Jump to content

Bør jeg bruke tynne eller tykke skruer i 5 mm aluminium?


Mastiff

Recommended Posts

Ja, jeg har brukt M6 mutternagler i rustfritt A2/304 uten problemer med tanga fra Biltema. Bruker nok litt mer krefter enn med alu-nagler, men helt kurant for mine never iallefall. Er ikke spesielt sterk i hendene heller.

Har ikke brukt M8, da det ikke følger med større enn M6 innsats i settet fra BT.


Kjøper du derimot også tang på ebay, er det flere modeller der som har M8 innsats med. Her er et eksempel som ser ut til å være 100% identisk med Biltema-settet, bare med ekstra M8-innsats i tillegg til M3/4/5/6:

https://www.ebay.com/itm/234508222572?hash=item3699c7806c:g:ZisAAOSwIfFd3G4y&amdata=enc%3AAQAHAAAA4G6QKdGE1MCCtOzrPaS2kOlULUgfmCQirqFfA0TjZI5B4OjXcbL9pNXmG0v6QXIn%2BjmcfWK52BMkpznBsqH8ZydRfqT7oZKOjPBwLLK5MhE%2B8zupnkPNZ8kuycaf%2BnQfONq9Y5%2BfvpaiG%2BuHM4IKwEiKX6%2BtZBeQxpZUk8Nbxdkb33n1sxIWuCvi%2Fop5no0vKelNTu%2Fma%2FPe1TbegDZJHTsjMJlUtfJd9j%2FkpyhKnGsX9BJZNpWilwIwu2SAQHV67vPTks5jcOW4k8QeTo6fxDRGezS088lR4v%2Bp4Pyt%2FZw3|tkp%3ABk9SR7LlgMHtYA

Link to post
Share on other sites

Takk, da kjøper jeg settet på Biltema og bestiller flere nagler på eBay! Å bruke noe annet enn syrefast eller aluminium i båten min er nok ganske bortkastet, for annet stål ruster mens jeg ser på det...

 

Edit: Jeg sliter med å finne noe stål som er 316/A4, ikke 304/A2 i Kina. Jeg fant noe i England, men det var en helt annen pris på dem, særlig på frakten.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette manuelle settet så jo ikke dumt ut for de som ikke skal montere så mye.

 

Mastiff skrev for 2 timer siden:

Å bruke noe annet enn syrefast eller aluminium i båten min er nok ganske bortkastet, for annet stål ruster mens jeg ser på det...

 

Edit: Jeg sliter med å finne noe stål som er 316/A4, ikke 304/A2 i Kina. Jeg fant noe i England, men det var en helt annen pris på dem, særlig på frakten.

Hvorfor kan du ikke bruke A2, det ruster vel ikke så ille?

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt skeptisk til å bruke A2 popmuttere og A4 skruer i aluminium, jeg er redd for at gjengene i mutteren kan ruste fast i løpet av et år eller to.

 

Men enig, det settet der var stilig! Men leveringstid inntil niende desember blir litt lenge å vente for meg... Du har ikke sett noe sånt nærmere?

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg testet settet fra Biltema i dag, og jeg er forelsket... :giggle: Det var veldig mye enklere enn å mekke med å legge til gods på undersiden og gjenge opp det! :thumbsup: Jeg kjøpte i tillegg 6 mm blindmuttere på Jula og Mekonomen. De på Jula var billigst, men de hadde ikke så mye igjen. De har også bare én størrelse, men det er jo flaks at det er akkurat den størrelsen jeg bruker! Så takk for tipset om disse!

Link to post
Share on other sites

Jepp, det er enkelt. Det eneste som kunne være irriterende er hvis noen av dem skulle begynne å spinne når jeg skal skru ut, for da må jo skruens hode bores bort. Men det er kanskje ikke så sannsynlig. Jeg fant ellers ut at for 6 mm blindmuttere ble 9 mm utboring for hardt å presse, mens 9,5 passet akkurat.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...