Jump to content

Mariner 10hk , hvor får man deler ?


Careka

Recommended Posts

Vår gode gammle Mariner 10hk. nå 15 hk,  sviver å går som ei klokke,  men i går så begynnte justeringen på håndtaket å svive rundt. så jeg får den ikke ut av gir,  en plass inne der er noe utslitt ,  trur eg,  eller kan dette justeres.  Fra å kjører fremover får jeg den ikke ut av gir,  da hører du bare at det knepper i håndtaket,  Trenger tips.  eller hvor jeg kan få deler.  ?  vi er syd i Portugal,  så skal hjem til JUL.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

ser at Mercury. har den letteste. 20hk. motoren. 44kg,  sier reklamen,  så spørs om eg ikkje skal gå for en ny en.  Marineren er 20 år+. husker ikke helt når eg kjøpte den,  men den har vært kjempe god.  bare skifte tennplugger av og til. så er den topp.  har hatt et oljeskift på 20 år. :) 

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

dagens motorer er designet for å vare i 10 år. Det er ca så lang tid det tar for det er korodert hull gjennom motorbokka. Den gamle 2takteren din varer nok 10-20 år til, så jeg ville satt den i stand, men dette er ikke nødvendigvis lønnsomt med mindre du gjør det selv. Hvis du ikke ønsker deg et projekt er det kanskje best å selge den som delemotor og kjøpe noe som allerede virker.

Begynn med å finne ut av hva feilen er - det er mange som selger brukte deler til påhengere rundt omkring, så det finnes ofte en løsning selv hvis delene ikke er få få tak i nye lenger.

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@LM 605 på bil er det vel vanlig å bytte girolje hver 100.000 eller 160.000 - på de bilene som i det hele tatt har skift av girolje som del av intervallet... Det er nok ikke uvanlig at biler som skrotes etter 20 år aldri har fått ny girolje, så da er det jo faktisk litt snodig at båtmotorer trenger ny hvert eneste år. Det er nok ikke et reelt behov for det, men da får man jo sjekket om det har kommet vann i oljen med det samme. Jeg bytter ca hvert 3. år selv.

Link to post
Share on other sites

AMelbye skrev 42 minutter siden:

@LM 605 på bil er det vel vanlig å bytte girolje hver 100.000 eller 160.000 - på de bilene som i det hele tatt har skift av girolje som del av intervallet... Det er nok ikke uvanlig at biler som skrotes etter 20 år aldri har fått ny girolje, så da er det jo faktisk litt snodig at båtmotorer trenger ny hvert eneste år. Det er nok ikke et reelt behov for det, men da får man jo sjekket om det har kommet vann i oljen med det samme. Jeg bytter ca hvert 3. år selv.

Helt enig med deg her. Har vel litt for lett å følge medfølgende  manual slavisk , som jo alltid sier:  Skift olje etter så og så mange timer, eller en gang årlig.,,,, :sweat:

Link to post
Share on other sites

Påhengsmotorer lever i et mer utsatt miljø enn biler, så å sammenligne girkassen til en bil med et undervannshus blir ikke helt det samme. Det kommer selvsagt an på bruken av motoren, men ville hvertfall byttet olje hvert andre år om motoren blir brukt lite. Husk også at pakningene på tappepluggene skal også skiftes ved hvert oljeskift. 

 

Link to post
Share on other sites

Diddn skrev for 1 time siden:

Påhengsmotorer lever i et mer utsatt miljø enn biler, så å sammenligne girkassen til en bil med et undervannshus blir ikke helt det samme. Det kommer selvsagt an på bruken av motoren, men ville hvertfall byttet olje hvert andre år om motoren blir brukt lite. Husk også at pakningene på tappepluggene skal også skiftes ved hvert oljeskift. 

 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Diddn skrev for 1 time siden:

Påhengsmotorer lever i et mer utsatt miljø enn biler, så å sammenligne girkassen til en bil med et undervannshus blir ikke helt det samme.

 

Kan det stemme? Et undervannshus har jo god kjøling og relativt stabil temperatur året rundt. Vann i oljen er selvsagt en faktor, men så lenge man unngår dette er det vel ingenting som skulle tilsi at ikke oljen skal holde lenge?

 

Nå er jo den enkleste måten å sjekke for vann i olja å faktisk skifte olje da, så da blir det jo nesten automatisk tette skift. Men olja i seg selv burde kunne tåle en del års bruk. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Oljen holder jo en noen år, men vil tape sin smøreevne over tid når den blir varm og kald om hverandre, selv om girhuset er under vann. Oljens evne til å rense og transportere bort partikler og urenheter vil også svekkes over tid. Det er hvertfall viktig å kontrollere fargen og lukten av den.  Har skiftet mye olje på mange påhengsmotorer og et par/tre av de jeg har tappet av oljen av som jeg kommer på, har vært tilnærmet svart grøt den oljen som kom ut . Fordi den ikke har blitt byttet på mange mange år, med mye bruk. Som jeg sa det kommer an på hvor mye den brukes, men det skader mer å ikke skifte oljen enn å gjøre det :smiley:

 

Så for å ikke spore helt av tråden til trådstarter, har du sjekket under lokket hva som skjer når du vrir på gasshåndtaket for å skifte gir? Første jeg ville gjort var å undersøke hva som beveger seg eller ikke beveger seg mens du vrir på håndtaket for videre feilsøking. 

Regner med at det er snakk om en Mariner 10 Viking 2-takt, den er samme som Mercury 10 Viking 2-takt.  Her er det noen plastoverføringer på motsatt side av hvor gasshåndtaket er. 

Girstaget kan bare justeres nede i selve girhuset, men holdes fast i koblingen like under motorblokken med en plast/metall klemme slik at den kan beveges opp og ned samt kobles i fra ved demontering av undervannshus. Første jeg ville gjort var å undersøke hva som beveger seg eller ikke beveger seg mens du vrir på håndtaket for videre feilsøking  

megazip.net eller ravns-garage.no har hvertfall deler og deletegninger til disse. Hva som befinner seg lokalt der du er vet jeg dessverre ikke. 

Redigert av Diddn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar,  skal sjekke for deler her i Alemerimar,  som vi kom til i dag.  å. motoren er fra 2001.  og var nesten ikke brukt. før den ble flittig brukt i 2016-2017. da vi var i caribien.  så har den hengt tørt igjen til i år,  da vi seiler igjen.

har også med en liten el motor,  som brukes. når vi ikke trenger fart og frakte tungt.

 Men. finner eg ikkje deler her nede. så  håper eg å få tak i noen i norge. da vi er hjemme for JUL.

---

  det er inne i handtaker det slipper.  når man skal tilbake i nøytral. og prøve å gå i revers.

Jeg stopper den i gir fremover,  og så av med lokket og bruker hånden  på girhjulet for å få den i fri,  så eg kan starte igjen.

Så kjenkt og jeg kan få det fiksa.  tror motoren har mye. godt liv igjen ennå.

Det er jo en 15hk. nå. da plata ble fjernet før turen til Caribien.

 

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

nei. har ikke hatt tid.  forhandleren her i marinaen i dag. sa at Mariner har opphørt som merke i år.  og de ikke ville hjelpe med å få deler. da alt var så vanskelig,  de fikk alt igjennom Mercury forhandler.  og fikk ikke returnere hvis det var feil leveranse. :) 

 så får se om eg får tid til å skru opp litt før vi reiser hjem før <JUL.  

 

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

hvis de ikke vil hjelpe deg får du bestille delene på nett selv. Deres tap tenker nå jeg. Og du får billigere deler. Crowley marine har gode skjemaer, greie priser og har ikke rotet til en ordre for meg så langt - litt forsinkelser av og til men alltid riktig innhold i pakken når den kommer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...