Jump to content

Vinterkonservering av 4-takter utenbords med forgassere


Napoli

Recommended Posts

Jeg skal for første gang vinterkonservere 4-takter utenbords med forgassere (Selva 100hk 2002 modell). Har fra før kun hatt med innsprøytingssystemer og gamle to-taktere å gjøre. 

Kan noen beskrive fremgangsmåten på konservering av drivstoffsystemet? (Har kontroll på alt "det andre").

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Ville gjort det slik:

Finn frem noen flaskebunner i passe størrelse til å samle opp bensin under hver forgasser.

1 åpne dreneringsskruer på forgassere

2 drener forgassere

3 pomp med blærepumpa 2-3dl gjennom gasserne 

4 tøm og gjør ren vannutskiller/grovfilter på motor

5 steng dreneringsskruer på forgassere

6 la flaskebunnene eller det du samlet opp bensinen i stå stille i 5-10min og se nøye etter vann og smuss med lommelykt, slik danner du deg et godt bilde av hvordan det står til i forgasserne. Husk å samle opp de første dråpene som kommer ut også. Vannet ligger i bunnen og kommer ut først... 

 

(Anbefaler samme metode til alle forgassermotorer som går på bensin... gressklipper, snøfreser, elgtrekk, minidumper, moped, MC, atv, snøskuter +++)

NB ikke pump på blæra eller kjør startmotor før motoren skal brukes igjen.

 

Dersom båten ikke har fastmontert et godt bensinfilter med vannutskiller funksjon, så vil jeg innstendig anbefale at du monterer et...

 

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 9 timer siden:

Anbefaler samme metode til alle forgassermotorer som går på bensin.

Dette var en fin beskrivelse av hvordan alle burde drenere forgasserene før vinter opplag.
Men jeg heller til etter erfaring att det bør stå bensin i flotør huset på forgasseren for å hindre att den irrer.
Har man plastikk forgasser kan den med fordel stå tom.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Hvilke motorer er det du konkret har sett irr i flotørhuset på?

(fordi de har stått tørre)

Dette har jeg sett flere ganger da jeg driver med veteran bil og mc.
Er også medlem av en aktiv klubb med egent lokale.
Meningene er delte i klubben og jeg er ikke bastant i mine meninger om dette.
Kanskje er historien om hva som kom først høna eller egget men har sett flere eksempler på kraftig irring i forgassere som det ikke har vært bensin i. 
Er spesielt plaget med en 70 talls Honda mc jeg har eid i mange år.
Den har begynt å irre i fløtørhuset.
Står denne uten bensin i forgasserene er det reine opp blomstringen og den går ikke langt får irret tetter dyser på våren.

Etter jeg sluttet med å tømme forgassrene på høsten så skjer ikke dette.
Er ikke alene med å slite med dette mens andre ikke har problemer overhode.
Har sluttet helt å lagre forgassere uten bensin på alt jeg har av motorer og opplever ingen problemer med det men mange påstår att de får problemer.
Det er bare en ting som er sikkert og det er att har forgasseren begynt å irre i bunnen av flotørhuset så hjelper det mye å nekte området luft for da irrer det ikke noe særlig.
Hvorfor irringen begynte er jo kanskje nøkkelen til hele svaret

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 35 minutter siden:

Har sluttet helt å lagre forgassere uten bensin på alt jeg har av motorer og opplever ingen problemer med det men mange påstår att de får problemer.

Hyggelig av deg

 

(og imponerende relevant at det eneste eksempelet du klarer å komme med er en Honda MC fra begynnelsen av 70 tallet, i en tråd om vinterkonservering av 2002 4T påhenger. Din MC ser vel endel sjøvann...)

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med mindre du bruker 98 oktan, så er det etanolholdig bensin du har på tanken. Den har flere dårlige egenskaper når den lagres. Et alternativ er jo å drenere forgasseren, som det vist er delte meninger om 😉 For å begrense de problemene så tilsetter jeg fuel-stabilisator ved siste fylling på høsten. Smart å få kjørt litt med denne blandingen så når den helt gjennom -systemet. Jeg bruker Quickstore fra Quicksilver/Mercury, men mange andre alternativer. 

Link to post
Share on other sites

Nå skriver Dieselfan vitterlig: "alle forgassermotorer som går på bensin... gressklipper, snøfreser, elgtrekk, minidumper, moped, MC, atv, snøskuter +++)"  i det ene innlegget sitt, så jeg tror ikke pipe fortjener et spydig svar når han trekker frem en MC som eksempel.

Nå er ikke noen av mine forgassere nærmere enn 10 mil (i luftlinje) fra sjøvann, men blir brukt og står med 98 okt. bensin. Jeg har aldri hatt problem ved start på sesongen (gressklipper, ryddesag, motorsag, snøfreser, div. påhengere fra 2hk til 90hk).

Forstår at andre har andre erfaringer.

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev On 24.9.2022 at 0.32:

og imponerende relevant at det eneste eksempelet du klarer å komme med er en Honda MC fra begynnelsen av 70 tallet,

Det var heller ikke relevant att en veteran motorklubb med 70-80 medlemmer har delte meninger og erfaringer med å lagre forgassere tørre eller ikke?
For nok bare melde meg av tråden da jeg ikke har en liste med dato og sted for relevante problemer med 4t påhengere i fra 2002.
Tror ikke noen andre har det heller så denne tråden blir nok kort.

Link to post
Share on other sites

paxo skrev for 18 timer siden:

så jeg tror ikke pipe fortjener et spydig svar når han trekker frem en MC som eksempel.

Tror jeg fikk tråkket han på tærne da han har uthevet ett ord i ett relativ langt innlegg jeg skrev lengre oppe.
Det var selvfølgelig ikke meningen. 
Normalt sett er han hyggelig og kunnskapsrik så jeg har nok skrevet noe som kom helt feil ut.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...