Jump to content

Stad Skipstunnel

Bern

Recommended Posts

Vidar F.H. skrev 1 time siden:

Til slutt var tallene sorte, politikeren hadde utført jobben sin og tålte ikke kritikk fra styret når de gikk imot daglig leders strategi og valg (hvilket var helt på sin plass). Vi fikk kort tid etter ny daglig leder. To måneder etterpå sa snekkedrevet opp jobben og gikk på dagen. Kostnad: 150.000,-

Glimrende eksempel på hvordan det går når blårussen kun ser på bunnlinja 👍

[Disclaimer: Var faktisk selv blåruss en gang i tiden 🙈🙈]

Vidar F.H. skrev 1 time siden:

Alternativt ha oppdaget at Vår Herre utstyrte oss med 2 ører og 1 kjeft. Det er alltid lurt å la høre/snakke -forholdet speile dette enkle fakta.

Et fakta vi som nordlændinga selvfølgelig ignorerer, men det får være en annen sak.

😅😅😅 🤣🤣🤣

[Disclaimer nr 2: Har faktisk selv fiskeslo i blodårene 🤣🤣]

Havelle skrev for 4 timer siden:

Igjen: Når det gjelder infrastruktur og transport så er Oslo og Akershus langt under resten av landet i kostnad per kapita. 

Du har nok skapt deg en virkelighet som jeg ikke har noen som helst mulighet til å forholde neg til. I min virkelighet må vi her vestpå finansiere ting selv, mens dere østpå bruker av det vi her vestpå har skrapt sammen til å finansiere deres drømmeprosjekter. Synd, men sant.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Komodo skrev for 5 timer siden:

😅😅😅 🤣🤣🤣

[Disclaimer nr 2: Har faktisk selv fiskeslo i blodårene 🤣🤣]

Jau, det førrklare jo ett å ainna.......:knuserh::fniser:

Hulda skrev 1 time siden:

Og all rampen er konsentrert i Oslo. Uansett hvilken dialekt de har. Sånn er det bare.

Noen som vet hvorfor det er så lite hemorider vestpå? 

Siden jeg nå faktisk bor SØR for Oslo - hvilket i NordNorsk målestokk betyr "sør førr søringan", lager jeg ris til egen bak her nå. Men la gå.

Studer Norgeskartet. Du har det slanke, lange Nordland med fallosen Lofoten godt ut i Nordsjøen, en bauta mot storm og strøm. Øverst finner du et langstrakt tak som strekker seg uredd mot trusselen fra øst, bygget over stahet og overlevelsesevne gjennom generasjoner.

Nederst finner du en sekk, der all søpla samles. Hvilket forklarer din observasjon.

Så får æ ta tel takke med å være en potensiell rævsvoill førr væstlænningan. Som utvandra Nordlænding, innvandrer på Væstlainne, tørr æ å uttale mæ såpass skråsekkert. Ref. svaret tell Komodo.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Vidar F.H. skrev for 9 timer siden:

Studer Norgeskartet. Du har det slanke, lange Nordland med fallosen Lofoten godt ut i Nordsjøen, en bauta mot storm og strøm. Øverst finner du et langstrakt tak som strekker seg uredd mot trusselen fra øst, bygget over stahet og overlevelsesevne gjennom generasjoner.

Nederst finner du en sekk, der all søpla samles. Hvilket forklarer din observasjon.

Er moralen ikke rist i tret?

Fra historien 

Innvandring: Kvener og nordmenn
Kvener: 
Finsk- og svensktalende folk migrere til Finnmark i flere bølger, spesielt på 1700- og 1800-tallet fra områdene rundt Bottenviken. 
  • Nordmenn: 
    Nordmenn bosatte seg i økende grad langs kysten av Nordland ,Troms og Finnmark, spesielt i fiskevær, fra rundt 1200-tallet og senere. 
    Samspill og blandingskultur
  • De ulike befolkningsgruppene levde side om side og blandet seg med hverandre gjennom handel, allianser og blandingsekteskap. 

• Dette er tydelig i dagens genetiske og kulturelle sammensetning, hvor mange etterkommere har aner fra flere av disse folkegruppene. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 1 time siden:

Er moralen ikke rist i tret?

HA HA!!! Du traff spikeren på hodet der ja! :fniser:

Så da er jeg altså redusert til nedfallsfrukt på Vestlandet. Akk ja. Til mitt forsvar går mine aner - på begge sider - til Østerdalen og videre ned på kontinentet. Jeg har ikke noe genetisk til felles med urbefolkningen nordpå. Det kan godt hende det er en ulempe.

Fortuna genetica est incerta, sed ironia manet.
(Den genetiske skjebnen er usikker, men ironien består.)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Chilli Solbris skrev 1 time siden:

Å eg e' fra Bergen!!:kul:

kjusa deg.

Skal ikke klage fikk invilget visum på 70 tallet.

I denne agurk tid er det lett å spore av.

Trenger vi Stattunellen?

Har inntrykk av at det er PR stunt som Spangereidkanalen   ,  kun for motorbåter. 

De glemte mastekran i hver ende.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg tenker at man nok ikke vet konsekvensen av et slikt inngrep i naturen. Det er det ene.
Det andre er selvsagt kost nytte verdien av tunellen. 
Med tanke på hvor få ulykker det tross alt har vært rundt Stadt så er vel den menneskelige faktoren knapt til stede i kostnadsbildet.
En gang i tiden ble Bergensbanen vedtatt bygget av noen modige politikere. Da kostet banen et helt statsbudsjett. Den ble finansiert både med private og offentlige midler.
Det er en modell som burde være aktuell her. Og som med Bergensbanen kunne tunellen for å slippe Stadt kanskje blitt en suksess med konsekvenser vi ikke ser rekkevidden av i dag. Kanskje den største gevinsten hadde blitt hentet ut om tre til fire generasjoner grem i tid..........

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 32 minutter siden:

Det er en modell som burde være aktuell her. Og som med Bergensbanen kunne tunellen for å slippe Stadt kanskje blitt en suksess med konsekvenser vi ikke ser rekkevidden av i dag. Kanskje den største gevinsten hadde blitt hentet ut om tre til fire generasjoner grem i tid..........

Jeg stiller meg også litt tvilende til kost/nytte vurderingene, uten at jeg har studert de i detalj. Turismefaktoren bl.a. er veldig vanskelig å vurdere. Også effekten av ny industrivirksomhet.  Kanskje løsningen er å definere tunnelen som et militært anlegg? Pengene sitter jo løst når det gjelder militære formål for tiden. Hundre milliarder her og hundre milliarder der. For eksempel kan fartøy kan bruke tunnelen som tilfluktsrom, med et par solide porter i hver ende. Tusenvis av overvanns og undervanns droner kan ligge lagret rimelig trygt. Også sivile fartøy kan trenge beskyttelse. Hurtigrutene har vært mål for torpedering før.

J-Å skrev 22 minutter siden:

Kanskje løsningen er å definere tunnelen som et militært anlegg?

God idé @J-Å. Selg hele konseptet og prosjektet til Forsvaret som lagerplass og en retrett.

Kanskje Trump og NATO blir med på spleiselag!

Og hvis Hurtigruta skal bruke tunnellen, vil bilettsalget til russiske foto-"tyrister" øke. 

Og Oljefondet vil stå urørt. 

Og alle beboere på Stadt og Fure og Hakallestranda vil juble! 

Dette er helt åpenbart en "Vinn-Vinn"!

Jonas - can you hear us! :skål_øl:

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

J-Å skrev 47 minutter siden:

Jeg stiller meg også litt tvilende til kost/nytte vurderingene, uten at jeg har studert de i detalj. Turismefaktoren bl.a. er veldig vanskelig å vurdere. Også effekten av ny industrivirksomhet.  Kanskje løsningen er å definere tunnelen som et militært anlegg? Pengene sitter jo løst når det gjelder militære formål for tiden. Hundre milliarder her og hundre milliarder der. For eksempel kan fartøy kan bruke tunnelen som tilfluktsrom, med et par solide porter i hver ende. Tusenvis av overvanns og undervanns droner kan ligge lagret rimelig trygt. Også sivile fartøy kan trenge beskyttelse. Hurtigrutene har vært mål for torpedering før.

Ja det militære er også definitivt en side av saken!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

1 hour ago, Cheyenne said:

Hadde Stadt ligget i utlandet hadde nok desverre norske politikere stått i kø for å dele ut penger til prosjektet.

Det hadde de vel ikke?

Hvis det er "oljefondet" du tenker på, så skjer investeringene der uten politisk kontroll (dvs, vi vet selvfølgelig ikke hvor vanntette skottene mellom NBIM og Finansdepartementet er) og investeringene skjer ikke uten at det er forventelig med positiv avkastning på pengene.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

tobixen skrev for 3 timer siden:

Det hadde de vel ikke?

Hvis det er "oljefondet" du tenker på, så skjer investeringene der uten politisk kontroll (dvs, vi vet selvfølgelig ikke hvor vanntette skottene mellom NBIM og Finansdepartementet er) og investeringene skjer ikke uten at det er forventelig med positiv avkastning på pengene.

Tenker mer på "bistandsmidler". Det koster å kjøpe seg fine jobber i utlandet vet du.

bellen skrev 30 minutter siden:

Bare lurer.. Hvorfor akkurat Stad, Fure og Hakallestranda? 

:glimter: sikkert riktig som @J-Å skriver.

For min del var det geografiske utvalget bare kunstnerisk frihet i innlegget, @bellen, kombinert med at jeg har noe familiær forbindelse med "Hakkehakk", og har vært der noen ganger og som nevnt gått over Draget og kjenner litt til området.  

Flott område i pent vær og uten den plagsomme knotten om sommeren. 

Men at det kan bli mangel på stein der, har jeg vanskelig for å tro :usikker:....  Olivin på Åheim vil vel holde på noen år........

Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev!

Hekri skrev 15 minutter siden:

:glimter: sikkert riktig som @J-Å skriver.

For min del var det geografiske utvalget bare kunstnerisk frihet i innlegget, @bellen, kombinert med at jeg har noe familiær forbindelse med "Hakkehakk", og har vært der noen ganger og som nevnt gått over Draget og kjenner litt til området.  

Flott område i pent vær og uten den plagsomme knotten om sommeren. 

Men at det kan bli mangel på stein der, har jeg vanskelig for å tro :usikker:....  Olivin på Åheim vil vel holde på noen år........

Artig.. er selv født og oppvokst på Hakalle. Ja, stein har vi nok av her, men å bruke olivinstein til nevnte prosjekter synes jeg blir litt vel fisefint :fniser:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...