Jump to content

Bør jeg bruke tynne eller tykke skruer i 5 mm aluminium?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg må lage nytt feste til dekksplatene på skuta. 4 mm er litt for tynt gods når jeg ikke bruker silikonlim og tar dem opp med jevne mellomrom (alt av elektrisk går nedi der, og jeg gjør stadig ting med det). Ikke noe problem de fleste steder, jeg kan bruke gjennomgående bolter til å skru fast tykkere aluminium på undersiden av de gamle gjengene og gjenge opp det, jeg testet i går og, det funker ypperlig.

 

Problemet er den ene plata, under sittebenken. Langsidene der er formet sånn at jeg ikke kan komme til på baksiden av de gamle festene, så jeg må skru fast det tykkere aluminiumet på vinkler, som igjen må skrus fast i godset med pinneskruer (vinklene må kunne fjernes for å få opp bensintanken, hvis det skulle trenges), festet med sterkeste Loctite. Hva er best, å bruke tynnere pinneskruer til å feste vinklene, eller er det bedre å bruke noen tykkere skruer? Med tykkere skruer blir det jo færre gjenger i 4 mm materialet. Så kanskje 5 mm skruer vil være en god mellomting?

Link to post
Share on other sites

Takk! Nei, det hadde jeg faktisk ikke. For det hadde jeg aldri hørt om! Jeg måtte google det... Der har man igjen for å legge ut spørsmål på Båtplassen! :thumbsup: Jeg har jo hørt om gjengeinnsatser, men jeg hadde ikke noe tro på det i så tynt gods. Jeg ser at Biltema har det, de kaller det "Blindmuttersett", i aluminium. Er det greit nok, eller bør jeg finne noe dyrere/bedre?

Link to post
Share on other sites

Begge varianter høres jo greie ut, men disse popmutterne har den store fordelen at det allerede er (ødelagte) 6 mm gjenger i skroget som kan bores opp til mutterne på fem sekunder, og det er hull til nedfelte 6 mm skruer i dekksplatene, og da slipper jeg å bore opp nye hull og fuge igjen de gamle. Så jeg tror jeg prøver popmutterne fra Biltema først og ser om det holder.

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 30 minutter siden:

 

Satser på det! :thumbsup: Jeg visste bare ikke at spånt fantes før! Jeg har brukt popnagler, men aldri muttere.

Sjekk at mutterne er beregnet til 4 mm plate. De finnes til ulike platykkelser nemlig, og det blir et dårlig resultat om du f.eks bruker en som er beregnet på maks 2 mm plate.

Link to post
Share on other sites

En liten håndregel vedrørende gjenging i aluminium Gjengelenden bør være 1,5 x diameteren på skruen. Det går med mindre men rustfrit stål mot aluminium er ikke den beste kobinasjonen med tanke på korosjon i båt. I dette tilfellet vil jeg brukt popmutter, som flere andre anbefaler. Husk at disse finnes i både alumium og syrefast stål. Er det tørt og fint der du er rekker det med alumikoum, men vil abefale rustfritt stål om det samler seg vann her

Link to post
Share on other sites

Det samler seg ikke vann der. og uansett ville jo korrosjonen bare sette dem enda mer fast, når jeg har brukt sterkeste Loctite. Det hadde nok aldri løsnet, tenker jeg. Men uansett, jeg skal se på popmuttere og se hva jeg får tak i. Det er jo ikke noe problem å prøve de rimelige alu først, og så eventuelt bytte til noe mer solid hvis de ikke holder.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 5 minutter siden:

Det er jo ikke noe problem å prøve de rimelige alu først, og så eventuelt bytte til noe mer solid hvis de ikke holder.

Grunnen til at jeg ikke anbefalte deg rustfrie eller syrefaste er at de er så tunge å montere i M8 at jeg ikke vil anbefale til de som ikke har en kjempetang, antar at M6 er krevende også.

Link to post
Share on other sites

Settet på Biltema er et ypperlig utgangspunkt, selv om det bare følger med alu-mutternagler. Jeg har samme settet og bruker det mye. Det hadde vært optimalt om det også fulgte med M8 i settet i stedet for M3, men det aller meste går jo med M5 og M6.

 

Men: jeg har også bestilt maaaaaasse mutternagler på eBay i både rustfritt (A2/304, dvs ikke syrefast....) og aluminium som passer rett på tangen fra Biltema, og da kjøper jeg gjerne 100 stk av hver dimensjon i slengen. Her er noen søkeresultater med rustfrie mutternagler fra eBay, som du ser er "rivnuts" det søkeordet som brukes. Velg de selgerne som sender fra Kina, da er det både lav pris på naglene og veldig billig frakt.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2380057.m570.l1313&_nkw=rivnuts+m5+stainless&_sacat=0

 

Viktig å ikke klemme for hardt på tanga, da kan du risikere å rive gjengene i naglen. Brukte opp en god del nagler før jeg til slutt fant ut at jeg klemte til altfor hardt. Fikk mye bedre resultater da jeg begynte å bare klemme tanga "sånn passe" til naglen sitter, med intakte gjenger.

 

PS! Har funnet ut at i tillegg til å brukes med div tynnplater, er mutternagler også ypperlige til å feste taktrekk der man har sandwhich i taket. Hadde noen takplater i form av finerplater med skai, som sto i fare for å falle ned fordi de bare var festet med treskruer rett opp i første lag med glassfiber i sandwhichen i himlingen. Tok ned takplatene, boret ut hullene som treskruene hadde gått inn i, og poppet inn mutternagler i hullene i glassfiberen.

 

Mutternaglene sitter som STØPT i glassfiber! Så var det bare å henge takplatene opp igjen med nye maskinskruer og glede seg over at alt er skikkelig festet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...