Jump to content

Hva er rette mengde olje på sleipner rattpumpe?


Okkaby

Recommended Posts

Har byttet både rattpumpe å styresylinder i båten.

Begge er Sleipner å størrelse er som anbefalt fra Sleipner.

Men sliter med det jevnt å trøtt kommer olje ut overtryks ventil i pluggen på rattpumpen.

Så lure på hva som faktisk er rett mengde. For fyller en på, så en ser olje i hullet, så kommer det plutselig olje ut ved manøvrering.

Å det er lite moro å hele tiden måtte ha en bøtte på dørken under pumpa.

 

Alt er koblet i henhold til Sleipner sin manual, for montering med autopilot tilkoblet.

Alt er luftet, å der er ike noe mer luft i systemet noen plass.

Så syns det er jævla rart det skal kunne bygge seg opp så mye trykk i ratt pumpa.

 

Hadde aldri dette problemet med den gamle pumpen(som var for liten til nye motor)

Autopilot var også tilkoblet før nye rattpumpe .

Olje er med viskositet 15 å kjøpt på maritim. Så den skal være bra.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 55 minutter siden:

sliter med det jevnt å trøtt kommer olje ut overtryks ventil i pluggen på rattpumpen.

Det tyder på at du har luft i systemet. Jeg har samme utfordring på Dracoen, klarer ikke å få ut den siste luftbobla. Men på Viksunden har jeg aldri hatt olje som kommer ut, og aldri hatt behov for å etterfylle fra den dagen jeg monterte hydraulisk styring i 2006.

Link to post

For å si det mildt, så er jeg lite imponert av dette design.

Bare alene fylle pluggen, som sitter så det er omtrent umulig å fylle uten å søle halve væsken, er jo håpløst. En har ingen kontroll på når det er fylt i pumpa.(pumpe er type med flens, så rattet sitter nærme panelet)

Ikke har de noen fylle studs/slanger som passer til heller, på feks maritim. Beste var en stunds som passer på brusflaske, så en kunne kutte bunnen av den å bruke den som trakt.

 

Ved bytte av sylinder, ble sylinder fylt med olje, før slanger ble montert, dette for å minimere luft i sylinder. Slanger var alt fylt fra før, å plugget etter demontering og frem til de ble på koblet på nye sylinder. Etterpå er alt luftet flere ganger, å det er ingen tegn(ulyder/rykking) i rattet/pumpe når denne brukes. Autopilot er montert så denne ikke ble tømt for olje ved bytte, da t-stykker sitter helt opp ved rattpumpen, og autopilot pumpa sitter 1m lavere plassert.

 

Vurdere faktisk, om jeg bare skal sette på pluggen uten ventil, siden blindplugg passer rett på.

 

Gamle pumpa hadde plugg i messing med sikkerhets ventil innebygget. Nå er det en plastplugg, som jeg mistenker åpner med lavere trykk/ingen trykk.

 

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Har også brukt den patenten på sleipner som jeg har og det funker bra. Men det blir en del sveiving fram og tilbake. Ganske mye faktiskt. Når en tror at luften er ute er det som regel ganske mye igjen enda. Noe annet som jeg monterte på den gamle sylinderen jeg hadde var små ventiler i stedet for lufteskruen og satte en slange i mellom. Da kan en åpne begge ventilene og sveive bare en vei hele tiden. Det er nok en enklere måte å få ut luften på.

 

Redigert av Cheyenne (see edit history)
Link to post
Cheyenne skrev for 1 time siden:

Har også brukt den patenten på sleipner som jeg har og det funker bra. Men det blir en del sveiving fram og tilbake. Ganske mye faktiskt. Når en tror at luften er ute er det som regel ganske mye igjen enda. Noe annet som jeg monterte på den gamle sylinderen jeg hadde var små ventiler i stedet for lufteskruen og satte en slange i mellom. Da kan en åpne begge ventilene og sveive bare en vei hele tiden. Det er nok en enklere måte å få ut luften på.

 

Skjønner jeg deg rett, at du koblet en slange mellom lufteventilene (som du har byttet ut med kuleventiler?) på sylinderen? Det vil jo funket selv bare med lufteventilene, de holder jo tålig tett når man åpner en kvart tørn. Vil da lufta bli presset i retur og til pumpa og naturligvis stige opp og ut? Det var ikke dumt. Har brukt to bremseluftere fra biltema, er jo bare ei flaske med enveisventil i. Åpnet og svinget igjennom en halv liter, så byttet side og fylt oljen tilbake til påfyllinga.. tungvindt og grisete i forhold?

Link to post
Timmeeh skrev for 2 timer siden:

Skjønner jeg deg rett, at du koblet en slange mellom lufteventilene (som du har byttet ut med kuleventiler?) på sylinderen? Det vil jo funket selv bare med lufteventilene, de holder jo tålig tett når man åpner en kvart tørn. Vil da lufta bli presset i retur og til pumpa og naturligvis stige opp og ut? Det var ikke dumt. Har brukt to bremseluftere fra biltema, er jo bare ei flaske med enveisventil i. Åpnet og svinget igjennom en halv liter, så byttet side og fylt oljen tilbake til påfyllinga.. tungvindt og grisete i forhold?

Tror han mener fyllepluggen på rattpumpa.

På Sleipner sin styresylinder, så er der kun 2  veldig små lufte nipler på siden av sylinder. Ser andre har T-stykke med store lufte nipler der slanger kobles på sylinder. Så der er det nok enklere å montere en sådan lufte anordning. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Timmeeh skrev for 7 timer siden:

Skjønner jeg deg rett, at du koblet en slange mellom lufteventilene (som du har byttet ut med kuleventiler?) på sylinderen? Det vil jo funket selv bare med lufteventilene, de holder jo tålig tett når man åpner en kvart tørn. Vil da lufta bli presset i retur og til pumpa og naturligvis stige opp og ut? Det var ikke dumt. Har brukt to bremseluftere fra biltema, er jo bare ei flaske med enveisventil i. Åpnet og svinget igjennom en halv liter, så byttet side og fylt oljen tilbake til påfyllinga.. tungvindt og grisete i forhold?

Stemmer det. Hadde slange i mellom kuleventiler, men hadde også en liten meter med slange koblet til bunnen av en beholder som var koblet til styrepumpa for påfyll. Dermed er det bare å sveive. Da presser du ren olje uten luft gjennom systemet en vei og ikke driver å flytter lufta fram og tilbake. Det er jo ikke alltid at oljeslangene ligger med fin jevn stigning fra sylinderen til pumpa😀 og da har det jo lett for å danne seg luftlommer som kan være veldig vanskelig å få ut.

Link to post
Cheyenne skrev for 2 timer siden:

Stemmer det. Hadde slange i mellom kuleventiler, men hadde også en liten meter med slange koblet til bunnen av en beholder som var koblet til styrepumpa for påfyll. Dermed er det bare å sveive. Da presser du ren olje uten luft gjennom systemet en vei og ikke driver å flytter lufta fram og tilbake. Det er jo ikke alltid at oljeslangene ligger med fin jevn stigning fra sylinderen til pumpa😀 og da har det jo lett for å danne seg luftlommer som kan være veldig vanskelig å få ut.

Helt sant. Genialt egentlig.
 

 Men vil dette fungere med to styreposisjoner? 

Link to post

Nå har jeg sleipner sylinder å pumpe. Der er det ikke noen ventiler. 

Der er det 2 små luftenipler på siden av sylinderen, av type veldig liten grease nippel. Så ikke aktuelt å montere noe slange å beholder på disse.

Å ha slange å beholder hengende fra kalesje tak å ned til rattpumpe på tur er ikke noen løsning heller.

Da konkludere jeg heller at Sleipner har et totalt ubrukelig system. 

 

Så tenker det blir å montere messing blindpluggen å slippe å tenke mer på oljesøl

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Timmeeh skrev for 3 timer siden:

Men vil dette fungere med to styreposisjoner? 

Som sakt, Med to styreposisjoner skal det blindplugg  på fykingen til den laveste rattpumpa.

jeg har strokke en 5mm plastslange med plugger i endene fra tricylinder opp til øvre rattpumpe ,

kopler slangen til den ene lufte nippelen og andre enden  stikkes ned i påfyllingen til øvre pumpe så er det bare å åpne på lufte nippelen  nede og sveive i vei  til llufta er ute  og skifte til andre siden.

Enkelt og greit.

Hvis oljenivået om sommeren er nesten full er det bra.

Fyller en fult på høsten vil der renne over en varm sommerdag.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Har kjørt flere hundred runder med fult utslag på ror for å lufte Å fremdeles kommer det plutselig olje ut pluggen når den er på.

Autopilot har kjørt tilsvarende runder med fult utslag.

Som sagt er ikke Sleipner sin løsning beregnet for slanger på luftenipler. Andre fabrikanter har store luftenipler på t-stykke ilag med slanger. Å da er det nok enkelt å montere noe greier med slanger.

Men med luftenipler med maks 2mm hull i nippel, så blir ikke slange montering rette løsning.

Luftenipler sitter i tillegg pp siden av sylinderen å ikke på toppen.

 

 

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Det kan være luft rundt autopilotpumpa. Kjør autopilotpumpa en retning og drei rattet motsatt retning slik at roret ikke flytter seg, og så motsatt retning. Du vil høre på lyden når luften flytter seg i autopilotpumpa, fortsett til det ikke kommer luftbobler i slangen mellom rattpumpa og beholderen. Til slutt lufter du styresylinderen. 

Link to post

Jeg hadde denne typen sylinder, og tredde klare slanger utenpå til beholder. luftenipplene https://sleipner.no/produkt/16938/standard-styringssylindere/. I tillegg gjorde jeg som @abbor skriver med autopilot. Videre brukte jeg vinkelnippel på pumpe, med slange inn i dashbordet med oljetank type pakkboks. Det forutsetter at det er litt høyde i dashbord i forhold til pumpe. Da ble det luftet etterhvert.

 

Link to post
Okkaby skrev for 5 timer siden:

Da konkludere jeg heller at Sleipner har et totalt ubrukelig system.

Tror du er litt kjapp til å konkludere der. Det er mange som har fått styringene deres til å fungere. Produktene er Made in Fredrikstad, og jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at de har blant de beste produktene på markedet. Blir ikke "hoffleverandør" til Princess og Fairline bare pga. pris. Hvis du f.eks. sprenger ei rattpumpe fra noen forskjellige leverandører og ser på produksjonskvaliteten og måler produksjonsavvik ser du at dette ikke er dritt. At du ikke får til å lufte skikkelig betyr ikke at komponentene er ubrukelige. 

 

Gjør som Mons skriver når du skal lufte, da ser du om det kommer bobler opp i den klare slangen. Drei rattet helt til det stopper. Deretter fortsetter du å sveive på rattet til du hører at det knepper i overtrykksventilen. Så bråslipper du rattet, og sveiver den andre veien. Det er et triks for å få ut den siste bobla. Gjør dette gjentatte ganger begge veier. Sjekk også at slangene dine ligger med stigning hele veien fra sylinderen til pumpa. Hvis du ikke klarer å få til det må du ha fart på olja for å få ut lommer, det er litt verre. 

Link to post
Komodo skrev 18 minutter siden:

Tror du er litt kjapp til å konkludere der. Det er mange som har fått styringene deres til å fungere. Produktene er Made in Fredrikstad, og jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at de har blant de beste produktene på markedet. Blir ikke "hoffleverandør" til Princess og Fairline bare pga. pris. Hvis du f.eks. sprenger ei rattpumpe fra noen forskjellige leverandører og ser på produksjonskvaliteten og måler produksjonsavvik ser du at dette ikke er dritt. At du ikke får til å lufte skikkelig betyr ikke at komponentene er ubrukelige. 

 

Gjør som Mons skriver når du skal lufte, da ser du om det kommer bobler opp i den klare slangen. Drei rattet helt til det stopper. Deretter fortsetter du å sveive på rattet til du hører at det knepper i overtrykksventilen. Så bråslipper du rattet, og sveiver den andre veien. Det er et triks for å få ut den siste bobla. Gjør dette gjentatte ganger begge veier. Sjekk også at slangene dine ligger med stigning hele veien fra sylinderen til pumpa. Hvis du ikke klarer å få til det må du ha fart på olja for å få ut lommer, det er litt verre. 

Styringen fungere 100% den. Er kun at det kommer olje ut denne plast pluggen på pumpa. DEn går mykt å nøyaktig som den skal uten noen ulyder/hakking når en styrer.

 

Er på ingen måte aktuelt å montere noe permanent slange/beholder på pumpa. Da må alt av instrumenter fjernes permanent, å da blir det fremdeles håpløst å komme til. Å instrumenter må da stues bort uten for synsfelt en plass.

 

Har som sagt brukt pumpa på tur i mer enn 10 timer nå, å i tillegg kjørt flere hundred runder med maks ratt utslag ved kai, både fra ratt å autopilot. Fremdeles samme resultat, det kommer plutselig olje ut.

 

Å jo jeg står ved min mening om dårlig design fra Sleipner. Når en har inn/utløp av hydraulikk på toppen av sylinder, så plassere en ikke lufting på siden. Luft vil legge seg på toppen, å ikke på siden. Er nok en goe grunn for andre har montert lufting direkte på tilkobling på sylinder.

 

Så når dette tydeligvis er et kjent problem, så burde det vel bli nevnt i deres monterings papirer, vil nu jeg mene.

Så ut ifra det jeg hører her, så er en enkel løsning å hive på blindpluggen. Da slipper en mer søl.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 45 minutter siden:

Når en har inn/utløp av hydraulikk på toppen av sylinder, så plassere en ikke lufting på siden.


Sylinderen kan vel roteres slik at luftingen kommer på toppen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Okkaby skrev for 6 timer siden:

Men med luftenipler med maks 2mm hull i nippel, så blir ikke slange montering rette løsning.

Luftenipler sitter i tillegg pp siden av sylinderen å ikke på toppen.

 

Ja det er vel bare å vri sylinder 90 grader

Hvis du fyller Rattpumpa helt full med kald olje, og kjører autopilot vil oljen bli lunket opp, da vil den spytte ut olje.

Oljen må ha plass til å utvide seg.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Roger jo skrev 40 minutter siden:

Ja det er vel bare å vri sylinder 90 grader

Hvis du fyller Rattpumpa helt full med kald olje, og kjører autopilot vil oljen bli lunket opp, da vil den spytte ut olje.

Oljen må ha plass til å utvide seg.

Dette var aldri et problem på den gamle pumpa(som å var Sleipner av eldre type) der var pluggen i messing med overtrykks ventil/lufting. Kom aldri en dråpe ut av den. 

 

Men så spørs om rattpumpa skal fylles helt til det står opp til kanten på hullet. Kan ikke huske det ble nevnt noe om dette i manualen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 9 minutter siden:

Men så spørs om rattpumpa skal fylles helt til det står opp til kanten på hullet. Kan ikke huske det ble nevnt noe om dette i manualen.

Den skal ikke fylles helt opp, oljen utvider seg.  

Når du har kjørt litt, tapp av til 10mm under hullet. 

fant denne hos Sleipner med lufting opp.

image.png.a12ca476b2f1a52a69130f1aa859959e.png

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...