Jump to content

Kan denne toppfarten stemme med to Mercury 600?


Mastiff

Recommended Posts

Med to 600 hk på en sånn RIB burde det vel gått mer enn 55 knop? Er det mulig at de hevder at toppfarten er lavere enn den er for å kunne overraske vannskutere på ville veier? :giggle: Og hva koster egentlig de motorene i Norge? Jeg har sett 77 000 dollar i USA, men ingen norske priser. Bakken har "meld interesse så tar vi kontakt" på den...

 

 

 

Politibåt.png

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, index said:

Svær og tung båt, så jeg synes egentlig 55 knop høres mye ut jeg!

hvær påhenger veier jo også over 500kg hver! sikkert enorme drivstofftanker også da dette ikke er noen lystbåt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

@index Det var en fyr her fra Bergen som leide et hus i Mandal i juli, og han hadde kjørt båt hit. Første dag til Stavanger, andre dag resten av veien. Han hadde en Hydrolift X26 med to Mercury Verado 300-hestere bakpå! Tror ikke den heller var av de billigste i drift... Men den greia gikk 70 knop på topp!

 

@mavi Godt mulig at det der er en sånn variant av antallet hestekrefter i en Rolls-Royce: "Nok".

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 3 timer siden:

Har du link?  fikk ikke opp bilde

Bildene laster perfekt i Opera.

 

@Mastiff tror det er fort gjort å undervurdere hvor mye utstyr disse brukerne skall ha med seg til enhver tid...  og vekt spiller faktisk rolle selv om båten er tung fra før...

 

Her har de kjøpt inn båter som etter min mening er ypperlige til 10% av bruken og minimalt egnet vanlig bruk og kommer til å koste skattebetalerne enorme summer i motorhavari og ekstremt dyrt vedlikehold.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 19 minutter siden:

Her har de kjøpt inn båter som etter min mening er ypperlige til 10% av bruken og minimalt egnet vanlig bruk og kommer til å koste skattebetalerne enorme summer i motorhavari og ekstremt dyrt vedlikehold.

 

Ja, det er mye som vitner om høy sigarføring her. En mindre og enklere båt ville nok ha blitt betydelig mer brukt og til en brøkdel av kostnaden. Snart kommer det vel uniformerte Ferrarier også til byen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja disse motorene er vel ganske dyre i service/vedlikehold, om de kjøres hardt. Avanserte motorer med mye ny teknologi som koster dyrt å fikse.

Her svinger jo ikke selve motoren heller, men kun nedre del av girhus. Så er nok lite billig å fikse noe sådan, ved nerøring av bunn/drivgods. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Angående offentlige innkjøp. 

 

Jeg skulle kjøpe traktor. Når jeg etterhvert hadde funnet ut hva som passa mitt behov, så la jeg merke til de hadde en annen modellserien med tilsvarende spesifikasjoner. Jeg ble nysgjerrig på den. Men fikk til svar "den gjør egentlig det samme, men den koster det dobbelte. Så den selger vi bare til stat og kommuner .."

 

Kanskje litt det samme når etaten skal handle båt. 

 

Men flott båt. 

 

Men som tidligere nevnt, så er kanskje denne perfekt for 10% av oppdragene. Jeg vil kanskje tro et par vannscootere ville dekket det resterende 90%?

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 minutt siden:

Ja, det er mye som vitner om høy sigarføring her. En mindre og enklere båt ville nok ha blitt betydelig mer brukt og til en brøkdel av kostnaden.

Ja, tror dessverre du har rett i det.

Noe av problemet er nok at Politiet er skremmende byråkratisk også skal fagforeningene sikre at deres dekkes i "alle" situasjoner og det hele oppleves som en slags konkurranse om hvem som kan komme på mest mulig av hva som skal være ombord.. 

Jeg har selv en utrangert politibåt. Jeg prøvekjørte den rigget og operativ og den gjorde 38knop og uka etter så gikk den 44... ikke stakk den nesa ned i høy sjø heller. Den var rett og slett farlig å kjøre med slik den var rigget. 

Tror med fordel politiet burde prøve å lære av høyfartsmiljøet og ikke bare blindt jage de. De har jamt over en kompetanse som er spesialisert og som politiet ser ut til å mangle totalt.

 

Om politiet hadde beholdt båten jeg kjøpte og satt inn en D4-320 så hadde båten gjort 50knop og kunne vært kjørt 6000 timer med minimale drivstoff og servisekostnader, den måtte sikkert hatt 2 nye drev, men det er småpenger.

Link to post
Share on other sites

@Sørlandet2 Denne skal jo være i Farsund...

 

Og ellers: Denne båten kan også leveres med innebordsmotor og vannjet. Jeg fatter ikke at de ikke tok den versjonen istedenfor, den må jo være mye bedre og billigere å bruke og ikke minst fikse når (ikke hvis) de kjører på tømmerstokker eller noe annet som driver i sjøen under øvelsesutrykninger...

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vannjet krever vel mer drivstoff per Nm enn påhengsmotor?

 

Men vannjet tåler da mer å kjøre over ting. 

 

Når det gjelder bruk er vel fordelen med en såpass stor båt av den typen at den tåler mye sjø, noe som kan være viktig ved sjøredning og søk. Med 55 knop så kan den også være raskere ute enn RS. 

 

Ved første tanke tenkte jeg at det virker som et vannvittig pengeforbruk, men mtp redningsaksjoner der det står om minutter ute i havet så er det nok ikke så galt.

 

Til å følge opp 10-12 fots joller med 25 hk så er det overkill etter mitt syn.

 

Nå er det viktig at de får skikkelige folk på båten, og ikke maktarrogante uten gangsyn folk som vi har hatt på Arendalsbåten.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

I mine trakter er det kommet en Marell 15, med hybrid drivlinje.  Skal toppe på 32 knop og marsje på 25 , drevet av 2 stk D4-320 iflg produsent.   Men med det avanserte fremdriftssystemet så er det nok mobilkranføreren som har tjent best på denne båten i sommer, ikke helt fritt for barnesykdommer :flag_bp:     

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev for 3 timer siden:

Kanskje denne hendelsen fikk fart i nybåtkjøpet. Arendal er jo også senter for en del smugling som kommer inn over fjorden. 

Tror også at slik omtale som du viser til påvirker byråkratene som da sikkert i beste mening skal vise "handlekraft"

Jeg skal ikke late som om jeg vet alt om smugling eller hvor den neste ulykken kommer til å skje men siden jeg er på fjorden 92% av årets dager så ser jeg jo noe innimellom... 

På havblikk er det merkelige omlastinger om morgenen i stille bukter i det ytterste beltet, lengst fra der RS eller politiet er basert. Når en da plasserer RS og Politiet sammen så senkes den statistiske "nå-fram-til-ulykke" tiden og kjeltringene får det MYE lettere. Det er veldig synd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...