Jump to content

Kan denne toppfarten stemme med to Mercury 600?


Mastiff

Recommended Posts

Skal du ha EN sånn motor så må du nok ut med millionen vil jeg tro :saint: Iallefall ferdig montert.

 

Marell M12 er designet for fart opp mot 70 knop, så vil nok tro denne bikker 60 uten problem.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 14 minutter siden:

@Teerex En mill var vel omtrent det jeg regnet med, ja. Da ville jeg heller investert i en elektrisk Evoy 150 til 750 høvdinger med batteri. Men den kommer nok til å bli noen hakk rimeligere etter hvert, håper jeg. Det er aktuelt om 5-6 år, og da bør den være nede i under 500 iallfall, kanskje 400.

 

 

 

Elektrisk drift er jo perfekt til snekker, sjekter og kogger eller hva de nå kalles der nede på det blide sørland :saint:

 

Men for de/vi som ønsker noe mere fart og spenning til en overkommelig pris så vil det i overskuelig framtid nok være bensinmotoren som er alternativet. Iallefall for utenbords installasjon. Spesielt når båtsesongen for mange er relativt kort. Lønner seg ikke å bruke en formue på batterier, som også krever en annen type infrastruktur. Hadde man enda kunnet slenge batteriet over fra elbilen til båten så hadde det jo vært noe annet :giggle:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi kaller dem stort sett bare "motorrbåd" i Mandal. :lol: Og det er nok best med vanlig drivstoff for de fleste. Men jeg bruker båten hele året, minst én og som regel to ganger i uka, og jeg har brygge med tilgang til strøm.

 

I krepsesesongen kjører jeg som regel i enten 15 eller 20 minutter i plan, avhengig av hvor jeg har satt teinene, og så går motoren på tomgang i kanskje en halvtime mens jeg trekker og tømmer og setter i nytt agn. Så er det noen minutter i 5-6 knops fart mens jeg setter ut igjen lenka, og så gjentar jeg det med den andre lenka. Etterpå er det tilbake igjen.

 

I hummersesongen kjører jeg kanskje 20 minutter i planingsfart til den ytterste teina, ligger der i fem minutter på tomgang og trekker og setter ut igjen, kjører i noen minutter til neste teine og gjentar dette ti ganger på veien innover. Så er det inn de siste ti minuttene i planingsfart.

 

Om sommeren tar vi noen fisketurer, da er det 20-30 minutters kjøring, noen timers stilleligging, med litt småflytting, og så inn igjen 20-30 minutter.

 

Jeg tror det kunne funke bra med et standardbatteri på 63 kilowattimer, som gir 18 nautiske mil (34 km) i 25 knop med standardbåten deres (som jeg ikke vet hva er, det kan godt være en Zodiac fordi de leveres med det som pakke til økoturisme i Nord-Norge og på Svalbard). Da burde jeg iallfall ha 12-15 nautiske mil på en lading, og for meg er jo det mer enn nok.

 

Men kunne jeg tatt batteriet fra EQC-en og hoppet det mellom bil og båt, ville det selvsagt vært kult! Men kanskje litt mye bry og bæring...

Link to post
Share on other sites

I Båtmagasinet nr 8 som kom idag står det en artikkel om installasjon av eldrift i en eldre kogg i Kragerø.

Batterikapasiteten er visstnok kun 10 kWh men det rekker til 14-15 timer i 4-5 knop står det at lese.

El-pakke levert av Green Waves i Lyngør.

 

Jeg var forøvrig den stolte eier av en ny Tesla Model Y i 3-4 dager nylig. Men en kompis ville kjøpe den, så da måtte den bare gå. Har ikke helt det store behovet for elbil, så pengene går heller til båt og MC tror jeg :giggle: Selv om akselerasjonen var noe berusende....

 

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 6 timer siden:

I Båtmagasinet nr 8 som kom idag står det en artikkel om installasjon av eldrift i en eldre kogg i Kragerø.

Batterikapasiteten er visstnok kun 10 kWh men det rekker til 14-15 timer i 4-5 knop står det at lese.

El-pakke levert av Green Waves i Lyngør.

 

Jeg var forøvrig den stolte eier av en ny Tesla Model Y i 3-4 dager nylig. Men en kompis ville kjøpe den, så da måtte den bare gå. Har ikke helt det store behovet for elbil, så pengene går heller til båt og MC tror jeg :giggle: Selv om akselerasjonen var noe berusende....

 

 

 

Jeg er tilhenger av elektriske løsninger i båter, men her er det noe som ikke stemmer. Hvis batteriet kun er på 10 kwh kan man bruke 1 kw i 10 timer, hvis man har et batteri som tåler 100% utlading og hvis man helt bortser fra tap i overføring (noe man ikke kan gjøre). Jeg kan aldri tenke meg at en kogg kan drives i 4-5 knop på under en 1  kW.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 21 minutter siden:

Jeg er tilhenger av elektriske løsninger i båter, men her er det noe som ikke stemmer. Hvis batteriet kun er på 10 kwh kan man bruke 1 kw i 10 timer, hvis man har et batteri som tåler 100% utlading og hvis man helt bortser fra tap i overføring (noe man ikke kan gjøre). Jeg kan aldri tenke meg at en kogg kan drives i 4-5 knop på under en 1  kW.

 

Ja ikke vet jeg. Som vanlig må man jo ta alt med en klype salt når journalister skal beskrive elektriske løsninger.

Det står at batteripakken er på 10 kW (altså ikke kWh som er korrekt enhet for batterikapasitet). Motoren er på 7,5 kW.

 

Denne med elpakke fra samme leverandør har 15 kWt og skal rekke til 15 timers drift. Over 8 knop toppfart :saint:

 

https://www.greenwaves.no/no/nyheter/pal-try?fbclid=IwAR1tPlekZte8PNL7cxPgcDzrPdaFlaHxhCApurTIdFEgnjcEswaVV54Fups

 

De som har tilgang til Kragerø Blad kan jo se denne 

 

https://www.kv.no/na-er-el-koggen-pa-vannet-nyter-stillheten-i-stedet/s/5-63-360034

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 8 timer siden:

Det står at batteripakken er på 10 kW (altså ikke kWh som er korrekt enhet for batterikapasitet).

 

De som har tilgang til Kragerø Blad kan jo se denne 

 

https://www.kv.no/na-er-el-koggen-pa-vannet-nyter-stillheten-i-stedet/s/5-63-360034

Det med kW og kWh er ganske standard når det omtales elbiler også. Jeg har sluttet å reagere på det fordi det er så vanlig.

 

Og er den noen som faktisk har tilgang til Kragerø Blad? Byen er jo akkurat som Risør, der jeg bodde i 19 år, full av liv om sommeren og steindau om vinteren... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 1 time siden:

Og er den noen som faktisk har tilgang til Kragerø Blad? :giggle:

 

Jeg har i alle fall. Med abonnement på lokalavisen her hjemme følger det med 70 andre landet rundt for et par tiere ekstra. Deriblant Kragerø Blad. 

 

Jeg likte godt oppsettet på den koggen der. Flat dørk i hele båten, toppfart på 7,5 knop og 6 timers batterikapasitet. Holder veldig greit til slik bruk en slik båt vanligvis har. Alt til samme pris som en ny dieselmotor.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

.. en trådavsporing i beste BP stil :giggle:

 

Blir jo uansett spennende å se hvordan disse båtene og ikke minst de nye 600-hesterne fungerer til bruken de er tiltenkt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

@index Skulle gjerne hatt den med den lokale blekka, Lindesnes Avis, men det er vel et konkurrerende konsern. Din er i Amedia, utgått fra fagbevegelsen, mens L-A er Schibsted.

 

@ivar Ufattelig så likt store sinn kan tenke! Jeg så et par E-poster som kom inn i går kveld og tenkte nøyaktig det samme! :lol: Når hovedspørsmålene er besvart, komemr det gjerne tre-fire sider med "å, når vi er inne på det der..."

 

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 3 minutter siden:

.. en trådavsporing i beste BP stil :giggle:

 

Sånn blir det:wink:. Vi har jo allerede avklart at det er sannsynlig at de vil klare over 55 knop som angitt. Så da kan vi like godt snakke om snekkemotorer og lokalaviser....:lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Er det ikke noen andre store motorer som også har den styreløsningen? Jeg mener å ha lest om det for et par år siden. Girene burde jo være greit nok, det har jo vært opptil flere trinn i girkassene på biler og motorsykler i et par år allerede. :giggle:

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg vil anta at de baserer seg på teknologi de er kjent med fra zeus drevene sine (tilsvarende volvo ips) 
(men billig å kjøre på grunn blir det neppe :eek:

 

image.png.5291fc8d48704194b3589142db508f02.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...