Jump to content

Plassering av sjøvannsinntak med eller uten sil

Swingswong

Recommended Posts

Vurderer å sette inn et ekstra vanninntak til motoren. I dag går det gjennom et bravo 3 drev. Tenker da en Y eller T før sjøvannsfilteret slik at noe går gjennom drevet og noe gjennom nytt inntak. 
Er det nødvendig med rist over inntaket?
Lettere å rengjøre om det ikke er rist, men rist har også en annen funksjon. På motorbåter skal risten sitter forover for at det ikke skal bli vakuum når vannet strømmer over risten. Vil det være noe problem om det kun er inntaket?

Hvor skal det plasseres? Tenker langt bak mot akterspeilet og så langt ned som mulig? Antar at interceptor som går opp og ned rett bak ikke bør tulle til vannstrømmen?

• 2 uker senere...

Kan jo legge til grunnen at jeg ønsker et ekstra inntak her også.

Motoren er en Mercruiser QSD-350. Den blir ikke varm med mindre den går på turtall over 3400rpm.

Nå kjører jeg veldig sjeldent i det området så akkurat det er ikke noe problem, men selv om motoren ikke blir for varm ønsker jeg fortsatt best mulig kjøling til intercooleren og luften inn i motoren.

Jeg har selv prøvd uten utvendig sil. Hadde da bare en vanlig rett gjennomføring i skutebunn, og slet med at det ikke kommer nok vann inn når jeg har litt fart. Får en hevert effekt av vannet som strømmer forbi inntaket.  Dette har en kamerat også erfart da han byttet båt. 

Så kjøp deg en utvendig inntaks sil. Lim den fast,så den presser vann inn i inntaks gjennomføringen. Den skal da ha silen fremover når du monterer. 

Har Mercruiser motor og Bravo 3 drev som har sil vendt forover for å hjelpe vannet inn i når jeg en sjelden gang gasser på litt. Bygde om til eget kjølevannsinntak for over 10 år siden. Vanninntak gjennom Bravo 3 ble samtidig sperret helt av ved hjelp av et originalt Mercruiserkit som inneholdt alle nødvendige deler for å sperre inntaket.

• 4 måneder senere...

Jeg har nå kjøpt inn alt jeg trenger for å få på plass nytt vanninntak. Det ble 1 1/4" fra Trudesign med sil. 
Utfordringen er hvor det kan plasseres. 
Det må sitte langt bak og nærmest mulig senter slik at det ikke kommer over vann i sving. 
Så er det begrenset plass inne i båten til hvor det kan stå med forsterkninger i motorrom og selve motoren. 
Kan jeg sette inntaket i senter av den vinkelen på bildet? Inne i båten er det V bunn uten merker der utbygget er. 
Jeg aner ikke hvordan det er laget og er derfor litt skeptisk til å bore et 42mm hull ?

2AD337C5-947C-4A5F-8879-0A876760CC82.jpeg

93C516FB-CFE5-44AC-BE6C-EF2C1465ADF9.jpeg

Skjønner ikke helt hva du mener, det spillet jo ingen rolle hvilken vei du borer (?) Er det sandwich i bunnen må du ta de riktige forholdsreglene. Jeg har mitt et par meter foran akterspeilet og ca. 80 cm. opp regnet fra kjølen. Jeg bruker kun dette inntaket og inntaket via drevet er plugget. Åpningene i sila er selvsagt vendt forover. Jeg har VP drev. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Det er flere muligheter men det mest sannsynlige er divinyvcell som et brukt, et stivt skumlignende produkt med lukkede celler. 

Du trenger massiv støp der du skal montere gjennomføringen. Er det f. eks. divinyvcell der må denne skjæres ut innenfra i et område rundt der du skal ha hullet og så må du støpe litt der for å få tilstrekkelig tykkelse. Er det snakk om at skroget har flere cm distansemateriale så er området uegnet for gjennomføring. Se også 

https://baatplassen.no/i/topic/130895-ny-skroggjennomføring-i-sandwich-skrog/

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Hvis det er tomrom i de langsgående steppene ville jeg laget et lite hull fra innsiden for å undersøke om det er noe distansmateriale der. Hvis verftet fortsatt er i drift kanskje du kan sende dem en e-post å høre? 

Føles det ut som solid GRP mellom steppene? I så fall ville jeg heller satt inntaket der. 

Har du diskutert løsningen med to vanninntak med fagfolk? 

Hvis hoveddelen av kjølevannet blir sugd gjennom det nye inntaket er det kanskje en risiko for at drevet får dårlig kjøling, men dette kan jeg ikke nok om. 

Takk for svar. Da blir det sannsynligvis hull ved siden av om det er plass. Ved å sette på en 45 graders bøy på innsiden kan det gå. 
Er ikke så bekymret for kjølingen til drevet. Tenker å ta ut slangen slik at det er god åpning gjennom drevet. I tillegg har jeg drevdusj og kjører svært sjelden i plan mer enn 30 min. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...