Bruker ikke mye energi på dette om noen har prøvd å funnet ut at det ikke funker bra.

Link to post
Share on other sites

Det er fristende å spørre: Hvorfor akkurat den modellen til en lystbåt?

 

Om svaret er at den kan styre båt med thruster så er vel AP25/26/27 bedre og billigere valg.

Når man har litt liggende så kan det lønne seg, men bruker ikke tid og penger på den om den ikke kan brukes.
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Da er installasjon av AP9 ferdig, ble endel mikk makk for å tilpasse den, blandt annet går den på 24V, fikk tak i en 12V/24V omformer fra uniten, har brukt rf300 som rorgiver og dette måtte også trikses til. Videre er promen med software byttet slik at piloten egentlig er en adaptiv mk3 model.

 

Pumpen jeg har brukt er en Furuno sak som skulle være mer enn god nok, den flyttet på drevene fint som bare det i begynnelsen, det var derimot litt dødgang før jeg fikk luftet sylinderen, etter luftingen drar pumpen mye strøm, den ryker 30A sikringer. Det går tregere og jeg synes ikke dette høres helt friskt ut for å si det slik.

 

Noen som har erfaringer med treg pumpe som bruker mye strøm? Pumpen er ny.

Link to post
Share on other sites

Siden AP9 eksperten er inne på installasjon har jeg et spørsmål.

 

Hadde akseltrekk, og måtte derfor ut med roret.

I den forbindelse tok jeg av rorindikatoren som går til AP.

Denne er montert på roraksel. (føleren til rorindikatoren ligger inne i styremaskinen)

 

Noen enkel prosedyre for å vere sikker på at den kommer tilbake på riktig sted? (glemte selfølgelig å merke)

 

 

 

En annen ting som jeg meket etter sjøsetting er at tre ganger har autopiloten lagt roret helt i bordet til babord.

Dette har hendt en gang når piloten var i RORMANN, og to ganger når piloten står i AUTO.

 

Dette kan jo få fatale følger.

 

Kan dette ha noe med at rorindikatoren ikke er kalibrert?

 

Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Hvis du trykker den skjulte knappen sammen med info knappen kommer du til debug mode, her vil du kunne se rorgivers posisjon blandt annet. Går du tilbake til helmsman eller autopilot vil denne informasjonen bli visst i displayet.

Når skuten styres rett frem i rolig vær skal denne vise midstskips.

 

(tror jeg lager en egen tråd om pumpen min)

 

Kan desverre ikke svare på hvorfor piloten styrer feil, men det første som slår meg er skjerming, brøv å kartlegge hva som hendte mht. start av annet utstyr, generator osv...

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
Du må nok finne frem instrumenter. Er 30A mer enn nominell strøm? Mål strøm og spenning mens den belastes og når den er ubelastet.

Jeg har ikke målt strømmen, ledningene inn på pumpen er vel 4 kvadrat kan jeg tenke meg, fra syringsenheten er det gode kabler. Vet ikke hvor mye en slik pumpe skal trekke jeg...

 

Fant pumpen her: Pumpe

 

Kan det være børstene som er utslitt?

Pumpen er så godt som ubrukt da, det virket på land før hyrdolikken ble skikkelig luftet, etter det begynte pumpen å jobbe veldig tungt, er det normalt?

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor stor sikring har dere andre på autopilotene? Noen som har målt hvor mye de trekker?

Har hatt autopilot og den trakk mye mindre strøm. Kan ikke huske sikringen, men den vil jo uansett være større enn forbruket. Dersom din 30A sikring er orginal skal den trolig ikke trekke mer enn 15A på full last. Husk motorer trekker mye i starten. Derfor hadde det vert lurt å tatt noen målinger. Håper du finner ut av det. :yesnod:

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...