Okkaby Startet 13.Oktober.2022 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2022 Har byttet både rattpumpe å styresylinder i båten. Begge er Sleipner å størrelse er som anbefalt fra Sleipner. Men sliter med det jevnt å trøtt kommer olje ut overtryks ventil i pluggen på rattpumpen. Så lure på hva som faktisk er rett mengde. For fyller en på, så en ser olje i hullet, så kommer det plutselig olje ut ved manøvrering. Å det er lite moro å hele tiden måtte ha en bøtte på dørken under pumpa. Alt er koblet i henhold til Sleipner sin manual, for montering med autopilot tilkoblet. Alt er luftet, å der er ike noe mer luft i systemet noen plass. Så syns det er jævla rart det skal kunne bygge seg opp så mye trykk i ratt pumpa. Hadde aldri dette problemet med den gamle pumpen(som var for liten til nye motor) Autopilot var også tilkoblet før nye rattpumpe . Olje er med viskositet 15 å kjøpt på maritim. Så den skal være bra. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Komodo Svart 13.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 Okkaby skrev 55 minutter siden: sliter med det jevnt å trøtt kommer olje ut overtryks ventil i pluggen på rattpumpen. Det tyder på at du har luft i systemet. Jeg har samme utfordring på Dracoen, klarer ikke å få ut den siste luftbobla. Men på Viksunden har jeg aldri hatt olje som kommer ut, og aldri hatt behov for å etterfylle fra den dagen jeg monterte hydraulisk styring i 2006. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Okkaby Svart 13.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 For å si det mildt, så er jeg lite imponert av dette design. Bare alene fylle pluggen, som sitter så det er omtrent umulig å fylle uten å søle halve væsken, er jo håpløst. En har ingen kontroll på når det er fylt i pumpa.(pumpe er type med flens, så rattet sitter nærme panelet) Ikke har de noen fylle studs/slanger som passer til heller, på feks maritim. Beste var en stunds som passer på brusflaske, så en kunne kutte bunnen av den å bruke den som trakt. Ved bytte av sylinder, ble sylinder fylt med olje, før slanger ble montert, dette for å minimere luft i sylinder. Slanger var alt fylt fra før, å plugget etter demontering og frem til de ble på koblet på nye sylinder. Etterpå er alt luftet flere ganger, å det er ingen tegn(ulyder/rykking) i rattet/pumpe når denne brukes. Autopilot er montert så denne ikke ble tømt for olje ved bytte, da t-stykker sitter helt opp ved rattpumpen, og autopilot pumpa sitter 1m lavere plassert. Vurdere faktisk, om jeg bare skal sette på pluggen uten ventil, siden blindplugg passer rett på. Gamle pumpa hadde plugg i messing med sikkerhets ventil innebygget. Nå er det en plastplugg, som jeg mistenker åpner med lavere trykk/ingen trykk. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
husky dane 85 Svart 13.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 Når eg fyller olje på styringer så bruker eg ein nippel med slange fra pumpa og ca 1m opp til ein beholder som slangen er tilkopla i bunn og hull oppe til å etter fylla olje, virkar svert bra,saamt att ein ser når da kjem ut luft. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 13.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 (redigert) Har også brukt den patenten på sleipner som jeg har og det funker bra. Men det blir en del sveiving fram og tilbake. Ganske mye faktiskt. Når en tror at luften er ute er det som regel ganske mye igjen enda. Noe annet som jeg monterte på den gamle sylinderen jeg hadde var små ventiler i stedet for lufteskruen og satte en slange i mellom. Da kan en åpne begge ventilene og sveive bare en vei hele tiden. Det er nok en enklere måte å få ut luften på. Redigert 13.Oktober.2022 av Cheyenne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 13.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 Cheyenne skrev for 1 time siden: Har også brukt den patenten på sleipner som jeg har og det funker bra. Men det blir en del sveiving fram og tilbake. Ganske mye faktiskt. Når en tror at luften er ute er det som regel ganske mye igjen enda. Noe annet som jeg monterte på den gamle sylinderen jeg hadde var små ventiler i stedet for lufteskruen og satte en slange i mellom. Da kan en åpne begge ventilene og sveive bare en vei hele tiden. Det er nok en enklere måte å få ut luften på. Skjønner jeg deg rett, at du koblet en slange mellom lufteventilene (som du har byttet ut med kuleventiler?) på sylinderen? Det vil jo funket selv bare med lufteventilene, de holder jo tålig tett når man åpner en kvart tørn. Vil da lufta bli presset i retur og til pumpa og naturligvis stige opp og ut? Det var ikke dumt. Har brukt to bremseluftere fra biltema, er jo bare ei flaske med enveisventil i. Åpnet og svinget igjennom en halv liter, så byttet side og fylt oljen tilbake til påfyllinga.. tungvindt og grisete i forhold? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 13.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 Timmeeh skrev for 2 timer siden: Skjønner jeg deg rett, at du koblet en slange mellom lufteventilene (som du har byttet ut med kuleventiler?) på sylinderen? Det vil jo funket selv bare med lufteventilene, de holder jo tålig tett når man åpner en kvart tørn. Vil da lufta bli presset i retur og til pumpa og naturligvis stige opp og ut? Det var ikke dumt. Har brukt to bremseluftere fra biltema, er jo bare ei flaske med enveisventil i. Åpnet og svinget igjennom en halv liter, så byttet side og fylt oljen tilbake til påfyllinga.. tungvindt og grisete i forhold? Tror han mener fyllepluggen på rattpumpa. På Sleipner sin styresylinder, så er der kun 2 veldig små lufte nipler på siden av sylinder. Ser andre har T-stykke med store lufte nipler der slanger kobles på sylinder. Så der er det nok enklere å montere en sådan lufte anordning. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Cheyenne Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Timmeeh skrev for 7 timer siden: Skjønner jeg deg rett, at du koblet en slange mellom lufteventilene (som du har byttet ut med kuleventiler?) på sylinderen? Det vil jo funket selv bare med lufteventilene, de holder jo tålig tett når man åpner en kvart tørn. Vil da lufta bli presset i retur og til pumpa og naturligvis stige opp og ut? Det var ikke dumt. Har brukt to bremseluftere fra biltema, er jo bare ei flaske med enveisventil i. Åpnet og svinget igjennom en halv liter, så byttet side og fylt oljen tilbake til påfyllinga.. tungvindt og grisete i forhold? Stemmer det. Hadde slange i mellom kuleventiler, men hadde også en liten meter med slange koblet til bunnen av en beholder som var koblet til styrepumpa for påfyll. Dermed er det bare å sveive. Da presser du ren olje uten luft gjennom systemet en vei og ikke driver å flytter lufta fram og tilbake. Det er jo ikke alltid at oljeslangene ligger med fin jevn stigning fra sylinderen til pumpa😀 og da har det jo lett for å danne seg luftlommer som kan være veldig vanskelig å få ut. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 (redigert) Har hatt slangenippel på pumpa og gjennomsiktig slange opp til en liten beholder med lokk (oljebeholderen til oljesmurt pakkboks) montert på synlig sted noen år. Da er problemet løst og man har hele tiden visuell kontroll med nivået i "ekspansjonstanken". Slangen må ha stigning hele veien for å få ut luft Redigert 14.Oktober.2022 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Timmeeh Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Cheyenne skrev for 2 timer siden: Stemmer det. Hadde slange i mellom kuleventiler, men hadde også en liten meter med slange koblet til bunnen av en beholder som var koblet til styrepumpa for påfyll. Dermed er det bare å sveive. Da presser du ren olje uten luft gjennom systemet en vei og ikke driver å flytter lufta fram og tilbake. Det er jo ikke alltid at oljeslangene ligger med fin jevn stigning fra sylinderen til pumpa😀 og da har det jo lett for å danne seg luftlommer som kan være veldig vanskelig å få ut. Helt sant. Genialt egentlig. Men vil dette fungere med to styreposisjoner? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Nå har jeg sleipner sylinder å pumpe. Der er det ikke noen ventiler. Der er det 2 små luftenipler på siden av sylinderen, av type veldig liten grease nippel. Så ikke aktuelt å montere noe slange å beholder på disse. Å ha slange å beholder hengende fra kalesje tak å ned til rattpumpe på tur er ikke noen løsning heller. Da konkludere jeg heller at Sleipner har et totalt ubrukelig system. Så tenker det blir å montere messing blindpluggen å slippe å tenke mer på oljesøl Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Roger jo Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 (redigert) Timmeeh skrev for 3 timer siden: Men vil dette fungere med to styreposisjoner? Som sakt, Med to styreposisjoner skal det blindplugg på fykingen til den laveste rattpumpa. jeg har strokke en 5mm plastslange med plugger i endene fra tricylinder opp til øvre rattpumpe , kopler slangen til den ene lufte nippelen og andre enden stikkes ned i påfyllingen til øvre pumpe så er det bare å åpne på lufte nippelen nede og sveive i vei til llufta er ute og skifte til andre siden. Enkelt og greit. Hvis oljenivået om sommeren er nesten full er det bra. Fyller en fult på høsten vil der renne over en varm sommerdag. Redigert 14.Oktober.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
abbor Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Det er ikke når du er på tur du skal ha en beholder koblet til rattpumpa via en klar slange, men når du lufter systemet. Har ikke erfaring med Sleipner, men for meg virker det som styresystemer er lignende de fleste andre så kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å lufte. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 (redigert) Har kjørt flere hundred runder med fult utslag på ror for å lufte Å fremdeles kommer det plutselig olje ut pluggen når den er på. Autopilot har kjørt tilsvarende runder med fult utslag. Som sagt er ikke Sleipner sin løsning beregnet for slanger på luftenipler. Andre fabrikanter har store luftenipler på t-stykke ilag med slanger. Å da er det nok enkelt å montere noe greier med slanger. Men med luftenipler med maks 2mm hull i nippel, så blir ikke slange montering rette løsning. Luftenipler sitter i tillegg pp siden av sylinderen å ikke på toppen. Redigert 14.Oktober.2022 av Okkaby (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
husky dane 85 Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Ein ting som er viktig er å sveiva sakte på rattet har eg erfart.du kan og båra og jenga inn luftenipplar i banjo koplingen Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Jeg mente slange og beholder permanent tilkoblet rattpumpa. Hvis du ikke ønsker at den skal "henge fra kalesjetak" kan du finne en finere beholder og montere på veggen ved rattet. Bunnen må bare være en cm høyere enn pluggen oppå rattpumpa, og beholderen kan være liten. Feks et 25 mm rør som er 6-7 cm langt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
abbor Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Det kan være luft rundt autopilotpumpa. Kjør autopilotpumpa en retning og drei rattet motsatt retning slik at roret ikke flytter seg, og så motsatt retning. Du vil høre på lyden når luften flytter seg i autopilotpumpa, fortsett til det ikke kommer luftbobler i slangen mellom rattpumpa og beholderen. Til slutt lufter du styresylinderen. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Jeg hadde denne typen sylinder, og tredde klare slanger utenpå til beholder. luftenipplene https://sleipner.no/produkt/16938/standard-styringssylindere/. I tillegg gjorde jeg som @abbor skriver med autopilot. Videre brukte jeg vinkelnippel på pumpe, med slange inn i dashbordet med oljetank type pakkboks. Det forutsetter at det er litt høyde i dashbord i forhold til pumpe. Da ble det luftet etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Okkaby skrev for 5 timer siden: Da konkludere jeg heller at Sleipner har et totalt ubrukelig system. Tror du er litt kjapp til å konkludere der. Det er mange som har fått styringene deres til å fungere. Produktene er Made in Fredrikstad, og jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at de har blant de beste produktene på markedet. Blir ikke "hoffleverandør" til Princess og Fairline bare pga. pris. Hvis du f.eks. sprenger ei rattpumpe fra noen forskjellige leverandører og ser på produksjonskvaliteten og måler produksjonsavvik ser du at dette ikke er dritt. At du ikke får til å lufte skikkelig betyr ikke at komponentene er ubrukelige. Gjør som Mons skriver når du skal lufte, da ser du om det kommer bobler opp i den klare slangen. Drei rattet helt til det stopper. Deretter fortsetter du å sveive på rattet til du hører at det knepper i overtrykksventilen. Så bråslipper du rattet, og sveiver den andre veien. Det er et triks for å få ut den siste bobla. Gjør dette gjentatte ganger begge veier. Sjekk også at slangene dine ligger med stigning hele veien fra sylinderen til pumpa. Hvis du ikke klarer å få til det må du ha fart på olja for å få ut lommer, det er litt verre. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Okkaby Svart 14.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Komodo skrev 18 minutter siden: Tror du er litt kjapp til å konkludere der. Det er mange som har fått styringene deres til å fungere. Produktene er Made in Fredrikstad, og jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at de har blant de beste produktene på markedet. Blir ikke "hoffleverandør" til Princess og Fairline bare pga. pris. Hvis du f.eks. sprenger ei rattpumpe fra noen forskjellige leverandører og ser på produksjonskvaliteten og måler produksjonsavvik ser du at dette ikke er dritt. At du ikke får til å lufte skikkelig betyr ikke at komponentene er ubrukelige. Gjør som Mons skriver når du skal lufte, da ser du om det kommer bobler opp i den klare slangen. Drei rattet helt til det stopper. Deretter fortsetter du å sveive på rattet til du hører at det knepper i overtrykksventilen. Så bråslipper du rattet, og sveiver den andre veien. Det er et triks for å få ut den siste bobla. Gjør dette gjentatte ganger begge veier. Sjekk også at slangene dine ligger med stigning hele veien fra sylinderen til pumpa. Hvis du ikke klarer å få til det må du ha fart på olja for å få ut lommer, det er litt verre. Styringen fungere 100% den. Er kun at det kommer olje ut denne plast pluggen på pumpa. DEn går mykt å nøyaktig som den skal uten noen ulyder/hakking når en styrer. Er på ingen måte aktuelt å montere noe permanent slange/beholder på pumpa. Da må alt av instrumenter fjernes permanent, å da blir det fremdeles håpløst å komme til. Å instrumenter må da stues bort uten for synsfelt en plass. Har som sagt brukt pumpa på tur i mer enn 10 timer nå, å i tillegg kjørt flere hundred runder med maks ratt utslag ved kai, både fra ratt å autopilot. Fremdeles samme resultat, det kommer plutselig olje ut. Å jo jeg står ved min mening om dårlig design fra Sleipner. Når en har inn/utløp av hydraulikk på toppen av sylinder, så plassere en ikke lufting på siden. Luft vil legge seg på toppen, å ikke på siden. Er nok en goe grunn for andre har montert lufting direkte på tilkobling på sylinder. Så når dette tydeligvis er et kjent problem, så burde det vel bli nevnt i deres monterings papirer, vil nu jeg mene. Så ut ifra det jeg hører her, så er en enkel løsning å hive på blindpluggen. Da slipper en mer søl. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
_Bliss_ Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Jeg ville vært forsiktig med å erstatte lufting med blindplugg. Det kan gå hard utover simmerringer/ tetninger i rattpumpe, autpilotpumpe og styresylinder. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Okkaby skrev 45 minutter siden: Når en har inn/utløp av hydraulikk på toppen av sylinder, så plassere en ikke lufting på siden. Sylinderen kan vel roteres slik at luftingen kommer på toppen? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Roger jo Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 (redigert) Okkaby skrev for 6 timer siden: Men med luftenipler med maks 2mm hull i nippel, så blir ikke slange montering rette løsning. Luftenipler sitter i tillegg pp siden av sylinderen å ikke på toppen. Ja det er vel bare å vri sylinder 90 grader Hvis du fyller Rattpumpa helt full med kald olje, og kjører autopilot vil oljen bli lunket opp, da vil den spytte ut olje. Oljen må ha plass til å utvide seg. Redigert 14.Oktober.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Okkaby Svart 14.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Roger jo skrev 40 minutter siden: Ja det er vel bare å vri sylinder 90 grader Hvis du fyller Rattpumpa helt full med kald olje, og kjører autopilot vil oljen bli lunket opp, da vil den spytte ut olje. Oljen må ha plass til å utvide seg. Dette var aldri et problem på den gamle pumpa(som å var Sleipner av eldre type) der var pluggen i messing med overtrykks ventil/lufting. Kom aldri en dråpe ut av den. Men så spørs om rattpumpa skal fylles helt til det står opp til kanten på hullet. Kan ikke huske det ble nevnt noe om dette i manualen. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Roger jo Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Okkaby skrev 9 minutter siden: Men så spørs om rattpumpa skal fylles helt til det står opp til kanten på hullet. Kan ikke huske det ble nevnt noe om dette i manualen. Den skal ikke fylles helt opp, oljen utvider seg. Når du har kjørt litt, tapp av til 10mm under hullet. fant denne hos Sleipner med lufting opp. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.