Jump to content

Klar slange/rør til utvendig "målerør" på dieseltank, hvilken og hvor får jeg kjøpt?


Bjørkski

Recommended Posts

Hei,

Jeg planlegger å lage utvendig måle-rør på min dieseltank. Tanken er i glasfiber og står på høykant, dvs. høy og smalt. Det er noe ala dette jeg har i tankene: image.png.45ec2a498f570106dd8e82fe3abc39a2.png

Men sliter med å finne egnet rør og fittings . Noen som vet hvilken slange/rør og fittings som er velegnet og hvor jeg får tak i slikt?

 

mvh Bjørkski

Link to post
Share on other sites

Jeg ville prøvd Tess. 

 

Jeg har uttak til det samme, men har så langt kun en gjennomsiktig armert plastslange mellom niplene. Det fungerer, men kunne godt vært mer synlig. Glass hadde nok vært det beste.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tess er et godt forslag, jeg skal sjekke hva de har. Jeg vil gjerne ha et materiale som tåler diesel over tid. Samtidig lure jeg på hvordan jeg best fester fittings i glassfiberen. En mulighet er å laminere et tykkere lag med glass hvor fittingen skal sitte, men jeg er meget usikker på hvor godt gjengen vil sitte i glassfiberen/epoxyen.

 

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg du må ha skive/mutter på innsiden og tette som en skrogjennomføring, forutsetter at du kommer til fra baksiden da. Og så har jeg med hell i tøffe miljøer som diesel og parafin brukt Loctite 5923, form a gasket, eller tilsvarende fra andre leverandører til tetting.

 

Og så kom okkaby meg i forkjøpet👍✌️

Redigert av Grufolf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev for 1 time siden:

Tess er et godt forslag, jeg skal sjekke hva de har. Jeg vil gjerne ha et materiale som tåler diesel over tid.

Jeg har gjort dette på flere tanker, både bensin og diesel. Du kan bruke PA slange til dette (nylon). Du bruker da klemring og støttehylse på fittingsen. 

 

Bjørkski skrev for 1 time siden:

Samtidig lure jeg på hvordan jeg best fester fittings i glassfiberen.

Her bør du bruke skottnippel. Gjenge i glassfibertanken blir det ikke noe greie på (som andre også påpeker)

 

Her har du en link til hvordan jeg gjorde det på dieseltanken i vår Viksund. Forskjellen er  at du må bruke skottnipler, ikke gjenger i tanken som jeg gjorde.

 

Du finner også lignende bilder og forklaringer i "Dracotråden", som du finner link til i signaturen min. (Linken ses vel bare fra pc, ikke telefon).

 

Link to post
Share on other sites

Takk til alle for gode råd, og jeg skal lese gjennom tråden det er linket til. 

En gjennomgående fitting vil være best, men spesielt den i bunn er vanskelig, da det kun er et lite mannhul i toppen av tanken, og tanker er over meteren dyp. Selv med positivt gorilla index (laange arme) er det ikke mulig å nå ned til bunnen innefra. Så kan man jo si at det kanskje ikke er helt nødvendig heller, da man jo ser når det ikke er diesel i røret.

 

Kanskje jeg klare å få lirket en skrog-gjennomføring på plass innefra ved å feste den på enden av en lang pine eller likende. Bør kunne gå.

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 1 time siden:

Finn en kule (rød ?) av plastmateriale som flyter på diesel og slipp oppi røret.

Har tenkt tanken, men ikke funnet en passende kule . 

 

Jeg har kjøpt slike seglass i jobbsammenheng mange ganger før, og de er ganske så vanlige.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev 45 minutter siden:

Takk til alle for gode råd, og jeg skal lese gjennom tråden det er linket til. 

En gjennomgående fitting vil være best, men spesielt den i bunn er vanskelig, da det kun er et lite mannhul i toppen av tanken, og tanker er over meteren dyp. Selv med positivt gorilla index (laange arme) er det ikke mulig å nå ned til bunnen innefra. Så kan man jo si at det kanskje ikke er helt nødvendig heller, da man jo ser når det ikke er diesel i røret.

 

Kanskje jeg klare å få lirket en skrog-gjennomføring på plass innefra ved å feste den på enden av en lang pine eller likende. Bør kunne gå.

Hvorfor ikke bruke en tankmåler i stedet?

Får løsning med lang sensor som rekker til bunnen på opp til 6-7m høye tanker. Å koster nok ikke så mye mer enn den løsningen du har tenkt deg.

Ta kontakt på pm om det er interessant. Så har vi en løsning for det.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 27 minutter siden:

Hvorfor ikke bruke en tankmåler i stedet?

Får løsning med lang sensor som rekker til bunnen på opp til 6-7m høye tanker. Å koster nok ikke så mye mer enn den løsningen du har tenkt deg.

Ta kontakt på pm om det er interessant. Så har vi en løsning for det.

Jeg har en slik https://tanktender.com/ som jeg ikke får tett, og dermed er misvisende. jeg mistenker også at røret ned i tanken ikke når helt ned til bunnen det heller. Samtidig vil jeg ha en low-tech løsning.  Men jeg går en tur i tenkeboksen igjen...

Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev Just now:

Jeg har en slik https://tanktender.com/ som jeg ikke får tett, og dermed er misvisende. jeg mistenker også at røret ned i tanken ikke når helt ned til bunnen det heller. Samtidig vil jeg ha en low-tech løsning.  Men jeg går en tur i tenkeboksen igjen...

Aldri set dette systemet før. Men du kan få tankmåler, som sender alt info via bluetooth til app på mobil. Den kan som nevnt brukes på svært store tanker. 

Bare å ta kontakt om det er.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev for 8 timer siden:

Gjennomføringen fester du i et tynt tau/tråd og slipper nedi tanken, og dras ut. Tauet må naturligvis fiskes opp med en gripeklo eller lignende på forhånd. Da får du skrudd på mutter på utsiden og har gjenger for hva du måtte ønske. 

God ide, tenkte lidt i samme baner men da løst tape fittingen til en pinne. Men tråden er nok veien å gå :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...