Jump to content

Fra upålitelig påhengsmotor til driftsikker: Erfaringer


Duppe

Recommended Posts

Vet ikke nytten av dette for erfarne folk som her, men hvis noen søker så kan jo si at min lille 3 hk yamaha utenbordsmotor hadde evinnelige problemer med fusking, stopping, dårlig tomgang og startproblemer, men nå alle borte og har vært sånn i månedsvis.

 

Løsningen var en kombinasjon av:

 

1. Ikke fylle på marinaen da de 5 literne jeg skulle ha til kanna mi lå nok for det meste i den lange pumpeslangen som jeg tror det kom lett kondens i da nok var lenge mellom hver bensinfyll (marinaen hadde kanskje også dårlig tank). De fleste fyller jo diesel der. Fyller nå på en trafikkert bilbensinstasjon hvor kondens ikke får tid til til å bygges særlig opp i tank eller slange.
2. Ha litt kondensfjerner i hver kanne (Biltema sin ser ut å gjøre nytten).
3. Skikkelig rens av tanken og filteret (påhengeren har innebygd tank. Filteret sitter inne i tanken)
4. Skikkelig forgasserrens. Og med skikkelig mener jeg med bruk av forgasserrensmiddel (kjøpte på Thansen), og små tannpirkerbørster i forskjellige størrelser (fåes på apoteket, kalles vel mellombørster). De minste kommer inn i selv de minste hullene i dysene. Ordentlig børsting her med masse middel på og også flottørnål og sete gjorde susen og nå går den som en katt på tomgang og starter på første draget.

 

I tillegg byttet jeg totaktsolje til den fra Clas Ohlson (Mcculloch) som skal ryke mindre og gi mindre avleiringer. Vet ikke sikkert, men tror denne også hjelper holde forgasserdysene rene.

 

Kommentar fra moderator: Se dette innlegget for korrigering.

 

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev 50 minutter siden:

I tillegg byttet jeg totaktsolje til den fra Clas Ohlson (Mcculloch) som skal ryke mindre og gi mindre avleiringer. Vet ikke sikkert, men tror denne også hjelper holde forgasserdysene rene.

Du skriver det ble bedre da du byttet til olje fra CO, men du skriver ikke hva du brukte før. Det kan være relevant for dem som bruker samme oljen som du brukte før.

 

Selv har jeg brukt Biltema sin 2-taktolje på en 2002 Suzuki DT30 i mange år og det har fungert greit. Benyttet også samme på 1997 Yamaha Pro-V 100 og det røyk mye. Byttet deretter til Sierra olje fra Mekonomen og da synes jeg det ble mye mindre røyk.

 

Biltema mistet meg egentlig som kunde på olje til Yamaha i 2020 fordi de ikke forstår at man ikke ønsker en åpnet kanne med ukjent innhold når man kjøper olje. Når man etter å ha lagt den i bagasjerommet og ser det renner av kanna og ser den er åpnet går rett inn for  bytte den og etter 3 minutter får igjen samme kanna, da kjørte jeg heller til Mekonomen og kjøpte olje der. Har deretter kjøpt ca 30 liter 2-taktolje på Mekonomen og er godt fornøyd med både olja og servicen og kunnskapen bak disken (hos tidligere Yamaha-mekaniker) så da fortsetter jeg å handle der. Å få gode råd og god hjelp synes jeg er verdt endel og det virker som om de som jobber på Biltema ikke kan like mye om det de selger deler til.

 

Angående kondens så har jeg kjøpt ei hvit flaske med grønn kork hos Mekonomen som tilsettes bensinen og holder unna kondens. Hadde problemer med at motoren iblant brått datt ned til 3/4 av toppfart og turtall og var veldig rykkete. Etter jeg har fylt på det har det blitt bra, men har iblant kommet tilbake når jeg har glemt å ha på denne tilsetningen på tanken. Var kun problem på høyt turtall, men mekanikeren hos Mekonomen sa at det var egen dyse for høy fart og at det kunne forklare hvorfor problemet bare oppstod da (kondens bare der), og det virker som om han har rett.

 

Hadde jo egentlig trodd at kondens ikke skulle være et problem når det var tanker på 2x29 liter og går med 1500 liter i året som gjør at bensinen ikke blir så veldig gammel på tanken, men den tankegangen var nok feil.

 

Har også en liten Yamaha på 6 hk og der bruker jeg ikke noe slikt og det har gått fint. Men også den brukes en god del, har vel gått med ca 160 liter bensin på den siden jeg kjøpte den ny i slutten av mai.

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, 19 fot said:

Du skriver det ble bedre da du byttet til olje fra CO, men du skriver ikke hva du brukte før. Det kan være relevant for dem som bruker samme oljen som du brukte før.

 

Husker ikke hva det var annet enn at det var noe svindyrt fra BestMarin. Sikkert så dyrt at få har kjøpt og at den har stått i hylla i 10 år eller mer. Ikke at jeg vet om olje blir dårlig med alder, men vet at dyrt på BestMarin ikke nødvendigvis betyr kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Jeg grøsser litt når jeg leser at du har gått over til totaktsolje fra CO, type McCulloch. 

Den totaktsojen er antagelig til luftkjølte motorer, motorsager, ryddesager, m.m. og skal ikke på tanken til en påhengsmotor.

Mulig jeg tar feil, men du bør dobbeltsjekke hva som står på McCulloch-kanna.

 

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 38 minutter siden:

Jeg grøsser litt når jeg leser at du har gått over til totaktsolje fra CO, type McCulloch. 

Den totaktsojen er antagelig til luftkjølte motorer, motorsager, ryddesager, m.m. og skal ikke på tanken til en påhengsmotor.

 

jeg fant bare denne på CO sine nettsider, enig i at den ikke bør brukes på påhengere - litt forskjeller på driftsemperaturer på en luftkjølt motorsag og en vannkjølt påhenger
https://www.clasohlson.com/no/Totaktsolje/p/30-9270

 

olje til 2t påhenger skal normalt ha spec TC-W3

Redigert av ivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

51 minutes ago, TideRace said:

Jeg grøsser litt når jeg leser at du har gått over til totaktsolje fra CO, type McCulloch. 

Den totaktsojen er antagelig til luftkjølte motorer, motorsager, ryddesager, m.m. og skal ikke på tanken til en påhengsmotor.

Mulig jeg tar feil, men du bør dobbeltsjekke hva som står på McCulloch-kanna.

 

Hm, det har jeg ikke tenkt på. Hva er faren med det? Er ikke luftavkjølte ting som går mye på turtall som motorsager osv, mer varme? Da vil jo ikke vannavkjølte ting være noe problem?

 

Har lest på kanna men kan ikke huske det sto noe spesielt. Skal sjekke en gang til.

Link to post
Share on other sites

Og slitasje når det er motsatt står det. Så vidt jeg forstår blir stempelet varmere på vannavkjølte motorer, hvilket er mot hva en skulle tro. Bra link dette.

 

Feil av meg å bruke / anbefale olje til luftavkjølte ting på vannavkjølt som i første post, skal be å få den korrigert.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke slangen er tett da det tar litt tid før bensinen kommer. Virker ikke som at bensinen står helt til tuten. Men kan godt være kondens eller skitt fra tanken deres. Ting ble uansett bedre så fort jeg begynte å fylle et annet sted. Kanskje også nevne dette ikke engang er marina, det er bare en fyllstasjon og ikke mye så trafikkert.

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev 4 minutter siden:

Kanskje også nevne dette ikke engang er marina, det er bare en fyllstasjon og ikke mye så trafikkert.

 

Det beste er å fylle et sted som er mye brukt. Jeg ville funnet en stasjon som selger 98 oktan, og fylt det. Sparer deg for mye problemer. Særlig om du ikke bruker motoren ofte. 

Link to post
Share on other sites

På små påhengere med én forgasser: kjører den i ferskvann og til slutt kjører jeg forgasseren tom for bensin. Da ligger det ikke masse bensin igjen og lager avleiringer i forgasseren. Dette gjør jeg hver gang jeg tar motoren av båten - også midt på sommeren, for det skjer fort at det blir lenger til neste gang enn man hadde trodd.

På totaktsmotorer med mer enn én forgasser er det ikke anbefalt å kjøre motoren tom, da én forgasser kanskje går tom før de andre og dermed får du en sylinder som ikke blir smurt. Her er alternativet å tømme forgasserene vha skrua nederst.

Og på slutten av sesongen heller jeg resten av bensinen på bilen. Fersk bensin hver vår.

Siden jeg begynte med dette har jeg aldri hatt drivstoff-relaterte problemer.

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke rundt miljøhensyn/Aspen oa. 

 

Som nevnt i denne tråden så er det anbefalt annen 2t-olje på på-hengere enn motorsager. Da på-hengere er vannkjølt og går kaldere. 

 

Hva med 2t miljøbensin som, meg bekjent, er rettet mot hissige 2t luftkjølte motorsager oa. Blir det bra å bruke denne ferdigblanda "bensinen" på på-hengeren? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 44 minutter siden:

Hva med 2t miljøbensin som, meg bekjent, er rettet mot hissige 2t luftkjølte motorsager oa. Blir det bra å bruke denne ferdigblanda "bensinen" på på-hengeren? 

Det står på kanna om det er til luftkjølt eller vannkjølt. Nevnte Aspen selger kun ferdigblandet/rød kanne til luftkjølte motorer. Til påhengsmotorer så selger de en egen 2T olje som man benytter i kombinasjon med 4T aspen/blå kanne. (oljen er helt vanlig, så du behøver ikke bruke Aspen sin olje for å blande med Aspen sin bensin) Bruker man derimot bensinen kun for å konservere motorer før lagring spiller det i praksis ingen rolle.

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

PolarLi skrev 13 minutter siden:

Det står på kanna om det er til luftkjølt eller vannkjølt. Nevnte Aspen selger kun ferdigblandet/rød kanne til luftkjølte motorer. Til påhengsmotorer så selger de en egen 2T olje som man benytter i kombinasjon med 4T aspen/blå kanne. (oljen er helt vanlig, så du behøver ikke bruke Aspen sin olje for å blande med Aspen sin bensin) Bruker man derimot bensinen kun for å konservere motorer før lagring spiller det i praksis ingen rolle.

👍

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å bruke 95 på sommeren, og 98 før opplag eller på vinteren. 

 

Miljøbensin bruker jeg på hagemaskiner/ motorsag.

 

På fiskebåten som brukes mest senhøst, vinter og tidlig vår, med en 60 hk totakt, holder jeg på med å montere vannutskiller.

 

Men for små påhengere altså 95 og 98. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...