Jump to content

Fra upålitelig påhengsmotor til driftsikker: Erfaringer


Duppe

Recommended Posts

paxo skrev for 2 timer siden:

Begriper ikke at folk kjøper denne dyre miljøbensinen når 98 oktan løser problemene.

 

Jeg har aldri hatt problemer med 95 oktan da. Men skulle gjerne kjøpt 98 for "peace of mind" dersom jeg hadde sluppet å kjøre 12 mil tur retur for å finne nærmeste stasjon som selger 98 :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra at motoreffekten går ned med 98 oktan.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

mesteparten av det folk sier om 95/98 sier stemmer ikke.

98 oktan har mer motstand mot detonasjon/motorbank. Dermed er det mulig å hente ut litt mer effekt. Men her må det vektlekkes at det ER MULIG. For at det skal gå må motoren være tunet opp mot 98 oktan i den grad at den enten ikke fungerer skikkelig på 95 (får detonasjon og motoren går etterhvert i stykker) eller at du har en ECU som er smart nok til å holde igjen litt på timing eller liknende for å redusere effekten bittelitt når bensinkvaliteten ikke er som forventet.

Jeg tør påstå at de fleste båtmotorer (kanskje med unntak av noen moderne 4taktsmotorer) er konservativt tunet og ikke gir noen forskjell i ytelse, bortsett fra de 2%+- reduksjon i effekt du får ved at 10% av bensinen er byttet ut med etanol hvis du kjøper 95oktan. Om det i det hele tatt er sant at etanol utvider seg mindre enn bensin når det tennes på - det er jeg ikke helt sikker på.

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post
Share on other sites

rundgren skrev 1 time siden:

Det skulle jeg gjerne ha hørt litt mer om.

Vanlig teori på firetakt er jo at effekt blir lik, eller noe høyere (for turbomotor med bankesensor.)
Er det noe med totakt som spiller inn her?

 

Henter fram et sitat fra en 15 år gammel tråd her inne (ja folk var opptatte av slikt da også) :saint:

 

"Forskjellen på 95 oktan og 98 oktan er bankefastheten til bensinen, det vil si hvor fort bensinen forbrenner.

Jo høyere oktantall jo senere forbrenner bensinen. Derfor vil en motor som har høy kompression trenge høyere oktantall.

Samtidig har også fortenningen på motoren innvirkning, jo tidligere tenningen anntenner bensinen, jo senere må bensinen brenne for å få maximal effekt. Å bruke 98 oktan på en motor som er konstruert og innstilt for å gå på 95 oktan vil ikke kunne gi noe øket effekt, heller det motsatte, men det skader ikke motoren.

Å bruke 95 oktan på en motor som er konstruert og innstilt for 98 oktan vil ødelegge motoren."

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

For min del handler det om at jeg har opplevd flere ganger at 95 oktan som står i en bensintank over vinteren gjør at motoren går meget dårlig om våren, men ikke opplevd det med 98. Antar det har med at miljøbensinen tar opp vann på en annen måte eller noe slikt.

 

Når.det.gjelder forskjell på oktan på motoren vet vel mange at motoren må tunes til riktig oktan. Snakker da om eldre motorer spesielt kanskje? I USA er vel høyeste oktan rundt 93, mens mange kjører på 87. Husker noen som tok en bil fra USA over hit, og den gikk ikke ordentlig før en mekaniker gjorde noe med motoren for å tilpasse vårt oktannivå.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

AMelbye skrev for 10 timer siden:

På totaktsmotorer med mer enn én forgasser er det ikke anbefalt å kjøre motoren tom, da én forgasser kanskje går tom før de andre og dermed får du en sylinder som ikke blir smurt. Her er alternativet å tømme forgasserene vha skrua nederst.

Godt poeng dette med to forgassere hvor den ene kan gå tom før den andre. Jeg hørte om den store motoren min at den ikke burde kjøres tom for drivstoff da det ville fre til at den mister smøringa og synes det virket litt rart da motoren vil miste fremdrifta samtidig som den mister oljesmøringa, men som du nevner så kan den jo drives av en forgasser mens de andre sylinderne gnisser i vei uten smøring. Hadde ikke akkurat tenkt over den sammenhengen før du nevnte den. Takk for forklaringa.

 

Tipset jeg fikk var å tilsette et middel på siste tanken så det kommer inn i motoren innen man stopper den, og uten å kjøre den tom, så da har jeg gjort det.

Link to post
Share on other sites

AMelbye skrev for 3 timer siden:

Jeg tør påstå at de fleste båtmotorer (kanskje med unntak av noen moderne 4taktsmotorer) er konservativt tunet og ikke gir noen forskjell i ytelse, bortsett fra de 2%+- reduksjon i effekt du får ved at 10% av bensinen er byttet ut med etanol hvis du kjøper 95oktan. Om det i det hele tatt er sant at etanol utvider seg mindre enn bensin når det tennes på - det er jeg ikke helt sikker på.

Vanskelig å måle ytelsene ordentlig på båtmotorer.

 

Men for endel år siden merket jeg at bensinforbruket på bilen min økte noen prosent selv om kjøringa var ganske lik som før, lurte på om det kunne ha skjedd noe med motoren. Litt senere så jeg en reklame fra Statoil om at de nå hadde begynt å tilsette endel etanol i bensinen, og tidligere enn kravene fra myndighetene, for de ville vise at de tok miljøvern seriøst. Jeg pleide jo alltid å fylle på Statoil, så da skjønte jeg sammenhengen.

 

Gikk deretter over til å fylle andre steder og forbruket gikk tilbake til normalt nivå. Så hendte det noen få ganger at det ikke passet helt å fylle andre  steder og jeg likevel fylte på Statoil, og da ble forbruket igjen høyere på den tanken. Det bekreftet igrunnen mistanken min og jeg holdt meg mest mulig unna Statoil etter det. Sånn miljømessig så kan det jo heller ikke være noen gevinst i å tilsette etanol i bensinen når forbruket øker like mye som etanolen man tilsetter slik at man bruker like mye bensin som før og svir av endel etanol i tillegg. Kunne man fått bensinen og etanolen hver for seg og så kvittet seg med etanolen så ville jeg heller gjort det.

 

Så var jeg ute i skogen og brukte motorsaga og kanna til denne ble tom. Skulle da fylle opp 5 liter og valget stod mellom Statoil like ved og Esso som var noen km lenger unna. Jeg tenkte da at det er bedre å fylle på Statoil med noen prosent høyere forbruk på motorsaga enn å kjøre bort enda mer bensin på bilen. Det skulle jeg angre på, for motorsaga gikk dårligere og fikk ikke like mye moment som før så jeg måtte passe på å mate på mye mindre enn før, for ellers ble det for tungt og den begynte å slure på clutchen. Det tok da mye mer tid å sage stokker enn før, og mye mer slitasje på clutchen med all denne sluringa. Hadde lyst til å tømme ut bensinen, men det er jo ikke så bra å gjøre, så det ble til at jeg sleit meg gjennom de 5 literne.

 

På nåværende bil er det vanskeligere å sammenligne forbruk da det er en ladehybrid så endel kjøring er på strøm. Men jeg har merket meg at på langkjøring der jeg 2-3 ganger har fylt på Circle K så har forbruket på resten av turen vært ca 0,1 l/mil høyere enn den delen av turen som har gått på annen bensin.

 

Vet ikke o det er høyere innhold av etanol eller noe annet galt med bensinen til Circle K, men jeg styrer nå hvertfall helst unna den.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Bare hyggelig! Ang konservierng: skal du følge instruksjonsboka så er det jo gjerne å sprute inn fogging oil i forgasserene. Men moderne motorer gjør dette selv bare ved at du trykker på noen knapper og bruker da kun 2taktsolje.

Dette kan man også gjøre selv:
bland bensin og totaktsolje 1:10 i en blikkboks (kanskje 1:10 er for mye, tettes tennpluggene prøv 1:20 neste gang)
kutt til en slangestomp og sett på riktig kontakt så du får koblet den på motoren
kjør motoren på innholdet i blikkboksen til det ryker godt
stopp motoren og tøm forgasserene med tømmeskruene.

Da bør hele systemet være godt konservert på samme måte som de moderne motorene gjør det.

Jeg ville heller gjort det på den måten enn å fylle en hel tank med et eller annet for å konservere... med mindre det er fuel stabilizer det er snakk om. Jeg pleier å tømme sommerens bensin med 2takts-olje og alt rett på bilen. Bare passer på at det er godt med bensin på tanken, og har aldri merket noe dårlig oppførsel fra bilen pga det.


---------------------

ang effekt og forbruk på E10 vs E0 - dette var jo ekstremt! Jeg ante ikke at forskjellen er så stor! Det er en kjent sak at etanol i bensin er symbolpolitikk som har lite eller ingen miljøgevinst i praksis (etanolen må jo lages og der går det med tonnevis med diesel blant annet), men det virker jo nesten som at du har mistet mminst 10% her - og teoretisk sett skal jo ikke etanol ha null energipotensiale i en motor...

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har intrykk av at småmotorer får mye oftere problemer med dårlig bensin. Med dårlig bensin mener jeg 95 E10 som avleirer mye dritt ved lagring. ETanolen i bensinen skiller seg og man får reaksjoner med metaller i forgasser. Løsningen er enten å tømme forgasserne helt eller sørge for 98 oktan E0 bensin. Den tåler fint å stå over vinteren. På en 4-5 HK hadde eg aldri brukt annet enn 98 E0. Forbruket er så lavt at det betyr nada. På en større motor ville eg sørget for 98 på siste tank før vinterlagring. 

På motorsag og kantklipperne er det kun 98 det går i. 

Var vel en båtmekaniker som sa at over 90% av innleverte motorproblemer på verksted ble tilskrevet problemer med bensinen.

 

Det går forresten fint å få ut etanolen av 95 oktan og. Bland bensin og vann i en klar vindunk. Riste godt og la stå. Ren bensin vil da flyte på toppen og vann og etanol under.

 

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja. Ikke alt som skrives er riktig ang. oktantall.

Oktantallet har kun med bankefasthet på bensinen å gjøre. Ved for lavt oktantall i forhold til kompresjon, vil bensin/luft tenne for tidlig og stempelet får et kraftig kakk feil vei. Det kalles banking og er skadelig for motoren. Man kan delvis unngå dette ved å sette tenningstidspunktet senere enn anbefalt, men da mister man effekt.

En firetaktsmotor med bankesensor vil forsinke tenningstidspunktet hvis den får signal om at motoren banker. Man vil da unngå å ødelegge motoren, men vil også miste effekt.

Et drivstoff med høyere oktantall vil derfor gi økt effekt på disse motorene.

Konvensjonelle totaktere har derimot lav kompresjon og ikke noe problem med motorbank. Allikevel er min erfaring at de går bedre på Shells 98 oktan som jeg har tilgang til. De gikk også bedre på "superbensin" som alle bensinstasjoner hadde før. Superbensinen hadde også oktantall på 98-99.

En annen ting med Shell 98 oktan, er at den lukter betydelig forskjellig fra 95 oktan og tydelig har en annen sammensetning. Brennverdien kan derfor være høyere. Det vil gi forskjeller både på økonomi og egenskaper under forbrenningen, men her er jeg på usikker grunn.

Jeg vil dessuten minne om at svært mange påhengere ikke tåler etanol i bensinen pga.gummideler.

Og, amerikanerne har skrevet mye om at polyestertanker løser seg opp i etanol.

 

Link to post
Share on other sites

Ang. miljøgevinst på innblandet etanol i bensinen.

Det kjente tidsskriftet National Geographic hadde, for noen år siden, en artikkel om etanol som drivstoff.

I en grundig gjennomgang beregnet de at CO2-besparelsen ved bruk av 100% etanol i forbrenningsmotorer

var på ca. 10%.

Det vil si at CO2 besparelsen på 10% innblanding i bensinen, er Ca. 1%...

 

Attpå til kommer etanolen fra dyrkbar mark i en verden der det enda er sult.

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 21 timer siden:

 

Henter fram et sitat fra en 15 år gammel tråd her inne (ja folk var opptatte av slikt da også) :saint:

 

"Forskjellen på 95 oktan og 98 oktan er bankefastheten til bensinen, det vil si hvor fort bensinen forbrenner.

Jo høyere oktantall jo senere forbrenner bensinen. Derfor vil en motor som har høy kompression trenge høyere oktantall.

Samtidig har også fortenningen på motoren innvirkning, jo tidligere tenningen anntenner bensinen, jo senere må bensinen brenne for å få maximal effekt. Å bruke 98 oktan på en motor som er konstruert og innstilt for å gå på 95 oktan vil ikke kunne gi noe øket effekt, heller det motsatte, men det skader ikke motoren.

Å bruke 95 oktan på en motor som er konstruert og innstilt for 98 oktan vil ødelegge motoren."

 

 


Ja, det sitatet stemmer helt med min oppfatning.
Og da er det altså ingenting annet enn penger å tape på å kjøre med 98 på en motor som er satt opp for 95.

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra at 95 ser ut til å ikke tåle vinterlagring så godt.  Til vanlig går det på 95, men siste før opplag er 98. 

 

For 95 inneholder etanol, noe 98 ser ut til å bli spart for en tid til. Vært mye skriverier om det, og jeg har hatt problemer med flere påhengsmotorer.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 22 timer siden:

USA er vel høyeste oktan rundt 93, mens mange kjører på 87. Husker noen som tok en bil fra USA over hit, og den gikk ikke ordentlig før en mekaniker gjorde noe med motoren for å tilpasse vårt oktannivå.

Usa måler oktantall på en annen måte enn oss - Motor oktan vs Research oktan, og verdiene kan ikke sammenlignes direkte.

 

jerognal skrev for 6 timer siden:

Det går forresten fint å få ut etanolen av 95 oktan og. Bland bensin og vann i en klar vindunk. Riste godt og la stå. Ren bensin vil da flyte på toppen og vann og etanol under.

Etanol i seg selv har høyere oktantall enn ren bensin, så fjerner man etanolen på slikt vis (eller man får faseseparasjon pga at bensin/etanolmiksen absorberer vann under lagring)  så ender man iallefall opp med noe man ikke vil ha i motoren sin :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Etanol har mindre energinnhold pr. volumenhet enn bensin. Det betyr at etanol gir mindre effekt pr. liter enn bensin. Tidligere ble etanol blandet inn i drivstoffet på racermotorer for å øke fyllingsgraden. Etanol har den egenskapen at den kjøler ned motoren (Den fordamper lettere). Det samme gjør nafta i enda større grad.
Det betyr at motoren kan få høyere fyllingsgrad. Det vil si mere drivstoff får plass i cylinderen og blandingen kan komprimeres mer. Populært kan en si at etanol virker som en oktanbooster. Med dagens motorteknologi har vi for det meste ulempe med etanolinnblanding. Fukktighet i drivstoff og ødelagte pakninger er problemer spesielt på litt eldre motorer som får etanolblandet bensin.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...