Linnie 3 Startet 1.November.2022 Del på Facebook Startet 1.November.2022 Hei, Jeg kjøpte i høst en Scand 29 Baltic 2005 modell. Når den ble tatt opp på land så jeg fort at cutless lageret var gått. Gummibanene hang ut av lageret. Jeg skal nå bytte cutless lager og er usikker på hvordan dette sitter på disse båtene. Jeg synes det ser ut som det er selve lageret som stikker ut av hylsa. Fikk ikke av propellen på første forsøk, så må få tak i en avdrager og prøve med litt varme for å få den av. Er det noen som kan gi noen gode råd på veien, for bytte av cutless lager på disse båtene? Hvis noen har tegninger, bilder og erfaringer å dele, tar jeg gjerne imot. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.November.2022 Del på Facebook Svart 2.November.2022 Det lageret kan du bare trekke rett ut. Men først må du ut med propellakselen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Goddis77 Svart 2.November.2022 Del på Facebook Svart 2.November.2022 Når jeg byttet var det en umbrako skrue som måtte av først. Brukte bajonett sag til slutt for å få ut mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Linnie 3 Svart 2.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2022 Er det ikke mulig å bytte med akselen på plass? Foreløpig plan er å skrape rent. Fjerne settskruene på hver side. Varme forsiktig på lageret, og rugge på det med stor rørtang. Eventuelt borre hull i den delen som stikker ut å bruke sleidehammer. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 2.November.2022 Del på Facebook Svart 2.November.2022 Kan ikke hele hylsa med lager demonteres. Ser jo ut som dette er festet på noe flatjern ut ifra bilde. Da er det jo å banke/presse det ut i en skruestikke. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Linnie 3 Svart 2.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2022 Hylsa er støttet opp av to flattjern, men går rett inn i skroget. Jeg fant ingen bolter der hylsa går inn i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 2.November.2022 Del på Facebook Svart 2.November.2022 Ok. det er brukt den løsning ja. Da kan det fort bli du må ut med aksling å saga den gamle på langs. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Linnie 3 Svart 3.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2022 Ja, det kan bli løsningen. Håper jeg slipper å dra ut akslingen. Båten står plasser slik at ikke hele akslingen kan tas ut. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.November.2022 Del på Facebook Svart 3.November.2022 Linnie 3 skrev for 9 timer siden: Eventuelt borre hull i den delen som stikker ut å bruke sleidehammer. Slik ble det byttet på min båt, med akselen i. Sitér dette innlegget Link to post
Linnie 3 Svart 3.November.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2022 Flott, takk. Da vet jeg at det går ann🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 3.November.2022 Del på Facebook Svart 3.November.2022 Linnie 3 skrev for 3 timer siden: Flott, takk. Da vet jeg at det går ann🙂 Jeg har ikke baltic da, men cutless lager er jo samme. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.November.2022 Del på Facebook Svart 3.November.2022 Linnie 3 skrev for 4 timer siden: Flott, takk. Da vet jeg at det går ann🙂 Det går an, og det er flere tråder her inne om folk som har byttet culesslageret uten å ta ut akselen. Jeg har også vært med på det. Når jeg sa at du "må" ta ut akselen først, så er det fordi det er den vanligste og normalt enkleste måten å gjøre det på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arejane Svart 4.November.2022 Del på Facebook Svart 4.November.2022 Har sett noen har brukt meisel mot siden, og tung hammer, for å slå messinghylsa til lageret bakover. Først slå et hakk, og så få mest mulig retning bakover på krafta fra meiselen. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Husky Svart 4.November.2022 Del på Facebook Svart 4.November.2022 (redigert) Hei, og gratulerer med ny Baltic. Gjorde tilsvarende jobb for et par-tre år siden. Tok ut aksel og splittet lageret på langs med bajonettsag og baufilblad. Ganske knotete å få til da indre diameter på hylsa er litt mindre innenfor lageret så det er vanskelig å ikke sage litt i denne. Prøvde med rørtang først, men lageret var ikke til å rikke. Ødela bare den delen som stikker utenfor. Skulle jeg gjort det igjen hadde jeg nok boret hull i denne delen av lageret som stikker utenfor hylsa og prøvd å terse det av på ett eller annet vis. Om du melder deg inn i Baltic-gruppa på Facebook ligger det mye god informasjon der. mvh Espen Redigert 4.November.2022 av Husky (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Espen Link to post
Linnie 3 Svart 28.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2023 Takk takk, og takk for gode råd. Deler noen blider fra mitt bytte av lager. Fjernet bunnsoff og settskrue, en stk på undesiden, unbrako 3 el 4mm. Akslingen er ikke tatt ut. Svigerfar som er instrumentmaker, laget verktøy etter min spec. Varmet opp lageret med varmluftpistol og dynket CRC 5-56 og rustløser inn. Lot det stå noen dager. Satt på verktøyet og banket lageret ut. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.April.2023 Del på Facebook Svart 28.April.2023 Elegant løsning! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bmwmaxi Svart 28.April.2023 Del på Facebook Svart 28.April.2023 (redigert) Har brukt denne et par ganger til det. Må i noen tilfeller bytte til lengere bolter. https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/demonteringsverktoy-2000051414 Redigert 28.April.2023 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.April.2023 Del på Facebook Svart 28.April.2023 Linnie 3 skrev for 2 timer siden: Satt på verktøyet og banket lageret ut. Elegant løsning Boret du hull i lageret for å få bedre tak med set-skruene? Ellers, når det stikker så mye ut av lageret er det jo flere måter å trekke det ut på. @bmwmaxi har en metode over her, en annen vri kan være å gjenge opp utvendig dersom man f.eks. har et rørgjengesnitt som passer. Da kan man bare skru på en fittings og dra i. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bmwmaxi Svart 28.April.2023 Del på Facebook Svart 28.April.2023 Tenker mest hva som er billigst løsning for et verktøy man mest sannsynlig skal bruke et par ganger i løpet av livet. Gjenger er også en god løsning for og få noe og dra i. Men må for all del ikke tre på et rør bak mutteren for og skru den ut. Da har man ikke kontroll på hvilken hylse som ryker først😬 Sitér dette innlegget Link to post
Linnie 3 Svart 28.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2023 Jeg borret ikke hull i hylsa, men det stod som neste på lista hvis ringen gled av. Avtrekkeren i linken vurderte jeg, men den var for liten. Større avtrekkere med samme utforming får man kjøpt, og det vil nok fungere på samme måte som ringen vi lagde. Har sett bilder av at noen setter på en skål eller skiveavtrekker, som den i linken, og lange bolter til en avdrager, hvor akslingen er mothold. Så lenge man ikke skrur altfor hardt mot akslingen, vil nok også det fungere fint. Varme, CRC og tid løser det meste👍 Sitér dette innlegget Link to post
Linnie 3 Svart 28.April.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2023 Å sånn ble det med nytt laget og polert propell🙂 Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 28.April.2023 Del på Facebook Svart 28.April.2023 Dette var jo et smykke av en propell .... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.