Jump to content

AP9 i lystbåt? (autopilot)


Frøken Fryd

Recommended Posts

Har hatt autopilot og den trakk mye mindre strøm. Kan ikke huske sikringen, men den vil jo uansett være større enn forbruket. Dersom din 30A sikring er orginal skal den trolig ikke trekke mer enn 15A på full last. Husk motorer trekker mye i starten. Derfor hadde det vert lurt å tatt noen målinger. Håper du finner ut av det. :yesnod:

Det er vel ingen ting her som kan kalles orginalt, normalt styrer denne piloten magnetventiler så her har jeg bare mekket til noen releer, har lest litt rundt nå og sett at det brukes større sikringer på pilotene (50/70A), men min drar for mye hele tiden, skal gå maks 7-8A når pumpen er kommet i gang. Har skrevet en mail til produsenten av pumpen så får vi se...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tror pumpen har tatt turen :rolleyes:

 

Vurderer å bruke kontinuerlig pumpe istedet siden autopiloten kun har utganger for magnetventiler (av/på styring).

 

Men er det noen som vet hvor jeg kan skaffe kontinuerlige pumper til en rimelig penge? Gjerne fra andre siden av fjorden...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Etter å ha kontaktet Accusteer som lager Furuno pumpene kom vi frem til at pumpen var for stor og ble kjørt for hardt, motoren brenner seg etter en stund. Har nå fått tak i en Raymarine type 1 pumpe som er endel mindre i størrelse.

Nytt kompass (Furuno PG500R) er også på plass, dette lager deviasjonstabell og kompenserer for magnetisk avvik.

Det hele ble testet i dag og piloten styrer veldig bra, har ikke prøvd piloten på plan enda, det er igrunn ikke da jeg trenger den mest heller da. Den må iallefall ha farts-data fra gps inn om jeg skal kjøre den på plan!

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...