Jump to content

Litt om å regne ut hvor mye strøm en lampe trekker, hva blir tapet i en kabel . . . . osv.


Lars H.

Recommended Posts

Noen av oss har gått på skole for å lære om strøm, andre er flinkere til å lage en bløtkake eller å reparere gearkassen på båtmotoren.

 

Men strøm i båt er noe alle kommer borti. Hvordan dette med strøm i ampere, spenning i volt . . . henger sammen er definert i noe som heter Ohm's lov som mange har hørt om, men som også virker skremmende. Men matematikkunnskapene for å kunne bruke denne loven er ikke store, man må bare kunne dele og multiplisere.

 

Loven sier at spenning i volt er lik strømmen i ampere ganget med motstanden i ohm. Men hva om den som ikke er så regneflink lurer på hva strømmen blir når en vet spenningen og motstanden?

 

Da finnes det en hjelpetegning for det. I den tegningen er U=spenning (i volt), R=motstand (i ohm) og I=strøm (i ampere)

For da å feks. finne strøm setter en fingeren på der det står I, og da står det at den blir U delt på R.

 

For feks. å finne spenningen, holder en fingeren på U'en, og da står det at den blir R ganger I

 

 

ohms_lov1.jpg.376d55d00a375fa38173f3fb9c58e67b.jpg

 

Dette var det aller enkleste, men så kommer det også inn et nytt element som mange vet, nemlig effekt i watt som vanligvis har betegnelsen P i formlene.

 

Heldigvis er det også et slikt bilde som forenkler forbindelsene mot strøm, motstand og spenning.  I dette bildet er det omtrent samme fremgangsmåte, sett fingeren på den enheten en vil finne i den innerste sirkelen, så får en formlene utenfor. Med fingeren på P, ser en da at effekten i watt er spenning (U) ganger strøm (I).

 

Her kommer kommer også kvadratroten og opphøyd i 2. potens med i noen av forslagene, men det fikses med enkle kalkulatorer.

 

 

ohms_lov_sirkel.jpg.c7cf0e63122805662fc27e627f0ec48a.jpg

 

Lykke til!

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev 36 minutter siden:

Finnes det ikke rundt 1000 emner her på forumet som omhandler akkurat om det samme? e fleste. 

Mye innlegg som omhandler problematikk rundt strøm, spenning, motstand og effekt. Men dette er første gang jeg ser noen som forsøker å forklare hvordan det det hele henger sammen, på en måte som bør være forståelig for de fleste. 

Link to post
Share on other sites

Alltid lærerikt å lese dine innlegg om strøm, @Lars H.. Jeg har et spørsmål som du kanskje har svar på. Jeg har lurt på hvor mye strøm som trekkes fra 230-nettet til batteriladning. Det er jo enkelt å regne ut hvor mye en lader trekker på full guffe, og det er også greit å regne om forbruket på 12v-siden til 230v forbruk. Men ingen av disse regnestykkene blir riktige, antar jeg. Laderen går ikke på fullt hele tiden, og jeg vil tro det krever mer energi å lade opp igjen batteriet enn den energien som er hentet ut.

 

Finnes det noen formel for hvor mye strøm som går med for å lade et 12v batteri med 1Ah?

 

Link to post
Share on other sites

Frivakt skrev 11 minutter siden:

Alltid lærerikt å lese dine innlegg om strøm, @Lars H.. Jeg har et spørsmål som du kanskje har svar på. Jeg har lurt på hvor mye strøm som trekkes fra 230-nettet til batteriladning. Det er jo enkelt å regne ut hvor mye en lader trekker på full guffe, og det er også greit å regne om forbruket på 12v-siden til 230v forbruk. Men ingen av disse regnestykkene blir riktige, antar jeg. Laderen går ikke på fullt hele tiden, og jeg vil tro det krever mer energi å lade opp igjen batteriet enn den energien som er hentet ut.

 

Finnes det noen formel for hvor mye strøm som går med for å lade et 12v batteri med 1Ah?

 

Prøver meg på denne, så får heller noen daske meg med spanskrøret om det er feil.

 

I teorien så er effekten bevart og med formelen P=UxI trekkes 12Wh på 12V siden i ditt eksempel. Så kan du snu litt på formelen og få I=P / U med P=12Wh og U=230V som gir 52mAh

 

I virkeligheten er det tap i laderen slik at strømtrekket på AC-siden er noe høyere.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 11 timer siden:

Jo, og hva så? Da hopper du over mitt skarve forsøk på hjelp til de som trenger det.

Det kan bli en glimrende tråd dette Lars, flott initiativ 👍 Veldig bra også at du begynner helt på bunn. Veldig mange av de som ikke kan dette med "strøm ombord" mangler nok akkurat dette som er helt grunnleggende. Det er enormt mange tråder om strøm på forumet, men jeg kan ikke huske å ha sett en som begynner helt på bunn. Alle tråder dreier seg om et problem, og løsningene starter et stykke inn i pensum.

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 9 timer siden:

Prøver meg på denne, så får heller noen daske meg med spanskrøret om det er feil.

 

I teorien så er effekten bevart og med formelen P=UxI trekkes 12Wh på 12V siden i ditt eksempel. Så kan du snu litt på formelen og få I=P / U med P=12Wh og U=230V som gir 52mAh

 

Nå var meningen med startinnlegget kun å legge ut de to bildene, men siden du ber om litt "dask", kan du jo få det.:wink:

 

Her surrer du som mange andre med strøm i ampere (A)  strøm over tid , altså amperetimer (Ah), det blir også feil med wattime (Wh). Om du bytter ut Ah med A og Wh med W blir det greit.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 3 timer siden:

 

Nå var meningen med startinnlegget kun å legge ut de to bildene, men siden du ber om litt "dask", kan du jo få det.:wink:

 

Her surrer du som mange andre med strøm i ampere (A)  strøm over tid , altså amperetimer (Ah), det blir også feil med wattime (Wh). Om du bytter ut Ah med A og Wh med W blir det greit.

Rent matematisk holder vel dette vann? Om man multipliserer 12V med 1Ah vil man få 12Wh. Jeg trakk inn disse timene siden det var spørsmål om hvor mange Ah som gikk med på 230V-siden når man ladet 1Ah på 12V-siden. Fullt mulig jeg tar feil

Link to post
Share on other sites

OK, - jeg forsto det slik at spørsmålstilleren ladet batteriet med 1A uten å angi hvor lenge og som mange gjør, slengt på en h etter A. Men om vedkommende mente at han hadde ladet med 1A i en time, eller for den saks skyld 0,25A i 4 timer og altså fylt på 1Ah, blir jo ditt regnestykke korrekt, bortsett fra syntaksen der du skriver P=12Wh. Litt pirk, men P står for effekt og angis i Watt (W). Wh er tilført/brukt energi.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 5 timer siden:

Nå var meningen med startinnlegget kun å legge ut de to bildene, men siden du ber om litt "dask", kan du jo få det.:wink:

Da har jeg også misforstått. Jeg trodde det bare var et første innlegg i en tråd for grunnleggende opplæring i strøm ombord. Noe mange sikkert ville hatt glede av. Men nå er det vel fritt fram for elektrokyndige å legge inn flere eksempler. Hvis jeg får ånden over meg i helgen, så kanskje jeg legger inn et par basic regneeksempler :smiley: Men det er et forbehold, på lørdag starter hummerfisket, så det vil bli prioritert denne helgen :giggle:

Link to post
Share on other sites

Du forklarer på en god og enkel måte Lars.

 

Selv om det ikke i så stor grad berører fritidsbåter så ta gjerne med litt grunnleggende om vekselstrømskretser, effektfaktorer, reisitiv, induktiv, kapasitiv last på et enkelt nivå.

 

Det kan være opplysende for mange å vite litt om hvorfor f.eks. større industrianlegg er pålagt å fasekompensere strømanleggene sine ift. strømnettkapasitet etc. Jeg tror du har forutsetningene for å kunne illustrere dette godt og lett forståelig.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 7 minutter siden:

ta gjerne med litt grunnleggende om vekselstrømskretser, effektfaktorer, reisitiv, induktiv, kapasitiv last

 

Chiefengineer skrev 7 minutter siden:

Det kan være opplysende for mange å vite litt om hvorfor f.eks. større industrianlegg er pålagt å fasekompensere strømanleggene sine ift. strømnettkapasitet etc.

 

Drar seg fort mot en komplett lærebok da Chief, både for VG1 og VG2. Kanskje en ide å ta det grunnleggende først? Det med å krabbe før man kan gå osv...

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev On 29.9.2022 at 8.54:

Vil tippe at du på 1 kWh (230 V) kan lade rundt 60 - 70 Ah (12 V). Det er ikke mulig å regne på dette nøyaktig på grunn av tap i laderen og batteriet, men det gir en pekepinn på kostnadene.

Da vil det altså ta lang tid å spare inn kostnadene for et solcelleanlegg så lenge man har tilgang til landstrøm, selv med dagens strømpriser. 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Du forklarer på en god og enkel måte Lars.

 

Selv om det ikke i så stor grad berører fritidsbåter så ta gjerne med litt grunnleggende om vekselstrømskretser, effektfaktorer, reisitiv, induktiv, kapasitiv last på et enkelt nivå.

 

Det kan være opplysende for mange å vite litt om hvorfor f.eks. større industrianlegg er pålagt å fasekompensere strømanleggene sine ift. strømnettkapasitet etc. Jeg tror du har forutsetningene for å kunne illustrere dette godt og lett forståelig.

 

Sterkstrøm er nok ikke mitt fag, selv om jeg nok har tilegnet meg litt kunnskaper opp gjennom mange år. Jeg er svakstrøm/elektronikk ingeniør med etter hvert en del datakunnskap via jobb. Sterkstrømmotorer, effektfaktor, fasekompensering sliter jeg med. Så jeg holder meg til den strømmen en har i båten. Det som finnes i den andre enden av landstrømkabelen får elektrikerne ta seg av.

 

Men kanskje jeg for egen del burde finne frem læreboken på 700 sider om emnet fra 1960 og lese litt der?

 

el_bok1.jpg.2e796b20c891b2db0d56e515739e8e38.jpg

 

el_bok2.jpg.5054338616455a4b6c7dcf060a8b4391.jpg

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 1 time siden:

 

Javel. Så energibruken pr. 1000 timer = 140W ?

 

Blir merkelig på strømregninga. Eller?

 

 

 

Nå må dere holde tungen rett i munnen og holde orden på energi og effekt, se min kommentar litt lenger oppe i tråden. Effekt måles i watt (W) og energi (når det gjelder strøm) i wattimer (Wh).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...