Jump to content

Ikke kjøp gummiringer/ kalesjestrikker fra biltema


Camargue44

Recommended Posts

bortsett fra noen motorsykkelslanger som jeg kjøpte for ca 10 år siden, så er min erfaring at det best å unngå  alt av gummiartikler fra BT. 

Men min erfaring er at slike gummistropper har temmelig begrenset levetid, uansett hvor de er kjøpt.  Jeg ble lei, og lagde mine egne av slik elastisk tau:   (gir også den fordelen at de kan tilpasses bedrei lengde) 

Elastisk rep | Kan tøyes opp til 190 % | AXLEY | Jula  

Link to post
Share on other sites

For rykkdempere i EPDM mener jeg på å ha lest (på forpakningen) at Forshedas variant har et ekstra UV-bestandig belegg på overflaten, i motsetning til Biltemas rykkdempere som ikke tåler sollys over tid (disse er også i EDPM). Kanskje det samme gjelder for kalesjestrikkene, kanskje de av kvalitet har et beskyttende belegg ytterst, mens rimeligere varianter er ubeskyttet?

Link to post
Share on other sites

Kjøpte noen sett kalesjestrikker på biltema i våres. De var hvite. Har vært montert under kalesjen, så forholdsvis skjermet fra solen. Fortsatt er de kaputt, fliser seg opp i småbiter og null mer sprett i strikken. De originale fra Alf Hansen er like god. Hørte noe rykter om at biltema kjøper gummisakene sine fra India, og de har en annen gummiblanding som ikke står av norsk klima særlig bra. Om det stemmer eller ikke aner jeg ikke, men gummien er i alle fall dritt. Har samme erfaring med noe vakuumslanger jeg kjøpte til bilen. Tålte ikke en vinter engang, før de ble porøs og begynte å lekke. Mye gode greier på tema, men gummisaker kjøper jeg aldri der.

Takka faen de ikke selger kondomer.

Link to post
Share on other sites

Mens vi er i gang det samme gjelder drivstoff slanger. Kjøpte en ferdig drivstoff slang ink pumpe fra tank til påhengsmotor. Slang begynte etter kort tid å svette noe olje lignende veske som dryppet ned i kjølen og bensin som var i forgasser ble farget / oljelignene konsistens der og. 

Alt ble kastet når det ble oppdaget etter noen dager 

Link to post
Share on other sites

Traale skrev 3 minutter siden:

Når BT diskuteres; kan fortsette med korthåret malingsrulle "for oljemaling", særlig.... lodotter overalt !

Har brukt o-ringer til kalesjen, det fungerer !

 

Dissse Satans ruller, burde stappes langt opp XXXX på den hos BT som har tatt inn disse i sortimentet.

Så da var min mening om disse sagt hehe

Link to post
Share on other sites

ivar skrev On 27.10.2022 at 11.21:

bortsett fra noen motorsykkelslanger som jeg kjøpte for ca 10 år siden, så er min erfaring at det best å unngå  alt av gummiartikler fra BT. 

Men min erfaring er at slike gummistropper har temmelig begrenset levetid, uansett hvor de er kjøpt.  Jeg ble lei, og lagde mine egne av slik elastisk tau:   (gir også den fordelen at de kan tilpasses bedrei lengde) 

Elastisk rep | Kan tøyes opp til 190 % | AXLEY | Jula  

Jeg har også rukt lignende elastisk tau, men det er fra Biltema. Heter seilholder eller noe sånt og er en pakke med ca 4 stk på ca en halvmeter med tilhørende plastknotter for å skjøte endene sammen. Skjører opp i passende lengder og bruker disse til kalesja. Hovedsakelig fordi kalesjeknappene er umulige å åpne så ring ikke var aktuelt å bruke da de gamle røyk. Dessuten kan jeg selv bestemme lengda med slikt elastisk tau. Som noen har vært inne på så holder de ikke lenge og må vel byttes sånn ca årlig når de står ute i sola, mens det ser ut til at resten av pakka som ligger i skyggen holder seg bra, så da holder jo pakka til ca 70 kr ei stund. Finnes i både 5 og 6mm tror jeg det var.

 

So du er inne på så er det endel gummiartikler man bør unngå fra Biltema. Du nevner at motorsykkelslanger fra Biltema er bra. De har jeg ikke erfaring med, men sykkelslangene derfra har stort sett fungert greit, men en sykkelslange derfra hadde et hull på ca 1x1 cm da den ble pakket ut av posen. Det var faktisk en slange jeg hadde i beredskap på universitetet i tilfelle punktering i det området. En kamerat punkterte der og det viste seg at den nye slangen fra Biltema jeg hadde i skapet var til liten nytte for ham.

Link to post
Share on other sites

Helge77 skrev On 30.10.2022 at 12.18:

Mens vi er i gang det samme gjelder drivstoff slanger. Kjøpte en ferdig drivstoff slang ink pumpe fra tank til påhengsmotor. Slang begynte etter kort tid å svette noe olje lignende veske som dryppet ned i kjølen og bensin som var i forgasser ble farget / oljelignene konsistens der og. 

Alt ble kastet når det ble oppdaget etter noen dager 

Jeg har faktisk litt motsatt erfaring.

 

Kjøpte bensinslange til påhengsmotor på Jula rett før påske i år og etter noen få uker så sprakk den nok nær motor til at det stod en sprut i været når jeg pumpet på blæra. Kappet slangen og satte den på igjen og det samme skjedde på nytt raskere og raskere. Til slutt så gikk det kun 2-3 dager mellom hver gang jeg måtte gjenta prosedyren med Jula-bensinslangen, som ble stadig kortere. Denne ble returnert.

 

Slangen ble ikke utsatt for brå knekk og det blir svingt ekstremt lite på den motoren.

 

Så kjøpte jeg bensinslange fra Biltema rundt sommerferien og denne har fungert helt som den skal dem tiden den har vært i bruk. Men vet jo ikke om den vil holde lenge eller bli slik du skriver etterhvert.

 

Det er vel variabelt hvor Biltema tar inn varer fra, så det kan jo hende vi får fra ulike partier selv om vi kanskje kjøper samme artikkelnummer. Jeg har selv kjøpt to flasker bremsevæske på Biltema, en med gul væske og en med blank væske, samme artikkelnummer.

 

Vil tippe det har gått ca 200 liter bensin gjennom de to slangene tilsammen, vil tippe på ca halvparten på hver slange. Slangene er av den lille typen da den brukes til en 6-hesters påhengsmotor.

 

 

Link to post
Share on other sites

.. kan jo være at det de solgte da var av helt ok kvalitet...:confused:

Ser jo forøvrig på div veteranbil sider på feks facebook, at dagens bensinslanger kan holde dårlig , omtrent uansett hvor de er kjøpt.    
(jeg mistenker innskjerpede miljøkrav under produksjon som feks forbud mot enkelte typer mykgjøringsmidler i gummien, samt økt etanolinnhold i bensin kan være en noe uheldig kombinasjon..)  

 

https://svanemerket.no/kjemikalier-og-miljogifter/hva-er-ftalater/

Redigert av ivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes alt av gummistrikker er elendig for tiden.

Jeg har kontorstrikker (fra matbutikk) rundt laderne i skuffen hjemme. De varer ikke et år engang.

Jeg har også prøvd litt tykkere strikker som er like dårlige.

Dyre syltestrikker rundt jekkestropper morkner etter max et år. Og ingen av disse blir utsatt for mye sollys (uv).

Bagasjestrikker må også hives etter en stund da de mister spensten.

Om noen vet hvor jeg kan kjøpe kvalitetsstrikker, setter jeg pris på det.

Link to post
Share on other sites

 
Bagasjestropper, 2 stk.
5990
 
Slike bagasjestropper kjøpte jeg for over 5 år siden på Biltema. Siden har de stått oppe i masta året rundt og er like spenstig. De som selges nå ser likedan ut, men om de er av samme kvalitet, ja si det. Andre av den vanlige typen holder knapt året uansett hvor de er kjøpt. Jeg har nå kjøpt noen flere av denne typen så da får vi se om noen år om de er av samme gode kvalitet.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...