Jump to content

Fryktelig med kondens


Puffen

Recommended Posts

Hele poenget er å bryte kuldebroen og ha sirkulasjon i inneluften; :nono:

En billigpresenning fra Europris e.a. over kalesjen - MEN FÅ LUFT MELLOM. Etter tips fra andre benytter jeg "kovac-skåler" ( kr.30,- pr m) liggende mellom presenning og kalesje. (Har trekt et lite tau over disse for at vinden ikke skal blåse de vekk ) Med en liten vifteovn på <500w (oppnås sirkulasjon i luften, og ingen kondens.

På Vestlandet har det som kjent stort sett vært VÅTT i høst/vinter - med skiftende temperatur - og det er også oftest problemet; Men dette har fungert utmerket hos meg m/ 3 kabiner i en Fjord 880

 

Billig løsning -verdt å prøve :wink:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

I Elwaroen hadde jeg Hansen-topp over kallesjen. Den skapte en kuldebro og isolerte fint i regnvær. Resultatet var alltid tørr kallesje da Hansen-toppen hadde gumiert front. En billig invenstering og en alltid tørr båt. Men dette gjaldt jo mens båten lå på vannet.

 

Når den lå på land hadde jeg en vifteovn på som bare båste kaldluft. Satte ikke på varmen bortsett fra da jeg jobbet ombord.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har gjort en oppdagelse. Problemet med kondens må da vel skyldes tilført luft med annen tempratur en den som befinner seg i rommet? Sol har vi ikke sett på månedsvis så tempraturen innenfor og utenfor kalesjen skal være lik. Som sagt hadde jeg aldri dette problemet i Bavariaen i fjor. Følgende tanke slo ned med stor kraft mens jeg og en kamerat studerte hans kondensproblem. Han har en lukket båt, med litt varme stående på. Likevel hadde han tildels mye kondens/ising nede på vinduene. Årsak! Defrosterdysene! På Marexen er det defrostere, det var det ikke på Bavarian. Luften til defrostern kommer i kanaler fra motorrommet. Når viften ikke går leder disse likevel mye luft fra et oppvarmet motorrom. (Sjøoppvarmet 1 - 3 C) Opp i cockpiten der tempraturen er - 5 eller helt nede i - 15. Når jeg tetter alle dysene er problemet sterkt redusert, nesten borte. Alle tanker om kuldebro er helt korrekte, men mitt problem var alt for stort til at dette kunne forklare alt.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en luftavfukter på Obs bygg, den trekker bare ca 130W og suger til seg ca 1 liter kondens i døgnet. Den sirkulerer jo luften samtidig. Etter dette har jeg ikke hatt den typiske kondensen rundt alurammene til vinduene eller dugg på vinduene ved temperatur forskjeller.

 

Kan trygt annbefales...

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

En liten varning bara. Calsium Cloride = Veisalt i båten får verktyg, mm att rosta ganska fort. Det har varnats för detta i svenska forum. Se bland annat diskussionen på www.maringuiden. se (eller com?)

Hei, kan du utdype dette litt nærmere?

Jeg bruker bare dette stoffet i tørrballene, og har ikke merket noe til et sånt fenomen...

Verktøyet mitt ligger like ved siden av, og det er tørt og fint det. Uten rust.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...