Swingswong Startet 7.Oktober.2022 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2022 Vurderer å sette inn et ekstra vanninntak til motoren. I dag går det gjennom et bravo 3 drev. Tenker da en Y eller T før sjøvannsfilteret slik at noe går gjennom drevet og noe gjennom nytt inntak. Er det nødvendig med rist over inntaket? Lettere å rengjøre om det ikke er rist, men rist har også en annen funksjon. På motorbåter skal risten sitter forover for at det ikke skal bli vakuum når vannet strømmer over risten. Vil det være noe problem om det kun er inntaket? Hvor skal det plasseres? Tenker langt bak mot akterspeilet og så langt ned som mulig? Antar at interceptor som går opp og ned rett bak ikke bør tulle til vannstrømmen? Link to post
Swingswong Svart 20.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2022 Bumper denne om noen har erfaring med vanninntak uten rist på planende båt. Link to post
Swingswong Svart 20.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2022 Kan jo legge til grunnen at jeg ønsker et ekstra inntak her også. Motoren er en Mercruiser QSD-350. Den blir ikke varm med mindre den går på turtall over 3400rpm. Nå kjører jeg veldig sjeldent i det området så akkurat det er ikke noe problem, men selv om motoren ikke blir for varm ønsker jeg fortsatt best mulig kjøling til intercooleren og luften inn i motoren. Link to post
Faxen Svart 22.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2022 Jeg hadde med filter, og der samlet det seg mye rat. Rusk og rask, samt små blåskjell. Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Swingswong Svart 22.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2022 Derfor ønsker jeg ikke filter. Har sjøvannsfilter på innsiden. Link to post
Kapteinskutelaus Svart 23.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2022 Jeg har selv prøvd uten utvendig sil. Hadde da bare en vanlig rett gjennomføring i skutebunn, og slet med at det ikke kommer nok vann inn når jeg har litt fart. Får en hevert effekt av vannet som strømmer forbi inntaket. Dette har en kamerat også erfart da han byttet båt. Så kjøp deg en utvendig inntaks sil. Lim den fast,så den presser vann inn i inntaks gjennomføringen. Den skal da ha silen fremover når du monterer. Link to post
marius Svart 25.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2022 Har Mercruiser motor og Bravo 3 drev som har sil vendt forover for å hjelpe vannet inn i når jeg en sjelden gang gasser på litt. Bygde om til eget kjølevannsinntak for over 10 år siden. Vanninntak gjennom Bravo 3 ble samtidig sperret helt av ved hjelp av et originalt Mercruiserkit som inneholdt alle nødvendige deler for å sperre inntaket. Link to post
Swingswong Svart 25.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2022 Jeg tenkte å beholde begge to og kanskje ha ett litt mindre ekstra inntak. Silen for 1 1/2" inntaket er jo større enn skroget på båten Link to post
Swingswong Svart 11.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2023 Jeg har nå kjøpt inn alt jeg trenger for å få på plass nytt vanninntak. Det ble 1 1/4" fra Trudesign med sil. Utfordringen er hvor det kan plasseres. Det må sitte langt bak og nærmest mulig senter slik at det ikke kommer over vann i sving. Så er det begrenset plass inne i båten til hvor det kan stå med forsterkninger i motorrom og selve motoren. Kan jeg sette inntaket i senter av den vinkelen på bildet? Inne i båten er det V bunn uten merker der utbygget er. Jeg aner ikke hvordan det er laget og er derfor litt skeptisk til å bore et 42mm hull ? Link to post
junior 1 Svart 11.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2023 Du å montere det i bunnen, ikke i hekken, den er helt tør når du er i plan Link to post
Swingswong Svart 11.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2023 Forstår det. Spørsmålet er om jeg kan bore gjennom fra bunnen og opp. Ca 30-40 cm mot baugen fra akterspeilet Link to post
Lazyjack Svart 11.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2023 (redigert) Skjønner ikke helt hva du mener, det spillet jo ingen rolle hvilken vei du borer (?) Er det sandwich i bunnen må du ta de riktige forholdsreglene. Jeg har mitt et par meter foran akterspeilet og ca. 80 cm. opp regnet fra kjølen. Jeg bruker kun dette inntaket og inntaket via drevet er plugget. Åpningene i sila er selvsagt vendt forover. Jeg har VP drev. Redigert 11.Mars.2023 av Lazyjack (see edit history) Link to post
Swingswong Svart 11.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2023 Jeg forstår jo det. Junior trodde jeg hadde tenkt å montere det i akterspeilet og det har jeg ikke tenkt til. Jeg lurer på hva som er inni det langsgående steppet. Om jeg kan bore opp gjennom det uten å ødelegge Link to post
Swingswong Svart 14.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2023 Ingen som vet hva jeg finner inne i de langsgående greiene under båten? Link to post
Lazyjack Svart 14.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2023 (redigert) Det er flere muligheter men det mest sannsynlige er divinyvcell som et brukt, et stivt skumlignende produkt med lukkede celler. Du trenger massiv støp der du skal montere gjennomføringen. Er det f. eks. divinyvcell der må denne skjæres ut innenfra i et område rundt der du skal ha hullet og så må du støpe litt der for å få tilstrekkelig tykkelse. Er det snakk om at skroget har flere cm distansemateriale så er området uegnet for gjennomføring. Se også https://baatplassen.no/i/topic/130895-ny-skroggjennomføring-i-sandwich-skrog/ Redigert 14.Mars.2023 av Lazyjack (see edit history) Link to post
Kallethekid Svart 14.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2023 Hvis det er tomrom i de langsgående steppene ville jeg laget et lite hull fra innsiden for å undersøke om det er noe distansmateriale der. Hvis verftet fortsatt er i drift kanskje du kan sende dem en e-post å høre? Føles det ut som solid GRP mellom steppene? I så fall ville jeg heller satt inntaket der. Har du diskutert løsningen med to vanninntak med fagfolk? Hvis hoveddelen av kjølevannet blir sugd gjennom det nye inntaket er det kanskje en risiko for at drevet får dårlig kjøling, men dette kan jeg ikke nok om. Link to post
Swingswong Svart 15.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2023 Takk for svar. Da blir det sannsynligvis hull ved siden av om det er plass. Ved å sette på en 45 graders bøy på innsiden kan det gå. Er ikke så bekymret for kjølingen til drevet. Tenker å ta ut slangen slik at det er god åpning gjennom drevet. I tillegg har jeg drevdusj og kjører svært sjelden i plan mer enn 30 min. Link to post
Torsen67 Svart 15.Mars.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2023 Hvis du borer gjennom steppet, så vil du vel få problemer med strammemutteren på innsiden? Siden denne vil treffe dørken skjevt? Link to post
Swingswong Svart 15.Mars.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2023 Det er sant. Jeg hadde tenkt å sette inn en skrå kile i plast med hull i. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn