Jump to content

7 år gammel redningsflåte: Seago Raft GX4. Ta service eller vurdere ny?


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

I seilbåten vi overtok i august, så fulgte det med en redningsflåte som selger sa måtte på service. Den er kjøpt på Seatronic i Moss i mars 2015 , og de tidligere eierne av båten har nok aldri sendt flåten på service. Den er i en bag, forseglingen på glidelåsen er inntakt, og det er ingen anmerkninger i serviceheftet. Visstnok bør disse serves hvert 3. år.

 

Siden jeg skulle ha meg en avfukter, så tok jeg med flåten til Seatronic idag og snakket med de. Service vil anslagsvis koste 6-7 000,-. Så er spørsmålet om det blir vellykket etter at den har ligget nedpakket i 7 år. På service forstår jeg det slik at de blåses opp, sjekkes, og pakkes pent ned igjen. Om tre år er det igjen på tide på service til samme pris, og da kommer det også på bytte av flaske (vet ikke hvor dyrt det er). Da er flåten 10 år gammel, og velger jeg dette løpet med service nå og om tre år, så vil det koste 12-14 båtlapper + flaskebytte.

 

En ny flåte for fire personer koster idag kr 10 000,- med høstrabatt.

 

Hva tenker dere om hva som er lurt her ? Litt kjedelig å tenke at flåten muligens er "verdiløs".

 

Er det forøvrig en "grei nok" erstatning for en redningsflåte å ha jolle ? Vanligvis har vi de 10 siste årene kjørt motorbåten vår langs norskekysten og over til Koster. Med seilbåt, så er det kanskje slik at man plutselig finner på å seile i mer åpent hav, og da kan det være lurt å ha en ordentlig flåte for å sørge for "ordnede forhold" i en evt krise?

Seago raft 2.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ta «service» selv?

Så lenge det er din flåte, og du ikke videreselger blir det ditt ansvar.

 

Blås opp flåten kontrollert, ta gjerne en redningsøvelse med familien.

CO2 flasken kan veies.

Nødbluss kan byttes.

 

Hvis du ikke er komfortabel med resultatet, så vet du hva du skal gjøre.

 

Har en tilsvarende flåte selv, kjøpt i år, regner med å ha den i 10år.

 

Jolle på slep, eller på bakken er greit nok i godvær. 

Selv er jeg ikke helt komfortabel med jolle på slep hvis det blåser opp.

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid lurt på om en slik "sevice" er noe en kan fikse selv. Ny flåte til 10 000 spenn hvert 3. år vil merkes godt i båtregnskapet hos meg . .

 

Jeg har faktisk vurdert å kløpe en brukt flåte og "sertifisere" den selv. Er det relativt enkelt å pkke den sammen igjen?  Spent på hva andre mener om det.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Interessante forslag det der. Bare blåse den opp hjemme, og sjekke den for lekkasjer ? Håper man isåfall får kjøpt ny flaske ? Men det kan jeg sikkert spørre Seatronic om.

 

@NilsPils Må bare presisere at det er service hvert 3. år - ikke ny flåte:smiley: Enig i spørsmålet ditt: Hvor lett er det å pakke disse igjen og få de til å passe inn i bagen/containeren ? Kanskje lurt å ta en video når man evt blåser den opp.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Just now, NilsPils said:

Men problemstillingen var vel om man like gjerne kan kjøpe ny flåte som å koste på en service . .

 

Nja, ikke egentlig, det var heller hva jeg skal gjøre nå sammenliknet med å ta to servicer. Nå og om 3 år igjen vs det å kjøpe ny, gitt at flåten da begynner å bli gammel om 3 år. Jeg vet ikke hva som er forventet levetid på en slik flåte?

 

Seatronic skriver i kjøpsdokumentet til den jeg har nå: " For å sikre at flåten og utstyret er i orden - og for å opprettholde sertifisering, skal flåten til service og gjennomgang hvert 3. år".

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket med andre flåteverksteder og spurt om service uten sertifisering?

 

Jeg fikk utført det på flåten jeg fikk med båten, en eldre Viking flåte. Verkstedet sa den var for gammel til at der ville lønne seg å sertifisere, men at han kunne ta en light versjon ved å blåse opp, veie patron samt sjekke for lekasjer osv til ca 4.000.

 

Han oppdaget at slangene var dårlige så de byttet han, men resten av flåten fin og tett samt riktig vekt på co2 flaska. Han byttet også raketter/bluss med noen nylig utgåtte han hadde liggende. Fikk beskjed om at flåten var OK til bruk i kystnært samt Skagerrak neste 3 år, men etter det eller om jeg skulle lengre var det ny flåte var beskjeden. For min del var dette en god løsning, blir nok ny flåte om et par år, men da en Viking flåte som fint kan holde i 20 år (og koster deretter....) 

Link to post
Share on other sites

Hvor seiler du? Ser du har en relativt ny båt. Jeg seiler på kysten uten flåte. Flåten din fulgte med båten. Hadde du kjøpt flåte om du ikke hadde fått en med på kjøpet? Ha den med på tur, få den sjekket om du skal over nordsjøen. Ikke krav til flåte på Skagen race, men på Shetland race. Regattaseilere kan ikke ta liggedag om de ikke liker værmeldingen, det kan turseilere. Brann ombord er mest kritisk for å måtte gå kjapt i flåte i våre farvann, hold gassinstallasjon og brennstoffinstallasjon i god skikk gir også god sikkerhet.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjansene for at det har oppstått lekkasje eller at CO2 fasken har tømt seg i en nedpakket flåte er minimal. 
Kast den i hvertfall ikke på land til fordel for gummibåt, sjansene for at den fungerer etter både 5, 10 og 15 år er stor.
Jeg mistenker at det er holdbarheten på medisiner, nødrasjoner o.l. som trigger det korte intervallet mellom servicer, ikke selve flåten.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I min pure ungdom avtjente jeg førstegangstjenesten som redningsutstyrsassistent i flyvåpenet. Da servet vi er utall flåter i størrelse fra fra enmanns brukt i jagerfly til timanns brukt bla i Seaking. Prinsippet er det samme for disse som flåtene som brukes i fritidsbåter. 
 

Disse flåtene er egentlig ganske enkle konstruksjoner, og er fullt mulig å kontrollere for alle som ikke er fullstendig blottet for praktisk sans. Gjør man dette selv får man også lære flåten å kjenne slik at man er bedre forberedt om man får bruk for den. Om man ikke har en instruks for hånden er det viktig å dokumentere med bilder alle steg mens man åpner den og pakker den ut.
 

Utpakking og kontroll må skje på et rent underlag med tilstrekkelig plass. Flåten er ofte surret på et eller annet vis med en tråd som skal brytes når den utløses. Det er viktig at denne tråden blir montert igjen på samme måte som den var. Brett ut flåten, demonter flasken og blås opp flåten. Bruk gjerne gummibåtpumpa til dette. La flåten stå over natta for å sjekke for lekkasjer  

 

Kontrollvei flaska og sjekk den for korrosjon. Flasken har gjerne en datostempling for neste trykktest, jeg ville ikke blitt stresset om denne er overskredet. Se over flåten for skade, slitasje ol. Sjekk nødutstyret i flåten, pyroteknikken har begrenset datostempling og må gjerne byttes. 
 

Tøm flåten for luft, bruk gjerne en støvsuger på lavt turtall for å suge ut de siste restene. Steng tømmeventilene, monter flaske og legg inn nødutstyret. Stopp opp og tenk godt over om at alt har blitt gjort riktig. Pakk sammen flåten på samme måte som den var pakket. 
 

Selv har jeg en flåte fra 2005 liggende i hard container. Jeg er ikke bekymret for at denne ikke skal fungere når jeg drar i snora, selv om den etter det jeg kjenner til aldri har blitt åpnet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for youtubeideo. Greit å se hva som er inne i boksen. Jeg kan forstå at de som driver med dette vil holde monopol. Det er vel spesielle bånd som holder boksen sammen, og som skal gi seg / ryke når flåten løser ut. Jeg vet ikke hvor jeg skulle fått tak i slike. Hadde han brukt støvsuger / pumpe for å dra ut luft før pakking hadde det nok gått greiere, ser det er mye luft igjen. Neste video som ble avspilt var et flåtefirma som viste hva de gjorde. Hvis man har pyro, drikkevann etc i en ekstern bag så bør vel en slik flåte kunne ligge uåpnet i 20 år uten å trenge ettersyn.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 2 timer siden:

Hvis man har pyro, drikkevann etc i en ekstern bag så bør vel en slik flåte kunne ligge uåpnet i 20 år uten å trenge ettersyn.

 

Tror nok det. Så lenge flåten er lagret tørt. På gassfeltet Frigg hadde vi rundt 1200 brannslukningsapparater. CO2-patronene ble veid ved årlig service. På de årene jeg drev med det, tror jeg vi byttet en, eller to patroner der vekten var tvilsom. Fremdeles innenfor spec.

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 23 minutter siden:

Har dere noen tips for å få det til? 

Jeg har ikke prøvd, men så på neste video at et flåteservicefirma var nøye med å suge luft ut, og da pakket de den greit. Brukte lastestropper midlertidig for å stramme skallet sammen før de stripset, så jeg ville vel gjort det samme for å få lukket bagen. 

Link to post
Share on other sites

Flåten min er vakuumpakket, er dette vanlig?

 

Med en vakuumpakket flåte i en trailerbåt som står i et redskapshus i Innlandet når den ikke brukes så tar jeg sjansen på at flåten fungerer selv om den ikke får ettersyn hvert 3 år. Har vel en mistanke om at risikoen for problemer øker med antall servicer for en flåte som oppbevares under gode forhold. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke noen grunn til å ha service innenfor intervaller, pusher gjerne den grensen noen år. Så ny. For en del år siden sendte jeg en sliten flåte til service. Den ble ikke resertifisert for å si det pent, den holdt ikke tett. Noen lange turer i tropene er ikke gunstig. Dermed litt midt i mellom, stoler på en halvgammel flåte, men ikke en gammel. Mistenker det kan være penger å spare på å sertifisere i utlandet, uten å ha sjekket. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 23 timer siden:

Jeg ser ikke noen grunn til å ha service innenfor intervaller, pusher gjerne den grensen noen år. Så ny. For en del år siden sendte jeg en sliten flåte til service. Den ble ikke resertifisert for å si det pent, den holdt ikke tett. Noen lange turer i tropene er ikke gunstig. Dermed litt midt i mellom, stoler på en halvgammel flåte, men ikke en gammel. Mistenker det kan være penger å spare på å sertifisere i utlandet, uten å ha sjekket. 

Flåten, som kom med båten vår, var resertifisert på Kanariøyane.

 

Då me resertifiserte flåten viste det seg at verkstaden ikkje hadde pakka flåten i ein vakuumbag, men hadde teipa att den gamle vakuumbagen. Altså juksing.

Det hadde kome vatn inn i bagen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...