Jump to content

Overføre sveisegass mellom to 20liters flasker, er det mulig?


kjellboe

Recommended Posts

Okkaby skrev On 28.10.2022 at 15.37:

Dette har vi gjort mye tidligere i forbindelse med dykking. Da flyttet vi Helium og Oxygen mellom flaksebanker. Men vi hadde da en Boosterpumpe til jobben.

 

Booster-pumper fungerer jo greit, så lenge ikke trykkeforskjellen blir alt for stor. Det krever en hvis størrelse på boosteren, og ikke minst MYE drivgass, når man skal bruke det på bankflakser. 

 

Vi "bagget" alltid helium med dykkekompressoren.  Da spiller jo trykke på bakflaskene ingen rolle og man får tømt flasken helt. Tror min L&W 100l/min har pumpet mer He enn luft.  :thumbsup:

 

Å pumpe helium, argon eller andre ikke brennbare gasser gjennom kompressoren gjøres på eget ansvar.:giggle: 

Link to post
Share on other sites

Ytterstad skrev 1 time siden:

 

Booster-pumper fungerer jo greit, så lenge ikke trykkeforskjellen blir alt for stor. Det krever en hvis størrelse på boosteren, og ikke minst MYE drivgass, når man skal bruke det på bankflakser. 

 

Vi "bagget" alltid helium med dykkekompressoren.  Da spiller jo trykke på bakflaskene ingen rolle og man får tømt flasken helt. Tror min L&W 100l/min har pumpet mer He enn luft.  :thumbsup:

 

Å pumpe helium, argon eller andre ikke brennbare gasser gjennom kompressoren gjøres på eget ansvar.:giggle: 

Samme måte vi gjorde det på. Men har gitt meg med dykking nå

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Den beste opplæringen i hvor farlig gass under trykk kan være er nok å gå igjennom ulykkesrapporter.

At en har fylt en gassflaske 50 ganger, og det gikk bra, er IKKE et bevis på at det gjøres trygt. Jeg ønsker og håper at folk som skal håndtere gassflasker og andre gassystemer setter seg inn i potensiell fare for det systemet de skal håndtere.

 

Hver gang jeg hører at "jammen det var jo bare trykkluft" så får jeg frysninger. 

Komprimert luft kan være like farlig som en hvilken som helst ikke brennbar gass. Om en har opplevd å se ett 1m stort mannlokk, som jeg knapt klarte å løfte, bli skutt ut på fjorden, av utrolige ca 10 bar... da får en respekt for "trykkluft"

Siden det er mye dykkerfokus her og ikke så mye sveis.. Med to fulle 300 bar 15 liter flasker på ryggen så bærer en på 9ooo liter pusteluft... se for deg 9stk 1000 liter dunker... stappa ned i de små dykkeflakene..

 

 En dag fløy en 8 tonn tung dings i taket på verkstedet jeg besøkte...  den gangen gikk det ikke folk, heldigvis. 

 

Har dere sett katapultene som kaster 35 tonn tunge fly igang på hangarskip? De drives av litt vanndamp...

 

Noen som har sett en gassflaske som velter og slår av tuten?? 

 

Vis fornuft og varsomhet. Er du av den bøse typen så hold i det minste barn, kvinner og dyr på avstand.

 

Link to post
Share on other sites

@dieselfan Enig i at en skal ha respekt for trykk. Har sett litt mye rart opp gjennom tidene jeg ogå. Å set hvor galt det kan gå med trykktest. Har å vært med å tatt sprengtest av slanger brukt til HP Mud/Cement på boretårn. Der smeller det bra skal jeg si.

 

Er jo goe grunn for at dykkeflasker skal re-sertifiseres. Ellers har jeg aldri likt disse små 300 bars flakser. Brukte 2x232 bars på 12,5L på dobbeltsettet mitt. Er ikke uten grunn de ble plassert i vannbad heller når vi fylte de. Blir bra varme, spesielt om de fylles fort. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Onkelen min så en oksygenflaske på havna i Oslo som veltet og fikk slått av krana. Den gikk som en torpedo bortover kaia, kuttet forbena av en hest og forsvant ut i fjorden. En barndomsvenn av meg ble drept av et brakkehjul som delte seg da han fylte luft i det. Gutta på verkstedet måtte sope sammen bensplinter og hjernemasse fra vegg og tak. Og i dette tilfellet var ikke trykket mer enn rundt 3 bar. 

Link to post
Share on other sites

Hvilken interesse har det? Da det var hester i transport på kaia i Oslo var vel rundt okkupasjonen.

 

Det var den gangen jeg jobbet i 'trykk-bransjen' var jeg vitne til en del hendelser. På et verksted i Lillestrøm stod det speilvendt 'Viking Kraft' stemplet i taket fra et lastebilhjul der felgen hadde delt seg under oppumping. En dag satt jeg inne på kontoret og jobbet oppe på Helsfyr da en av gutta rett på utsiden av 'buret' brølte  'løp!'. Jeg skvatt under skrivebordet. Hørte noen knirk og så et jævla brak da et 12.00-20 lastebilhjul eksploderte under oppumping, spant rundt som en propell og slo hull i taket. Hjulet veide vel 80 kg. Dekket hadde kommet rett fra regummiering. Men vi visste at stålcorden til Goodyear ikke var helt å stole på. Så vi var på vakt. Har en drøss slike eksempler. Gasstrykk er i seg selv farlig. 

Link to post
Share on other sites

SandAnker skrev 51 minutter siden:

Når ca var disse ulykkene?

Om disse eksemplene er noen år så må ikke det fjerne fokuset fra at dette er gode eksempler og viktig deling som forhåpentlig kan få noen som ikke har opplevd slikt til å tenke seg om og kanskje avstå fra uforsiktighet.

Alt det som nevnes over kan skje i morra... 

(at sannsynligheten for at en gassflaske vil treffe en hest er mindre i dag enn den var for 50 år siden er vel fakta, men håper alle bryr seg om at det ikke står en barnevogn der...)

Sveisegass, små propanbeholdere, bensinkanner, brannslukningsapparater, stormkjøkken, dykkeflasker, akkumulatorer+++  er eksempler på saker som bør bruker med vett og et minimum av kunnskap.

Jeg har drite meg ut. Det kunne blitt ille. Lærte av det. Men er ikke utlært. Ingen er det. Velger å ha tro på at hver gang noen her inne gir et godt råd om sikkerhet, så kan det gjøre en forskjell :smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...