Jump to content

Evinrude E-tec 150 HO fusker på tomgang når Power trim/heis aktiveres og gir motor alarm


Fgjert

Recommended Posts

Hei, har en Evinrude E-tec 150 HO som ikke går jevnt på tomgang når spesielt utstyr som trekker strøm aktiveres. Da begynner den å fuske og blinker rødt med lydalarm om ‘Engine Fault’.

Når eg så gir litt turtall i nøytral så forsvinner alarm og båten kan kjøres fint. Under kjøring virker det fint, men med en gang en justerer på trim så får motoren en ujevn gange.

Må nok på med en diagnose hos verksted, men lurer på om noen har vært borti lignende problem

Link to post

Kjenner ikke til E-Tec, men det første eg ville sjekket her var batteriet.

Disse motorene har jo ein del elektronikk som er sensitivt på strøm, så vis batteriet er dårlig så vil ein kunne oppleve det du forteller om..

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Som alltid med Etec, kjøp deg diagnoseprogram og kabel på EBay. Sparer seg fort inn hvis du kan litt om motorer og har normalt antall tomler. 
Du skulle ha fått lest ut den koden. Hadde du bodd i nærheten skulle jeg tatt med meg PC og kabel. Jeg hadde en G1 115hk tidligere som varslet «low system voltage». Da får man en del merkelige følgefeil. Det er relatert til ladekretsen som bruker magnetene i svinghjulet til å produsere 55V. Et delvis kjent problem på Etec er at magnetene over tid kan løsne pga korrosjon. Da drar de seg mot hverandre da anhver magnet har omvendt polaritet. SyStemet klarer ikke lage nok strøm. Forhandler vil da gjerne selge deg et nytt svinghjul til ti båtpenger. Min kur var å skru av svinghjulet, pusse alt rent og lime de fast i riktig posisjon med epoxylim/Aralditt. Deretter lakke alt med en god spraylakk og montere igjen. Alt fikset. 

Link to post

Vet ikke hva slags batteri du har, men jeg fikk streng beskjed når jeg kjøpte min motor at jeg måtte ha et batteri med kaldstart effekt på minimum CCA750. Jeg antar at dette ikke nødvendigvis bare er pga. kaldstarter, men også for å skjerme motoren for spenningsfall når andre forbrukere startes.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Hei, takk for gode innspill. Har et exide startbatteri som er ganske nytt. Ser at det har bare 50Ah, men startstrømmen er ganske høy. Ble anbefalt dette når eg skulle kjøpe nytt.
Har lest litt om disse magnetene rundt svinghjul som løsner, vil sjekke litt ifht det.

6A63A0C2-3F0E-4CF7-A424-2CA4A6CF2C7D.jpeg

Link to post
Fgjert skrev 6 minutter siden:

Hei, takk for gode innspill. Har et exide startbatteri som er ganske nytt. Ser at det har bare 50Ah, men startstrømmen er ganske høy. Ble anbefalt dette når eg skulle kjøpe nytt.
Har lest litt om disse magnetene rundt svinghjul som løsner, vil sjekke litt ifht det.

6A63A0C2-3F0E-4CF7-A424-2CA4A6CF2C7D.jpeg

 

De magnetene styrer tenninga og landings, da skulle du fått 50v feil også. Rart det bare skjer når du bruker powertrimmen. Gå over kontaktene på motor, hovedstrømbryter og batteri 

Link to post

Har også en hydraulisk motorheis som påvirker tomgang.

Når jeg aktiverer denne dropper turtall til mellom 400-475rpm. Mulig det ligger noe i systemet som gjør at det kjem alarm på lavt turtall. Når den går så lavt virker det som om den ikke går på alle sylindre. Kvitterer jeg ut alarm så går den av etter 30sek og turtall stiger til rundt 500-525rpm. Er det en enkel sak å justere tomgang med diagnose verktøy ? Kunne tenkt meg litt høyere turtall på tomgang

Link to post

Start med kontroll av alle relevante koblingspunkter. Fjern irr og ettertrekk muttere, absolutt på batteri. Hjelper ikke med nytt, stort batteri om det er slurv i tilkblingene.

Bruk batteri i henhold til spec, evt kobl på et ekstra batteri for test. 

Måle strøm og spenning på de rette stedene. Bedre å måle seg frem til feilen, enn bytte svinghjul, batteri og omprogrammering.

Bruk måleinstrument med lagring av max og min verdier, for forenkling av feilsøking.

Tipper større batteri og bedre kvalitet på tilkoblinger, fjerner feilen.

Redigert av Queen Elizabeth (see edit history)
Link to post

har opplevd på egen motor (ikke etec)  at oppirrede batterikabler kan fort skape spenninsfall her og der.  Men da burde man vel merket det ved oppstart også

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Honduras skrev On 13.10.2022 at 21.33:

Som alltid med Etec, kjøp deg diagnoseprogram og kabel på EBay. Sparer seg fort inn hvis du kan litt om motorer og har normalt antall tomler. 
Du skulle ha fått lest ut den koden. Hadde du bodd i nærheten skulle jeg tatt med meg PC og kabel. Jeg hadde en G1 115hk tidligere som varslet «low system voltage». Da får man en del merkelige følgefeil. Det er relatert til ladekretsen som bruker magnetene i svinghjulet til å produsere 55V. Et delvis kjent problem på Etec er at magnetene over tid kan løsne pga korrosjon. Da drar de seg mot hverandre da anhver magnet har omvendt polaritet. SyStemet klarer ikke lage nok strøm. Forhandler vil da gjerne selge deg et nytt svinghjul til ti båtpenger. Min kur var å skru av svinghjulet, pusse alt rent og lime de fast i riktig posisjon med epoxylim/Aralditt. Deretter lakke alt med en god spraylakk og montere igjen. Alt fikset. 

Hei, har da prøvd med diagnoseverktøy og ser at jeg får feilkode 17 som er 55v circuit below range. Når motor går på tomgang viser den ca.40V ved 500rpm. Øker er rpm til ca.700 går den opp til 55V. Kan det da være feil med magnetene på svinghjul eller er det naturlig at ladekretsen varierer mellom 30-55V

3AEDEC06-F4DA-4636-BE43-7E2EF39B9EC4.jpeg

3A35F711-F9D8-4451-94DE-55CC0109E4EA.jpeg

3A34636C-9E12-45F1-A3EB-8D72BE2885A0.jpeg

AD08C121-EE05-494B-B8B6-D07F828596E9.jpeg

Link to post

Hei,

vær sikker på at motoren og batteriet er koblet riktig. Det er en del snekkere der ute som mener at alle røde kabler er + og alle svarte kabler er - og da kan du koble alt rødt sammen...

 

Og det går galt.

 

https://www.crowleymarine.com/d/tech_article/oe-2011-evinrude-installation--predelivery-guide-p-n-5008506---technical-specifications-battery-installation-boat-rigging-5008506

 

Linken viser deg hvordan du skal (skal som i: gjør det slik for å unngå problemer mener de som har laget motoren) koble sammen batteriet til din E-tec. Dert er verdt å sjekke for det kan kobles feil og da skjer slike rare feil når du bruker strøm.

Link to post

Hvis ladespenningen dropper under en viss verdi over en fastsatt periode, går motoren i safemode og man opplever det som «fusking» hvor den ikke tenner på alle sylindre. Husker ikke nå, men mener det står en forklaring i manualen. Var under 40V i mer enn 20 sekunder eller noe sånt. Meget lett for å stoppe da tomgangen blir lavere siden den ikke går rent. Akkurat samme som skjedde på min 115hk når magnetene hadde løsnet og forskjøvet seg. Hvis man stopper motoren og starter igjen vil den gjerne gå fint fram til spenningen synker for lenge igjen. Hvis man starter og kjører på høyere turtall kan det gå bra en periode fordi systemet går fort nok ril å produsere 55v, men så kjører man litt på tomgang og så er feilen der igjen. Etter at jeg fikset svinghjulet var det som å få ny motor. Startet nesten bare man så hardt på den, og kjempefin gange på tomgang. Kostet meg en lørdag med skruing, en pakke lochtite epoxy fra Clas Ohlson og en boks svart lakk fra Biltema. 
Jeg tok noen bilder dengang, så mulig jeg skal lage en tråd om det for de som er interessert. 

Link to post

Hvis magnetene har løsnet, må du være obs når du tar av svinghjulet. Annenhver magnet har lik polaritet, så jeg merket alle med tusj med 1,2,1,2osv rundt hele. Hvis man er usikker på polariteten på noen løse, sjekker man bare mot de som sitter fast. De er ganske skjøre, så behandle dem forsiktig. De er også svært sterke, så plasser dem minst 10cm fra hverandre på benken. Hvis ikke kan de knekke når de smekker sammen. Jeg laget en liten mal av en finerbit som passet over 3-4 av de magnetene som fremdeles satt fast i korrekt stilling. Da var det enkelt å lime fast de løse i korrekt posisjon etterpå. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...