Davide Startet 30.Oktober.2022 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2022 Hei alle samme, jeg har et spørsmål om et Tohatsu motor. Vi har en liten båt med en Tohatsu 9.9d2 (355\A serial no. 014558XC). Motoren har stoppet å fungere, vi har byttet tennpluggene, reset filteret og sjekket at strømmet kommer når vi prøve å starte det. Ingenting har fikset problemet. Motoren starte og da det klare ikke å holde RPM og død etter 1 minutt. Da mo vi vente ganske lenge før å klare å starte det igjen for 1 minutt. Jeg er absolutt ikke ekspert i motorene, spesielt med båtene men jeg har fikset noe motorsager og så videre. Jeg har prøve å justere de to skruene som brukes til maks og min men det var ikke nok. Neste ting jeg har tenkt å gjøre er å bytte hele forgasset. Jeg har funnet noe på net på en veldig god pris og det er mye billigere enn å ta den gamle motor til en mekaniker. Problemer er at jeg finne denne model: forgasse som passer til Tohatsu 9.8. Spørsmålet er, kommer det å passer også på min 9.9? Jeg har prøvd å finne presis model nummer og jeg tror min forgasset er egentlig 3G2-03100-5, men den jeg har funnet er kanskje tilsvarende til 3B2-03200-1. Har dere noe erfaring med dette? Beklager med språk, norske er ikke min første språk. Tusen takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2022 Velkommen til forumet. Det virker litt rart å skifte forgasser i stedet for å rense den, men det er jo ditt valg. Du burde ikke ha rørt justeringsskruene, det er ingenting som tilsier at de skulle ha kommet ut av stilling. Ellers så tviler jeg på om forgasser til 9,8 og 9,9 er like, det er jo to helt forskjellige motorer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diddn Svart 31.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2022 Forgasser 3B2-03200-1 vil ikke passe din motor da den er mindre og passer kun til 6/8/9,8hk ikke 9.9. Blandeskruen (messingskrue) har grunnstilling ved å skru den helt inn forsiktig for så og skru skruen 1,5 omdreininger ut igjen. Blandeskruen har kun med sakte fart å gjøre(low rpm), ikke høyt turtall (high rpm). Ville renset forgasser med trykkluft og ultralydvasker om du har tilgang til det. Det holder ikke å bare rense filteret og å justere forgasser er en dårlig ide når du ikke vet tilstanden til forgasseren. Er det vann i bensinen? Ville tømt, renset bensintanken og fylt på ny bensin med olje i. Sitér dette innlegget Link to post
Davide Svart 31.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2022 Takk for svaret. Jeg hadde tenkt å bytte hele forgasseren fordi det var så billig. Det var derfor enklere å bare montere en dele som var allerede 100% ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Davide Svart 31.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2022 Takk for svaret. Jeg har sjekket vannet inni bensin. Jeg har tomt hele tanken og fylte opp med bensin + olje. Kanskje det er nå vanne inni motoren som må tømmes. Skal sjekke videre. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2022 Det sitter en dreneringsplugg nederst på forgasser. Skru denne ut og se hva som kommer ut. Det koster ingenting. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nordkapp16.5 Svart 31.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2022 (redigert) med den bensinen som selges nå er dessverre forgasser-rens noe mange må gjøre relativt ofte. En ultralydvasker er en bedre investering enn ny forgasser spør du meg. Det er nok ikke mange år før du har samme problemet på din nye forgasser. De har billige vaskere på kjell&co. biltema har billig vaskemiddel (akkurat nå kampanje på 5liter dunk) Redigert 31.Oktober.2022 av AMelbye (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2022 AMelbye skrev 24 minutter siden: med den bensinen som selges nå er dessverre forgasser-rens noe mange må gjøre relativt ofte. Jeg har rengjort min sju ganger i år. Nesten like mange ganger som jeg har brukt båten. Men det var mest på grunn av vann i oljetanken da. Har likevel valgt å gå over til 98 oktan bensin for å slippe etanoltilsetningen som lett gir avleiringer i forgasser. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.