Jump to content

ZF HURTH Gearkasse 800 A2 fusker i revers


Trophy

Recommended Posts

Har et problem med Gearkasse på babord motor ( Cummins ). Den er treg å koble inn akterover(slurer). Når den kobler inn så skrangler den når eg øker turtallet. Har sjekket oljen og den ser fin ut, men nivået på peilepinnen er 1 mm eller 2 for mye (peilet på kald olje) Hva er feilen her?

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Det er vel ZF 80/ HSW 800 det giret heter?

 

Hvis oljenivå (og type) er ok, samt ikke noe åpenbart som blokkert filter som gir lavt oljetrykk, tenker jeg umiddelbart på gående lameller i revers kløtsjen og evt biter av disse som blir med rundt i systemet med den gangen det kan medføre.

 

Har du sjekket filter/ sil? I så fall, hvordan ser det ut inni? Er oljen klar og fin og ikke lukter brent?

 

Ellers har @Brigg langt over snittet peiling og erfaring med hydraulisk ZF kasse. Mener det var et ZF 85 han overhalte? godt dokumentert i egen tråd.

 

Konstruksjon og oppbygging er meg bekjent likt på zf45, 63, 80 og 85. Sjelden man hører noe negativt om disse, men vet noen feilaktig har fylt sinqgelgrade 30 eller 40 olje istedenfor ATF og at ikke det er noen stor suksess. Andre ZF kasser som 220, 280 osv skulle ha sinqgelgrade og noen mekanikere som gikk på gammel autopilot istedenfor å slå det opp har blandet disse.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Det var en ZF80A-kasse jeg overhalte, og som fremdeles funker utmerket 500 timer senere. 
 

@Trophy Ikke at jeg tror det har noen betydning betydning for ditt problem, men hvordan peiler du olje? Etter boka på mitt gir skal motoren startes først slik at oljefilteret fylles. Deretter peiles olja etter at motoren er stoppet, og peilepinnen skal bare settes ned på gjengene ved peiling, ikke skrus helt ned. 

Roterer propellakslingen når giret står i fri med motoren i gang?

 

Er det forhold utenfor giret som kan være årsak? Skrangling kan også stamne fra demperplata. Og du har kontroll på at ikke aksling roterer i klemflensen? Jeg synes å huske at du har vurdert å montere elektroniske spaker. Er girvaier/betjening av gir riktig justert?

 

Om alt det ytre er ok bør du se på om kassa har riktig oljetrykk. Riktig olje og rent filter er da viktig. Filteret har et metall filterelement og kan vaskes og blåses rent. Det er mulig å montere et manometer for å lese av oljetrykk. Oljepumpa sitter i ventilenheten som er bolter fast bak på kassa. Når du har to motorer har du mulighet for å kryssbytte for å se om problemet flytter seg til andre kassa. Det ligger en tynn papirpakning mellom ventilenhet og girkasse som kan være vanskelig å berge ved demontering. 
 

Dersom ikke dette løser ptoblemet tror jeg du blir nødt til å åpne kassa for å sjekke clutchene. 
 

Her er tråden fra da jeg overhalte mitt gir, her får du et inntrykk av hvordan ting ser ut. 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev On 29.9.2022 at 23.43:

Det er vel ZF 80/ HSW 800 det giret heter?

 

Hvis oljenivå (og type) er ok, samt ikke noe åpenbart som blokkert filter som gir lavt oljetrykk, tenker jeg umiddelbart på gående lameller i revers kløtsjen og evt biter av disse som blir med rundt i systemet med den gangen det kan medføre.

 

Har du sjekket filter/ sil? I så fall, hvordan ser det ut inni? Er oljen klar og fin og ikke lukter brent?

 

Ellers har @Brigg langt over snittet peiling og erfaring med hydraulisk ZF kasse. Mener det var et ZF 85 han overhalte? godt dokumentert i egen tråd.

 

Konstruksjon og oppbygging er meg bekjent likt på zf45, 63, 80 og 85. Sjelden man hører noe negativt om disse, men vet noen feilaktig har fylt sinqgelgrade 30 eller 40 olje istedenfor ATF og at ikke det er noen stor suksess. Andre ZF kasser som 220, 280 osv skulle ha sinqgelgrade og noen mekanikere som gikk på gammel autopilot istedenfor å slå det opp har blandet disse.

Har brukt ATF olje, men skal ta en kikk på filteret. Er det mulig å sette det inn feil vei? Skal sjekke alle forslag neste helg👍

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

20220807_180430.jpg.2eabbd1eec93d75b036709e17553bddb.jpgHar nå sjekket oljenivå på gearkasse  med oppstart av motor før peiling og nivået var omtrent midt mellom strekene. Fyllte opp til max nivå. Har også tatt ut oljefilter og sjekket dette...rød og fin olje og lukter ikke brent. Hva er riktig olje til denne gearkasse? Har brukt ATF Dextron3.

Problemer med å få på igjen lokket over oljefilteret. Oppdaget nå at det kom olje opp gjennom oljedekselet etter at eg testet litt med gear akterover. Må skifte o-ring på deksel?

Har sjekket at babord aksling roterer sakte til babord på tomgang. Brigg har vel svaret 👍

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Deksel over oljefilter kan være kilent å få riktig på plass. Oljefilteret må trykkes godt ned over røret i senter. Så må den lille o-ringen i lokket tres godt ned i senter av filteret. Så må lokket trykkes ned samtidig som skruen i midten strammes slik at den store o-ringen ekspanderer og både låser og tetter lokket. 
 

Hvor hardt roterer aksling når giret står i fri? Klarer du å holde igjen med hendene?  Vær forsiktig med løstsittende klær ol når du prøver dette. 
 

Om du suger opp litt olje fra giret og heller over på en klar plastflaske kan du få et godt inntrykk av om oljen er ren eller ikke. Lett å bli lurt ved bare å sjekke en dråpe eller to. 
 

Og ATF DX3 (eller DX2) er riktig olje for giret. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde også at giret roterte sakte i revers. Dette over lang tid, flere år. Tenkte egentlig ikke mye over det før motoren plutselig en dag kveltes når jeg satte giret i forover under havnemanøver med motor på tomgang. 
 

Når jeg åpnet giret og demonterte clutchene var en clutclamell sprukket i to deler og det var slitespor innvendig i huset som omslutter lamellene. Teorien min er at clutclamellen har vært sprukket lenge, og at den har subbet mot huset som gjorde at aksling roterte sakte i revers. Clutclamellen var også slitt ned til mindre diameter i ytterkant, noe som støtter denne teorien. Etterhvert har de to delene av lamellen lagt seg dobbelt og kilt seg, dermed ble det for trangt og giret sto konstant i revers. Da kveltes motoren når jeg satte den i forover fordi begge clutcene var i inngrep samtidig. 
 

Det kan godt hende at ditt gir er i gang med en tilsvarend reise @Trophy

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...