Jump to content

Scand 29 Baltic 2005 Bytte cutless lager


Linnie 3

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg kjøpte i høst en Scand 29 Baltic 2005 modell. Når den ble tatt opp på land så jeg fort at cutless lageret var gått. Gummibanene hang ut av lageret. Jeg skal nå bytte cutless lager og er usikker på hvordan dette sitter på disse båtene. Jeg synes det ser ut som det er selve lageret som stikker ut av hylsa. Fikk ikke av propellen på første forsøk, så må få tak i en avdrager og prøve med litt varme for å få den av. 

 

Er det noen som kan gi noen gode råd på veien, for bytte av cutless lager på disse båtene? Hvis noen har tegninger, bilder og erfaringer å dele, tar jeg gjerne imot.

20221101_203617.jpg

20220924_175036.jpg

Link to post
Share on other sites

Linnie 3 skrev for 4 timer siden:

Flott, takk. Da vet jeg at det går ann🙂

 

Det går an, og det er flere tråder her inne om folk som har byttet culesslageret uten å ta ut akselen. Jeg har også vært med på det. Når jeg sa at du "må" ta ut akselen først, så er det fordi det er den vanligste og normalt enkleste måten å gjøre det på. 

Link to post
Share on other sites

Hei, og gratulerer med ny Baltic. Gjorde tilsvarende jobb for et par-tre år siden. Tok ut aksel og splittet lageret på langs med bajonettsag og baufilblad. Ganske knotete å få til da indre diameter på hylsa er litt mindre innenfor lageret så det er vanskelig å ikke sage litt i denne. Prøvde med rørtang først, men lageret var ikke til å rikke. Ødela bare den delen som stikker utenfor. Skulle jeg gjort det igjen hadde jeg nok boret hull i denne delen av lageret som stikker utenfor hylsa og prøvd å terse det av på ett eller annet vis. Om du melder deg inn i Baltic-gruppa på Facebook ligger det mye god informasjon der.

 

mvh

Espen

Redigert av Husky (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Takk takk, og takk for gode råd. Deler noen blider fra mitt bytte av lager. Fjernet bunnsoff og settskrue, en stk på undesiden, unbrako 3 el 4mm. Akslingen er ikke tatt ut.

Svigerfar som er instrumentmaker, laget verktøy etter min spec. Varmet opp lageret med varmluftpistol og dynket CRC 5-56 og rustløser inn. Lot det stå noen dager.

Satt på verktøyet og banket lageret ut.

20230312_123749.jpg

20230312_104612.jpg

Link to post
Share on other sites

Linnie 3 skrev for 2 timer siden:

Satt på verktøyet og banket lageret ut.

 

20230312_104612.jpg

 

Elegant løsning :thumbsup:  Boret du hull i lageret for å få bedre tak med set-skruene?

 

Ellers, når det stikker så mye ut av lageret er det jo flere måter å trekke det ut på. @bmwmaxi har en metode over her, en annen vri kan være å gjenge opp utvendig dersom man f.eks. har et rørgjengesnitt som passer. Da kan man bare skru på en fittings og dra i. 

Link to post
Share on other sites

Tenker mest hva som er billigst løsning for et verktøy man mest sannsynlig skal bruke et par ganger i løpet av livet. Gjenger er også en god løsning for og få noe og dra i. Men må for all del ikke tre på et rør bak mutteren for og skru den ut. Da har man ikke kontroll på hvilken hylse som ryker først😬

Link to post
Share on other sites

Jeg borret ikke hull i hylsa, men det stod som neste på lista hvis ringen gled av. Avtrekkeren i linken vurderte jeg, men den var for liten. Større avtrekkere med samme utforming får man kjøpt, og det vil nok fungere på samme måte som ringen vi lagde. 

Har sett bilder av at noen setter på en skål eller skiveavtrekker, som den i linken, og lange bolter til en avdrager, hvor akslingen er mothold. Så lenge man ikke skrur altfor hardt mot akslingen, vil nok også det fungere fint. Varme, CRC og tid løser det meste👍

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...