Jump to content

Overføre sveisegass mellom to 20liters flasker, er det mulig?


kjellboe

Recommended Posts

Hvordan er det og koble sammen to gassflasker med argon / co2 miks og overføre fra den fulle flaska til den tomme.

Gassen er jo ikke brennbar, så eksplosjonsfaren vil vel ikke være der.

Tenker og lage en sammenkobling med egnet rør og skru koblinger, så det tåler lave temperaturer.

 

Vil jeg ende opp med to halve flasker?

Link to post
Share on other sites

Legger du den ene i fryseren og den andre ut i solen kan du kanskje klare noe terykkforskjell men det er minimalt.

 

Har en Kina dings hjemme som jeg kan koble sammen to "blåbokser" med( propan til primus, stormkjøkken etc) og tømme restene fra den ene til den andre. Funker bare om den med mest gass har ligget i fryseren en stund og den som skal tømmes helt er passelig solvarm. Men her er det snakk om lavt trykk. 

 

Link to post
Share on other sites

Her må det solide rør til ja.

Jeg tenkte om jeg fikk tak i to ødelagte regulatorer og skrudde av tank koblingen på de slik at jeg kan skru på koblinger til rør mellom de...

 

Er det noen nettbutikker som har slike koblinger?

 

Målet er jo og slippe og ha leie på gassflaska, får jeg halv flaske har jeg gass for flere år :)

Link to post
Share on other sites

kjellboe skrev for 3 timer siden:

Tenker og lage en sammenkobling med egnet rør og skru koblinger,

Ser du muligens har slått det fra deg, men uansett. Jeg pleier å gjøre det på den måten. Jeg leier meg en 50 liters flaske, og fyller over på flere gamle flasker jeg har stående hjemme. Hvis du fyller fra en 50 liter til en annen, får du litt under 100 bar. På den neste får du 50, osv. Fyller du fra en 50 liter til en 20 liters flaske, får du likt trykk, men mindre gass. 

 

Men i stedet for rør, bruk heller en hydraulikkslange, 1/4" er passe. Skru koblingen av to gamle gassregulatorer, og få Tess e.l. til å presse en slange som har fittings som passer til de koblingene i hver ende. Helt kurant, og ikke noe problem med trykket. Bare spesifiser at du skal bruke den til 200 bar og gass, så får du en slange med x-antall ganger sprengtrykk. 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

Hvorfor?

Årsakene er som Hulda sier. Det er jo alltid litt forskjellig størrelse på disse flaskene også, heller ikke alle 50 litere er like høye, og jeg fyller over både på 20 og 50 litere. Har også et par små flasker på 4-5 liter som jeg fyller først. Hadde blitt knotete med rør da. Den overfyllingsslangen jeg bruker nå er forresten en stålslange av den typen som brukes for å koble sammen batterier av flasker. Tror den bare er 1/8". 

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 2 timer siden:

hvorfor ikke?

 

Tror de fleste as oss ser fordeler og ulemper med begge løsninger.

Hva hver og en av oss ser på som det enkleste å bruke og som er sikkert nok vil variere. Noen tenker ikke på sikkerhet i det hele tatt og noen aner ikke hva 0.1% oksygen gjør med Argon 4.0 dersom en skal sveise AISI316L eller Titan...

Noen har sett et sprengt rør og opplevd en sprengt slange. Slikt setter spor.

 

Har lært mye av å "sparre" tekniske løsninger med @Komodo på Forumet helt siden jeg ble med for ca 13 år siden. Når han for en sjelden gang, ikke deler hvorfor, blir jeg nysgjerrig..  Når en skal diskutere en løsning som dette overføringsadapteret mellom gassflasker, så er det ofte noe styrt av hva slags utstyr en har tilgang på for å lage deler. Vi har begge gode muligheter til å lage det meste. Vi har erfaring med trykk, sveis og materialer.  Mine argumenter er mye styrt av hva jeg har opplevd av ulykker og hva som gir best kvalitet på gassen. 

Overføring av gass fra en flaske til en annen har et stort farepotensiale.

Sikkerhet:

- om en får en farlig knekk på slangen vil den være tilnærmet usynlig, mens på et rør vil en skade være synlig 

- får en slange en fryseplugg, sitter denne bedre fast i en slange enn rør. Frostplugger er meget farlig. En slik plugg ved 200 bar har potensiale som en kule i et våpen..

- en slange tåler mindre mekanisk påvirkning en et rør

- et rør med en god grisehale er fleksibelt nok, med rett operatør

 

Kvalitet:

- For gasser som krever ekstrem renhet så er rør bedre enn slange

 

Om en skal lage noe selv vil jeg anbefale å skru ting sammen basert på fittings med kjent trykklasse. Unngå sveis om du ikke er meget dyktig. Hold barn og tilskuere borte. Husk: om det slutter å "suse" i røra så er ikke det et bevis på at det er trykkutjamnet, det kan være en isplugg...

 

Kortversjon: vær forsiktig

Link to post
Share on other sites

Kan bare legge til at den gangen jeg bedrev trykktesting, fylte vi vann via slanger. Men trykkpumpen hadde rør på trykksiden. Det skal legges til at det var sjelden vi var nede i 200 bar. Vanligvis drev vi og trykket rundt 600 bar. 

Story: En gang vi skulle opp i 1200 bar, hadde skiftet før oss på dagtid rigget opp sakene. Slike trykk ble kun kjørt på nattskift, mindre fare for mange døde om noe skulle gå galt. 'Rørleggerne' som hadde vært på jobb, hadde funnet frem og montert kjøkkenbenkfittings, 'Good to Go'. Garantert til 50 bar. Rett og slett fordi de trodde det var høytrykksfittings fordi gjengene stemte. 

Så det er god grunn til å være en smule seriøs når det gjelder trykk, gasstrykk spesielt. 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

Har lært mye av å "sparre" tekniske løsninger med @Komodo på Forumet helt siden jeg ble med for ca 13 år siden. Når han for en sjelden gang, ikke deler hvorfor, blir jeg nysgjerrig..  Når en skal diskutere en løsning som dette overføringsadapteret mellom gassflasker, så er det ofte noe styrt av hva slags utstyr en har tilgang på for å lage deler. Vi har begge gode muligheter til å lage det meste. Vi har erfaring med trykk, sveis og materialer.  Mine argumenter er mye styrt av hva jeg har opplevd av ulykker og hva som gir best kvalitet på gassen. 

Overføring av gass fra en flaske til en annen har et stort farepotensiale.

 

Takk i lige så dieselfan :flag_bp: 

Ja, jeg har nok forenklet litt, og ikke utbrodert alle faktorer. En ting som bør nevnes med store bokstaver er å åpne kranene forsiktig, og fylle sakte. Fyller man sakte reduserer man temperaturfallet i flaska man fyller fra og armaturen betraktelig, og temperaturøkningen i flaska man fyller opp. Faren for isplugg er nok ganske lav, da disse gassene er veldig tørre. Størst skadepotensiale er det ved omfylling av oksygen på denne måten, noe vi har drevet mye med ved blanding av gass til dypdykking og dekompresjon. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 19 minutter siden:

En ting som bør nevnes med store bokstaver er å åpne kranene forsiktig, og fylle sakte. Fyller man sakte reduserer man temperaturfallet i flaska man fyller fra og armaturen betraktelig, og temperaturøkningen i flaska man fyller opp.

Veldig viktig sikkerhetspunkt :thumbsup:

 

Komodo skrev On 28.10.2022 at 15.44:

Skru koblingen av to gamle gassregulatorer, og få Tess e.l. til å presse en slange som har fittings som passer til de koblingene i hver ende. Helt kurant, og ikke noe problem med trykket. Bare spesifiser at du skal bruke den til 200 bar og gass,

Også veldig viktige punkter :thumbsup:

 

Har en tilgang på gassbooster så vær HELT sikker på at kunnskapen om bruk er meget god før en starter å bruke. Det er IKKE flaut "å ringe en venn" men det er dustete å ta en "50/50"... Vær så snill - tenke først, jobbe etterpå

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 11 minutter siden:

Det er IKKE flaut "å ringe en venn" men det er dustete å ta en "50/50"... Vær så snill - tenke først, jobbe etterpå

Enig i de siste innleggene dine her. Det er egentlig på grensen å anbefale slike omfyllingsprosedyrer på et forum der en ikke kjenner mottageren.

Link to post
Share on other sites

Når @dieselfanog @Komodoblir ferdig med å rose hverandre opp i skyene,  så kan jeg være enig i at slik informasjon muligens er litt farlig å spre ut til en hver som ikke har greie på konsekvensene. For hadde de vært det, så hadde vel ikke spørsmålet blitt reist. 

 

Men 100 bar gasstrykk er meget farlig ut fra ren 'sprengkraft'. Et av mine fagområder var tetninger til gasskompressorer. Noe av problematikken var blant annet at elastomerene vi brukte fikk feil om operatøren av kompressoren skrudde trykket ned for fort. Gassmolekylene migrerte inn i elastomerene under drift. Når gassmolekylene ikke fikk tid til å migrere ut, 'eksploderte' de elastomerene. Vi hadde en del feil av den grunn. Så ut fra denne enkle observasjonen, så vil trolig ikke vanlige hydraulikkslanger gjøre jobben på en sikker måte. Innerlineren i slangen kommer trolig til å kollapse. Hvilket i sære tilfeller kan oppfattes som om en slik trykksatt slange er trykkløs. Hvilket kan gi alvorlige personskader.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 50 minutter siden:

Men 100 bar gasstrykk er meget farlig ut fra ren 'sprengkraft'.

Dykkerflasken min er 300 bar, så gass under trykk kan amatører håndtere. Men ren luft sier ikke bang på samme måte som morsomme gasser gjør sammen med en fyrstikk. Har ikke kompetanse til å få ett system tett, så jeg vil nok ikke prøve meg på ett manuelt system mellom to flasker. 

 

Setter pris på de tekniske diskusjonene. 

Link to post
Share on other sites

På dykkerflasker er det et system designet for å håndtere akkurat det trykket. Det samme gjelder alle mulige andre gasshåndteringssystemer. Det som krever kompetanse er petter-smart-systemer som ikke er designet til formålet. Bare dét å smøre trege gjenger på en oksygenflaske med mineralfett har avstedkommet overraskelser. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...