Jump to content

Stad Skipstunnel


Bern

Recommended Posts

Jeg tror at denne tunnellen kan bli en turistattraksjon i seg selv, som er undervurdert.

Effekten av dette akkumuleres over tid og kan bli en inntektskilde på linje med nordlyset og Nordkapp-besøk.  Den store tuuristverdien er alle de som ønsker å fortelle at "vi var der" - vi hadde denne opplevelsen, dette finnes ingen andre steder i verden - osv. osv.

 

Bedre opplevelser enn å være livredd i ruskevær ved runding av Stad langt til sjøs og med høye bølger.

Kortere reisetid eller lavere fraktkostnader blir en bonus det også.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
  • 4 uker senere...

Hvis jeg kommer meg opp så langt som planlagt i sommer, så har jeg allerede bestemt meg for at jeg må kjøre inn til der tunellen skal bygges for å ta et "FØR"-bilde. :giggle:

 

Så er jo planen selvsagt å tøffe gjennom tunellen etter at den er bygget, slik at jeg får ordnet et "ETTER"-bilde også! :lol:

 

Blir jo uansett et fantastisk prosjekt dette, og som @Mizar er inne på vil nok dette bli en turistattraksjon i seg selv.

Link to post
KDB skrev 1 time siden:

 Potensielt kan denne avverge en fremtidig stor katastrofe / havari på Stadt, og da betaler den seg selv. 

 

Ja, men det finnes vel fortsatt nærmest et ubegrenset antall steder langs kysten hvor man etter å ha trygt gått gjennom denne tunellen kan havarere med konsekvens en katastrofe?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Det er jammen godt vi har oljenæringen som kan betale for alt vi trenger, kunne trenge, har lyst på, har litt lyst på og alt vi en gang på et julebord etter ti øl tenkte at var en god ide.

 

Mouche skrev 1 minutt siden:

 

Ja, men det finnes vel fortsatt nærmest et ubegrenset antall steder langs kysten hvor man etter å ha trygt gått gjennom denne tunellen kan havarere med konsekvens en katastrofe?

Ja, med den tankegangen er det ikke et eneste prosjekt som ikke bør gjennomføres. Det er også ikke et eneste prosjekt som bør gjennomføres, for tenk om tunnelen skaper ekstra trafikk som så forulykker? 

Link to post

Det er utrolig hvor mye motstand det kommer mot prosjekter som ikke befinner seg på Østlandet, selv om det som her er snakk om å redusere risikoen ved kryssing av en av landets verste kyststrekk. En tunnel vil bli svært mye brukt og bedre transportmulighetene til sjøs langs kysten, og vil kreve lite vedlikehold og kostnader når den først er bygget. Dette må vi ta oss råd til tenker jeg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev for 2 timer siden:

En tunnel vil bli svært mye brukt og bedre transportmulighetene til sjøs langs kysten, og vil kreve lite vedlikehold og kostnader når den først er bygget.

 

Dette er påstander som det hadde vært fint om du kunne dokumentere. De utregningene jeg har sett har vist det stikk motsatte. 

 

index skrev for 2 timer siden:

Dette må vi ta oss råd til tenker jeg

 

Kan du gi oss noen eksempler på samferdselsprosjekt du mener vi ikke kan ta oss råd til? 

 

Link to post
Grønnskollingen skrev 44 minutter siden:

De utregningene jeg har sett har vist det stikk motsatte. 

 

Dette er et prosjekt der den utførte kost/nytte beregningen er solid negativ. Men her er det nok mange  faktorer som kan vurderes forskjellig. Du kan sikkert komme ut med svært varierende tall avhengig av hva du putter inn i beregningen. Hva koster for eksempel et tenkt større skipforlis? Hva er verdien av menneskeliv? Hva er verdien av mulig økt turisme . .? Når det gjelder det siste kan man ta operabygget i Oslo som et typisk eksempel der dette nok ble sterkt undervurdert i sin tid.

 

Min magefølelse sier at dette er et flott monumentalt prosjekt vi bør ta oss råd til. Håper jeg kan få dra gjennom med båten en gang . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Ikke for å fyre opp noen øst/vest debatt, men når man snakker om sambandsprosjekter kan man jo se på fergeløs E39 med noen av verdens største bruer planlagt, og så se at det er umulig å få til en bru mellom Moss-Horten, hvor Bastø-Fosen nå frakter nær 2 millioner biler og 37 millioner passasjerer årlig (Wikipedia). Etter hvert må de vel sette inn så mange ferger at man nesten kan kjøre over den veien. Noen av bruene på E39 som har den årstrafikken?

Link to post

Vurderinger av hva et menneskeliv er verdt gjøres hele tiden, men snakkes om i tåkete termer fordi folk flest har vanskeligheter med å forstå fasettene i disse vurderingene.  "Dette burde vi ta oss råd til" eller "i verdens rikeste land må vi..." er bare et gyldig argument når man ikke har noe ansvar og må prioritere mellom ulike prosjekter.

 

Kan vi i det hele tatt fatte hva som ville skjedd om vi tok "vi-må-ta-oss-råd-til" til sin endelige konklusjon? At hver eneste caffelattehipster og bondetamp "tar seg råd til" sin prioritering uten tanke om at ressurser ikke er uendelig og at våre valg påvirker alle andre valg. Dette er jeg sikker på at de fleste av debattantene her forstår, selv om det ikke alltid fremstår slik.

 

Men, ja, NilsPils, jeg tar argumentet ditt om at det er ulike vurderinger og at kostnader alene ikke kan være grunnlag for ja eller nei, alene.

 

Og tar jeg turen oppover vil jeg selvsagt svinge innom skipstunnelen og oooh'e og ahh'e.

Link to post
Honduras skrev for 6 timer siden:

 Noen av bruene på E39 som har den årstrafikken?

 

2 millioner biler i året er under 6000 pr døgn. E39 mellom Sandnes og Stavanger ligger på godt over ti ganger dette. Bare for å ta en strekning. Så den broa har nok lenge igjen før den blir aktuell tenker jeg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Topografi er ikke et argument for å ikke bygge der det trengs "fordi det er samfunnsøkonomisk ulønnsomt". Behovet er det samme. Det er nå "hytteveier" i alle retninger ut fra Oslo av svært god standard, med flere omkjøringsalternativer og med masse 4-felt. Men "mye vil ha mer" og parametrene for vurderingen av behov kommer (merkelig nok?) fra byråkrater i dette samme miljø. Plassert i Oslo. Så slutt å snakke om voldsomme kostnader andre steder opp mot lite "behov". Landet er langstrakt og om mange av dem som skaper verdiene hadde flyttet østpå hadde det ikke hjulpet det spøtt med "hovedkontor" (og skatteinngang) i Oslo. For intet ville blitt produsert (fisk, olje, vind, strøm, industri osv).  Skal vi fortsette å bygge landet vårt er Stad-tunnel bare en liten puslebit. 

Men det har tatt 21(!) utredninger (av byråkrater i Oslo) fordi mye vil alltid ha mer....

Link to post

Det er ingen konspirasjon. Det finnes ikke en hemmelig forening som har som mål å gjøre livet surt for andre. Politikere er valgt, de har ikke fått makten ved et kupp. Norske byråkrater er ikke mafia. De jobber for sin oppdragsgiver. 
 

Konspirasjonen om den onde/idiotiske/ignorante/korrupte Oslobyråkraten er fordummende for samtalen. 

 

Insinuasjonen om at «byråkrater» får satt igang veibygging på Østlandet fordi de holder til i Oslo og ønsker flere veier til hytta er til å bli matt av. Tror dere virkelig på det dere skriver selv?

 


 

 

Link to post
Honduras skrev for 8 timer siden:

Ikke for å fyre opp noen øst/vest debatt, men når man snakker om sambandsprosjekter kan man jo se på fergeløs E39 med noen av verdens største bruer planlagt, og så se at det er umulig å få til en bru mellom Moss-Horten, hvor Bastø-Fosen nå frakter nær 2 millioner biler og 37 millioner passasjerer årlig (Wikipedia). Etter hvert må de vel sette inn så mange ferger at man nesten kan kjøre over den veien. Noen av bruene på E39 som har den årstrafikken?

Heilt einig, det er so tett imellom Bastøferjene at ein snart kan gå turrskodd, men bru eller tunell er det ikkje pengar til. På Vestlandet derimot kan ein risikere å kjøyre heile Lærdalstunellen uten å treffe ein einaste bil. Om ein gjeng tom for diesel inne i tunnellen er det fare for å svelte ihjel før neste bil passerar...

 

Link to post
index skrev for 3 timer siden:

 

2 millioner biler i året er under 6000 pr døgn. E39 mellom Sandnes og Stavanger ligger på godt over ti ganger dette. Bare for å ta en strekning. Så den broa har nok lenge igjen før den blir aktuell tenker jeg. 

Hvor mange bruer som krysser fjorder er det på strekningen Sandnes - Stavanger igjen?

Har kjørt Motorveien mange ganger, men det har gått meg hus forbi. Men det er noen mindre overganger på sykkelveien, som kostet 1,4 milliarder.

 

Ellers, som @Grønnskollingen skriver, ikke mye konspirasjoner blant norske byråkrater. Dyktige folk, om enn noe konservative med pengebruken. Håper dette er noe dere skriver, uten å helt tro på det. Det blir trumpisk og veldig uheldig.

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Grønnskollingen skrev for 6 timer siden:

Konspirasjonen om den onde/idiotiske/ignorante/korrupte Oslobyråkraten er fordummende for samtalen. 

 

Det er vel slike kommentarer som du viser til her som stopper enhver form for fornuftig dialog og får "partene" til å grave enda dypere skyttergraver. By mot land med gevær i hand, for å (feil)sitere, eller omskrive, et kjent politisk slagord.

 

Avgjørelser av den typen det her er snakk om fattes til slutt av det sittende politiske flertallet i landet og disse er representerer alle deler av landet, ja sågar overrepresentert av distriktene. Byråkratene som kommer fra alle landets hjørner, men ofte bor på det sentrale Østlandet, utreder og som regel med hjelp av eksterne firmaer i distriktene eller av/med folk fra distriktene. Ingen av disse har noen særinteresser i saken. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Havelle skrev for 7 timer siden:

Hvor mange bruer som krysser fjorder er det på strekningen Sandnes - Stavanger igjen?

 

Det var ikke poenget, kun en illustrasjon over trafikken på E39. Det var de tallene jeg fant sånn i farten. Men det går nok greit å finne tall for broene også om du leter. Poenget var at under 2 mill biler i året faktisk ikke er så mye i ÅDT. Og når du ikke sier noe om hvilken bro du snakker om så er det ikke lett. E39 har mange broer, og kommer nok til å få flere med tiden. Og det gjør nok Oslofjorden også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Grønnskollingen skrev for 18 timer siden:

 

Dette er påstander som det hadde vært fint om du kunne dokumentere.

 

Hvorfor skal jeg lete frem dokumentasjon for deg? Kan du ikke lete selv? Det er skrevet kilometervis av dokumenter om denne saken opp gjennom årene, så det er bare å plukke det som støtter ditt syn. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 1 time siden:

Hvorfor skal jeg lete frem dokumentasjon for deg? Kan du ikke lete selv? Det er skrevet kilometervis av dokumenter om denne saken opp gjennom årene, så det er bare å plukke det som støtter ditt syn. 

Fordi det er du som kommer med  påstander som du forventer å bli trodd på? Det er noe med at store fakter og høye rop kanskje funker til å jazze opp folk som allerede er overbevist, men om tanken er at folk skal utvikle seg og kanskje skifte mening kan det være lurt å komme med noe mer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...