Jump to content

Vedlikehold av fast bensintank med rør og slanger


HiWard

Recommended Posts

Båten min har fast bensintank på 320l i aluminium (tror jeg). Fra tanken går det et kobberrør med en stengeventil til en vannutskiller og videre til et finfilter via en bensinslange.

 

Bilde av bensintanken.
E661952F-C9EB-4FD2-B83D-814E8339E85F.jpeg.3d3f1ba65dccc7929957bee3e6eecac0.jpeg

«Skottgjennomføring»

7E54D398-4B33-46A3-9E3E-9DA7AEBB32A9.jpeg.27ceba60b81caccd20952168774d491a.jpeg
Rør på motsatt side av skott.

0CFE3DBA-402D-4C5E-8F9D-15CB7CBD7238.jpeg.5b93df7471fc613b297dc26b1b1c368f.jpeg

Bilde av vannutskiller (tom for anledningen)

FC0BA35A-41A7-450E-A315-C4B4A68E42D4.jpeg.ffced6bebd0f9e3a6ea73320389e5c07.jpeg

Da jeg byttet filter tidligere i høst, fant jeg en del partikler i vannutskilleren, ser ut som sandkorn og deler av gummislange. I tillegg vet jeg at det nok er litt vann på tanken da jeg i et øyeblikk av totalt åndsfravær lot fyllelokket stå åpent over natten akkurat da det regnet som om syndefloden var nær 🤯

 

Summa sumarum; jeg har lyst til å tømme tanken og rense den. Det jeg lurer på i den sammenheng er:

 

1. Hva bruker man som tettemiddel mellom tank og mannhull etter å ha åpnet det?

2. Burde jeg bytte ut disse rørene med nye slanger? Hva kan jeg eventuelt rense rørene med?

3. Er det noen ulemper med å montere en antihevertventil på tanken når det kanskje ikke trengs?

4. Hva bør man være obs på ved arbeid på drivstoffanlegget? Jeg har notert meg god ventilasjon, null gnistkilder og slukkeutstyr i armlengdes avstand.

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 28 minutter siden:

Ta av innspeksjons luka og gjer reint samt tørk med filler, må ikkje vera fukt i tanken,er sikkert gummi pakning i luka,sjekk og eventuelt bytt denne,rør og slangar ville eg blåst gjennom med trykkluft(forsiktig)

Bra tips med trykkluft. Tanken er fra 1988 og har neppe vært åpnet siden. Hvor får man tak i pakninger, eventuelt pakningsmateriale slik at man kan lage en ny?

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 4 timer siden:

1. Hva bruker man som tettemiddel mellom tank og mannhull etter å ha åpnet det?

Mest sannsynlig sitter det en korkpakning i mannlokket. Dersom den ikke revner, kan du bruke den om igjen. Locktite har en stick med pakningslim, minner litt om klister (skismøring), den er veldig grei å ta på pakningen. 

 

HiWard skrev for 4 timer siden:

2. Burde jeg bytte ut disse rørene med nye slanger? Hva kan jeg eventuelt rense rørene med?

Jeg ville ikke byttet ut rør med slanger. Fordel å ha rør der det ikke er bevegelse. Dersom du skrur fra hverandre rørene kan du blåse gjennom en tråd, og dra gjennom ei fille. Mekanisk vask er alltid best. Dersom du ikke skrur fra hverandre rørene er det nok greiest å gjøre som foreslått med trykkluft. 

 

HiWard skrev for 4 timer siden:

4. Hva bør man være obs på ved arbeid på drivstoffanlegget? Jeg har notert meg god ventilasjon, null gnistkilder og slukkeutstyr i armlengdes avstand.

Egentlig ikke så mye å tenke på så lenge det er diesel. Du skal jobbe litt med å få den til å ta fyr. 

 

Det jeg ville tenkt litt på er hvordan du skal få tanken mest mulig ren innvendig. Sannsynligvis er det skvalpeskott som gjør at du ikke kommer til over alt. Det som går an er å ta en stor hullsag på en drill, og bore hull i skvalpeskottene. Da kommer du til å få inspisert og vasket mer. Jeg ville brukt glovarmt vann med Effekt kraftvask fra Europris (billig og bra), deretter skylt grundig mange ganger med vann. Til slutt dusjer du tanken innvendig med rødsprit på spylekanne, den trekker til seg restene av vannet fra vaskingen. 

Link to post
Share on other sites

HiWard skrev for 2 timer siden:

Dette er dog en bensintank, ikke diesel.

Ja, blingset litt der :blush:

Men det betyr også at rengjøring blir enklere. Da har du ikke dieseldyr, og det er mest sannsynlig mindre avleiringer og dritt i tank, rør osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...