Lars H. Startet 28.September.2022 Link til dette innlegget Startet 28.September.2022 (redigert) Noen av oss har gått på skole for å lære om strøm, andre er flinkere til å lage en bløtkake eller å reparere gearkassen på båtmotoren. Men strøm i båt er noe alle kommer borti. Hvordan dette med strøm i ampere, spenning i volt . . . henger sammen er definert i noe som heter Ohm's lov som mange har hørt om, men som også virker skremmende. Men matematikkunnskapene for å kunne bruke denne loven er ikke store, man må bare kunne dele og multiplisere. Loven sier at spenning i volt er lik strømmen i ampere ganget med motstanden i ohm. Men hva om den som ikke er så regneflink lurer på hva strømmen blir når en vet spenningen og motstanden? Da finnes det en hjelpetegning for det. I den tegningen er U=spenning (i volt), R=motstand (i ohm) og I=strøm (i ampere) For da å feks. finne strøm setter en fingeren på der det står I, og da står det at den blir U delt på R. For feks. å finne spenningen, holder en fingeren på U'en, og da står det at den blir R ganger I Dette var det aller enkleste, men så kommer det også inn et nytt element som mange vet, nemlig effekt i watt som vanligvis har betegnelsen P i formlene. Heldigvis er det også et slikt bilde som forenkler forbindelsene mot strøm, motstand og spenning. I dette bildet er det omtrent samme fremgangsmåte, sett fingeren på den enheten en vil finne i den innerste sirkelen, så får en formlene utenfor. Med fingeren på P, ser en da at effekten i watt er spenning (U) ganger strøm (I). Her kommer kommer også kvadratroten og opphøyd i 2. potens med i noen av forslagene, men det fikses med enkle kalkulatorer. Lykke til! Redigert 28.September.2022 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bellen Svart 28.September.2022 Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Finnes det ikke rundt 1000 emner her på forumet som omhandler akkurat om det samme? Link to post
Lazyjack Svart 28.September.2022 Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 bellen skrev On 28.9.2022 at 19.41: Finnes det ikke rundt 1000 emner her på forumet som omhandler akkurat om det samme? e fleste. Vis hele sitatet Mye innlegg som omhandler problematikk rundt strøm, spenning, motstand og effekt. Men dette er første gang jeg ser noen som forsøker å forklare hvordan det det hele henger sammen, på en måte som bør være forståelig for de fleste. Link to post
Lars H. Svart 28.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Sitat Finnes det ikke rundt 1000 emner her på forumet som omhandler akkurat om det samme? Vis hele sitatet Jo, og hva så? Da hopper du over mitt skarve forsøk på hjelp til de som trenger det. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Taskeladden Svart 28.September.2022 Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Takk for god forklaring, dette var lærerikt! A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Hakkannen Svart 28.September.2022 Link til dette innlegget Svart 28.September.2022 Ja, takk for god forklaring URI har jeg vært borti tidligere, men den sirkelen var ny for min del, den er nå lagret og favorittmerket på telefonen for framtidig bruk! Link to post
Frivakt Svart 29.September.2022 Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 Alltid lærerikt å lese dine innlegg om strøm, @Lars H.. Jeg har et spørsmål som du kanskje har svar på. Jeg har lurt på hvor mye strøm som trekkes fra 230-nettet til batteriladning. Det er jo enkelt å regne ut hvor mye en lader trekker på full guffe, og det er også greit å regne om forbruket på 12v-siden til 230v forbruk. Men ingen av disse regnestykkene blir riktige, antar jeg. Laderen går ikke på fullt hele tiden, og jeg vil tro det krever mer energi å lade opp igjen batteriet enn den energien som er hentet ut. Finnes det noen formel for hvor mye strøm som går med for å lade et 12v batteri med 1Ah? Link to post
HiWard Svart 29.September.2022 Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 Frivakt skrev On 29.9.2022 at 6.25: Alltid lærerikt å lese dine innlegg om strøm, @Lars H.. Jeg har et spørsmål som du kanskje har svar på. Jeg har lurt på hvor mye strøm som trekkes fra 230-nettet til batteriladning. Det er jo enkelt å regne ut hvor mye en lader trekker på full guffe, og det er også greit å regne om forbruket på 12v-siden til 230v forbruk. Men ingen av disse regnestykkene blir riktige, antar jeg. Laderen går ikke på fullt hele tiden, og jeg vil tro det krever mer energi å lade opp igjen batteriet enn den energien som er hentet ut. Finnes det noen formel for hvor mye strøm som går med for å lade et 12v batteri med 1Ah? Vis hele sitatet Prøver meg på denne, så får heller noen daske meg med spanskrøret om det er feil. I teorien så er effekten bevart og med formelen P=UxI trekkes 12Wh på 12V siden i ditt eksempel. Så kan du snu litt på formelen og få I=P / U med P=12Wh og U=230V som gir 52mAh I virkeligheten er det tap i laderen slik at strømtrekket på AC-siden er noe høyere. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Frivakt Svart 29.September.2022 Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 HiWard skrev On 29.9.2022 at 6.43: I virkeligheten er det tap i laderen slik at strømtrekket på AC-siden er noe høyere. Vis hele sitatet Er det ikke også en betydelig motstand i batteriet som laderen må overvinne? Link to post
shipahoy Svart 29.September.2022 Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 Vil tippe at du på 1 kWh (230 V) kan lade rundt 60 - 70 Ah (12 V). Det er ikke mulig å regne på dette nøyaktig på grunn av tap i laderen og batteriet, men det gir en pekepinn på kostnadene. Link to post
HiWard Svart 29.September.2022 Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 (redigert) Frivakt skrev On 29.9.2022 at 6.50: Er det ikke også en betydelig motstand i batteriet som laderen må overvinne? Vis hele sitatet Det har du nok rett i, dog har lithiumbatterier veldig lav indre motstand. En oversimplifisering fra min side der. Redigert 29.September.2022 av HiWard (see edit history) Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Komodo Svart 29.September.2022 Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 Lars H. skrev On 28.9.2022 at 20.22: Jo, og hva så? Da hopper du over mitt skarve forsøk på hjelp til de som trenger det. Vis hele sitatet Det kan bli en glimrende tråd dette Lars, flott initiativ ? Veldig bra også at du begynner helt på bunn. Veldig mange av de som ikke kan dette med "strøm ombord" mangler nok akkurat dette som er helt grunnleggende. Det er enormt mange tråder om strøm på forumet, men jeg kan ikke huske å ha sett en som begynner helt på bunn. Alle tråder dreier seg om et problem, og løsningene starter et stykke inn i pensum. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mr. Hilde Svart 29.September.2022 Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 Lars leverer igjen ! Denne bør ligge i båten til enhver båteier. Særlig hos de av oss som begynner å miste hukommelsen Link to post
Lars H. Svart 29.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 HiWard skrev On 29.9.2022 at 6.43: Prøver meg på denne, så får heller noen daske meg med spanskrøret om det er feil. I teorien så er effekten bevart og med formelen P=UxI trekkes 12Wh på 12V siden i ditt eksempel. Så kan du snu litt på formelen og få I=P / U med P=12Wh og U=230V som gir 52mAh Vis hele sitatet Nå var meningen med startinnlegget kun å legge ut de to bildene, men siden du ber om litt "dask", kan du jo få det. Her surrer du som mange andre med strøm i ampere (A) strøm over tid , altså amperetimer (Ah), det blir også feil med wattime (Wh). Om du bytter ut Ah med A og Wh med W blir det greit. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
HiWard Svart 29.September.2022 Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 Lars H. skrev On 29.9.2022 at 16.23: Nå var meningen med startinnlegget kun å legge ut de to bildene, men siden du ber om litt "dask", kan du jo få det. Her surrer du som mange andre med strøm i ampere (A) strøm over tid , altså amperetimer (Ah), det blir også feil med wattime (Wh). Om du bytter ut Ah med A og Wh med W blir det greit. Vis hele sitatet Rent matematisk holder vel dette vann? Om man multipliserer 12V med 1Ah vil man få 12Wh. Jeg trakk inn disse timene siden det var spørsmål om hvor mange Ah som gikk med på 230V-siden når man ladet 1Ah på 12V-siden. Fullt mulig jeg tar feil Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Lars H. Svart 29.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 (redigert) OK, - jeg forsto det slik at spørsmålstilleren ladet batteriet med 1A uten å angi hvor lenge og som mange gjør, slengt på en h etter A. Men om vedkommende mente at han hadde ladet med 1A i en time, eller for den saks skyld 0,25A i 4 timer og altså fylt på 1Ah, blir jo ditt regnestykke korrekt, bortsett fra syntaksen der du skriver P=12Wh. Litt pirk, men P står for effekt og angis i Watt (W). Wh er tilført/brukt energi. Redigert 29.September.2022 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
HiWard Svart 29.September.2022 Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 Lars H. skrev On 29.9.2022 at 20.49: Litt pirk, men P står for watt (W), og da blir Wh feil. Vis hele sitatet Den tar jeg på min kappe ja. Effekt (P) måles i W, ikke Wh. Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Komodo Svart 29.September.2022 Link til dette innlegget Svart 29.September.2022 Lars H. skrev On 29.9.2022 at 16.23: Nå var meningen med startinnlegget kun å legge ut de to bildene, men siden du ber om litt "dask", kan du jo få det. Vis hele sitatet Da har jeg også misforstått. Jeg trodde det bare var et første innlegg i en tråd for grunnleggende opplæring i strøm ombord. Noe mange sikkert ville hatt glede av. Men nå er det vel fritt fram for elektrokyndige å legge inn flere eksempler. Hvis jeg får ånden over meg i helgen, så kanskje jeg legger inn et par basic regneeksempler Men det er et forbehold, på lørdag starter hummerfisket, så det vil bli prioritert denne helgen Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiefengineer Svart 30.September.2022 Link til dette innlegget Svart 30.September.2022 Du forklarer på en god og enkel måte Lars. Selv om det ikke i så stor grad berører fritidsbåter så ta gjerne med litt grunnleggende om vekselstrømskretser, effektfaktorer, reisitiv, induktiv, kapasitiv last på et enkelt nivå. Det kan være opplysende for mange å vite litt om hvorfor f.eks. større industrianlegg er pålagt å fasekompensere strømanleggene sine ift. strømnettkapasitet etc. Jeg tror du har forutsetningene for å kunne illustrere dette godt og lett forståelig. Link to post
Komodo Svart 30.September.2022 Link til dette innlegget Svart 30.September.2022 Chiefengineer skrev On 30.9.2022 at 7.05: ta gjerne med litt grunnleggende om vekselstrømskretser, effektfaktorer, reisitiv, induktiv, kapasitiv last Vis hele sitatet Chiefengineer skrev On 30.9.2022 at 7.05: Det kan være opplysende for mange å vite litt om hvorfor f.eks. større industrianlegg er pålagt å fasekompensere strømanleggene sine ift. strømnettkapasitet etc. Vis hele sitatet Drar seg fort mot en komplett lærebok da Chief, både for VG1 og VG2. Kanskje en ide å ta det grunnleggende først? Det med å krabbe før man kan gå osv... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Frivakt Svart 30.September.2022 Link til dette innlegget Svart 30.September.2022 shipahoy skrev On 29.9.2022 at 6.54: Vil tippe at du på 1 kWh (230 V) kan lade rundt 60 - 70 Ah (12 V). Det er ikke mulig å regne på dette nøyaktig på grunn av tap i laderen og batteriet, men det gir en pekepinn på kostnadene. Vis hele sitatet Da vil det altså ta lang tid å spare inn kostnadene for et solcelleanlegg så lenge man har tilgang til landstrøm, selv med dagens strømpriser. Link to post
SveinHa Svart 30.September.2022 Link til dette innlegget Svart 30.September.2022 Veldig lett å gå i ball med begrepene og det blir ikke bedre slik f.eks. Elkjøp presenterer forbruk. Eksempel fra et tilfeldig TV: Teknisk sett riktig men de kunne like gjerne skrevet 140W og 302W. Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Jannmar Svart 30.September.2022 Link til dette innlegget Svart 30.September.2022 SveinHa skrev On 30.9.2022 at 7.43: Teknisk sett riktig men de kunne like gjerne skrevet 140W og 302W. Vis hele sitatet Javel. Så energibruken pr. 1000 timer = 140W ? Blir merkelig på strømregninga. Eller? Link to post
Lars H. Svart 30.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2022 Chiefengineer skrev On 30.9.2022 at 7.05: Du forklarer på en god og enkel måte Lars. Selv om det ikke i så stor grad berører fritidsbåter så ta gjerne med litt grunnleggende om vekselstrømskretser, effektfaktorer, reisitiv, induktiv, kapasitiv last på et enkelt nivå. Det kan være opplysende for mange å vite litt om hvorfor f.eks. større industrianlegg er pålagt å fasekompensere strømanleggene sine ift. strømnettkapasitet etc. Jeg tror du har forutsetningene for å kunne illustrere dette godt og lett forståelig. Vis hele sitatet Sterkstrøm er nok ikke mitt fag, selv om jeg nok har tilegnet meg litt kunnskaper opp gjennom mange år. Jeg er svakstrøm/elektronikk ingeniør med etter hvert en del datakunnskap via jobb. Sterkstrømmotorer, effektfaktor, fasekompensering sliter jeg med. Så jeg holder meg til den strømmen en har i båten. Det som finnes i den andre enden av landstrømkabelen får elektrikerne ta seg av. Men kanskje jeg for egen del burde finne frem læreboken på 700 sider om emnet fra 1960 og lese litt der? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 30.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2022 Jannmar skrev On 30.9.2022 at 7.56: Javel. Så energibruken pr. 1000 timer = 140W ? Blir merkelig på strømregninga. Eller? Vis hele sitatet Nå må dere holde tungen rett i munnen og holde orden på energi og effekt, se min kommentar litt lenger oppe i tråden. Effekt måles i watt (W) og energi (når det gjelder strøm) i wattimer (Wh). Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn