Jump to content

Oppgradere el-anlegget i båten til å være Victron basert - noen tips til løsning ?


dennrick

Recommended Posts

Hei,

I motorbåten erstattet jeg alt av ladere til Victron, hadde en solid inverter, og hadde mulighet til å bruke mye strøm med en 600 Ah Lithium batteribank. Hadde også mulighet til å overvåke en del hjemmefra via Victron appen og en Cerbo GX online i båten.

 

Med "ny" seilbåt på land, så vurderer jeg nå i "ventetiden" et liknende prosjekt. Jeg har derfor laget en barnetegning av oppsettet idag, kombinert med en ønskeliste.

 

Setter pris på innspill til gode løsninger :smiley:

2022-11 Bavaria 42 Vision strømopplegg.jpg

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ser du vurderer Victron BMV 712. Det som egentlig er viktigere er Victron Smart Shunt. Den har innebygget Bluetooth og du kan da følge alle lade- og forbruksdata på mobiltelefonen. Men hvis du skal ha et display så er BMV 712 nå modellen å gå for - men du må da strekke en vanlig datakabel. Smart Shunt kan også overvåke spenning på en batteribank nr 2. (ikke forbruk/lading).

image.png.9c4e0776b150bb4d8190322bdbed105d.png

 

Personlig hadde jeg droppet det grafiske panelet fordi det ikke gir særlig mer enn du får ut via Victron-appen for både solcelleregulator(er) og smart shunt. Hvis du likevel velger grafisk panel så kan du droppe BMV 712.

 

Antar du legger opp lading fra solceller mot forbruks-/litiumbank. Da kan du faktisk kjøpe en ekstra MPPT 75/10 solcelleregulator og bruke som DC til DC-lader fra litiumbanken mot  thrusterbatteri(er) for lading når du ligger i uthavn.

image.png.e6dfea850e4f2bf3e350499d7b8bf924.png

 

Ville da koblet en manuell bryter på denne for å kunne kontrollere på/av. Med Smart Shunt mot mobilen kan du følge med nøyaktig hvor mye du tapper litiumbatteriene for å etterfylle thrusterbatteri (og evt hvor mye du etterfyller i litium fra solcelle).

 

Med en Victron Multiplus sikrer du tilgang til 230 volt kontinuerlig. Igjen er det slik at det du egentlig trenger å overvåke er antall ampere/watt du drar ut av litiumbanken via Bluetooth i Smart Shunt). Når du er på landstrøm eller på motordrift - ja, så ser du nøyaktig hvor mye du lader opp litiumbanken i ampere, watt og prosent i samme app.

 

Hvis du f eks velger Farco Power litiumbatterier så følger det med bluetooth-overvåking pr enkeltbatteri i tillegg som du får opp i en app. (egentlig unødvendig med Victron-appen).

Link to post
Share on other sites

@KDB Godt poeng. Har ikke tenkt på det selv hittil i egen båt hvor jeg også har BMV 712, men ser jo nå at den kan programmeres til å f eks gi signaler om å både starte og stoppe generator osv basert på en viss prosent batteristatus. Kan da også trigge stopp av generator etter et visst antall minutter mm. Smart system som åpner for en rekke muligheter.

 

Men for ordinær overvåking av strømstatus i båten, så synes jeg Victron-appen er meget god.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill alle. Jeg tror jeg da oppgraderer til smartshunt og 712, samt dropper GX Touch 50 panelet. Appen er jo meget god og oversiktlig.

 

Dernest tror jeg det blir en MPPT 75/15 til 160W panel for å lade lithium forbruksbatteriene, men det er kanskje bedre å bruke en DC-DC lader derfra til thruster batteriene @HansH? Hva slags bryter kan jeg bruke eventuelt? Eller kan man styre hva DC-DC laderen gjør via appen (på/av f.eks)?

 

Til start batteriet, så har Multipluss visstnok en "trickle charge" utgang for start batteri. Er dog usikker på om jeg bør gå for 2000VA eller 3000VA.  Jeg mistenker at 2000VA ikke er helt det samme som 2 kW ? Men jeg tror 2000VA kan være nok til vårt bruk - den største forbrukeren vil være VVB, kaffetrakter eller en vannkoker - trenger ikke kjøre de samtidig.

 

Noen tanker om Multiplussen skal koples før 220V panelet i båten ? Dvs at landstrømmen går rett til Multiplussen, og at den så forsyner 220V panelet i båten (jeg skal uansett ha en innstallatør til å fikle med 220V delen av dette prosjektet).

 

På batterisiden, så står det allerede 4x100Ah Maxpower (Lithium) i båten. Han jeg snakket med hos Maxpower mente det var helt ok å bygge ut banken med tilsvarende batterier om jeg skulle ønske det. Noen som har synspunkter på det ?

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Multiplus foran fordeling, etter skilletrafo. Multiplus har to 230 utganger med prioritering, slik at fordeling i båten må tilpasses dette. For lading av truster batteri. Vurder en bluesmart ip65 230 lader. Den er billigere enn dc-dc. Du kan ligge med vedlikeholdslading av truster batteri i hjemmehavn, unngår da sulfatering.

Du ønsker å holde litiumbatteriene i forbruksbanken mellom 20-80 Soc, da er det vanskelig å samtidig ha dc-dc stående på. Dersom du trenger å lade truster batteri på tur fikser multiplus det. 

Gå for 3000 om du kan.

Redigert av KDB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for det @KDB Tenkte du da at IP65 laderen da får 230V fra Multiplussen ? Jeg tror det må bli en 3000VA pga plassen.

 

Vet du om man kan fjernstyre Multiplussen slik at jeg kan opprettholde SOC i intervallet du nevner, men sørge for topplading via app/VRM før tur?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Ja 230 fra multiplus, ved behov, du må ha en mulighet for å lett skru av lader.

Tidligere kunne man sette multiplus til 1 A landstrømskurs, den gikk da i passtru og lader var ikke aktiv. Nå er dette tatt bort, min er nå 3,7A og lader er aktiv om ikke last er over 3,7A. Håper det kommer tilbake slik det var med en ny sw. Mulig det kan ordnes med assistent og bruke flere slike og bruke inngang på multiplus som trigges av Soc rele fra 712. Har ikke funnet helt ut av det ennå. Noen som vet?  Programmering av multiplus er tungvindt, må bruke usb til nettverk interface. Anbefaler uansett og legge nettverkskabel klar til dette.

Redigert av KDB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En Cerbo kan styre generator og også vise status på tanker, temperatur lading. 
Husk at det er egen utgang fra MP til varmtvannstank. Jeg har satt et vekselrelé slik at jeg kan velge at varmtvannet skal varmes fra batteri eller via landstrøm som er den normale innstillingen. Det er også lagt inn en timer slik at jeg ikke glemmer å slå av varmtvann fra batteri. Alt styres fra Cerbo. Cerbo gir deg også mulighet til å endre noen strømstillinger via MDF 

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Swingswong said:

Har du oppdatert MP til siste firmware eller er det kun Cerbo du har oppdatert?

MP må programmeres via PC etter en oppdatering, men det er du sikkert klar over.  

Mener å huske at du har en ganske stor batteribank ? Vi hadde 600 i motorbåten. Er litt spent på hvordan det blir nå med 400Ah. Jeg har en forhåpning om at det blir bra med 160W solcellepanel. Det som dro mye strøm i motorbåten var to kjøleskap og kjølebag. Nå er det ett stort kjøleskap.

 

Ingen erfaring foreløpig med seilas og forbruk ifm vinsjer etc, men blir det mye, så er det jo alltids mulig å motorseile også :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Swingswong said:

Har du oppdatert MP til siste firmware eller er det kun Cerbo du har oppdatert?

MP må programmeres via PC etter en oppdatering, men det er du sikkert klar over.  

Betyr det at denne også bør bestilles ?

image.png.1678f82379ed924f62ce3e728e9a9490.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...