Bjørnern Startet 25.Oktober.2022 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2022 Jeg har en mariner 9,9 fra 90-tallet hvor veivhjulet var frosset fast og jeg løste det opp ved å ta ut tennplugger og helle wd-40 oppi. På den ene tennpluggen helte jeg og helte og det ble aldri fullt. Jeg åpnet tappe plugger i undervanns huset, men hadde ikke inntrykk av at det rant like mye ut som jeg helte inn. Kan jeg nå ha masse wd-40 i motoren som jeg ikke får ut? Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 25.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2022 (redigert) er dette en 2takter? Det er ingen sammenheng mellom giroljen i undervannshuset og oljen du har helt i sylindrene. Den sylinderen som aldri ble full sto sikkert nederst og oljen rant inn i veivhuset. For å tømme veivhuset kan du ta av forgasserene og reed-ventiler og helle ut, eller du kan ta ut tennpluggene og prøve å få det ut den veien ved å rutere motoren mens motoren helles så oljen kan komme tilbake inn i sylinderen og ut tennplugghullet. Eller du kan bare dra den rundt uten plugger til det slutter å komme olje ut, så sette inn plugger og starte den. Det vil ryke litt, men det går nok også bra. Dette er enklest og jeg ville prøvd dette først. Hvis dette er en 4takter derimot, bytt motorolje. Mulig mesteparten av wd40 har fordampet, men for sikkerhets skyld. Giroljen du har tømt ut har ikke noe med dette å gjøre - fyll på ny og ferdig med det. Redigert 25.Oktober.2022 av AMelbye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2022 Bjørnern skrev 34 minutter siden: veivhjulet var frosset fast og jeg løste det opp ved å ta ut tennplugger og helle wd-40 oppi. På den ene tennpluggen helte jeg og helte og det ble aldri fullt. Hvor mye helte du på ? Var det flytende eller spray? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnern Svart 25.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2022 Ja. Det er en totakts motor fra 90-tallet. Takk for alle svar Amelbye. Dieselfan, Jeg helte vel på sikkert en liter og det var spray. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 25.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2022 Så først nå at dette var din første tråd... Velkommen til Forumet Bra trådtittel Du følger opp spørsmål Du følger opp tråden Skulle ønske alle nye på Forumet kunne lære av deg Din motor har to sylindre, og derfor to stempel. Stemplene er lenket sammen via veiakselen og går opp og ned i motsatt fase. På en to-takter har du et lite forbrenningskammer når et stempel står på topp. Da står det andre stempelet i bunn og i den posisjonen går det kanaler utenom stempelet og direkte til veivhuset. Samlet volum av ett forbrenningskammer, en syinder, ett sett kanaler og et halvt veivhus vil være mindre enn en liter, men i denne posisjonen er også eksosporten åpen, så du har trolig fylt WD-40 stort sett rett i eksosen. Dersom motoren sto på land bør du da får en stor våt flekk under motoren, med en blanding av sot og WD-40. Dersom motoren er løs, ville jeg lagt den med eksossiden (motoren har et skrudd deksel på den ene siden av motoren, det er eksossiden) ned og dratt i snora 20 ganger med pluggene ute. Så kan du starte motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnern Svart 12.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2022 Takk for godt svar Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnern Svart 12.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2022 (redigert) dieselfan skrev On 25.10.2022 at 19.30: Dersom motoren er løs, ville jeg lagt den med eksossiden (motoren har et skrudd deksel på den ene siden av motoren, det er eksossiden) ned og dratt i snora 20 ganger med pluggene ute. Så kan du starte motoren. Hei. Takk for svar. Jeg finner ikke dette dekselet som skal vise meg hvor eksos siden er. Det er vel nedenfor selve motorkassen? Redigert 12.November.2022 av Bjørnern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.November.2022 Del på Facebook Svart 12.November.2022 Beklager sent svar. Om du viser bilde av selve motorblokka fra hver side skal vi vise deg med pil 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnern Svart 31.Desember.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2022 Beklager veldig sen respons. Nå har jeg tatt bilde av begge sider av motorblokken. Kan du vise meg eksossiden nå? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 31.Desember.2022 Del på Facebook Svart 31.Desember.2022 (redigert) Jeg vil vel tippe på at disse pilene markerer eksosportene dine. Men det spiller egentlig ikke all verdens rolle. Legg den først på venstre side og dra i snora, før du legger den på høyre side og drar i snora. Du kan gjerne dra i snora med de åpne tennplugghullene nedover også. Det er heller ikke viktig å få den tømt helt for WD40. Det du derimot må passe på er at tennplugene er helt tørre for WD40 før du prøver å starte. Om de er våte av WD40 vil gnisten kunne kortsluttes og du vil ikke få tenning. Er pluggene våte av bensin så fordamper dette, om de er våte av WD40 så forblir de våte i overskuelig fremtid. Redigert 31.Desember.2022 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnern Svart 31.Desember.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2022 Takk for svar. Jeg skal prøve dette. Jeg sjekket for et par uker siden at tennpluggene gnistret og det gjorde de. Det gjorde de ikke tidligere i høst. Da var de nok våte. Men motoren starter ikke ennå selv om tennpluggene gnistrer. Jeg har en mistanke om at det er bensin tilførsel som streiker. Kan jeg ha litt startspray i sylindrene, skru i tennplugger og dra i startsnora? Jeg antar at starter det da er det bensin tilførsel som jeg må se nærmere på. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 31.Desember.2022 Del på Facebook Svart 31.Desember.2022 Bjørnern skrev 14 minutter siden: Kan jeg ha litt startspray i sylindrene, skru i tennplugger og dra i startsnora? Det høres ut som en merkelig måte å benytte startgass på. Da fyker all gassen ut eksosen på mer eller mindre første drag. Jeg ville nå heller sprayet startgassen rett inn i forgasserens luftinntak, og dra i snoren samtidig eller umiddelbart etterpå. Da fordamper sprayen samtidig som den kan få gjort litt nytte for seg. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 31.Desember.2022 Del på Facebook Svart 31.Desember.2022 Hell heller bittelitt bensin i plugghullene før du skrur i pluggene. Bedre enn startgass. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
tkb Svart 31.Desember.2022 Del på Facebook Svart 31.Desember.2022 På disse motorene er startprosedyren litt spesiell. Den har ikke choke, men primer. Når motorlokket er av vil du se funksjonen til den runde primerknappen i front av motoren. Den dytter litt bensin inn i forgasser for hver gang den dras ut. Har makan motor og kald startprosedyren er som følgende: - åpne lufting på tank og pump bensin til blæren er høvelig hard. - Dra primerknappen ut og inn 2-3 ganger. Dersom motor ikke starter, prime en gang for hver gang det dras i snoren. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Desember.2022 Del på Facebook Svart 31.Desember.2022 tkb skrev 9 minutter siden: På disse motorene er startprosedyren litt spesiell. Den har ikke choke, men primer. Når motorlokket er av vil du se funksjonen til den runde primerknappen i front av motoren. Den dytter litt bensin inn i forgasser for hver gang den dras ut. Har makan motor og kald startprosedyren er som følgende: - åpne lufting på tank og pump bensin til blæren er høvelig hard. - Dra primerknappen ut og inn 2-3 ganger. Dersom motor ikke starter, prime en gang for hver gang det dras i snoren. Hei. Dette var nytt for meg. Takkar. Gjeld dette alle Mariner/Mercury Viking med slik rund knapp? Eg har alltid trudd at den knappen var choke. Eg har eit par tre slike motorar. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 1.Januar.2023 Del på Facebook Svart 1.Januar.2023 Ask. Du kan vri på den "choke knappen" og. Da regulerer du tenningen. Vri medurs, og du gir fortenning. Turtallet øker litt. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 1.Januar.2023 Del på Facebook Svart 1.Januar.2023 Tror det er slik på flere modeller ja. Mener en kamerat som har 25 mercury har samme primer funksjon. Som sagt, du ser det med lokket av. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Januar.2023 Del på Facebook Svart 1.Januar.2023 Hei. Eg har ein 9,9/15 og ein 25-hestar med slik knapp. Begge totakt, og frå ca. 2005. Det er heilt sikkert denne typen, men kva ser eg etter om eg tek av dekselet og ser etter? Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 1.Januar.2023 Del på Facebook Svart 1.Januar.2023 Du ser at en arm trykker ned på en primerpumpe. De motorene med vanlig choke lukker spjeld i forgasseren slik at den drar mer bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnern Svart 8.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2023 Da har jeg kommet et lite stykke videre. Motoren starter, men slokner etter ca et halvt sekund når jeg sprayer startgass inn i forgasseren. Usikker på om det skyldes at startgassen brukes opp så fort eller om det er andre årsaker. Jeg tror jeg hverken har tid eller kapasitet til å prøve å fikse motoren fullt ut, men jeg har skjønt at ikke så mange verksteder mener at det lønner seg å ta inn en gammel totakter som har vært satt og fikse den opp. Er det noen som vet om en "undergrunns" mekaniker på Østlandet som kunne være villig til å påta seg et slikt oppdrag? Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 8.Februar.2023 Del på Facebook Svart 8.Februar.2023 Det avhenger litt av hvor mye du vil bruke på motoren. På verkstedet vårt, har vi et par unggutter, som driver å suger til seg all kunnskap de eldre kan diske opp med. Vi har også et par motorer, som egentlig var avskrevet, en druknet og en med blåste pakninger. Guttene har fikset begge motorene, og det nesten uten hjelp fra oss andre. Du kan jo høre med din lokale VGS, om de kunne tenke seg å jobbe litt på motoren din. Ellers har du jo diverse arbeidsinstitutter. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnern Svart 8.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2023 Jeg ser jo at du bor på Ringerike som ikke er så langt unna der jeg bor. Kunne du sette meg i kontakt med de ungguttene? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Februar.2023 Del på Facebook Svart 9.Februar.2023 Det skal vel neppe mer fiksing til en rens av forgasser og å tømme tank og filter i samme slengen. Det fikser du på under en time selv. Men når det har tatt over fire måneder å tømme motoren for WD-40 så er vel neppe noe du ser for deg å gjøre selv.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pappa_wolf Svart 9.Februar.2023 Del på Facebook Svart 9.Februar.2023 11 hours ago, Bjørnern said: Jeg ser jo at du bor på Ringerike som ikke er så langt unna der jeg bor. Kunne du sette meg i kontakt med de ungguttene? AI på Lisesletta. ved siden av Volvo lastebil verkstedet på Hønefoss. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnern Svart 12.Februar.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2023 Da har jeg sprayet forgasser rens inn i forgasseren. Driftstiden til motoren økte da fra 0,5 sekunder til 2 sekunder ved spraying av start spray rett inn i forgasser. Det tyder vel på at forgasseren trenger en grundig rent, men jeg er ikke klar for å skru den av og rense den nå. Jeg legger merke til at tennplugger som plasseres i den øverste sylinderen blir oljete. Jeg burde også koble til bensintank og se om den starter da, men bensinslange adapteren er ødelagt så jeg får ikke sjekket dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.