Jump to content

Oppgradere el-anlegget i båten til å være Victron basert - noen tips til løsning ?


dennrick

Recommended Posts

Har testet, power assist må være av for å sette inn til 1A.

Har laget en assistant som slår av lader, via aux inn 1 på Multiplus. Denne kan styres fra feks. Soc rele ut på 712, eller med egen bryter. Multiplus legges da i passtru uansett setting på inn strøm, ladestrøm 0. Se bilde for oppsett av Multiplus. En trenger Usb interface for dette og bruker VEonfig program.

IMG20221104094354.jpg

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke USB interface for å programmere multipluss. Det kan gjøres online med PCn og VEconfig om du har Cerbo. Gå inn på device list, nederst på siden der kan du laste ned settingsene på multiplussen, åpne nedlastingen i VEconfig, gjøre endringene og laste den opp igjen.

Link to post
Share on other sites

Interessant lesning - dere har kommet mye lengre enn meg :smiley:

 

Men: Prosjektet mitt har fått sin lille kickoff idag. Ny trådløs ruter er satt opp hjemme, og jeg har koplet til Netatmo, så imorgen blir det ut i båten for å plassere dette der - da kan jeg følge med på temperatur og RH% i vinter. Akkurat nå står det en Meaco DD8L og går. Sist jeg var i båten hadde den dratt ned luftfuktigheten fra 72% til 52% på laveste setting.

 

Så har jeg snakket med Farco idag, og de har sendt meg en Cerbo GX og VE kabel i posten som jeg tipper jeg får på mandag. Da vil jeg få min BMV 702 online ila neste helg senest.

 

Så blir det nok en Multipluss II 12/3000/120 32. Han mente jeg skulle gå for den nye generasjonen. Her hadde de et samarbeide med en flink montør som var godt vant med å innstallere slikt utstyr i båter. Multiplussen vil da serve 220V panelet i båten slik at det vil virke som vanlig når MPen går i Inverter modus.

 

Dernest mente Farco at DC-DC lader til thruster AGM bank var en bedre løsing enn IP65 lader. Den kan styres via appen, og har også ladeprogram. Trickle charge utgangen til AGM start gir samme ladeprogram som til lithium banken, så kanskje en DC-DC lader her også da.

 

Så selvsagt MPPT/solcelle til lithium banken. Satser på å ha alt klart til sjøsetting. Tror dette blir en fin løsning.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Den MP de anbefaler har en 1A lader til startbatteri. Denne har ikke samme spenning ut som forbruksladeren. ( Se bilder). Jeg har tatt ut den originale laderen som satt i båten og bruker kun MP. 
Dcdc laderne starter når jeg vrir om tenningen. Dvs ingen lading til thruster når båten ligger stille da start kun lades med 1A.  Det har fungert fint for meg. En Dcdc på den utgangen er ikke nødvendig. 
Du bør skaffe en ve kabel til solcelleregulatoren også om du har kjøpt Cerbo. 

4675F525-94C6-4EF3-A32A-097C4A54757C.jpeg

1DF65B08-CA92-41DC-BEAD-CFDD8F049CE3.jpeg

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill.

 

Mens jeg venter på Cerbo GX som er i posten, så har jeg fått Netatmo værstasjonen i båten i drift idag. Der ser jeg hjemmefra at det nå er 12C og 42% luftfuktighet i båten med en Meaco DD8L avfukter.

 

Victron anlegget er fortsatt på tegnebordet, og akkurat nå ser det slik ut.

 

Any thoughts ?

Victron anlegg.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

KDB skrev for 3 timer siden:

Det er to utganger med 230 fra multiplus. Den ene kobler ut med høy last, så her må du lage en prioritering i tavle. Du trenger 2 kabler fra multiplus til 230 fordeling. Så ville jeg hatt en kabel fra 702 rele til aux på multiplus.

Sånn er ikke min MP. 
Det er to utganger. Den ene er kun aktiv når det er 230v inn på MP. Denne brukes typisk til VVB eller lignende. Den andre er aktiv når MP er PÅ eller Inverter only. Den er også på når MP er charger only og strøm inn er tilstede. 
Hva skal han med en kabel mellom 702 og aux på MP?

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha all informasjonen samlet på en plass, f.eks i VRM appen, kan du installere temp/fukt/barometer sensoren farco selger. https://www.farco.no/sok?s=ruuvi

Da får du informasjonen på omgivelse i båt også inn i appen, og du slipper å åpne netatmo for å lese dette. Da kan du også bruke utgangene på Cerbo til å styre f.eks varme om det skulle være aktuelt. Jeg har denne i båten, og virker veldig fint. De har også utenpåliggende nivåsensorer https://www.farco.no/dc-overvaakning/gx-kontroll-losninger/mopeka-pro-tanksensor-for-vaeske som jeg skal prøve ut etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset om temp/fukt seonsoren @larsenigarasjen. Denne var jeg ikke kjent med. Men ser nytten av å få alt på en plattform. Kunne tenke meg en ekstra en faktisk for å ha i den store kjøleboksen i båten. Til septiken tror jeg kanskje jeg skal gå for løsningen til Seatronic - Gobius, som jeg hadde i motorbåten. Dette trenger jeg bare å vite om når jeg er i båten, og lyssignalet på displayet var det kjekt for å mannskapet å følge med på. Utover det, så blir det spennende å sette seg inn i mulighetene med Cerbo'en. Han som kjøpte motorbåten vår tror jeg har satt den opp til å kunne starte Webastoen remotely. Jeg har kanskje ikke helt behov for akkurat det, men kan man så kan man.

 

@Swingswong Er det bare for menigmann å signe opp på dette ? Jeg kan jo finne ut av det selv da ved å prøve :smiley:

 

Ellers så kom Cerbo og VE kabel i posten idag, så prosjektet her skrider fremover med "baby steps".

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...