Jon-Kåre Startet 1.Oktober.2022 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2022 (redigert) Motoren min kjøler kun tilfredsstillende når den når litt turtall, kjører jeg med lav fart eller ligger i ro stiger temperaturen raskt. Så raskt at jeg såvidt greier å legge til før den når 60 grader. Undervannshus er helt nytt og problemet var der og før dette ble skiftet så problemet må ligge lenger opp. Verkstedet har etter flere forsøk ikke greid å løse problemet. Noen som har gode råd om hva som bør sjekkes? termostat er forsøkt skiftet. Redigert 1.Oktober.2022 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
x17 Svart 1.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2022 60 grader er vel ikke noe problem? Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 1.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2022 (redigert) Sjekk kjøleslangene som går inn på EMM-modulen ("hjernen") til motoren for dritt. Flere andre kjøleslanger på denne motoren som også kan tette seg. Redigert 1.Oktober.2022 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 1.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2022 Ved 60 grader krystallisere vel saltvann. Og får den stå å gå går den langt over 60 grader Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 1.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2022 Får be verkstedet sjekke slanger, de har hele tiden trodd at problemet var tæring i undervannshuset Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Eika Svart 1.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2022 Det finnes en versjon av vanninntakene på girhuset som spriker litt mer Sitér dette innlegget Link to post
x17 Svart 1.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2022 Fra manualen: Typical temperature displays at IDLE speed should be 160°F ± 10°F (71°C ± 6°C) hvis du er innenfor dette så er det vel egentlig ikke et problem. Du sier den går langt over 60 grader, men hvor langt over? Opptil 77 grader er jo ansett som innenfor spec slik jeg leser det. Håper uansett at du finner ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 1.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2022 (redigert) x17 skrev 18 minutter siden: Fra manualen: Typical temperature displays at IDLE speed should be 160°F ± 10°F (71°C ± 6°C) hvis du er innenfor dette så er det vel egentlig ikke et problem. Du sier den går langt over 60 grader, men hvor langt over? Opptil 77 grader er jo ansett som innenfor spec slik jeg leser det. Håper uansett at du finner ut av det. Usikker men tror den går over det, første gangen når jeg fikk problemet gikk alarmen for varm motor men nå vet jeg i alle fall at det ikke er noen fare før 77 grader så stressnivået ved landing faller betraktelig Redigert 1.Oktober.2022 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Taskeladden Svart 1.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2022 Jon-Kåre skrev for 2 timer siden: Ved 60 grader krystallisere vel saltvann. Og får den stå å gå går den langt over 60 grader 68 grader. De fleste saltvannskjølte har termostat som begynner åpne på 60 og er helt åpen på ca 72. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Honduras Svart 2.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2022 (redigert) Etec bruker bensin til å kjøle injektorene. Hvis du har diagnoseprogramnet EVDiag kan du se om det er mye forskjell i temp på babord og styrbord injektorer. Kan tyde på tett VST filter. Jeg pleier å rense dette hver vår bare for å ha litt kontroll. Sjekk YouTube og Etec VST filter change eller noe sånt så ser du hvordan det gjøres. Et lite grovfilter som tar bort gummipartikler fra kjøleslangene. Ikke alle som har eller skrur Etec som er klar over den lille rakkeren…jeg bare drar det ut ved hjelp av en treskrue, blåser det rent med trykkluft og setter det inn igjen. Så lenge det ikke er hull i det. Redigert 2.Oktober.2022 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.