Jump to content

Fryktelig med kondens


Puffen

Recommended Posts

Jeg har innmari mye kondens oppe i cockpiten under kalesja. Etter mine begreper er det lufting nok, men tydeligvis ikke nok. Det rare er at ned i lugarene er det tørt og fint. Det skal jo være større tempraturforskjell her kontra ute, enn oppe i cockpiten?

Jeg så i siste utgave av "Båtliv", nevnt et produkt som heter "fuktslukeren" eller noe sånt. Kunne imidlertid ikke se hvor det var å få kjøpe. Er det noen som kjenner produktet og hvor det er å få kjøpt?

:confused:

Link to post
Share on other sites

Stoffet heter Calsium Cloride og fås i 30 kg. sekker til noen få kroner.

 

Det du imdlertid ser er resultatet av kuldebroen på hver side av presenningen. I ditt tilfelle vil du trenge mer enn "fuktslukeren". Den sluker ikke så innmari mye fuktighet. Hvis du drar en liten presenning over kalesjen med litt luft imellom, tror jeg at du vil bli kvitt problemet. Jeg hadde det samme forholdet med forluken min, det dryppet fra alu.rammen. Jeg la over et flak med bølgeplast, den med luftbobler som man bruker til innpakking, problemet er løst.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Følger opp Perlens råd om ovn, men jeg har nøyd meg med en 120w frostvakt fra Clas O. Den har lav overflatetemp., og selv om termostastaten skulle svikte vil det gå greit. Etter at den kom i båten har det blitt tørt. Veldig stor forskjell på sengetøy, puter mm., som foreløpig ligger i båten, selv om det kun er 4-5 plussgrader inne i båten.

Redigert av Wannskrækk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener du at det er targabøyelen som forårsaker problemet? Det drypper nemlig fra spotene i targaen også.

Ja, det er akkurat det jeg mener.

 

Dette er analogt til alle andre problemer der man ikke bryter kuldebroen. På min gamle Sylfiden var jeg overbevist om at vinduene lakk. Helt til at jeg fikk isolert alu.rammene og dryppingen opphørte. Eller se på gamle hus med lekke vinduer og dårlig isolasjon mellom karm og vegg. Vannet drypper og det legger seg is når det er riktig kaldt.

 

På badet står nå to finnerkasser og tørker malingen sin som ble påført i natt. Admiralen er ute og reiser så jeg kan herje fritt. Disse kassene skal over to småluker der kalde rammer forårsaker kondensdrypping.

 

Det enkleste du vel kan gjøre er å legge over en presenning. En slik en som du lett kan fjerne om du skal bruke båten om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er akkurat det jeg mener.

 

Dette er analogt til alle andre problemer der man ikke bryter kuldebroen. På min gamle Sylfiden var jeg overbevist om at vinduene lakk. Helt til at jeg fikk isolert alu.rammene og dryppingen opphørte. Eller se på gamle hus med lekke vinduer og dårlig isolasjon mellom karm og vegg. Vannet drypper og det legger seg is når det er riktig kaldt.

 

På badet står nå to finnerkasser og tørker malingen sin som ble påført i natt. Admiralen er ute og reiser så jeg kan herje fritt. Disse kassene skal over to småluker der kalde rammer forårsaker kondensdrypping.

 

Det enkleste du vel kan gjøre er å legge over en presenning. En slik en som du lett kan fjerne om du skal bruke båten om vinteren.

Det var som ...... Da prøver vi presenning. Takker for tipset.

Link to post
Share on other sites

Groft salt fås kjøpt på felleskjøpet og som en annen i forumet her nevnte (Perlen) full fart i strømpebukseskuffen til fruen :lol::lol: er visst utmeket til å ha saltet i ...

plasseres i et kar el. lignende :wink:

Det er andre året jeg bruker denne metoden og jeg har funnet ut at det er mest effektivt når flaten er størst.

Har derfor helt posen med calsium cloride over i en plastboks med lokk, og bruker en plastøse som jeg fyller og øser over i engangs suppetallerkner.

Har ca 10 tallerkner ombord til en hver tid.

kaster ut tallerknene med jevne mellomrom (ca 2-4 uker)

Har kun en liten åpning i luken i baug og en liten åpning i kalesjen akter.

Og jeg kan opplyse om at jeg har tømt ut ca 5-6 liter fra sepember til nå. :eek:

Mvh :wink:

Stoffet heter Calsium Cloride og fås i 30 kg. sekker til noen få kroner.

Calsium Cloride = Veisalt

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Fungerer vanlig grovsalt på samme måte. Altså havsalt.?

Calsium Chloride er det man strør på grusveier om sommeren for at det ikke skal støve. Grunnen til at det ikke støver, er at stoffet trekker vann ut av luften og binder fuktigheten.

 

Havsalt er NaCl, altså Natrium Chloride. Vet ikke om det er like effektivt. Hadde det vært det, ville man vel heller brukt salt. Det er sikkert en del billigere.

Link to post
Share on other sites

Calsium Chloride er det man strør på grusveier om sommeren for at det ikke skal støve. Grunnen til at det ikke støver, er at stoffet trekker vann ut av luften og binder fuktigheten.

 

Havsalt er NaCl, altså Natrium Chloride. Vet ikke om det er like effektivt. Hadde det vært det, ville man vel heller brukt salt. Det er sikkert en del billigere.

Det var bare det at jeg har 40 kg havsalt liggende! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har også hørt at bleier skal være fine for opptak av kondens og fukt. Har hørt at folk vrenger dem og plasser et antall rundt om kring i båten med godt resulatat. Kanskje har også noen av forumets eldre

medlemmer tilgang til "up and go" på blå resept, så kunne det jo være lønnsomt å få tak i disse så sant man greier å holde igjen "skvetten", og la disse være tilgjengelige for andre som måtte være i nøden....;-)

(altså ha kondensbesvær)!!!

Link to post
Share on other sites

Husk at det er et poeng å ha luft mellom presenningen og kalesjen.

Dobbelt sett presenning er lurt. Kondensen dannes på innsiden av den ytterste og renner ned på yttersiden av den innerste i mildværet.

 

Kalesjen? Er det noen som har på kalesjen under presenningen om vinteren? Hva med lufting? Mye lurere å vaske/tørke/brette/lagre den dyre kalesjen tørt innendørs.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Dobbelt sett presenning er lurt. Kondensen dannes på innsiden av den ytterste og renner ned på yttersiden av den innerste i mildværet.

 

Kalesjen? Er det noen som har på kalesjen under presenningen om vinteren? Hva med lufting? Mye lurere å vaske/tørke/brette/lagre den dyre kalesjen tørt innendørs.

 

Lotus

Blant båtboere er det ihvertfall vanlig å ha på kalesjen hele året, selv med presenning utafor.

Link to post
Share on other sites

Blant båtboere er det ihvertfall vanlig å ha på kalesjen hele året, selv med presenning utafor.

Jada, men poenget til Lutus er todelt. Et eller annet sted får man et duggpunkt. Med en presenning over kalesjen, kommer duggpunktet oppå kalesjen. Med dobbel presenning kommer duggpunktet mellom presenningene. Hva man så gjør med kalesjen om vinteren er jo et annet poeng.

Link to post
Share on other sites

Båten min har vært veldig tørr hittil i år. Men nå var det slutt. Fra -11 til + 5 og regn gjorde sitt til at

dråpene dukket opp i taket og putene ble fuktige. Tørket rask over med et pusseskinn og

satt på litt varme. Når er den snart tilbake i samme tilstand. Nå gjør vel ikke litt fultighet noe

særlig bare det blir tørket opp innen rimlig tid. Lar forøvrig luker og dører stå åpne, slik at

det blir god gjennomlufting. Presseningen har store lufteåpninger i hver ende så jeg har

egentlig aldri blitt plagget av jordslag og andre ulumskheter.La vinterkalesjen stå åpen i

sidene. I likhet med Lotus har jeg en grønn billig pressenng under hovedpresseningen som

tar av for det meste av kondensen innvendig på pressengen.

 

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hulda sitt tips om presenning over er det beste, kombinert enten med god lufting eller tørrballer (salt etc).

 

Om du har tilgang på strøm, vil en ovn (trenger ikke stor, eksempelvis 250w) hjelpe godt på situasjonen.

Nå har jeg en vifteovn på 1200 W gående, samt en liten såkalt "tørrbolle" stående. Rimer på innsiden av kalesjen like forb...... Kanskje ikke like mye, men skal prøve nå med større tørrbolle og større ovn. Flere tips mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikke. Du må bryte kuldebroen. To presenninger utenpå hverandre med luftlag imellom vil gjøre det.

 

Hulda har nå 8 grader inne og luftfuktighet mindre enn 60%. "Torrballen" gir ikke lenger fra seg fuktighet, det drypper ingenting ned i karet under.

 

Det er bare å spille på lag med fysikken...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...