Jump to content

Reparasjon av baug


Iversenskii

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Grønngylt skrev On 30.10.2022 at 18.37:

Hvis ikke du vet hva du holder på med, avslutt tanken på å fikse det selv, bot i det sure eple også betal noen som vet hva de gjør. 

 

Selvgjort er velgjort, stemmer ikke når det kommer til sånt som dette 

Mener du man skal leie inn dyre proffer til slikt også om det er en billigbåt som bare skal brukes innaskjærs i badetemperatur (altså ikke kritisk om det siden blir lekkasje)?

 

Skal man krysse atlanteren eller vil ha en strøken båt så vil man naturligvis få det beste resultatet ved å leie inn noen som virkelig kan dette, men så var det dette med økonomi da, og ikke alle har råd til å få alt perfekt og da står kanskje valget mellom å ha en båt med pålitelig motor og tett, mens stygg baug. Eller å ha en perfekt baug og en motor som stopper så man blir liggende å dunke i fjæra og etter kort tid får en baug lik den i åpningsinnlegget.

 

Også proffene har jo en gang vært nybegynnere som har støpt for første gang. Hvorfor skal ikke andre også kunne få til dette ved å lære seg ting via Youtube og Båtplassen osv? (så må man selvfølgelig sortere bort dårlige råd).

 

Skal man hele tiden leie inn hjelp til alt så blir det ekstremt dyrt og mange har da i realiteten ikke råd til å ha båt, derfor er det viktig å kunne gjøre litt selv. Jeg har selv tettet baugen på ene båten min (mye mindre lekkasje enn trådstarters) og folk her har skrevet at metoden ikke er etter boka. Det vet jeg jo, men målet mitt var ikke å få det perfekt, men å få det tett så jeg slapp å få vann inn i båten, og det ble tett og har vært det i mange år nå. Og få legger merke til at det ikke er perfekt da ikke alle kikker der nede på baugen like over og under vannflata.

 

Ofte står valget mellom å skrote båten eller å fikse litt selv med glassfiber og da mener jeg det kan være greit å prøve litt selv. Ikke i mitt tilfelle riktignok da jeg kunne klart meg fint med tyngre dobbeltbunn og litt våte føtter når jeg kjører båt, synes bare det var greiere å tette lekkasjene når det var så enkelt å ordne det selv.

 

Hvor mange tusen tror du det vil koste om man skal få fikset trådstarters skade på et båtverksted? Jeg vil tippe det lett bikker 10.000 kr.

 

Og hva tror du det koster i innkjøp på Biltema om man har tilgang til det verktøyet som finnes i normale hjem og lapper sammen noe selv så det holder tett de neste 10 årene om man ikke er så kresen på at det skal se pent ut? Det tror jeg man vil klare med innkjøp for 1000 kr og en porsjon egeninnsats.

 

Om jeg ikke har bommet veldig mye på prisene så vil for mange kun et av alternativenevære aktuelt. En annen ting er at det lett kan være en del ventetid på båtverksteder iblant. Nå er det jo utafor sesong og sånn sett lettere, men jeg vil tippe at med korona-årene og mange nye båteiere så er det nok ekstra mange grunnstøtinger hvorav mange skjer med folk som ikke reparerer slikt selv. Og ikke alle kan ta båten ut og inn av vinterlagringen når som helst på vinteren når verkstedet kanskje har kapasitet i desember.

Link to post
Share on other sites

Viktig at dette får tørke skikkelig og at temperaturen er riktig når du skal støpe. 

 

Ser ut som dette er en betydelig skade, og under vannlinjen, så viktig at jobben blir gjort riktig. Kommer du til fra baksiden? I så fall kan du først støpe en enkel form av baugpartiet som skal utbedres. Kle området med pakketape og ta et avstøp. Ta av støpet og slip ned alt skadet laminat. Bruker du form sliper du fra innsiden. Skal du støpe fra utsiden sliper du fra utsiden. Husk god avtrapping. 1 til 10 er anbefalt. Ved tykkere laminater har det hendt at jeg begrenser meg til 1 til 5. Skjær til biter med duk. Start med duk som så vidt dekker hullet. Om du støper fra utsiden, fest gjerne noe papp eller liknende på innsiden som gir støtte til første laget med støp. La det første laget herde før du fortsetter med flere lag med gradvis større duk. Når du har bygget opp tilstrekkelig tykkelse, slip og legg på et par lag gelcoat før du avslutter med topcoat. Slip med gradvis finere papir( start med grovt og avslutt med 1500-2000 korning) helt til du avslutter med rubbing.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Eg er uviss på kva båt dette er, og kor stor båten er.

Verdien er òg ukjent. Dersom verdien er mindre enn 10-20 000 hadde eg kondemnert båten.

 

Dersom det er mogeleg å snu båten opp ned er reparasjonen enklare.

Eg hadde reparert båten sjølv. Då veit ein at det er skikkeleg gjort.

Dersom båten skal reparerast, av deg eller av ein proff, så hadde eg sjølv slipt bort skadane.

Dette er ein enkel drittjobb, og det er nok lettare å få nokon til å støypa dersom den verste slipejobben er gjort.

 

Du må ha rett temperatur for å støypa. Det kan bli vanskeleg, no i november, om du ikkje har eit telt over båten.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 7 timer siden:

Mener du man skal leie inn dyre proffer til slikt også om det er en billigbåt som bare skal brukes innaskjærs i badetemperatur (altså ikke kritisk om det siden blir lekkasje)?

 

Hvor mange tusen tror du det vil koste om man skal få fikset trådstarters skade på et båtverksted? Jeg vil tippe det lett bikker 10.000 kr.

 

De fleste ulykker skjer vel i hjemmet ? Fleste bilulykkene skjer 5minutter unna hjemmet ? Har hørt noe sånt tideligere. 

 

Jeg mener den skaden der er for stor og for kritisk for en nybegynner som skal prøve seg frem. Hvis den støpen der går opp pga dårlig heft, så kan det bli svært kritisk situasjon på kort tid. 

 

Hvis man godtar 95% strøken finish så tipper jeg en sånn skade havner på 10k, skal man ha det usyneligt så blir det for 20-30k

 

Ask skrev for 5 timer siden:

Dersom båten skal reparerast, av deg eller av ein proff, så hadde eg sjølv slipt bort skadane.

Dette er ein enkel drittjobb, og det er nok lettare å få nokon til å støypa dersom den verste slipejobben er gjort.

 

Det er slemt gjort mot han som skal ta jobben, jeg liker i allefall å slipe skadene selv for å se hvordan skaden har utvikla seg og hvordan det skal bygges opp igjen 

 

Jakob T skrev 1 minutt siden:

Sliping,er ein del av støypejobben.Foretrekker å slipe sjølv,da har ein bedre kontroll på jobben som skal utføres.Ser ikkje på dette som ein drittjobb.bare å kle seg riktig å sjå lyst på livet. :smiley::smiley:

 

Der er vi enige :) 

 

hva mener du med å kle seg riktigt ? Slipa masse i shorts og t skjorte. Når man har tatt ett par sånne jobber så slutter det å klø. Den dagen du kan gå å pisse, uten og ta av deg hanskene og det ikke klør, da har du blitt offisielt imun 

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 1 time siden:

Den dagen du kan gå å pisse, uten og ta av deg hanskene og det ikke klør, da har du blitt offisielt imun 

Så spørs det om kvinnen i livet synes det er en god idé :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Eksempel på reparasjon av skade i kjøl etter grunnberøring.

 

Brukte polyester og matte fra Biltema. Sparklet med Biltema polyestersparkel og grunnet med epoxy primer.

 

999587037_Kjlskade1.jpg.8c286e143ba9b2717251d2ac68b5846d.jpg

 

Skade i kjøl akter etter grunnberøring, skaden var gjennomgående med en liten lekkasje.

 

image.jpeg.ec8ce134d13fe9e78c0db32ffa1a9994.jpeg

 

Det var enklest å reparere fra utsiden og jeg bestemte meg for å slipe og å legge 2 lag 450 grams matte innvendig som forskaling etter grovsliping utvendig slik at jeg fikk fast underlag til å slipe og støpe mot.

 

 

1976629084_Kjlskade2.jpg.3ab40ed4f264c04a2585aeb1686cc7c9.jpg

 

Grovslipt utvendig og ferdig støpt innvendig.

 

1105897356_Kjlskade4.jpg.3075939d36be23e61fffb781a7530669.jpg

 

Underveis i slipejobb utvendig, slipe ned mot det nye laminatet innvendig.

 

 

907104519_Bilde092.jpg.4e1024e0358202121b503df774454eba.jpg

 

Påbegynt støping og slipt ned før støping av flere lag.

 

200220220_Kjlskade5.jpg.5786fd7a90db674116e512cd7534597a.jpg

 

Ferdig støpt

 

 

151303802_Bilde102.jpg.c7aacff6ba612b88d43e0ad95102bbaf.jpg

 

Grovsliping før sparkling

 

 

126901745_Kjlskade6.jpg.2cc11a5cbc0a570a427f9a672357f6ec.jpg

 

Sparklet og slipt

 

 

182406128_Kjlskade7.jpg.75ff46dcb376133225a0b5aa91bff260.jpg

 

Ferdig grunnet med epoxy primer. Innvendig ble det malt med topcoat.

 

165336989_Kjlreparasjon.jpg.b248be84c0b6fbe7e91d23f604c8641c.jpg

 

Eksempel på reparasjon av kjøl hvis det ikke er tilkomst fra innsiden.

 

 

 

 

 

 

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...