Jump to content

mariner 9,9, kan jeg ha helt for mye wd-40 i motoren


Bjørnern

Recommended Posts

Jeg har en mariner 9,9 fra 90-tallet hvor veivhjulet var frosset fast og jeg løste det opp ved å ta ut tennplugger og helle wd-40 oppi. På den ene tennpluggen helte jeg og helte og det ble aldri fullt. Jeg åpnet tappe plugger i undervanns huset, men hadde ikke inntrykk av at det rant like mye ut som jeg helte inn. Kan jeg nå ha masse wd-40 i motoren som jeg ikke får ut?

Link to post
Share on other sites

er dette en 2takter? Det er ingen sammenheng mellom giroljen i undervannshuset og oljen du har helt i sylindrene. Den sylinderen som aldri ble full sto sikkert nederst og oljen rant inn i veivhuset.

For å tømme veivhuset kan du ta av forgasserene og reed-ventiler og helle ut, eller du kan ta ut tennpluggene og prøve å få det ut den veien ved å rutere motoren mens motoren helles så oljen kan komme tilbake inn i sylinderen og ut tennplugghullet.

Eller du kan bare dra den rundt uten plugger til det slutter å komme olje ut, så sette inn plugger og starte den. Det vil ryke litt, men det går nok også bra. Dette er enklest og jeg ville prøvd dette først. 

 

Hvis dette er en 4takter derimot, bytt motorolje.

 

Mulig mesteparten av wd40 har fordampet, men for sikkerhets skyld. 

 

Giroljen du har tømt ut har ikke noe med dette å gjøre - fyll på ny og ferdig med det.

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så først nå at dette var din første tråd... Velkommen til Forumet :thumbsup:

Bra trådtittel

Du følger opp spørsmål

Du følger opp tråden

Skulle ønske alle nye på Forumet kunne lære av deg :thumbsup:

 

Din motor har to sylindre, og derfor to stempel. Stemplene er lenket sammen via veiakselen og går opp og ned i motsatt fase. På en to-takter har du et lite forbrenningskammer når et stempel står på topp. Da står det andre stempelet i bunn og i den posisjonen går det kanaler utenom stempelet og direkte til veivhuset. Samlet volum av ett forbrenningskammer, en syinder, ett sett kanaler og et halvt veivhus vil være mindre enn en liter, men i denne posisjonen er også eksosporten åpen, så du har trolig fylt WD-40 stort sett rett i eksosen.

Dersom motoren sto på land bør du da får en stor våt flekk under motoren, med en blanding av sot og WD-40.

Dersom motoren er løs, ville jeg lagt den med eksossiden (motoren har et skrudd deksel på den ene siden av motoren, det er eksossiden) ned og dratt i snora 20 ganger med pluggene ute. Så kan du starte motoren.  

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

DSC_0408.JPG.09a334d064de627850b2215c986f9930.JPGDSC_0409.JPG.afab4fd18f81658b2cae2c4a139111d2.JPG

dieselfan skrev On 25.10.2022 at 19.30:

 

Dersom motoren er løs, ville jeg lagt den med eksossiden (motoren har et skrudd deksel på den ene siden av motoren, det er eksossiden) ned og dratt i snora 20 ganger med pluggene ute. Så kan du starte motoren.  

Hei. Takk for svar. Jeg finner ikke dette dekselet som skal vise meg hvor eksos siden er. Det er vel nedenfor selve motorkassen? 

Redigert av Bjørnern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg vil vel tippe på at disse pilene markerer eksosportene dine.

_20221231_161413.JPG.d89fb32d134851b3213358036ff4a28a.JPG

 

Men det spiller egentlig ikke all verdens rolle. Legg den først på venstre side og dra i snora, før du legger den på høyre side og drar i snora. Du kan gjerne dra i snora med de åpne tennplugghullene nedover også. Det er heller ikke viktig å få den tømt helt for WD40.

 

Det du derimot må passe på er at tennplugene er helt tørre for WD40 før du prøver å starte. Om de er våte av WD40 vil gnisten kunne kortsluttes og du vil ikke få tenning. Er pluggene våte av bensin så fordamper dette, om de er våte av WD40 så forblir de våte i overskuelig fremtid. 

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Jeg skal prøve dette. 

Jeg sjekket for et par uker siden at tennpluggene gnistret og det gjorde de. Det gjorde de ikke tidligere i høst. Da var de nok våte. Men motoren starter ikke ennå selv om tennpluggene gnistrer. Jeg har en mistanke om at det er bensin tilførsel som streiker. Kan jeg ha litt startspray i sylindrene, skru i tennplugger og dra i startsnora? Jeg antar at starter det da er det bensin tilførsel som jeg må se nærmere på. 

Link to post
Share on other sites

Bjørnern skrev 14 minutter siden:

Kan jeg ha litt startspray i sylindrene, skru i tennplugger og dra i startsnora?

Det høres ut som en merkelig måte å benytte startgass på. Da fyker all gassen ut eksosen på mer eller mindre første drag. Jeg ville nå heller sprayet startgassen rett inn i forgasserens luftinntak, og dra i snoren samtidig eller umiddelbart etterpå. Da fordamper sprayen samtidig som den kan få gjort litt nytte for seg.

Link to post
Share on other sites

På disse motorene er startprosedyren litt spesiell. Den har ikke choke, men primer. Når motorlokket er av vil du se funksjonen til den runde primerknappen i front av motoren. 
Den dytter litt bensin inn i forgasser for hver gang den dras ut.

Har makan motor og kald startprosedyren er som følgende:

- åpne lufting på tank og pump bensin til blæren er høvelig hard.

- Dra primerknappen ut og inn 2-3 ganger. Dersom motor ikke starter, prime en gang for hver gang det dras i snoren.

Link to post
Share on other sites

tkb skrev 9 minutter siden:

På disse motorene er startprosedyren litt spesiell. Den har ikke choke, men primer. Når motorlokket er av vil du se funksjonen til den runde primerknappen i front av motoren. 
Den dytter litt bensin inn i forgasser for hver gang den dras ut.

Har makan motor og kald startprosedyren er som følgende:

- åpne lufting på tank og pump bensin til blæren er høvelig hard.

- Dra primerknappen ut og inn 2-3 ganger. Dersom motor ikke starter, prime en gang for hver gang det dras i snoren.

Hei.

 

Dette var nytt for meg. Takkar. Gjeld dette alle Mariner/Mercury Viking med slik rund knapp? Eg har alltid trudd at den knappen var choke. Eg har eit par tre slike motorar.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har jeg kommet et lite stykke videre. Motoren starter, men slokner etter ca et halvt sekund når jeg sprayer startgass inn i forgasseren. Usikker på om det skyldes at startgassen brukes opp så fort eller om det er andre årsaker. Jeg tror jeg hverken har tid eller kapasitet til å prøve å fikse motoren fullt ut, men jeg har skjønt at ikke så mange verksteder mener at det lønner seg å ta inn en gammel totakter som har vært satt og fikse den opp. Er det noen som vet om en "undergrunns" mekaniker på Østlandet som kunne være villig til å påta seg et slikt oppdrag? 

Link to post
Share on other sites

Det avhenger litt av hvor mye du vil bruke på motoren.

På verkstedet vårt, har vi et par unggutter, som driver å suger til seg all kunnskap de eldre kan diske opp med.
Vi har også et par motorer, som egentlig var avskrevet, en druknet og en med blåste pakninger.
Guttene har fikset begge motorene, og det nesten uten hjelp fra oss andre.

Du kan jo høre med din lokale VGS, om de kunne tenke seg å jobbe litt på motoren din. 
Ellers har du jo diverse arbeidsinstitutter.

Link to post
Share on other sites

Det skal vel neppe mer fiksing til en rens av forgasser og å tømme tank og filter i samme slengen. Det fikser du på under en time selv. Men når det har tatt over fire måneder å tømme motoren for WD-40 så er vel neppe noe du ser for deg å gjøre selv..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da har jeg sprayet forgasser rens inn i forgasseren. Driftstiden til motoren økte da fra 0,5 sekunder til 2 sekunder ved spraying av start spray rett inn i forgasser. Det tyder vel på at forgasseren trenger en grundig rent, men jeg er ikke klar for å skru den av og rense den nå. Jeg legger merke til at tennplugger som plasseres i den øverste sylinderen blir oljete. Jeg burde også koble til bensintank og se om den starter da, men bensinslange adapteren er ødelagt så jeg får ikke sjekket dette. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...