Duppe Startet 25.September.2022 Del på Facebook Startet 25.September.2022 Vet ikke nytten av dette for erfarne folk som her, men hvis noen søker så kan jo si at min lille 3 hk yamaha utenbordsmotor hadde evinnelige problemer med fusking, stopping, dårlig tomgang og startproblemer, men nå alle borte og har vært sånn i månedsvis. Løsningen var en kombinasjon av: 1. Ikke fylle på marinaen da de 5 literne jeg skulle ha til kanna mi lå nok for det meste i den lange pumpeslangen som jeg tror det kom lett kondens i da nok var lenge mellom hver bensinfyll (marinaen hadde kanskje også dårlig tank). De fleste fyller jo diesel der. Fyller nå på en trafikkert bilbensinstasjon hvor kondens ikke får tid til til å bygges særlig opp i tank eller slange. 2. Ha litt kondensfjerner i hver kanne (Biltema sin ser ut å gjøre nytten). 3. Skikkelig rens av tanken og filteret (påhengeren har innebygd tank. Filteret sitter inne i tanken) 4. Skikkelig forgasserrens. Og med skikkelig mener jeg med bruk av forgasserrensmiddel (kjøpte på Thansen), og små tannpirkerbørster i forskjellige størrelser (fåes på apoteket, kalles vel mellombørster). De minste kommer inn i selv de minste hullene i dysene. Ordentlig børsting her med masse middel på og også flottørnål og sete gjorde susen og nå går den som en katt på tomgang og starter på første draget. I tillegg byttet jeg totaktsolje til den fra Clas Ohlson (Mcculloch) som skal ryke mindre og gi mindre avleiringer. Vet ikke sikkert, men tror denne også hjelper holde forgasserdysene rene. Kommentar fra moderator: Se dette innlegget for korrigering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
19 fot Svart 25.September.2022 Del på Facebook Svart 25.September.2022 Duppe skrev 50 minutter siden: I tillegg byttet jeg totaktsolje til den fra Clas Ohlson (Mcculloch) som skal ryke mindre og gi mindre avleiringer. Vet ikke sikkert, men tror denne også hjelper holde forgasserdysene rene. Du skriver det ble bedre da du byttet til olje fra CO, men du skriver ikke hva du brukte før. Det kan være relevant for dem som bruker samme oljen som du brukte før. Selv har jeg brukt Biltema sin 2-taktolje på en 2002 Suzuki DT30 i mange år og det har fungert greit. Benyttet også samme på 1997 Yamaha Pro-V 100 og det røyk mye. Byttet deretter til Sierra olje fra Mekonomen og da synes jeg det ble mye mindre røyk. Biltema mistet meg egentlig som kunde på olje til Yamaha i 2020 fordi de ikke forstår at man ikke ønsker en åpnet kanne med ukjent innhold når man kjøper olje. Når man etter å ha lagt den i bagasjerommet og ser det renner av kanna og ser den er åpnet går rett inn for bytte den og etter 3 minutter får igjen samme kanna, da kjørte jeg heller til Mekonomen og kjøpte olje der. Har deretter kjøpt ca 30 liter 2-taktolje på Mekonomen og er godt fornøyd med både olja og servicen og kunnskapen bak disken (hos tidligere Yamaha-mekaniker) så da fortsetter jeg å handle der. Å få gode råd og god hjelp synes jeg er verdt endel og det virker som om de som jobber på Biltema ikke kan like mye om det de selger deler til. Angående kondens så har jeg kjøpt ei hvit flaske med grønn kork hos Mekonomen som tilsettes bensinen og holder unna kondens. Hadde problemer med at motoren iblant brått datt ned til 3/4 av toppfart og turtall og var veldig rykkete. Etter jeg har fylt på det har det blitt bra, men har iblant kommet tilbake når jeg har glemt å ha på denne tilsetningen på tanken. Var kun problem på høyt turtall, men mekanikeren hos Mekonomen sa at det var egen dyse for høy fart og at det kunne forklare hvorfor problemet bare oppstod da (kondens bare der), og det virker som om han har rett. Hadde jo egentlig trodd at kondens ikke skulle være et problem når det var tanker på 2x29 liter og går med 1500 liter i året som gjør at bensinen ikke blir så veldig gammel på tanken, men den tankegangen var nok feil. Har også en liten Yamaha på 6 hk og der bruker jeg ikke noe slikt og det har gått fint. Men også den brukes en god del, har vel gått med ca 160 liter bensin på den siden jeg kjøpte den ny i slutten av mai. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 25.September.2022 Del på Facebook Svart 25.September.2022 Har aldri opplevd å kjøpe olje på BT der forseglingen er brutt... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 25.September.2022 Del på Facebook Svart 25.September.2022 @Duppe, takk for godt tips om børster og middel. Jeg skal til på forgasseren til snøfreseren og lurt litt på hva jeg skal bruke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duppe Svart 25.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2022 6 minutes ago, 19 fot said: Du skriver det ble bedre da du byttet til olje fra CO, men du skriver ikke hva du brukte før. Det kan være relevant for dem som bruker samme oljen som du brukte før. Husker ikke hva det var annet enn at det var noe svindyrt fra BestMarin. Sikkert så dyrt at få har kjøpt og at den har stått i hylla i 10 år eller mer. Ikke at jeg vet om olje blir dårlig med alder, men vet at dyrt på BestMarin ikke nødvendigvis betyr kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 25.September.2022 Del på Facebook Svart 25.September.2022 Jeg grøsser litt når jeg leser at du har gått over til totaktsolje fra CO, type McCulloch. Den totaktsojen er antagelig til luftkjølte motorer, motorsager, ryddesager, m.m. og skal ikke på tanken til en påhengsmotor. Mulig jeg tar feil, men du bør dobbeltsjekke hva som står på McCulloch-kanna. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trixie2 Svart 25.September.2022 Del på Facebook Svart 25.September.2022 (redigert) Tja, kjører konsekvent alkylatbensin til mine småmotorer. Har vært helt uproblematisk i flere år. Mercury 6hk utenbords.4t Husquarna gressklipper. 4t Stihl motorsag 2t Stihl kantklipper 2t Redigert 25.September.2022 av trixie2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 25.September.2022 Del på Facebook Svart 25.September.2022 Ja på småmotorer er nok miljøbensin det beste, og enkleste. Ikke minst for vinterlagring og lagring generelt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 25.September.2022 Del på Facebook Svart 25.September.2022 (redigert) TideRace skrev 38 minutter siden: Jeg grøsser litt når jeg leser at du har gått over til totaktsolje fra CO, type McCulloch. Den totaktsojen er antagelig til luftkjølte motorer, motorsager, ryddesager, m.m. og skal ikke på tanken til en påhengsmotor. jeg fant bare denne på CO sine nettsider, enig i at den ikke bør brukes på påhengere - litt forskjeller på driftsemperaturer på en luftkjølt motorsag og en vannkjølt påhenger https://www.clasohlson.com/no/Totaktsolje/p/30-9270 olje til 2t påhenger skal normalt ha spec TC-W3 Redigert 25.September.2022 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duppe Svart 25.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2022 51 minutes ago, TideRace said: Jeg grøsser litt når jeg leser at du har gått over til totaktsolje fra CO, type McCulloch. Den totaktsojen er antagelig til luftkjølte motorer, motorsager, ryddesager, m.m. og skal ikke på tanken til en påhengsmotor. Mulig jeg tar feil, men du bør dobbeltsjekke hva som står på McCulloch-kanna. Hm, det har jeg ikke tenkt på. Hva er faren med det? Er ikke luftavkjølte ting som går mye på turtall som motorsager osv, mer varme? Da vil jo ikke vannavkjølte ting være noe problem? Har lest på kanna men kan ikke huske det sto noe spesielt. Skal sjekke en gang til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Code0 Svart 25.September.2022 Del på Facebook Svart 25.September.2022 trixie2 skrev 41 minutter siden: Tja, kjører konsekvent alkylatbensin til mine småmotorer. Har vært helt uproblematisk i flere år Jeg og. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duppe Svart 25.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2022 25 minutes ago, ivar said: olje til 2t påhenger skal normalt ha spec TC-W3 Ser her at det er en amerikansk spec som har mye med avleiring rundt stempelringene å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 25.September.2022 Del på Facebook Svart 25.September.2022 Duppe skrev 27 minutter siden: Er ikke luftavkjølte ting som går mye på turtall som motorsager osv, mer varme? Da vil jo ikke vannavkjølte ting være noe problem? vil tro at det fort kan bli mer avleiringer ja dersom olja brukes utenfor sitt tiltenkte temperaturområde http://www.ultralighthomepage.com/OIL/oil.html Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duppe Svart 26.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2022 Og slitasje når det er motsatt står det. Så vidt jeg forstår blir stempelet varmere på vannavkjølte motorer, hvilket er mot hva en skulle tro. Bra link dette. Feil av meg å bruke / anbefale olje til luftavkjølte ting på vannavkjølt som i første post, skal be å få den korrigert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 26.September.2022 Del på Facebook Svart 26.September.2022 Hvor i all verden skal kondens i bensinslangen komme fra? Det høres ut som et konstruert problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duppe Svart 26.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2022 (redigert) Ekstra lang slange på kaia i sol på dagen og kjøle på natten. Uansett ganske sikkert det er noe med bensinen derfra da har fylt fra den og rett på tanken for så å få alvorlig fusk rett etterpå, og hva kan det ellers være. 5 liters kanne. Redigert 26.September.2022 av Duppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 26.September.2022 Del på Facebook Svart 26.September.2022 Duppe skrev 2 minutter siden: Ekstra lang slange på kaia i sol på dagen og kjøle på natten. Jo, men slangen er jo tett i begge ender så jeg ser ikke hvordan fuktig luft skal kunne komme til der. Det kan uansett tyde på at de har litt dårlig kontroll på tankene sine. Fyll heller et annet sted. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duppe Svart 26.September.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.September.2022 Tror ikke slangen er tett da det tar litt tid før bensinen kommer. Virker ikke som at bensinen står helt til tuten. Men kan godt være kondens eller skitt fra tanken deres. Ting ble uansett bedre så fort jeg begynte å fylle et annet sted. Kanskje også nevne dette ikke engang er marina, det er bare en fyllstasjon og ikke mye så trafikkert. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 26.September.2022 Del på Facebook Svart 26.September.2022 Duppe skrev 4 minutter siden: Kanskje også nevne dette ikke engang er marina, det er bare en fyllstasjon og ikke mye så trafikkert. Det beste er å fylle et sted som er mye brukt. Jeg ville funnet en stasjon som selger 98 oktan, og fylt det. Sparer deg for mye problemer. Særlig om du ikke bruker motoren ofte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nordkapp16.5 Svart 26.September.2022 Del på Facebook Svart 26.September.2022 På små påhengere med én forgasser: kjører den i ferskvann og til slutt kjører jeg forgasseren tom for bensin. Da ligger det ikke masse bensin igjen og lager avleiringer i forgasseren. Dette gjør jeg hver gang jeg tar motoren av båten - også midt på sommeren, for det skjer fort at det blir lenger til neste gang enn man hadde trodd. På totaktsmotorer med mer enn én forgasser er det ikke anbefalt å kjøre motoren tom, da én forgasser kanskje går tom før de andre og dermed får du en sylinder som ikke blir smurt. Her er alternativet å tømme forgasserene vha skrua nederst. Og på slutten av sesongen heller jeg resten av bensinen på bilen. Fersk bensin hver vår. Siden jeg begynte med dette har jeg aldri hatt drivstoff-relaterte problemer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 26.September.2022 Del på Facebook Svart 26.September.2022 Bare en tanke rundt miljøhensyn/Aspen oa. Som nevnt i denne tråden så er det anbefalt annen 2t-olje på på-hengere enn motorsager. Da på-hengere er vannkjølt og går kaldere. Hva med 2t miljøbensin som, meg bekjent, er rettet mot hissige 2t luftkjølte motorsager oa. Blir det bra å bruke denne ferdigblanda "bensinen" på på-hengeren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PolarLi Svart 26.September.2022 Del på Facebook Svart 26.September.2022 (redigert) Sørlandet2 skrev 44 minutter siden: Hva med 2t miljøbensin som, meg bekjent, er rettet mot hissige 2t luftkjølte motorsager oa. Blir det bra å bruke denne ferdigblanda "bensinen" på på-hengeren? Det står på kanna om det er til luftkjølt eller vannkjølt. Nevnte Aspen selger kun ferdigblandet/rød kanne til luftkjølte motorer. Til påhengsmotorer så selger de en egen 2T olje som man benytter i kombinasjon med 4T aspen/blå kanne. (oljen er helt vanlig, så du behøver ikke bruke Aspen sin olje for å blande med Aspen sin bensin) Bruker man derimot bensinen kun for å konservere motorer før lagring spiller det i praksis ingen rolle. Redigert 26.September.2022 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 26.September.2022 Del på Facebook Svart 26.September.2022 PolarLi skrev 13 minutter siden: Det står på kanna om det er til luftkjølt eller vannkjølt. Nevnte Aspen selger kun ferdigblandet/rød kanne til luftkjølte motorer. Til påhengsmotorer så selger de en egen 2T olje som man benytter i kombinasjon med 4T aspen/blå kanne. (oljen er helt vanlig, så du behøver ikke bruke Aspen sin olje for å blande med Aspen sin bensin) Bruker man derimot bensinen kun for å konservere motorer før lagring spiller det i praksis ingen rolle. 👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
paxo Svart 26.September.2022 Del på Facebook Svart 26.September.2022 Begriper ikke at folk kjøper denne dyre miljøbensinen når 98 oktan løser problemene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 26.September.2022 Del på Facebook Svart 26.September.2022 Jeg prøver å bruke 95 på sommeren, og 98 før opplag eller på vinteren. Miljøbensin bruker jeg på hagemaskiner/ motorsag. På fiskebåten som brukes mest senhøst, vinter og tidlig vår, med en 60 hk totakt, holder jeg på med å montere vannutskiller. Men for små påhengere altså 95 og 98. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.